AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #1 Skrevet 24. november 2018 Jeg har ikke noe spesielt forhold til navnet Bjørg fra før (bare vet om et par middelaldrende damer som heter det), men har funnet ut at barnets tipp-oldemor het dette. Hvis noen lurer på hvorfor jeg velger navnet Bjørg kommer jeg til å si at hun er oppkalt etter en slektning. Noe som på en måte er sant. Men den egentlige grunnen til akkurat navnet Bjørg er fordi det er den største kontrasten jeg kan tenke meg til disse nymotens navnene som høres ut som hunderaser og veskemerker. Jeg vil "bruke" barnet mitt til å protestere mot de nye navnene, men denne grunnen kommer jeg til å holde skjult. Kjenner på godfølelsen bare ved tanken på at barnehagen kommer til å være fylt opp av Milianemorer, Shantieller, Trillifinaer, Maximillianderser, Taxelioner, og så min lille Bjørg. Men, jeg føler bittelitt på det å velge navn på barnet mitt av "feil" grunn, hvis dere skjønner? Så det jeg lurer på er hva dere mener er greit å (ikke) ta hensyn til når man velger navn. Er det dårlig gjort mot barnet å holde den egentlige grunnen hemmelig hvis hun en gang kommer til å spørre? Jeg tenker at hun har ikke vondt av det hun ikke vet. (Må legge til at jeg ikke synes Bjørg er et stygt navn, da hadde jeg ikke villet kalt henne det, men det er altså et typisk middelaldrende dame-navn og stor kontrast til de hypermoderne navnene, i tillegg så er det denne tipp-oldemoren jeg kan bruke som grunn.) Anonymkode: c62b3...af4 27
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3 Skrevet 24. november 2018 Beklager å meddele deg at Bjørg har vært like aktuelt her, så så veldig spes er du ikke akkurat.... Anonymkode: ade0d...2e0 31
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #4 Skrevet 24. november 2018 Jeg applauderer alle som vil kalle ungene sine "alminnelige navn". Det er for stort fokus på å være "spesiell" med unike navn. Har selv ingen barn, har egentlig ikke planer om å få men hvis jeg får i løpet av livet har jeg bestemt meg for at ungen skal få et navn med opphav i vikingtiden, som er vanlig eller har vært vanlig. Anonymkode: 81479...dda 18
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #5 Skrevet 24. november 2018 Min erfaring er at det ikke er noen som bryr seg om man gir barn gamle navn. Søsteren min heter Magnhild, hu har akkurat fylt 20 å gjennom hele oppveksten min kan jeg ikke huske EN negativ kommentar om det. Bjørg er jo ikke stygt heller, de gamle navnene er uansett på vei inn igjen Å hvorfor må du ha en grunn for navnevalget egentlig? Er det vanlig for folk å spørre foreldre hvorfor man kaller ungen sin det ene eller det andre? Anonymkode: 9fa3b...1c5 10
Rotemor Skrevet 24. november 2018 #6 Skrevet 24. november 2018 Årsaken til navnet skjønner jo ikke barnet på 15 år, så du kan jo ta stilling til det da.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #7 Skrevet 24. november 2018 Har en Eldbjørg i barnehagen til misntemor her<3 Anonymkode: 42de0...3ce 11
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #8 Skrevet 24. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager å meddele deg at Bjørg har vært like aktuelt her, så så veldig spes er du ikke akkurat.... Anonymkode: ade0d...2e0 Gidameg. Anonymkode: 417d3...5e1 10
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #9 Skrevet 24. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager å meddele deg at Bjørg har vært like aktuelt her, så så veldig spes er du ikke akkurat.... Anonymkode: ade0d...2e0 Målet er ikke å være spesiell og velge et unikt navn, men et som er en kontrast til det barnehagene er fylt opp av nå. Anonymkode: c62b3...af4 8
Jellybean Skrevet 24. november 2018 #10 Skrevet 24. november 2018 Tenk så mye enklere det blir for ungen din å lære å skrive navnet sitt fremfor de som heter «maximillian» osv 😅 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #11 Skrevet 25. november 2018 Føler barnehagen er full av oldeforeldrenavn, jeg. Selma, Sakarias, Elida, Johannes, Sigurd, Jonas og Ingeborg. Det mest toppliste-navnene er Tuva og en Nora. Og der er en Leo og en Leslie blant guttene, men sistnevnte har britisk mor. Jeg tror generasjon babymaskiner pr dags dato tenker veldig likt som TS. De vil være originale på sin måte, og ender med å følger en strøm de også. Hilsen mor til oppkallede barn. Anonymkode: c90e1...258 25
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #12 Skrevet 25. november 2018 Øhh, det er jo inn med norrøn og besteforeldre navn? Bjørg er begge deler? Men det funger dårlig på engelsk, så enn kjem trend blir det ikkje.. Anonymkode: c07b1...c84 10
Sinsiew Skrevet 25. november 2018 #13 Skrevet 25. november 2018 For noe teite greier. Et navn bør man bruke fordi man liker navnet, ikke for noe så barnslige greier som et opprør mot navn man ikke liker. Bjørg er da heller ikke en nevneverdig kontrast til de navnene som brukes nå; barnehagen vil være fyllt opp med sofia, Lavras, Jacob, Jenny, Frida, Hanna, Selma, Maria, Iben, Alexander, Isak, Astrid, Ellinor, Ali, Mohammed, Thomas, Gunhild osv. Din Bjørg kommer på ingen som helst måte til å skille seg ut. 23
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #14 Skrevet 25. november 2018 Tror du blir skuffet over hva andre velger av navn om du tror alle har fancy navn altså. Anonymkode: 89301...5f3 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #15 Skrevet 25. november 2018 Tror ikke det er så vanlig med disse «unge mødre» navnene lengre som mange tror. Det er oldeforeldre navn som er poppis nå. Anonymkode: 117bb...e1a 14
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #16 Skrevet 25. november 2018 Har heller ikke vært bort i noen barn som har disse pompøse navnene i barnehagen, det er mest norrøne besteforeldre navn som Ellinor, Ingeborg, Jenny, Astrid, Ingrid, Agnes, Sigrid. Og trendnavnene som Sofie. Gutter heter Ola/Ole, Edvard, Håkon, Oskar. Faktisk så har ikke en eneste unge på avdelinga til barnet mitt "rart" navn, har en gutt fra et annet land som har litt fremmed navn men man blir fort vant til det. Så tror konklusjonen er at Bjørg er mer trendy og poppisnavn for tiden enn Leandra-Tindra Anonymkode: dec5f...08e 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #17 Skrevet 25. november 2018 Jeg trur du har sett for mye på "Unge Mødre". Lille Bjørg vil skli rett inn sammen med Astrid, Ole, Eskild, Agnes, Sigrid og alle andre navnene på topplisten nå. Om din viktigste grunn til navnevalg er at barnet skal ha et navn som står i kontrast til øvrige, ville jeg heller gått for et av navnene du nevner i HI. Anonymkode: a572a...611 4
Sylveon Skrevet 25. november 2018 #18 Skrevet 25. november 2018 Føyer meg i rekken. Du har sett på for mye Unge Mødre. Bjørg er på moten om dagen og vil skli rett inn blant alle andre ungene. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #19 Skrevet 25. november 2018 Jeg jobber i bhg, og de siste årene har jeg hatt barn som heter Ida, Alfred, Knut, Ole, Bjørg, Astrid, Olaug og Fredrik Det er ikke uvanlig med litt trauste navn nå. Bjørg er et fint navn, så kjør på. Anonymkode: 87a1f...f16 2
minister-mio Skrevet 25. november 2018 #20 Skrevet 25. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: . Kjenner på godfølelsen bare ved tanken på at barnehagen kommer til å være fylt opp av Milianemorer, Shantieller, Trillifinaer, Maximillianderser, Taxelioner, og så min lille Bjørg. Anonymkode: c62b3...af4 Det er en kg-sannhet at barnehagene er fylt opp av barn med de navnene. I virkeligheten er barnehagene fylt med navnene som har vært på topp de siste fem årene som Sofie, Nora, Emma, Jacob, Oscar, William og Lukas. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå