Gå til innhold

Hvor mye koster katt i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at det er jo noen engangsinvesteringer, som feks kastrering, chipping, vaksiner og utstyr til katten. Så er det evt spontane dyrlegeregninger. Deretter har man vel det månedlige som er mat (kvalitetsfor) og evt kattesand nå på vinteren. 

Hva er månedskostnadene for dere? 

Anonymkode: d7048...aa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Månedsutgiftene er relativt lave. Mine 2 katter på 10 har aldri hatt en veterinærregning på mer enn sånn 4000. Er sjelden til vet utenom vaksine 

Har 2 katter.

Vaksine hvert år, er vel 500 per katt eller noe? Bruker ta en generell helsesjekk på samme tid

Flåttkur om sommeren, koster vel rundt 300? Husker ikke

Ormekur noen ganger i året. Er også noen hundrelapper

Kjøper 10kg kattemat ca hver 3 mnd for 700 kr

Kattesand ca 250 kr annhver eller tredjehver mnd

Litt små leker iblant, men årlig sett blir det en ubetydelig sum. 

1-gangs investering

Kastrering

Chip: 

Minst 1 liten klorestolpe så de ikke klorer på møbler: 

Kattedo

Matskåler

Noe lite leker

Kanskje et par kattesenger?

Synes det er praktisk med en liten lufttett boks til kattemat, slik at jeg slipper åpne den store 10kg sekken hver gang. Tenker at kattematen tørker ut raskere om man åpner sekken den kom i hver dag. Da er det bedre helle 1-2 kg i en mindre boks og mate daglig derfra

Potensielle utgifter

Katten slåss og trenger sårbehandling

Øremidd/ ørevoks

Merkelig adferd der man er usikker på om det er sykdom bak og man tar tur til vet for sikkerhets skyld

Anonymkode: 63c9b...487

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en gammel katt som nekter å være ute, så de siste årene har jeg omtrent hatt null utgifter på ham. Jeg oppdaterer ikke vaksiner etc i og med at han kun er inne. Han spiser kun tørrmat og rent kjøtt fra vår middag, så den største utgiften er kattesand. Jeg bruker everclean, da den er helt luktfri. Så 200 kr pr mnd er vel helt reelt, uten at jeg har regnet nøye på det. 

Anonymkode: 68775...e84

Skrevet

Mine ligger på rundt 300. Katten får skikkelig kvalitetsfor. Kattesand everclean byttes totalt hver 2-3 mnd. Fyller på ved behov. Vaksine en gang i året. Kattepensjonat et par uker i året til 100kr pr døgn. 

Engangs: chip, kastrering, ormekur (innekatt), sikring av veranda, leker og klatretårn.

Anonymkode: 5ef7c...50d

Skrevet

Ikke glem forsikring!

Anonymkode: b2096...885

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har 3 katter.

Bruker vel på for ca 400 -500 kr i mnd på kattemat, inkl våtfor. De får ca våtfor 2 ganger i uka, ellers er det tørrfor det går i.

Kattesand: ca 400 kr.

Forsikring: 450

Diverse: 0 -200 kr

Ellers setter jeg av litt hver mnd til dyrlegen.

Endret av tussi84
Skrevet (endret)

Jeg har to katter

- ormekur en gang i året ca 300 pr katt

- vaksine: ca 800 pr katt en gang i året

- forsikring: ca. 250 i mnd pr katt

Flåttmiddel: ca 300-600 i året pr katt( kommer an på hvor lang sesongen er)

Ellers setter jeg av 500 til mat, sand og leker hver måned :)

Endret av Kim91
Skrevet

Kjøper kvalitetsfor til 400 kr ca én gang i mnd. Kjøper sjeldent kattesand lengre da han trives best med å gå ut, så kanskje en 200-lapp på det et par-tre ganger i året (mer når han var kattunge). 

Så ca. 400 månedlig. Og så kommer jo ekstra utgifter som veterinær i ny og ne, og litt leker og diverse småtteri. 

Generelt billig å ha katt hvis den er frisk og rask og går på do ute :) 

Anonymkode: 9544c...bfa

Skrevet

Den eneste månedlige utgiften jeg har er forsikring som koster 400,- (for 2 katter). Ellers er det mellom 1000 og 1700,- på helsesjekk og vaksine i året + minst 1000,- til veterinær (den ene katten er stadig syk). Mat ca. 800,- hver tredje måned og 18 kg kattesand 220,- et par ganger i året.

Skrevet

Tipper jeg bruker kanskje 200 kr i mnd på mat i mnd, og 3-400 kr på flåttkur og ormekur årlig.

Skrevet

har tre katter, hvor av dem er innekatter. 

500kr i måneden i mat, 30-40 kr i måneden i strø til kassene, 50lapp til godis. 

Årlig faste utgifter er 1500,- til helsesjekk, vaksine og ormekur. 

Skrevet

Har 1 voksen hannkatt og 2 fosterkattunger. I måneden er det fosterkattungene som er dyrest. Går vanvittig mye kattesand (enda det er god klumpesand), og plaster for den ene er skikkelig mannevond og klorer mye. Men det er ingen av dem som er veldig dyr i drift;) 

Anonymkode: 51154...71a

Skrevet

Katta mi koster vel 200 i mnd. Det går til mat og goddies. Hun har ikke do inne, aldri hatt det heller.

Hun fanger mismot fugl selv ute.

Anonymkode: b74f7...858

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katta mi koster vel 200 i mnd. Det går til mat og goddies. Hun har ikke do inne, aldri hatt det heller.

Hun fanger mismot fugl selv ute.

Anonymkode: b74f7...858

mismot?

• Liker 1
Skrevet

450 i måneden i mat og sand, innekatt som må ha spesialfor. 

Vaksine og helseskjekk 550 i året. 

Leker/diverse/bur/kammer/saks/mm,  kanskje 1 000 i året

Har gratis kattevakt

Så er det diverse dyrlegeregninger. På 9 år har jeg betalt hhv 2 000, 5 000 og 8 000. (i snitt 140 i måneden) Har ikke forsikring da det veldig sjeldent lønner seg. 

Så totalt ca 740 i måneden for en katt i snitt på 9 år. 

Anonymkode: db047...d12

Skrevet

For all del, husk forsikring! 

Skrevet
39 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

For all del, husk forsikring! 

Hvorfor? 

Det er kun forsikringsselskapene som tjener på dette. Med mindre man har ekstrem uflaks med tanke på sykdommer og ulykker. Om du ser logisk på dette - de holder ikke på med veldedighet, og har en vanvittig profitt når det kommer til kjæledyr. 

Har betalt regninger løpende på kattene i alle år, og tjent titusenvis av kroner i forhold til å betale for forsikring. 

Forutsetter selvfølgelig at man har pengene på konto når regningene kommer. Har man dårlig økonomistyring bør man selvfølgelig ha forsikring. 

Anonymkode: db047...d12

Skrevet
På 25.11.2018 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er jo noen engangsinvesteringer, som feks kastrering, chipping, vaksiner og utstyr til katten. Så er det evt spontane dyrlegeregninger. Deretter har man vel det månedlige som er mat (kvalitetsfor) og evt kattesand nå på vinteren. 

Hva er månedskostnadene for dere? 

Anonymkode: d7048...aa7

Gratis. Mat kan den fange selv og den lever til den dauer, som alle dyr. Hannkatter gjør i tillegg samfunnstjeneste ved å berike andre katteeiere med kattunger jevnt og trutt.

Skrevet

Ca månedsutgifter  

Forsikring- 140 kr 

Mat- kanskje 150-200, har ikke oversikt over hvor lenge vi har en sekk med tørrfôr (Royal canin) så litt vanskelig å beregne nøyaktig utgift å så bruker vi pussi (eller «latz» som de nå heter) våtfor, en boks til 50  ish kr har vi i rundt 1 1/2 uke 

Ellers er det verdens mest bortskjemte katt, så han får nye leker litt oftere enn jeg tørr å innrømme, i tilleg til at jeg kjøper kvalitets snacks fremfor billigsnacks 

Anonymkode: f502c...f93

Skrevet
1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Gratis. Mat kan den fange selv og den lever til den dauer, som alle dyr. Hannkatter gjør i tillegg samfunnstjeneste ved å berike andre katteeiere med kattunger jevnt og trutt.

Bra forsøk på å provosere, kjæledyrforumet er riktig sted :fnise:

Anonymkode: f502c...f93

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...