Gå til innhold

Peppermynte i mat

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørk
Skrevet

Har fått en del peppermynte som hvist nok skal være godt å ha i mat, greske kjøttboller f eks. Men tror ikke jeg har en eneste oppskrift med dette kryddere.

Er det noen som har noen forslag????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fullstendige oppskrifter sånn på stående for, men noen forslag til bruk.

Mynte passer godt til grønne erter, jeg bruker feks. litt hakket mynte i ertepurésuppe som jeg lager av frosne erter, kyllingkraft, vårløk og crème fraîche.

Ellers kan du bruke mynte i marokkansk couscous-salat - tabbouleh - sammen med tomater, rødløk, bladpersille, olivenolje og sitron. Søk etter oppskrifter fra Midt-Østen på nettet (feks tyrkisk, libanesisk mat), så vil du sikkert få flere idéer i samme gate, inkludert kjøttboller med mynte som du nevner.

Jeg har også fått frisk mynte servert sammen med små thailandske vårruller på restaurant. Da pakket man vårrullen inn i et salatblad sammen med en kvist mynte, og dyppet det hele i en slags krydderolje som fulgte med.

Og mynte smaker jo også godt i ulike desserter, feks. sammen med friske jordbær eller frisk ananas.

Håper dette var til litt inspirasjon! :)

(PS: Du nevner forresten ikke om mynten du har er fersk eller tørket. Selv dyrker jeg egen mynte og bruker den bare frisk. Er mynten tørket, vil jeg tro at den passer best i varm mat.)

Skrevet

...gjorde også et søk for moro skyld på "meatballs" og "mint" i oppskriftsdatabasen Epicurious - og fant denne oppskriften.

Gjest gjest1
Skrevet

Vær også obs på at det er forskjell på peppermynte og mynte. To forskjellige planter, og jeg synes iallefall de er ganske markant smaksforskjell på dem. Peppermynte er sterkere, mer "pepperaktig" smak, mens mynte er litt mildere og rundere i smak.

Caro

Gjest Anonymous
Skrevet

Hell kokende vann over friske mynteblader og la det rekke et par minutter. Verdens beste myntete! Gjerne med litt sukker/honning.

Skrevet

Mynte er godt i raita, en indisk dip som du kan servere til pappadums, nan eller curries. Bruk tykk ypughurt, raspet agurt, oppklippet mynte eller koriander, og litt spisskarve (cummin). Friskt og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...