Gå til innhold

Om å kjøpe leilighet alene i "samboeralder"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kronisk singel, men prøver meg og mer å aktivt lete etter noen. Har egentlig alltid likt meg alene, så jeg har nok sagt nei til en del muligheter som har poppet opp. Jeg er 26 år gammel, og har spinket og spart en stund nå mens jeg har bodd i kollektiv for å spare opp nok egenkapital. Kommer nok til å kunne kjøpe meg en treroms om omtrent ett år. En ting som jeg har tenkt på er hvordan en mulig kjæreste/samboer passer inn i alt dette. Jeg er jo litt "redd" for at jeg ender opp med å møte min fremtidige samboer f.eks. et halvt år etter leilighetskjøpet. Hva gjør man i en slik situasjon, om den andre også har egen leilighet? Er det f.eks. vanlig at den ene leier ut leiligheten sin, og selger den heller senere dersom det viser seg at det er et forhold som faktisk kan bli mer varig? Føler det er litt drastisk å selge egen leilighet ganske raskt i en slik situasjon - det koster jo. 

Nå kan det jo hende at jeg blir en kattedame hele livet mitt, men ble bare nysgjerrig på hva som faktisk er vanlig i slike situasjoner. 

Anonymkode: ffecd...fd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe at begge eier hver sin leilighet. Å flytte sammen er jo ikke det første du gjør etter å ha møtt drømmepartneren. Nå er jeg 35 og singel, men hvis jeg hadde møtt en mann med leilighet, hadde jeg nok først brukt en del tid på å bli kjent. Neste skritt hadde nok vært å flytte sammen i en av leilighetene, på sikt leie ut den andre (hadde nok ikke leid ut med en gang - tenk om det ikke fungerer å bo sammen?). Etter hvert ville jeg nok kjøp ny leilighet eller hus sammen med partneren, og solgt begge leilighetene. Jeg føler litt på at dersom den ene flytter inn hos den andre så vil leiligheten bære preg av at den ene var der først, den andre bare bor der. Hvorfor ikke bygge et nytt hjem, og innrede sammen? 

Så, jeg ville kjøpt leilighet, ikke la en evt fremtidig partner komme i veien. Det løser seg uansett om du så finner drømmemannen to uker etter overtakelse😊

Anonymkode: 4e263...86c

• Liker 7
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kronisk singel, men prøver meg og mer å aktivt lete etter noen. Har egentlig alltid likt meg alene, så jeg har nok sagt nei til en del muligheter som har poppet opp. Jeg er 26 år gammel, og har spinket og spart en stund nå mens jeg har bodd i kollektiv for å spare opp nok egenkapital. Kommer nok til å kunne kjøpe meg en treroms om omtrent ett år. En ting som jeg har tenkt på er hvordan en mulig kjæreste/samboer passer inn i alt dette. Jeg er jo litt "redd" for at jeg ender opp med å møte min fremtidige samboer f.eks. et halvt år etter leilighetskjøpet. Hva gjør man i en slik situasjon, om den andre også har egen leilighet? Er det f.eks. vanlig at den ene leier ut leiligheten sin, og selger den heller senere dersom det viser seg at det er et forhold som faktisk kan bli mer varig? Føler det er litt drastisk å selge egen leilighet ganske raskt i en slik situasjon - det koster jo. 

Nå kan det jo hende at jeg blir en kattedame hele livet mitt, men ble bare nysgjerrig på hva som faktisk er vanlig i slike situasjoner. 

Hva som er vanlig er umulig å svare på fordi hver og en løser dette på sin måte. Det viktigste er uansett å ikke gå i kvinnefella. 

Anonymkode: 4da2b...f23

• Liker 3
Skrevet

26 er ikke nødvendigvis en "samboeralder", men det er på høy tid å kjøpe egen leilighet.

Så det er ikke noe å lure på.

Anonymkode: dc230...aa2

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

26 er ikke nødvendigvis en "samboeralder", men det er på høy tid å kjøpe egen leilighet.

TS her. Det er ikke snakk om at jeg skal droppe å kjøpe leilighet, men at jeg lurer på hvordan mange gjør det dersom begge to allerede eier. Vil også legge til at jeg ikke setter pris på kommentaren din om at "det er på høy tid å kjøpe egen leilighet". Ble ferdigutdannet for snart to år siden - på normert tid. Jeg har jobbet og spart under hele studietiden, og også nå etter at jeg ble ferdig. Har bodd i kollektiv for å spare så mye som mulig, og ikke reist på ferie. Jeg har ikke foredre som kan hjelpe meg, heller ikke som kausjonisert. Derfor har det tatt så "lang tid" (🙄) å få nok egenkapital til å faktisk kunne kjøpe noe eget. 

Ellers er jo den alderen jeg er i nå helt vanlig samboeralder. Av en jentegjeng på ca. 12 stykker er det bare jeg og en annen venninne som ikke har samboere/kjæreste enda. 

• Liker 5
Skrevet

Er i lignende situasjon som deg TS, bare at jeg er et år yngre og blir ferdig med studier til våren. Tenker at hvis jeg møter drømmemannen så finner vi ut av det sammen, men sannsynligvis vil en av oss leie ut den ene. Vil ikke selge før jeg er sikker på at forholdet vil vare en stund :) Hvor mye har du klart å spare opp? Og hvor mye får du spart nå som du er ferdigutdannet kontra da du var student?

Anonymkode: 12cd1...f3a

Skrevet

Jeg er en del eldre enn deg, samboer. Endelig fått spart opp til egenkapital ogvskal kjøpe leilighet til meg. Den blir min pensjonsforsikring på et vis, da samboer har barn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte rett før jeg møtte mannen min. Vi bodde hver for oss i starten, men da vi flytta sammen leide jeg ut min leilighet fram til vi kjøpte noe større sammen.

Skrevet (endret)

Du burde kjøpe selv med en gang du har mulighet. 

Når du får kjæreste så vil det jo sannsynligvis først gå en stund før det er aktuelt å flytte sammen. Da har dere mange muligheter. Du kan selge og kjøpe deg inn hos ham eller motsatt. Dere kan begge selge og kjøpe noe nytt sammen. Den ene kan 'leie' hos den andre og leie ut sin leilighet. 

Finnes mange muligheter. Men ikke utsett å investere i din egen fremtid fordi du kanskje møter en mann snart! 😊

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
På 25.11.2018 den 0.15, AnonymBruker skrev:

TS her. Det er ikke snakk om at jeg skal droppe å kjøpe leilighet, men at jeg lurer på hvordan mange gjør det dersom begge to allerede eier. Vil også legge til at jeg ikke setter pris på kommentaren din om at "det er på høy tid å kjøpe egen leilighet". Ble ferdigutdannet for snart to år siden - på normert tid. Jeg har jobbet og spart under hele studietiden, og også nå etter at jeg ble ferdig. Har bodd i kollektiv for å spare så mye som mulig, og ikke reist på ferie. Jeg har ikke foredre som kan hjelpe meg, heller ikke som kausjonisert. Derfor har det tatt så "lang tid" (🙄) å få nok egenkapital til å faktisk kunne kjøpe noe eget. 

Ellers er jo den alderen jeg er i nå helt vanlig samboeralder. Av en jentegjeng på ca. 12 stykker er det bare jeg og en annen venninne som ikke har samboere/kjæreste enda. 

Det er jo ikke uvanlig at begge har sin egen leilighet når man blir en 25-30 år, så dette bør du ikke tenke på :). Man flytter jo vanligvis ikke sammen med en gang, og det er jo ikke uvanlig å "bare" være kjærester i et halvt års tid til et par år først. Og innen da, så vet man som regel om man ønsker å flytte sammen. 

Man trenger jo heller ikke å selge. Den ene kan alltids leie ut, mens begge bor hos den ene. 

Anonymkode: f1606...41b

• Liker 1
Skrevet

Bare kjøp, man flytter jo ikke sammen første uka 🙂 dersom han også eier, så er det jo naturlig at man i starten bytter litt på å besøke/bo hos hverandre. Når man etterhvert blir lei av å "bo i bag" og føler man vil bo sammen på heltid, så finner man alltids en løsning. Om man bor hos den ene og den andre leier ut/lar leiligheten stå tom må man jo nesten avgjøre selv hva man er komfortabel med.

Vi bodde lenge mye i bag,  da det for meg var helt uaktuelt å flytte inn til han (for lite plass), og han ønsket ikke å bo der jeg bodde. Så når vi først flyttet sammen på "ekte" så kjøpte vi sammen. Det var riktig for oss,  selv om det økonomisk hadde vært mer lønnsomt å flytte sammen tidligere og leie ut den ene leiligheten. Men penger er virkelig ikke alt i slike situasjoner! Og det koster ikke sååå mye å selge etter forholdsvis kort periode heller, kjenner flere i nyere tid og det var enten minimalt med tap/uten tap (stor gevinst gir det dog ikke 😉

Anonymkode: 7bc4a...1c9

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er i lignende situasjon som deg TS, bare at jeg er et år yngre og blir ferdig med studier til våren. Tenker at hvis jeg møter drømmemannen så finner vi ut av det sammen, men sannsynligvis vil en av oss leie ut den ene. Vil ikke selge før jeg er sikker på at forholdet vil vare en stund :) Hvor mye har du klart å spare opp? Og hvor mye får du spart nå som du er ferdigutdannet kontra da du var student?

Anonymkode: 12cd1...f3a

Etter studiene har jeg spart ca. 13 000 - 14 500 i måneden, noe som er mye mer enn jeg klarte da jeg var student. Feriepenger og eventuell overtid kommer i tillegg. Av store utgifter hver måned betaler jeg ca. 3400 i studielån og 4300 i leie (rom i kollektiv). Da jeg var student tok jeg i noen år opp fullt studielån som hjemmeboende nettopp for å kunne bruke det som egenkapital, så det har selvsagt påvirket hvor mye jeg har tilgjengelig på konto (...og hvor mye jeg har i studielån..). Nå har jeg litt over 500 000 på konto. Det varierte veldig mye hvor mye jeg klarte å spare per måned som student - også fordi jeg var et år i utlandet med høye skolepenger og ingen inntekt. Så hvor mye jeg sparte som student kan jeg ikke gi et så veldig godt svar på, men det var i alle fall i snitt mye mindre enn nå. 

• Liker 1
Skrevet
På 24.11.2018 den 23.43, AnonymBruker skrev:

hvilken verden lever du i? De fleste har ikke råd til å kjøpe leilighet i en alder av 26, spesielt ikke i oslo-området. Jeg var ikke engang ferdig studert når jeg var 26. TS, jeg og kjæresten kjøpte leilighet omtrent samtidig og ingen av oss vil selge 😂 så her bor vi tidvis hos hverandre, dyrere blir det jo men samtidig veldig deilig å kunne trekke seg tilbake i egen leilighet. Så bor man ikke oppå hverandre. Men nå er både jeg og kjæresten typen som trenger mye alenetid, så det fungerer fint. 

Anonymkode: e8154...563

• Liker 1
Skrevet

Nei hold an! 😂 Du skal ikke sette NOE på vent i livet ditt «i tilfelle du får kjæreste».

Jeg kjøpte leilighet som 25-åring. Traff min samboer under 2 år senere, og han dro rett på visning etter første date, kjøpte seg leilighet dagen etter.

Det endte jo opp med at han i praksis bodde hos meg etter hvert, og vi leide ut hans leilighet via airbnb. Tjente godt på det. Kjøpte hus sammen etter hvert og jeg satt med en halv mill i egenkapital (null inskudd da jeg kjøpte, kun kausjonist) etter å ha vært leilighetseier i godt under 3 år. Jeg tjente gode penger på det, og det kom godt med når vi skulle kjøpe sammen 😊

Anonymkode: b407d...b42

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er redd for det, så er det jo faktisk lurt å kjøpe en treroms. Da har du plass nok til begge.

Skrevet

Kjøp leilighet! Jeg kjøpte selv på din alder - seks måneder før jeg møtte kjæresten. 

Man trenger slettes ikke flytte sammen med en gang. Å bare være kjærester et par år er kjempefint, og det er enda finere når man har egen leilighet, sammenlignet med det å bo i kollektiv, siden man ikke trenger å ta hensyn til andre.

Det å bo alene i sin aller første leilighet man eier selv er også en erfaring jeg virkelig unner alle. Det er bare utrolig fint å kunne male veggene i farger man liker selv, jakte opp møbler man synes er fine og velge systemet i kjøkkenskapet helt selv. Og så få dager man kan invitere hvem man vil på besøk når som helst uten å klarere det med noen eller bare komme inn døra til et hjem du bare vet er bare ditt. Det er skikkelig fint.

Å kjøpe selv er også viktig for ikke å gå i dame-fella, og gir en skikkelig god følelse av sikkerhet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...