Gå til innhold

Hva er fordelen med å være organisert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært organisert de siste årene eller hatt konflikter på jobb. Jeg gjør jobben min ordentlig og gjør det jeg skal. Da jeg var organisert for noen år siden ble jeg tatt ut i streik og det tapte jeg penger på, noe jeg ikke vil en gang til.

Ved hvert lønnsoppgjør får jeg det samme som de andre som er organisert.

Jeg bruker heller de pengene som ville gått til fagforeningen på noe annet.

Hva er positiv og negativt ved å være organisert?

Anonymkode: 133bc...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke se på bare hva det gir deg som enkeltperson, men hva trepartssamarbeidet og den nordiske modellen gjør med arbeidslivet vårt. Det er som å betale skatt. De fleste av oss betaler mer i skatt enn vi får igjen.

Anonymkode: 52620...fb3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og hos oss er det jo NSF som kan for at jeg tjener det jeg gjør uavhengig av om jeg er medlem hos dem eller ikke. Derfor er det jo egentlig å snylte om jeg ikke er medlem siden jeg tjener på det de greier å forhandle seg frem til. Det er jo også veldig fint å ha noen som kan støtte en dersom det blir problemer, og det kan det bli selv om man gjør jobben man skal. 

Anonymkode: a096b...783

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke se på bare hva det gir deg som enkeltperson, men hva trepartssamarbeidet og den nordiske modellen gjør med arbeidslivet vårt. Det er som å betale skatt. De fleste av oss betaler mer i skatt enn vi får igjen.

Anonymkode: 52620...fb3

Det blir en liten digresjon, men de aller fleste får faktisk mer igjen når det det gjelder skatt, det er faktisk et lite mindretall av befolkningen som skatter så mye at de rent netto får mindre igjen for det. 

Anonymkode: a90ca...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På individnivå er uføreforsikringen den eneste fordelen av betydning jeg kan se.

På fellesnivå er lønn og arbeidstid noe organisjonene har kjempet frem.

Ulempene er at jo høyere lønn de kjemper frem, jo dårligere blir konkurransekraften, og jo større blir kravene til effektivitet - noe som presser de som ikke kan yte 100% ut av arbeidslivet.  

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir en liten digresjon, men de aller fleste får faktisk mer igjen når det det gjelder skatt, det er faktisk et lite mindretall av befolkningen som skatter så mye at de rent netto får mindre igjen for det. 

De forhatte rikeste, for å fortsette digresjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

De forhatte rikeste, for å fortsette digresjonen.

Ofte ikke de aller rikeste (de er såpass internasjonale at de flytter formuer og eierskap til andre land), men den best betalte delen av middelklassen (de som tjener en del millioner i året men som likevel ikke er blant de internasjonale finansherrene) er de som bidrar mest ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler ved å være organisert. I det daglige har man gjerne rimeligere forsikringer, lavere rente på lån, bedre rente på sparepenger (LO favør), advokathjelp (også sivilt, men da med høy egenandel) m.m. Det varierer litt fra fagforening til fagforening hvilke fordeler man har, så her må du undersøke med dine fagforeningene aom er aktuelle for deg.  Vi har f.eks. spart flere tusen i året på rimeligere forsikringer og bedre boliglånsrente. 

Man får også fagforeningsfradrag på skatten, så de utgiftene man har til fagforeningen, er litt mindre enn det kan virke.

Man har også støtte dersom noe skulle skje, og ting kan skje selv om du utfører jobben din feilfritt og på en veldig god måte. Det kan oppstå arbeidskonflikter gjennom et langt arbeidsliv. Arbeidsulykker kan skje (gjerne helt annerledes enn man kan forestille seg, og da kan fagforeningene støtte og ta saken. Kjenner til en sak hvor arbeidstakeren ble arbeidsufør etter en arbeidsulykke, men arbeidsgiver og nav ville ikke godkjenne det som arbeidsulykke  (i juridisk forstand). Fagforeningen og deres advokater tok saken og etter mange år fikk hun endelig gjennomslag. Rent økonomisk handler det om store summer, mange hundre tusen i erstatning og årlige utbetalinger, millioner totalt). Som privatperson har man hverken penger eller krefter til å kjempe en slik kamp i årevis.

Kanskje det viktigste (etter min mening) er å støtte opp om trepartssamarbeidet. Hvorfor tror du det er såpass godt og trygt å være arbeidstaker i Norge? Hvorfor tror du at du går opp i lønn hvert år, og at du får det samme utbetalt som de andre? Hvorfor har vi som arbeidstakere i Norge fem uker ferie? Eller at man ikke kan miste jobben dersom sjefen ikke liker en? Hvorfor er det slik at man ikke kan miste jobben (og inntekten) på dagen dersom bedriften blir kjøpt opp av en konkurrerende bedrift og lagt ned?

Norske fagforeninger har gjennom mange år forhandlet med arbeidsgiverforeninger (vi må ikke glemme viktigheten av NHO), og dermed gjort det trygt og godt å være arbeidstaker i Norge. Sterke fagforeninger med god oppslutning blant de ansatte er en forutsetning for dette. Om man er uorganisert, er man med på å undergrave dette. Man snylter også på fellesskapet og de som faktisk betaler for å fremforhandle gode avtaler og lønnsvilkår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...