Gå til innhold

Vegetarianer!! TIPS??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av dyrevelferden, noe som jeg har vært i ca 1,5 år nå. Jeg har kuttet ut en del kjøtt nå i rundt et halvt år, men bestemte meg først for å blir vegetarianer for rundt to uker siden. Nå i starten kutter jeg ikke ut fisk, men det er noe jeg tenker at jeg skal kutte ut etterhvert. Føler jeg må kutte ut litt av gangen, derfor starter jeg med å kutte alt kjøtt utenom fisk.

Jeg leser ofte på nettet etter hva jeg kan spise som erstatning til kjøtt for å få i meg det kroppen min trenger, men trenger for det om tips fra noen som er vegetarianere. Hva er deres beste tips til en ny vegetarianer? Favoritt vegetar/vegan retten deres? 

Anonymkode: 832f8...598

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Favorittretten er nok lasagne eller en alfredo med sopp og erter.

Det er viktig å få i seg bønner, linser og kikerter :) Og å spe på med frø og nøtter for å få i seg nok essensielle aminosyrer. Soya inneholder alle disse aminosyrene kroppen ikke produserer selv, men svært få vegetarianere spiser soya på daglig basis. 

Anonymkode: d1f9c...c34

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig opptatt av dyrevelferden, noe som jeg har vært i ca 1,5 år nå. Jeg har kuttet ut en del kjøtt nå i rundt et halvt år, men bestemte meg først for å blir vegetarianer for rundt to uker siden. Nå i starten kutter jeg ikke ut fisk, men det er noe jeg tenker at jeg skal kutte ut etterhvert. Føler jeg må kutte ut litt av gangen, derfor starter jeg med å kutte alt kjøtt utenom fisk.

Jeg leser ofte på nettet etter hva jeg kan spise som erstatning til kjøtt for å få i meg det kroppen min trenger, men trenger for det om tips fra noen som er vegetarianere. Hva er deres beste tips til en ny vegetarianer? Favoritt vegetar/vegan retten deres? 

Så bra du vil bli vegetarianer. For å presisere er du ikke det enda, så lenge du spiser fisk. 

I retter jeg har spist med kjøtt, bytter jeg det ofte ut ned squash /sopp,eller bønner/linser/kikerter. 

Veldig glad i vegetrburritos. Til taco blander jeg soyakjøttdeig og sopp som kjøtterstatning. Ellers finnes det et tonn av gryter og supper. Og pitabrød med salat, paprika, tomat, mais, oliven, jalapeños, salsa, rømme og fetaost er supert. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegetarianere spiser ikke fisk,så mitt tips er å ikke kalle deg det før du er de

Anonymkode: 4dd2c...170

• Liker 5
Skrevet

Ignorer surmaga ab-er som forsøker rakke ned på veggiser. Det er alltid noen som utgir seg for veggiser og rakker ned på andre veggiser, eller som bare skal spre galle

Jeg syntes hepla er en fin kilde til info https://hepla.no/slik-legger-du-om-plantebasert-kosthold/

I januar begynner også en veganerutfordring, som handler om å utfordre seg selv til å leve vegansk 1 mnd. Du kan bli med i fb gruppa, samt at du får tips og råd om å følge et slikt kosthold. https://veganerutfordringen.no

Lykke til! 🐂 🐤🦌

Anonymkode: 4093e...cf5

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ignorer surmaga ab-er som forsøker rakke ned på veggiser. Det er alltid noen som utgir seg for veggiser og rakker ned på andre veggiser, eller som bare skal spre galle

Jeg syntes hepla er en fin kilde til info https://hepla.no/slik-legger-du-om-plantebasert-kosthold/

I januar begynner også en veganerutfordring, som handler om å utfordre seg selv til å leve vegansk 1 mnd. Du kan bli med i fb gruppa, samt at du får tips og råd om å følge et slikt kosthold. https://veganerutfordringen.no

Lykke til! 🐂 🐤🦌

Surmaga faktisk. Jeg rakker ikke ned. Jeg sier bare at vegetarianer ikke spise fisk :) Og en veganer gjør i hvert fall ikke det(ref tips om veganerutfordringen)

• Liker 5
Skrevet

Kjøtterstatninger gjør det så mye enklere! F. eks vegetarpølsene fra coop, sykt gode. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa "veggispreik" på facebook for inspirasjon og tips:)

Anonymkode: c3f7c...673

Skrevet

Når man spiser fisk er man pescetarianer, kall deg det du, TS :)

Anonymkode: de03b...74f

• Liker 6
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøtterstatninger gjør det så mye enklere! F. eks vegetarpølsene fra coop, sykt gode. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa "veggispreik" på facebook for inspirasjon og tips:)

Anonymkode: c3f7c...673

7 hours ago, AnonymBruker said:

Når man spiser fisk er man pescetarianer, kall deg det du, TS :)

Anonymkode: de03b...74f

Les hva ts skriver. Hun skriver "Nå i starten kutter jeg ikke ut fisk, men det er noe jeg tenker at jeg skal kutte ut etterhvert"

Så jo, denne type kommentar er surmaga. 

• Liker 2
Skrevet

Ops, det første sitatet var feilsitering

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva ts skriver. Hun skriver "Nå i starten kutter jeg ikke ut fisk, men det er noe jeg tenker at jeg skal kutte ut etterhvert"

Så jo, denne type kommentar er surmaga. 

Men uansett så er hun ikke vegetarianer og btw du siterer flere ulike anonymt brukere

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper aldri kjøtt selv, men spiser det hvis jeg får det servert borte. Syns dette er en god løsning. Da slipper jeg å skuffe mormor på julaften eller pålegge folk å lage egne retter til meg. Syns det er uhøflig å ikke spise det som blir servert, med mindre man har en allergi/intoleranse. Har ikke noe voldsomt behov for å kalle meg vegetarianer, som jeg har inntrykk er veldig viktig for folk som unngår kjøtt. 

Anonymkode: 21c06...a09

• Liker 2
Gjest Promqueen
Skrevet

Jeg har også gått over til vegetarkost for tre måneder siden, og det er mye lettere enn jeg hadde trodd. Det er faktisk veldig mye man kan lage. Coop har egne vegetarprodukter. Har selv prøvd de vegetarbollene til pizzatopping. Og et tips, om du bor nær grensa til Sverige lønner det seg å handle vegetarproduktene der, som for eksempel vegetarfarse, nuggets, burgere.

Min favoritt må være vegetartaco. Faktisk mye bedre enn vanlig taco syntes nå jeg da 😄

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper aldri kjøtt selv, men spiser det hvis jeg får det servert borte. Syns dette er en god løsning. Da slipper jeg å skuffe mormor på julaften eller pålegge folk å lage egne retter til meg. Syns det er uhøflig å ikke spise det som blir servert, med mindre man har en allergi/intoleranse. Har ikke noe voldsomt behov for å kalle meg vegetarianer, som jeg har inntrykk er veldig viktig for folk som unngår kjøtt. 

Men du er jo ikke vegetarianer så da skal du vel heller ikke ha et behov for å kalle deg det? 

Helt greit at du har den tankegangen når det kommer til kjøtt, men det har ikke vegetarianere så det er en vesentlig forskjell. 

Anonymkode: d1f9c...c34

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig spesielt med folk som setter etikk og moral til side for å «ikke skuffe mormor». Det er vel viktigere å ikke bidra til mishandling av dyr og ødeleggelse av planeten, enn at du ikke smaker på ribba til mormor?

• Liker 9
Skrevet
47 minutter siden, deedee_ skrev:

Synes det er veldig spesielt med folk som setter etikk og moral til side for å «ikke skuffe mormor». Det er vel viktigere å ikke bidra til mishandling av dyr og ødeleggelse av planeten, enn at du ikke smaker på ribba til mormor?

Dette!

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg kaller meg ikke vegetarianer, nei. Spiser som sagt det jeg får servert. Det blir alltid kjøpt inn for mye kjøtt i julen, og veldig mye blir kastet. Jeg er veldig i mot å kaste mat. Det er jo langt bedre at noen spiser den maten enn at den går i søpla? Kaster dere heller kjøtt enn å spise det? Da har i hvertfall dyret dødd forgjeves. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kaller meg ikke vegetarianer, nei. Spiser som sagt det jeg får servert. Det blir alltid kjøpt inn for mye kjøtt i julen, og veldig mye blir kastet. Jeg er veldig i mot å kaste mat. Det er jo langt bedre at noen spiser den maten enn at den går i søpla? Kaster dere heller kjøtt enn å spise det? Da har i hvertfall dyret dødd forgjeves. 

De jeg skal feire jul med vet at jeg er veganer og regner derfor ikke med meg når det kommer til innkjøp av kjøtt så ingen ting går til waste pga meg. Jeg har tatt et etisk valg og det står jeg ved

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er uhøflig å ikke spise det som blir servert, med mindre man har en allergi/intoleranse.

Aldri i livet om jeg spiser kjøtt hvis noen serverer det. Hvordan det er uhøflig, kan jeg ikke forstå? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe voldsomt behov for å kalle meg vegetarianer, som jeg har inntrykk er veldig viktig for folk som unngår kjøtt. 

Nei, du er jo heller ikke en vegetarianer, hvorfor skal du kalle deg det da? Tanken din er sikkert fin for de som vil kutte ned på kjøtt, men vegetarianer blir man aldri om man spiser kjøtt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...