Gå til innhold

Andre som har ungdom som slutta skole pga psykiske vansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er det noen andre som har ungdom som har slutta skolen pga psykiske vansker. Hun har ingen avgangs karakterer fra ungdomskolen og måtte slutte etter etter noen måneder på videregående. Planen er nå at hun skal jobbe også starte på tilrettelagt videregående neste år. Men jeg synes hjelpeapperatet rundt henne er så dårlig. Hun har nå kun gått hjemme i over en måned, hennes behandler på bup har vært sykemeldt og hun ikke hatt noen tilbud. Dette er norge 2018 og tro meg har masa på mange for at noe skal skje. Jeg sliter i tillegg selv med depresjon og dett er noe jeg har vært open om. Føler det er mange som vet, men ingen som gjør noe. Jeg står oppi dette helt alene og må være hennes psykolog og den som holder henne oppe. Jeg har klart og jobbe til nå, men vet snart ikkke om jeg orker. 

Tre år med kamp, men uten så mye resultat. Noen andre som har samme opplevelse.

Anonymkode: ad7c5...2b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Huff så leit å høre! Har hun noen diagnoser? Kan hun evt få rett på hjelp fra kommunen, evt aap?

Skrevet

Har samme opplevelse som deg, eneste her, så har vi hele 4 avisninger fra BUP, og da det sto så ille til, at hun holdt på og bli lagt inn, da hun var suicidal. Her har hun vitnemål fra ungdomskolen, men det er bare ren flaks, for siste året hennes, fikk hun tatt på en ny oppstartet privatskole, så da var de veldig få elever på ungdomskolen. Så karakterene var ganske bra og. Men videregående gikk ikke bra så mange måneder, ble gradvis mer og mer tilrettelagt. Her og gikk hun privat, så lettere å få tilrettelagt. Men hun avsluttet det i våres. Oppfølging etterpå er elendig, nå har vi fått time til psykolog hos oppvekst teamet i kommunen. Oppfølgingstjenesten hadde tilbud om et fag, 2 timer i uken.  

Anonymkode: e8051...8da

Skrevet
15 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Huff så leit å høre! Har hun noen diagnoser? Kan hun evt få rett på hjelp fra kommunen, evt aap?

Nei har ingen diagnoser, men hun har vært mye deprimert og skolevegring. Ja det kan jeg undersøke.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme opplevelse som deg, eneste her, så har vi hele 4 avisninger fra BUP, og da det sto så ille til, at hun holdt på og bli lagt inn, da hun var suicidal. Her har hun vitnemål fra ungdomskolen, men det er bare ren flaks, for siste året hennes, fikk hun tatt på en ny oppstartet privatskole, så da var de veldig få elever på ungdomskolen. Så karakterene var ganske bra og. Men videregående gikk ikke bra så mange måneder, ble gradvis mer og mer tilrettelagt. Her og gikk hun privat, så lettere å få tilrettelagt. Men hun avsluttet det i våres. Oppfølging etterpå er elendig, nå har vi fått time til psykolog hos oppvekst teamet i kommunen. Oppfølgingstjenesten hadde tilbud om et fag, 2 timer i uken.  

Anonymkode: e8051...8da

Ille at det skal være sånn i norge. Ønsker dere lykke til.

Skrevet

Har dessverre også erfaring med dette. 

Depresjonen og angsten ble 10x verre da hun sluttet helt på skolen. Mindre slit ved at hun slapp å forholde seg til å gjøre det dårlig på skolen (stor kilde til stress og angst), men depresjonen ble mye større når hun gikk alene hele tiden. 

Hvis bup ikke allerede er inne i saken så må de kobles på og hun bør få behandling og diagnosering. 

Ellers ville jeg lett etter et alternativt dagtilbud. Vi var superheldige og fikk snakket med en skikkelig hjelpsom rådgiver da vi tok kontakt med en privat landbruksskole i fylket. Siden vårt fylke ikke tilbyr den aktuelle linjen fikk vi hjelp fra skolen til å søke slik at fylkeskommunen betalte for skoleplassen. Vi ble enige om at hun kun skulle ta et fag (praktisk fag uten teori) og at hun også fikk tatt et valgfag som lot henne få individuelt tilpassede oppgaver med stell på gården. 

Dette var langt ifra en full skoleplass, men det lot henne ha noe å gjøre på, tenke på og verne henne fra å la depresjonen ta overhånd. Året etter fikk hun ordinær plass som hun fullførte med gode karakterer :) Hun jobber faktisk ennå (deltid) på denne skolen som medhjelper mens hun tar fag hun mangler for å få realfagskompetanse.

Anonymkode: 92e2b...40c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre også erfaring med dette. 

Depresjonen og angsten ble 10x verre da hun sluttet helt på skolen. Mindre slit ved at hun slapp å forholde seg til å gjøre det dårlig på skolen (stor kilde til stress og angst), men depresjonen ble mye større når hun gikk alene hele tiden. 

Hvis bup ikke allerede er inne i saken så må de kobles på og hun bør få behandling og diagnosering. 

Ellers ville jeg lett etter et alternativt dagtilbud. Vi var superheldige og fikk snakket med en skikkelig hjelpsom rådgiver da vi tok kontakt med en privat landbruksskole i fylket. Siden vårt fylke ikke tilbyr den aktuelle linjen fikk vi hjelp fra skolen til å søke slik at fylkeskommunen betalte for skoleplassen. Vi ble enige om at hun kun skulle ta et fag (praktisk fag uten teori) og at hun også fikk tatt et valgfag som lot henne få individuelt tilpassede oppgaver med stell på gården. 

Dette var langt ifra en full skoleplass, men det lot henne ha noe å gjøre på, tenke på og verne henne fra å la depresjonen ta overhånd. Året etter fikk hun ordinær plass som hun fullførte med gode karakterer :) Hun jobber faktisk ennå (deltid) på denne skolen som medhjelper mens hun tar fag hun mangler for å få realfagskompetanse.

Anonymkode: 92e2b...40c

Bup er på saken, men hennes behandler  er sykemeld. Hun har ikke fått noen diagnose enda, men håper at vi kan få igang noe. Samarbeidet med de har vært heller dårlig og jeg kan kun snakka med bup i noen minutter. Føler ikke jeg har blitt tatt på alvor som foreldre og at de har sett på min kunnskap om dattera som viktig. Er det jeg er redd for at hun skal bli mere deprimert når hun bare går hjemme. 

Så flott barnet ditt har fullført med gode karakterer. Håper vi får det til også, får bare håpe det skjer noe snart-

Skrevet

Det sies at det er et resultat av at barna fra slutten av 1990tallet+ har hatt tett program, forventninger og altså barnehage fra de var knøttende små.. At de rett og slett blir utslitt og får for lite tid til bare å være barn.. 

Anonymkode: 11190...b75

Skrevet

Jeg har også erfaring i og for seg. Min sønn har i og for seg asperger, men en periode var han også veldig deprimert. Han har vært ekstremt lite på skolen fra 7.-10.klasse. Karakterer i ca to fag. Det er nå tid for å tenke på vgs, og det er veldig vanskelig å vite hva som kan fungere videre. Men jeg sier som en annen her, det verste er om de blir sittende kun hjemme. Jeg ser at dere egentlig er i kontakt med BUP, men siden det ikke skjer noe der nå, har du sjekket om kommunen har noen tiltak som kan være aktuelle? Her i kommunen vet jeg at de har en etat som heter familiesenteret, med blant annet psykolog. Det er lavterskeltilbud. Kommunen har også en avdeling/etat man kan kontakte hvis man har ungdom som har falt ut av skolen. Jeg tror de da kan hjelpe med dagaktivitet etter hva man mestrer. Feks noen timer i uka etc. Kommunen kan faktisk ha mye å stille opp med. 

Anonymkode: fc7ae...284

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...