Mitzi Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 Vi har nettopp kjøpt et kattungesøskenpar på 12 uker, en hann og en hunn. Vi har hatt katter tidligere, og kassetreningen har gått uten problemer med alle de andre pusene vi har hatt. Hannkatten vi har fått nå, derimot! Han tisser overalt! Han går på do i kassa si også - betyr dette at han markerer? Særlig kjipt er det når han tisser i senga vår... :-? Hva kan jeg gjøre for få ham til å slutte?
Gjest gjesten Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Bare et lite tips når du vasker opp etter kattungen. Om du vasker med klorin eller salmiakk vil ofte katten gjøre fra seg på det stedet igjen, da den liker lukta. Legg litt skall fra en appelsin eller sitron på stedet en liten stund. Katter holder seg unna skall fra sitrusfrukter. Fungerte i hvertfall med min katt.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 29. mars 2005 #3 Skrevet 29. mars 2005 Ja vask for all del ikke med salmiakk som det blir sagt over her. Har du fått sjekket om guttepusen kanskje har noen problemer med urinveiene og at det kan være derfor han skvetter?
Vibs Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Gå til veterinær for undersøkelse av katten! Når du gjør rent: Bruk Biotex.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #5 Skrevet 29. mars 2005 Vår hankattunge hadde også en kort periode hvor han tisset på puter og andre myke ting som lå rundt. Dette gikk over av seg selv, egentlig, rett nok var det et par ganger vi fersket han og satte han på kassa, men han visste jo fra før at han kunne/skulle gjøre fra seg der også. Pass på at kassa er rein/ikke lukter, og prøv kanskje med en kasse til hver av kattene? selv om jeg ikke vil tro det har så mye å si når de er små. Ellers kan sånt skyldes urinveisproblemer som det blir nevnt over her.
Lia Skrevet 30. mars 2005 #6 Skrevet 30. mars 2005 Du skriver at dere nettopp har kjøpt kattungene. Det vil si at de derfor ikke har vært så lenge hos dere? Enkelte katter kan begynne å skvette rundt om kring når de bytter miljø. Det samme kan skje dersom katten er syk eller ikke har det helt bra. Prøv å være tålmodig med katten et par uker. Når han skvetter, sett han på kassen sin slik at han skjønner at det er der han har doen sin. Hvis du ikke ser noen forbedring, må du ta han med til dyrlegen for en sjekk.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. mars 2005 #7 Skrevet 30. mars 2005 Pusen min begynte plutselig å skvette inne (maste desperat på å komme ut hele tida, gikk det fem minutter før han fikk komme ut så gikk det galt). Vi satte kasse til ham på badet, og oppdaga at han var på den ca annenhver time! Tenkte vi skulle avvente et par dager før vi tok ham med til dyrlegen, og samtidig gi ham en markkur og skifte for (han hadde fått friskies et par uker, fordi vi ikke hadde rukket å dra på dyrebutikken) for å se om det hjalp. Det gjorde det faktisk - på bare et par dager. Det kan hende guttepusen din reagerer på foret, prøv å gi dem noe annet. Hvis du gir dem butikkmat, så bytt uansett. Det er bare ikke bra, det har jeg lært på den harde måten nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå