Gå til innhold

8-åring som blir skuffet av venninne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 8 år som har ei god venninne. Venninna har prøvd å overnatte hos min jente flere ganger, men hver gang ender det opp med at hun vil dra hjem. Min jente blir like skuffet hver gang.

Jeg forstår at det kan være vanskelig for mange barn, og har forklart min datter dette, men skuffelsen kommer alikevel. Hun har jo gledet seg veldig.

Så nå tenker jeg å si at vi får ta en pause med å prøve med den overnattinga. Å si nei rett og slett. Er det greit? Eller bør jeg akseptere at jenta ønsker å prøve seg, og reise hjem hvis det blir til det?

Anonymkode: 93130...e69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok sagt nei, og forklart det at det har jo ikke akkurat gått etter planen tidligere, og at venninna får vente til hun blir eldre. Men går det bra når din datter overnatter hos sin venninne? 

Anonymkode: ed2fd...95c

• Liker 3
Skrevet

Greit nok at hun ikke får det til og vil hjem, men hun prøver i alle fall. Det er prisverdig.

Kanskje din datter skal overnatte hos henne til de blir litt eldre, så prøve igjen. Eller så kan du inivtere både jenta og foreldrene hennes på overnatting, så hun får en myk overgang.

Anonymkode: 0d165...5ac

• Liker 7
Skrevet

Det er godt gjort av jenta at hun prøver igjen og igjen. Hun synes nok ikke dette er særlig gøy hun heller... 

Min sønn hater også å overnatte borte. Men han nekter å prøve selv om det er noen år siden sist. 

Men dere kan godt ta et opphold over en lengre periode og prøve igjen senere. 

• Liker 2
Skrevet

Så tøft av venninna å prøve til tross for tidligere nederlag. Jeg forstår at ditt barn blir skuffet, men skuffet er ingen farlig følelse. Det er sunt å tåle å være skuffet. Jeg synes du skal la venninna prøve om hun vil, tenk for en felles mestring og glede dere får når hun får det til! ☺

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg fryktelig separasjonsangst. Det gikk greit å reise på besøk, og overnatting gikk gradvis greit. Men var jeg hos den jeg sov hos litt for lenge utpå neste dag, ble jeg fysisk uvel og begynte ofte å gråte. Moren til den jeg sov hjalp å ringe til moren min, slik at jeg kunne bli hentet tidligere. Jeg ville gitt henne flere sjanser :)

Anonymkode: bddd2...c74

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ei jente på 8 år som har ei god venninne. Venninna har prøvd å overnatte hos min jente flere ganger, men hver gang ender det opp med at hun vil dra hjem. Min jente blir like skuffet hver gang.

Jeg forstår at det kan være vanskelig for mange barn, og har forklart min datter dette, men skuffelsen kommer alikevel. Hun har jo gledet seg veldig.

Så nå tenker jeg å si at vi får ta en pause med å prøve med den overnattinga. Å si nei rett og slett. Er det greit? Eller bør jeg akseptere at jenta ønsker å prøve seg, og reise hjem hvis det blir til det?

Klart hun blir skuffet, det hadde jeg også blitt. Jeg var vel ca. 7-8 år selv da jeg begynte å overnatte hos venninner, og i starten var det veldig skummelt. Jeg ble der over natta, men strevde med å få sove og det ble kanskje til at jeg gråt meg litt i søvn. 

Er denne venninna på alder med din datter? Har din datter noen gang overnattet hos denne venninna? Hvis hun gjør det noen ganger så løsner det kanskje mer for den venninna som tydeligvis synes det er vanskelig og kanskje har litt separasjons-angst om kveldene når det blir andre rutiner enn hun er vant til. 

Hva med å prøve og ha venninna på overnatting en gang hennes foresatte ikke har anledning til å hente henne fordi de er borte en helg? Evt. det samme med din datter om hun overnatter hos venninna. Kanskje pleier venninna å overnatte hos annen familie i slike situasjoner, og da er det vel noe annet for henne, men likevel. 

Du kan selvsagt si nei, men spørsmålet er om det "motiverer" henne til å prøve igjen. Der kan jo svaret være både ja og nei. Du kan også være konsekvent og si at nå gir du det én sjanse til og går det ikke denne gangen så får det vente til hun er moden nok. 

Alle slike ting kan være skummelt i starten. Men noen ganger må man gjøre det man ikke har gjort før. 

Skrevet

Selvfølgelig blir hun skuffet. Det hadde jeg også blitt, og jeg er 29 😛

Kan hende det er greit å avtale besøk uten overnatting en stund. Om dattera di vet at venninna blir henta kl 19, så kommer det ikke som noe overraskelse og hun blir ikke skuffet. Så kan dere prøve overnatting igjen om et år eller noe.

Anonymkode: a7954...139

Skrevet
50 minutter siden, Millimani skrev:

Klart hun blir skuffet, det hadde jeg også blitt. Jeg var vel ca. 7-8 år selv da jeg begynte å overnatte hos venninner, og i starten var det veldig skummelt. Jeg ble der over natta, men strevde med å få sove og det ble kanskje til at jeg gråt meg litt i søvn. 

Er denne venninna på alder med din datter? Har din datter noen gang overnattet hos denne venninna? Hvis hun gjør det noen ganger så løsner det kanskje mer for den venninna som tydeligvis synes det er vanskelig og kanskje har litt separasjons-angst om kveldene når det blir andre rutiner enn hun er vant til. 

Hva med å prøve og ha venninna på overnatting en gang hennes foresatte ikke har anledning til å hente henne fordi de er borte en helg? Evt. det samme med din datter om hun overnatter hos venninna. Kanskje pleier venninna å overnatte hos annen familie i slike situasjoner, og da er det vel noe annet for henne, men likevel. 

Du kan selvsagt si nei, men spørsmålet er om det "motiverer" henne til å prøve igjen. Der kan jo svaret være både ja og nei. Du kan også være konsekvent og si at nå gir du det én sjanse til og går det ikke denne gangen så får det vente til hun er moden nok. 

Alle slike ting kan være skummelt i starten. Men noen ganger må man gjøre det man ikke har gjort før. 

Venninna er like gammel. Min jente har overnattet hos henne mange ganger.

Jeg er litt delt her kjenner jeg. Jeg forstår jenta og skjønner det er vanskelig. Derfor vil jeg egentlig at hun skal få lov til å prøve til hun får det til. Samtidig så forstår jeg min jente også. Hun begynner å bli lei. 

Jeg tenker kanskje at vi ikke snakker noe om noe overnatting hos oss på en stund nå. Tror ikke min datter ønsker dette på en stund nå uansett, så får heller hun overnatte hos venninna.

TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig blir hun skuffet. Det hadde jeg også blitt, og jeg er 29 😛

Kan hende det er greit å avtale besøk uten overnatting en stund. Om dattera di vet at venninna blir henta kl 19, så kommer det ikke som noe overraskelse og hun blir ikke skuffet. Så kan dere prøve overnatting igjen om et år eller noe.

Anonymkode: a7954...139

Tenker litt i samme baner. Bare at denne gangen maste venninna om å få overnatte hos oss, og hun gledet seg så til å overnatte, så jeg trodde faktisk det skulle gå bra. Var vanskelig å si nei.

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at hun ikke får det til og vil hjem, men hun prøver i alle fall. Det er prisverdig.

Kanskje din datter skal overnatte hos henne til de blir litt eldre, så prøve igjen. Eller så kan du inivtere både jenta og foreldrene hennes på overnatting, så hun får en myk overgang.

Anonymkode: 0d165...5ac

Be hennes foreldre på overnatting? Er du alvorlig? 😆

Anonymkode: 79fba...925

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Missy77 skrev:

Det er godt gjort av jenta at hun prøver igjen og igjen. Hun synes nok ikke dette er særlig gøy hun heller... 

Min sønn hater også å overnatte borte. Men han nekter å prøve selv om det er noen år siden sist. 

Men dere kan godt ta et opphold over en lengre periode og prøve igjen senere. 

Ja, jeg tenker vel at vi tar en litt lengre pause nå, så får vi heller prøve igjen senere.

Hi

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg bare si at IKKE blir særlig aktuelt😂

TS

• Liker 4
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjorde foreldrene til bestevennen til sønnen vår, siden han ikke tør å overnatte hos dem. Vi kjenner dem godt da, er vel ikke noe man gjør med hvem som helst. 😛 Men det hjalp dessverre ikke i vårt tilfelle.

Ts, jeg synes det er greit å si nei og forklare hvorfor. Jeg hadde hatt forståelse for det. Samtidig går det kanskje også an å forklare datteren din når det blir snakk om overnatting at det mest sannsynlig ikke blir noe av likevel, så hun er forberedt og ikke blir så skuffet.

Anonymkode: d5afb...2c5

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en god mulighet til å lære jenta di å ikke ta seg nær av andres følelser. Den andre jenta savner kansje moren sin, eller kansje hun har dårlig tilknytning til foreldrene. Kansje det er andre ting som gjør at hun ikke føler seg trygg. og DET handler ikke om dere. Det vet ikke et lite barn på 8, men det vet vi voksne.

Anonymkode: 46696...adb

• Liker 1
Skrevet

Jenta di må lære seg å takle skuffelser. Det er ikke farlig for henne å bli skuffet.

Anonymkode: 83bde...078

Skrevet

Jeg har en gutt som heller ikke liker å overnatte borte. Han var hos kompisen og så hentet vi han sent. Skal han på tur med laget med overnatting, så har jeg vært med som lagleder. (Er bare han fra laget som har reist) Blir litt langt å kjøre i seks/syv timer for å hente. Har hentet han når han har villet hjem når det er samling lokalt her rundt med lagene. Er ikke så langt å kjøre. 

Anonymkode: 09e79...cab

Skrevet

Dere kan ta en mellomting. 

Feks pysjfest, hvor dere avtaler at hun blir hentet klokken... Like før leggetid. Men at de får være litt seint oppe, spise kvelds og ta på pysj, kanskje dele seng og se på nettbrett. Og at alle er innforstått med at hun blir hentet. Så får de kvelden sammen og hun kan nyte kvelden uten å være redd eller bekymre seg for å sove på nytt sted. Kanskje hun avlyser hentingen en gang? 

Anonymkode: 1d2a5...9ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...