Gå til innhold

Hva kan jeg forvente å måtte betale for å gå fra dusjkabinett til dusjhjørne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Badet er nytt fra når vi kjøpte (2016), men de har valgt å sette inn et dusjkabinett heller enn dusjhjørne. På visning var jo alt helt nytt, så det så jo veldig flott ut, men nå i 2018 har det samlet seg masse støv på "innsiden" av hjørnet, altså der jeg ikke kommer til. Jeg liker et rent og delikat bad, og syntes dette er ekkelt. Har forsøkt å vaske det, men da må jeg demontere dusjen for å komme til bak, og det vil bare bli like skittent igjen innen relativt kort tid. 

Derfor ser jeg nå at vi må gå over til dusjhjørne. Jobben jeg trenger er egentlig hele pakken, montere fliser, "bygge inn" dusjen i veggen og ja, alt som må til. Dette er min første leilighet som jeg eier, så jeg aner faktisk ikke hva jeg kan forvente av pris. Heldigvis er det ikke noe akutt, så jeg har tid til å spare, men hvor mye kan jeg forvente? Jeg vet dette kommer ann på så mangt, men kanskje noen kan gi meg en ca? Har forsøkt å google, men er vanskelig å finne svar da de fleste spør om svar på oppussing av bad, og jeg trenger bare ny dusj (for resten av badet er nytt). 

Anonymkode: 05e28...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fraråder deg dusjhjørne. Det er ett helvete å holde rent det også. Jeg har flislagt dusjhjørne og fugene er så stygge som fy. Veldig vanskelig å holde de pene over tid uansett hvor mye jeg skrubber. Jeg har til og med brukt ublandet husvask for å skrubbe dusjhjørne, men det blir ikke bra.

Nå skal jeg pusse opp hele badet og da blir det dusjhjørne med sokkel som skjuler den lille glippen under.

Anonymkode: 46f30...c08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fraråder deg dusjhjørne. Det er ett helvete å holde rent det også. Jeg har flislagt dusjhjørne og fugene er så stygge som fy. Veldig vanskelig å holde de pene over tid uansett hvor mye jeg skrubber. Jeg har til og med brukt ublandet husvask for å skrubbe dusjhjørne, men det blir ikke bra.

Nå skal jeg pusse opp hele badet og da blir det dusjhjørne med sokkel som skjuler den lille glippen under.

Takk for svar! 

Dessverre er vårt hjørne bygget som en slags U hvor dusjkabinettet er "inni" U-en. Som vil si at sideveggene og veggen bak er umulige å komme til, så alt skittet ligger bare å vokser, og er nå så ekkelt at jeg kvier meg for å ha besøk som kan se det.. Dette er UMULIG å få fjernet med dusjkabinettet stående. Med dusjhjørne er det nok mye mer jobb, men det er i det minste fysisk mulig å komme til :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye jeg lurer på før jeg kan anslå en pris. Er det sluk i dusj sonen? Hvilken type vegg i dusj sonen? Hvilken gulv? Er vann uttak til dusjen bak kabinettet i veggen? Type skjult vannrør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pillow of Dragon skrev:

Det er så mye jeg lurer på før jeg kan anslå en pris. Er det sluk i dusj sonen? Hvilken type vegg i dusj sonen? Hvilken gulv? Er vann uttak til dusjen bak kabinettet i veggen? Type skjult vannrør? 

Jeg er rimelig sikker på at det er sluk under dusjen nå, og at det er vannuttak i veggen. Gulvet er sånn våtromsbelegg, hvis det sier deg noe angående jobben? :P 

Veggen vår er sånn: https://www.flisekompaniet.no/produkt/gulv-og-vegg/veggpaneler/baderomspanel-betong-60x60/?gclid=Cj0KCQiArenfBRCoARIsAFc1FqdnOQ2cmE8jldRgMCcfn5mJ-byWJk1Od8TvA9-_hAGpo1jp2PwC568aArdbEALw_wcB 

Jeg er som sagt helt nybegynner på dette feltet, så jeg er veldig usikker på om jeg svarer riktig på det du spør om :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Nå trenger du fagmann som kan sjekke overgangen fra gulv til vegg. Veggplatene kan dusjes i om de er riktig lagt, men egentlig ikke anbefalt. 

Hvis alt er tipp topp og med fall til sluk og alt klaffer med 2 dusjvegger så anslår jeg ca 25 000,- inkl arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pillow of Dragon skrev:

Høres bra ut. Nå trenger du fagmann som kan sjekke overgangen fra gulv til vegg. Veggplatene kan dusjes i om de er riktig lagt, men egentlig ikke anbefalt. 

Hvis alt er tipp topp og med fall til sluk og alt klaffer med 2 dusjvegger så anslår jeg ca 25 000,- inkl arbeid. 

Tusen takk for svar! Da vet jeg ca hva som skal spares opp før jeg begynner å høre rundt :) Veldig okei å vite om det dreier seg om 5.000,- eller 105.000,- når man skal spare noe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rimelig sikker på at det er sluk under dusjen nå, og at det er vannuttak i veggen. Gulvet er sånn våtromsbelegg, hvis det sier deg noe angående jobben? :P 

Veggen vår er sånn: https://www.flisekompaniet.no/produkt/gulv-og-vegg/veggpaneler/baderomspanel-betong-60x60/?gclid=Cj0KCQiArenfBRCoARIsAFc1FqdnOQ2cmE8jldRgMCcfn5mJ-byWJk1Od8TvA9-_hAGpo1jp2PwC568aArdbEALw_wcB 

Jeg er som sagt helt nybegynner på dette feltet, så jeg er veldig usikker på om jeg svarer riktig på det du spør om :P 

Du trenger ikke legge flis når du har baderomspanel på veggene. Bare sjekk at det er alulist i underkant av panelet. 

Endret av Amberleaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baderomsplater som er riktig lagt, er like tett som membran under fliser. Er du heldig, skal det ikke mer til en en rørlegger for å flytte blandebatteriet fra kabinettet til veggen, og dusjvegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare trekke kabinettet fram og vaske bak. Dusjhjørne er dritt.

Anonymkode: 126e9...c32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Badet er nytt fra når vi kjøpte (2016), men de har valgt å sette inn et dusjkabinett heller enn dusjhjørne. På visning var jo alt helt nytt, så det så jo veldig flott ut, men nå i 2018 har det samlet seg masse støv på "innsiden" av hjørnet, altså der jeg ikke kommer til. Jeg liker et rent og delikat bad, og syntes dette er ekkelt. Har forsøkt å vaske det, men da må jeg demontere dusjen for å komme til bak, og det vil bare bli like skittent igjen innen relativt kort tid. 

Derfor ser jeg nå at vi må gå over til dusjhjørne. Jobben jeg trenger er egentlig hele pakken, montere fliser, "bygge inn" dusjen i veggen og ja, alt som må til. Dette er min første leilighet som jeg eier, så jeg aner faktisk ikke hva jeg kan forvente av pris. Heldigvis er det ikke noe akutt, så jeg har tid til å spare, men hvor mye kan jeg forvente? Jeg vet dette kommer ann på så mangt, men kanskje noen kan gi meg en ca? Har forsøkt å google, men er vanskelig å finne svar da de fleste spør om svar på oppussing av bad, og jeg trenger bare ny dusj (for resten av badet er nytt). 

Galskap å gå fra dusjkabinett til dusjhjørne. 

Alle dusjkabinetter skal kunne dras fre for vasking bak. Du skal også kunne ta av kanten nederst for å gjøre rent under dusjkabinettet samt å få gjort sluken ren. 

Skal du ha pris så må du henvende deg til en rørlegger og innhente flere anbud.

Anonymkode: d443c...569

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes dere dusjhjørne er så dritt?

Jeg vurderer å gjøre som Ts selv, for badet er så ekstremt lite og dører som kan svinges inn i dusjen fristiller jo en snau kvadratmeter. Det er vel bare å skrubbe dusjen i et dusjhjørne som en hvilken som helst annen dusj, eller er det noe jeg misforstår veldig her? 

Anonymkode: 8bc8b...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvorfor folk klager sånn over dusjhjørne. 

Anonymkode: c33c2...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis badet er så nytt, så burde det finnes dokumentasjon på hvordan det er gjort sånn at du kan forsikre deg om at det er trygt å dusje rett på gulv/vegg.

Anonymkode: 1963b...c19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Galskap å gå fra dusjkabinett til dusjhjørne. 

Alle dusjkabinetter skal kunne dras fre for vasking bak. Du skal også kunne ta av kanten nederst for å gjøre rent under dusjkabinettet samt å få gjort sluken ren. 

Skal du ha pris så må du henvende deg til en rørlegger og innhente flere anbud.

Anonymkode: d443c...569

TS her.

Dessverre står doen plassert slik at det ikke kan dras ut slik at jeg kommer til på baksiden. Den er i veien, og hele løsningen er himla kronglete (ser jeg nå, 2 år etter å ha kjøpt). 

Jeg vet at jeg må innhente eksakt pris hos rørlegger, men som jeg sier i HI så er dette for å finne ut ca hva det koster å bytte. Er en forskjell på å spare 5.000,- og 105.000,- for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår rett og slett ikke dette. Vi har tre dusjhjørner i huset. Ikke noe problem å holde rent. 

Da vi flyttet inn brukte vi fugerens, og fugeimpregnering. Nå er det bare å spraye på fugerens en gang i måneden, la det virke fem minutter, for så å ta raskt over med en skurekost, og dusjen er helt ren.

Så renhold er virkelig ikke noe problem, dusjhjørne er mye greiere en kabinett. 

Fukt er noe annet. Så forsikre deg om at membran er lagt skikkelig. 

Anonymkode: c338b...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En i familien gjorde nettopp dette. Tok billigste variant, med belegg på veggen. Betalte ca 25 000 kr

Anonymkode: 8b388...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd med wc-rens fra Europris? Jeg har også dusjhjørne hvor fugene så helt for jævlig ut.

Anonymkode: d1872...c3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er badet etter baderomsstandaren bør ikke dette koste mer enn få tusenlapper. Er tross alt bare å skru av vann, skru av blandebatteri, fjerne dusjkabinettet og skru opp bøandebatteriet igjen.

Anonymkode: fd28a...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er badet etter baderomsstandaren bør ikke dette koste mer enn få tusenlapper. Er tross alt bare å skru av vann, skru av blandebatteri, fjerne dusjkabinettet og skru opp bøandebatteriet igjen.

Anonymkode: fd28a...202

Joa, og så må du ha rørlegger til den jobben, og maler til veggene, du må jo gjerne ha nytt belegg i det minste om du ikke velger fliser som er enda dyrere. Og så skal du betale for dørene. Det blir fort penger. Som sagt over her, ca 25 000 kr.

Anonymkode: 8b388...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...