Gå til innhold

Nettopp blitt tante, hvordan ikke stresse når baby gråter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dem har sagt at babyer merker det hvis man er stresset. Problemet er at jeg stresser noe veldig når niesen min begynner å gråte. Hvordan kan jeg bevare roen?

Anonymkode: 076fa...ab9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får trekke pusten rolig og huske at babyer gråter av naturlige årsaker :) 

De trenger å gråte. Det er den kommunikasjonsformen de har. 

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dem har sagt at babyer merker det hvis man er stresset. Problemet er at jeg stresser noe veldig når niesen min begynner å gråte. Hvordan kan jeg bevare roen?

Anonymkode: 076fa...ab9

ved å lære å tolke "jeg har det vondt gråt" med andre gråtformer.

Anonymkode: b7ca0...3cd

• Liker 1
Skrevet

Reise deg opp og gå med henne. Det roer ditt stress å bevege deg. De liker ofte byssing og da merker hu at du roer deg og hu roer seg, kanskje  😊 ellers er babyer vare på andre. Så de fleste babyer finner best trygghet og ro hos sine foreldre❤️

Anonymkode: 92ac9...a62

• Liker 1
Skrevet

Kos med babyen, syng en rolig sang. Det ordner seg 😍

Anonymkode: 18719...38f

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reise deg opp og gå med henne. Det roer ditt stress å bevege deg. De liker ofte byssing og da merker hu at du roer deg og hu roer seg, kanskje  😊 ellers er babyer vare på andre. Så de fleste babyer finner best trygghet og ro hos sine foreldre❤️

Anonymkode: 92ac9...a62

Det kommer litt ann på hvordan foreldrene takler at barnet skriker da. Jeg var veldig deprimert,utrolig og ble veldig stresset når babyen skreik. Det merket nok sønnen min godt for han kunne hylskrike når jeg bærte på han mens han ble rolig umiddelbart når moren min bærte på han.Det var vondt for meg som mamma. Men etter jeg ble kvitt fødselsdepresjonen så ble han mammadalt i mange år etterpå heldigvis :)

Babyer roer seg ofte når du går å bærer på de så prøv det :)

Anonymkode: 474fa...279

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt ann på hvordan foreldrene takler at barnet skriker da. Jeg var veldig deprimert,utrolig og ble veldig stresset når babyen skreik. Det merket nok sønnen min godt for han kunne hylskrike når jeg bærte på han mens han ble rolig umiddelbart når moren min bærte på han.Det var vondt for meg som mamma. Men etter jeg ble kvitt fødselsdepresjonen så ble han mammadalt i mange år etterpå heldigvis :)

Babyer roer seg ofte når du går å bærer på de så prøv det :)

UROLIG ikke utrolig hehe..*

Skrevet

Det jeg pleier å gjøre når jeg er stresset med tantebarna er å ta meg en eller to siggs og ta meg to bokser med iskald Carlsberg. Merker at både meg og barnet blir mer avslappet.

Anonymkode: 59b2c...79e

• Liker 2
Skrevet
På 24.11.2018 den 22.58, Rotemor skrev:

Du får trekke pusten rolig og huske at babyer gråter av naturlige årsaker :) 

De trenger å gråte. Det er den kommunikasjonsformen de har. 

"Trenger å gråte" er bullshit. Friske babyer som får dekket behovene sine gråter omtrent aldri. Anbefaler deg boka The Continuum Consept av Jean Liedloff for å lære deg mer om hvordan det bør være. 

Mine barn har nesten aldri grått, fordi jeg har ammet on demand, praktisert tilknytningsomsorg med bæring og kroppskontakt (nesten 24/7 de første 6 mnd, deretter mindre etterhvert som de ble mer aktive) og samsoving. De har også fått magevennlig og næringsrik mat (istedet for mme og grøt som ofte gir magevondt) og ble ammet lenge. 

Vi snakker under 5 min gråt i døgnet.. Og ikke hver dag heller. Eneste gangene de gråt var de få gangene de var syke, og selv da kunne det stort sett fikses med amming (som er like smertestillende som paracet btw). 

Jeg takler spedbarnsgråt dårlig, kanskje ekstra dårlig fordi det nesten alltid forekommer fordi foreldre ikke dekker barnets behov for nærhet, emosjonell tilknytning eller kos. Blir så stresset av det at jeg unngår å omgås folk som "lar baby ligge for seg selv" eller triller vogner med hylende unger istedet for å bære dem. 

Det meste kan løses med pupp er min erfaring, og er også det vi har gjort i millioner av år i menneskehetens historie. ❤️ (og funker ikke amming og bæring, søk hjelp. Sjekk tungebånd og låsninger og melkeproteinallergi..)

Anonymkode: 7dcf4...dce

• Liker 5
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Trenger å gråte" er bullshit. Friske babyer som får dekket behovene sine gråter omtrent aldri. Anbefaler deg boka The Continuum Consept av Jean Liedloff for å lære deg mer om hvordan det bør være. 

Mine barn har nesten aldri grått, fordi jeg har ammet on demand, praktisert tilknytningsomsorg med bæring og kroppskontakt (nesten 24/7 de første 6 mnd, deretter mindre etterhvert som de ble mer aktive) og samsoving. De har også fått magevennlig og næringsrik mat (istedet for mme og grøt som ofte gir magevondt) og ble ammet lenge. 

Vi snakker under 5 min gråt i døgnet.. Og ikke hver dag heller. Eneste gangene de gråt var de få gangene de var syke, og selv da kunne det stort sett fikses med amming (som er like smertestillende som paracet btw). 

Jeg takler spedbarnsgråt dårlig, kanskje ekstra dårlig fordi det nesten alltid forekommer fordi foreldre ikke dekker barnets behov for nærhet, emosjonell tilknytning eller kos. Blir så stresset av det at jeg unngår å omgås folk som "lar baby ligge for seg selv" eller triller vogner med hylende unger istedet for å bære dem. 

Det meste kan løses med pupp er min erfaring, og er også det vi har gjort i millioner av år i menneskehetens historie. ❤️ (og funker ikke amming og bæring, søk hjelp. Sjekk tungebånd og låsninger og melkeproteinallergi..)

Tuller du eller? Snakk om å misforstå med vilje.... De trenger å gråte for å kommunisere, er det jeg skriver. Jeg trenger ikke lese bøker for å vite det.

Endret av Rotemor
  • Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Rotemor skrev:

Tuller du eller? Snakk om å misforstå med vilje.... De trenger å gråte for å kommunisere, er det jeg skriver. Jeg trenger ikke lese bøker for å vite det.

Nei? Spedbarn kommuniserer med eh-lyder og bevegelser, de trenger ikke å gråte for å kommunisere dersom de har oppmerksomme voksne rundt seg. De har ulike lyder for f. Eks sult og behov for eliminering, og det kan være veldig nyttig å lære seg forskjellen (søk opp baby language på YouTube), men gråt er ikke nødvendig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Spedbarn kommuniserer med eh-lyder og bevegelser, de trenger ikke å gråte for å kommunisere dersom de har oppmerksomme voksne rundt seg. De har ulike lyder for f. Eks sult og behov for eliminering, og det kan være veldig nyttig å lære seg forskjellen (søk opp baby language på YouTube), men gråt er ikke nødvendig. 

Jeg skulle bare trøste en nervøs tenåring ved å bekrefte at gråt er normalt. Mange babyer våkner med skrik. Det er normalt. 

Psykoanalysen din kan du stikke....

Endret av Rotemor
  • Liker 8
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

det er helt normalt at babyer gråter og er urolige, spesielt på kveldene- selv med kos, nærhet, oppmerksomhet og nok mat. 

Når det kommer til å ikke stresse seg opp, så har jeg ikke så mange tips. Det er vanskelig å ikke kave og bli urolig når de gråter

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet hele døgnet, gikk runt med bæresjal, samsov og laget all babymat fra bunnen av. Tenk det, barna gråt mer enn 5 minutt i døgnet. Så bare stig ned fra hesten, hadde det vært en perfekt oppskrift for å få babyer til aldri å gråte hadde alle visst om det.

Anonymkode: 07d8f...ec4

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Trenger å gråte" er bullshit. [...]

Nå er vel menneskearten strengt tatt ikke mer enn 200.000 år gammel. 1 million år om man er tilbake til apestadiet 😉

Anonymkode: ae6fd...0a5

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel menneskearten strengt tatt ikke mer enn 200.000 år gammel. 1 million år om man er tilbake til apestadiet 😉

Anonymkode: ae6fd...0a5

Men apene ammer da også ungene sine 🤔

Anonymkode: 30ce0...1cc

• Liker 3
Skrevet

Gi baby til foreldrene. Det er der en nyfødt baby har det best

• Liker 3
Skrevet

....TS er vel ikke samme som ble fornærmet fordi hun ikke ble gratulert som tante....🤔

Anonymkode: ac9f8...e00

Skrevet
4 minutter siden, Elektra skrev:

Gi baby til foreldrene. Det er der en nyfødt baby har det best

Det kommer litt ann på hvordan foreldrene takler at barnet skriker da. Jeg var veldig deprimert,urolig og ble veldig stresset når babyen skreik. Det merket nok sønnen min godt for han kunne hylskrike når jeg bærte på han mens han ble rolig umiddelbart når moren min bærte på han.Det var vondt for meg som mamma. Men etter jeg ble kvitt fødselsdepresjonen så ble han mammadalt i mange år etterpå heldigvis

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....TS er vel ikke samme som ble fornærmet fordi hun ikke ble gratulert som tante....🤔

Anonymkode: ac9f8...e00

Samme som jeg tenkte, derfor jeg antyder at foreldrene nok er viktigere enn tante i denne sammenheng.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...