Gå til innhold

Gode grunner til å slutte med alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet frem til at jeg trenger å slutte å drikke. Vil ikke utdype hvorfor, men det er noe jeg trenger å gjøre for meg selv og de rundt meg. Jeg ønsker derimot å ha en liste med gode grunner til å slutte slik at jeg kan se på den og føle meg motivert. Dette kan gjelde både grunner til hvorfor alkohol er dårlig for meg, men jeg ønsker å ha et positivt syn på det, så jeg er aller mest ute etter hva som blir bedre. Hvorfor det er positivt. 

Noen som kan hjelpe meg? Har allerede begynt i det små, men er alltid greit med litt hjelp. 

Anonymkode: d7bf2...78b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke negative erfaringer har du? Blir du ofte fyllesjuk og syns det er kjipt? Kommer du til å spare penger, på å ikke drikke?

Anonymkode: b6234...bb5

• Liker 1
Skrevet

👍 sparer penger

👍 bedre helse 

👍 gjør ikke ting du vil angre på

👍 slipper fyllesyke 

👍 utsetter ikke kroppen for gift 

Anonymkode: 302f4...a16

• Liker 4
Skrevet

- alkohol er dyrt

- innholder unødvendig kalorier 

- avhengighetsskapende

- kan gi angst og depresjoner 

- øydeleger søvnen 

Anonymkode: bb2f1...b09

• Liker 2
Skrevet (endret)

- alkohol er gift. Det ER det, selv om det i Norge er sett på som kos og morro. Bare lukten gjør meg dårlig.
Vi synes kanskje at muslimer har masse rare syn på ting, men i dette tilfellet har de rett. Ei muslimsk venninne sa at det er gift og at hun ikke skjønner hvorfor vi forgifter kroppene våre. Det finnes tross alt folk som drikker bensin også.

- Det er dyrt! du sløser bort dyre dommer på å redusere helsen din og risikere å gjøre dumme ting. Dessuten ser du ikke hvor mye du drikker når du er i gang. 

- Du risikerer å gjøre dumme ting. 

- Du kan legge på deg. Trening får ikke samme effekten når du drikker ofte. Alkohol er veldig reduserende på forbrenningen.

- Det lukter.

- Du blir "stygg". Selvtilliten og humøret stiger kanskje intil "lykkepromillen", men du har rødere og sløvere øyne, mer ustelt på håret og klærne. Men den som ser deg og ikke er påvirket, vil ikke synes du er like attraktiv som du føler deg. Alkholen lyver i deg på en måte.

- Du eldes fortere. Man ser jo på mange som har drukket veldig ofte at de forfaller på en dårlig måte. Poser under øynene, mørke ringer, søkk under øynene. Dårlig hud og hår. 

- Festing er uhygiensk. Du skriver ikke om du er på fester, men hvis du er det så tenk over alt du egentlig gjør som du ikke ville gjort ellers. Man drikker gjerne av drikken til hvem som helst bare for å smake og bli fullere. Setter deg på do hvor kanskje noen andre som er drita har tisset på kanten og du får det på lårene dine. Men dette bryr man seg ikke om når man er full. 

Endret av BiancaWhite
  • Liker 1
Skrevet

Det er positivt å kutte ut alkohol fordi når du er rusa på alkohol så er du nettopp det; rusa. Du blir mer hel og trygg på deg selv uten. 

Anonymkode: 7150c...f59

Skrevet

Du slipper stadig å bli invitert på besøk og fest og kaste bort din fritid, men kan i stedet ofre mer tid på din beste venn: deg selv.

Anonymkode: f7e4c...161

• Liker 1
Skrevet

En vokser og utvikler seg som menneske bedre uten rusmidler. Når en utvikler seg og vokser blir en tryggere, modiger og livet blir rikere. Lykke er ert stort ord. Men jeg ser iallefall jeg lærer opplever og forandres mer uten å sette mute-knappen på regelmessig med alkohol. Dette så jeg etterhvert som jeg hadde vært edru en stund

og som mange sier: mye penger spart.

Mye tid spart til nye hobbyer og nye opplevelser og venner.

mye helse spart

jeg husker alt hva jeg foretar meg og slipper såre andre, drite meg ut eller noie over ting jeg bare vagt husker å ha sagt og gjort ( min personlige viktigste da jeg tenkte på på slutte) 

Anonymkode: e275e...52e

• Liker 2
Skrevet
På 24.11.2018 den 20.37, BiancaWhite skrev:

- alkohol er gift. Det ER det, selv om det i Norge er sett på som kos og morro. Bare lukten gjør meg dårlig.
Vi synes kanskje at muslimer har masse rare syn på ting, men i dette tilfellet har de rett. Ei muslimsk venninne sa at det er gift og at hun ikke skjønner hvorfor vi forgifter kroppene våre

Men de har ikke dette synet fordi det er gift og at de skal være fornuftige. De har det fordi det er en religiøs leveregel på lik linje med det å spise svinekjøtt. De fleste vil jo, uavhengig av religion, være enige i at det er fornuftig å la være å drikke alkohol. Men er juleribbe også gift da?

Leveregler er en uting uansett. Men valg man tar ut fra helse og fornuft, er flott.

Anonymkode: 75320...ea8

Skrevet

Mer energi og overskudd. 

Jeg kuttet ut alkohol for over 6 år siden og har ikke angret et sekund. Når andre drar på fest så drar jeg til fjells og nyter friheten. Jeg føler meg mer ansvarlig som pappa da jeg alltid er klar i fall noe skulle kreve at jeg kjører. 

Ungene vet ikke at jeg er avholdsmann heller. Jeg messer ikke om alkoholens skadevirkninger. Jeg drikker en alkoholfri øl til maten når jeg har lyst og ingen reagerer på det. 

En ting jeg har funnet ut er at når folk «maser» så sier jeg rett ut at jeg har sluttet å drikke. Da skygger dem temaet som pesten. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har ikke dette synet fordi det er gift og at de skal være fornuftige. De har det fordi det er en religiøs leveregel på lik linje med det å spise svinekjøtt. De fleste vil jo, uavhengig av religion, være enige i at det er fornuftig å la være å drikke alkohol. Men er juleribbe også gift da?

Leveregler er en uting uansett. Men valg man tar ut fra helse og fornuft, er flott.

Anonymkode: 75320...ea8

Min muslimske bekjente beskrev det som gift. Religiøs leveregel er ikke godt nok svar. Det er nok en grunn til at alkohol er haram. Uansett ikke det tråden handler om. 

Skrevet

Om du ikke vil drikke fordi alkohol tar for mye av livet ditt, så er jo det en god grunn i seg selv. Å ty til alkohol når man har en dårlig dag, kjeder seg, ønsker slippe tenke- alle disse er dårlige grunner for å drikke. Du fikser ikke problemet, men skaper et nytt ett. Du lærer deg selv å stikke av når noe blir vanskelig, og du lærer deg aldri bli det følelesmessige balansert vesenet du kan være. Det er mulig å løse opp følelsene sine uten å ty til alkohol, selv om det kan være beinhardt. Men alternativet, å slite med følelsene OG havne på sykehus og må gjennom operasjoner og alle rundt deg får vite at du drakk deg ihjel- det er verre. Det står respekt av å stå imot når man står på grensen mellom avhengighet og uikke-avhengighet. Det er ikke lett, men alternativet er så mye verre

Anonymkode: 65705...f4b

Skrevet

Du slipper angst. Jeg drakk på lørdag og har fortsatt angst, to dager etter! 

Alkohol påvirker masse signalstoffer i hjernen, og feks alkohol gjør at testosteronproduksjon halveres. Dopamin og serotoninproduksjon forstyrres. Vitamin og mineraler raser ut for å dempe gift-angrepet. 

Etc.

jeg vil også slutte 100%. Litt vanskelig rett før desember men hadde vært fint og sunt å klare det!

Anonymkode: 4b366...63c

Skrevet
On 11/24/2018 at 8:22 PM, AnonymBruker said:

Har kommet frem til at jeg trenger å slutte å drikke. Vil ikke utdype hvorfor, men det er noe jeg trenger å gjøre for meg selv og de rundt meg. Jeg ønsker derimot å ha en liste med gode grunner til å slutte slik at jeg kan se på den og føle meg motivert. Dette kan gjelde både grunner til hvorfor alkohol er dårlig for meg, men jeg ønsker å ha et positivt syn på det, så jeg er aller mest ute etter hva som blir bedre. Hvorfor det er positivt. 

Noen som kan hjelpe meg? Har allerede begynt i det små, men er alltid greit med litt hjelp. 

Anonymkode: d7bf2...78b

Mulig jeg er hard nå, men jeg tror ikke grunner som folk lister opp her vil gjøre noe fra eller til hvis du er avhengig. Gode grunner til å slutte blir ofte glemt når det røyner på. Det finnes alltid en unnskyldning for å slippe å kjenne på følelelser. Det er alltid en grunn til å drikke til og med på gode dager. Dette synes jeg er noe av det skumleste med alkoholen. At den tar over hele personligheten og forandrer den sakte, men sikkert og nesten umerkelig. Fyllesyke og problemer i relasjoner blir ganske fort en vane så etterhvert spiller det egentlig ikke så stor rolle. Hvis du anser deg selv som en noenlunde ærlig person nå så kan du fort bli nærmest en lystløgner for å trikse og lure deg selv og andre for å få det kroppen din og hodet ditt trenger av alkhol for å fungere. Mest av alt kan man risikere å svikte seg selv og de mulighetene som livet gir. Du skriver noen "grunner" og jeg skal garantere deg at det er en bedre løsning å fikse opp i de fremfor å bedøve seg selv med alkohol.

Du må ville det selv og være ferdig med drikkingen. Det spiller ikke så stor rolle hva andre sier før du vil selv innerst inne.

Anonymkode: 81c50...790

Skrevet

Gode grunner er at du øker sjansen for å slippe alvorlige leverskader. Det er ulekkert når magen sprekker fordi bukhulen er full av væske pga leversvikt. Bedre helse overall er en god grunn. Bedre økonomi. Men det er som nevnt her, har du en faktisk avhengighet er det kun deg selv som kan finne gode nok grunner til å slutte. Avhengihet har en tendens til å "rasjonalisere" bort grunner til å slutte. Forsøk å finne ut av hva som startet misbruket. 

Anonymkode: 5869f...a61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...