Gå til innhold

Næringsinnhold i presskannekaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg drikker for det meste presskannekaffe, rett og slett fordi jeg synes det smaker bedre. Men jeg ser at helsemyndighetene, og andre, advarer mot presskannekaffe, da kaffefettet ikke blir filtrert bort, og man kan få økt kolesterol.

Jeg spiser ikke mye fet mat, og prøver derfor å finne ut næringsinnholdet i en typisk presskannemalt kaffe - f.eks. Friele - for å vurdere om dette er noe jeg bør bekymre meg for. Jeg har derimot ikke klart å finne dette noe sted. På matvaretabellen.no ser jeg at det er listet opp nærinsinnholdet i vanlig, ferdig tilberedt filtrert kaffe, men ikke noe om hverken tilberedt presskannekaffe, eller utilberedt (vanlig eller presskannemalt) kaffe.

Vet noen hvor jeg kan finne ut av det? Hadde også vært interessant å høre andres synspunkter rundt dette!

Skrevet

Søk på næringsinnhold kaffebønner så finner du det. 

Kaffebønner inneholder ca 30% fett. Halvparten er mettet. I tillegg 13 mg kolesterol. 

Det tilsvarer omlag 5 gram fett pr kopp. 

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Kaffebønner inneholder ca 30% fett. Halvparten er mettet. I tillegg 13 mg kolesterol. 

Hvordan kan dette stemme da det ikke er kalorier i kaffe? :klo:

Anonymkode: 60b2b...fb4

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Filteret holder igjen fettet.

Anonymkode: 1821a...db7

Skrevet

Bare hell det gjennom kaffefilter - Problem løst! :) 

Anonymkode: e359b...c71

Skrevet
29 minutter siden, stan skrev:

Altså ca. 1/3 ss rent fett pr kaffekopp? Serverer du kaffe i 10-litersbøtter? :rolleyes: 

Unnskyld at jeg svarer så flåsete, men her klarer jeg ikke skjønne annet enn at du må ha misforstått noe helt grunnleggende. Kaffe regnes faktisk for å ha 0 ckal. 5 g (!) fett pr. kopp er langt fra kalorifritt, da snakker vi langt bortimot like mye fett som helmelk.

Anonymkode: 891b3...fcc

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså ca. 1/3 ss rent fett pr kaffekopp? Serverer du kaffe i 10-litersbøtter? :rolleyes: 

Unnskyld at jeg svarer så flåsete, men her klarer jeg ikke skjønne annet enn at du må ha misforstått noe helt grunnleggende. Kaffe regnes faktisk for å ha 0 ckal. 5 g (!) fett pr. kopp er langt fra kalorifritt, da snakker vi langt bortimot like mye fett som helmelk.

Jeg regner slik:

Kaffebønner inneholder 30 gram fett pr 100 gram. Det er 30%. Vanlig fett innhold i frø. 

Vanlig å bruke 60 gram kaffe til 1 liter vann. Det blir ca 20 gram fett pr liter. En stor kopp er 250 ml, altså 5 gram fett. 

Fett er 37 kJ pr gram gir litt under 200 kJ for en kopp. 

Nå er 250 ml en ganske stor kopp, og alle avrundinger over går oppover. 

I tillegg inneholder kaffebønner karbohydrater og proteiner. 

Dette er innholdet om alt som er i kaffebønnene overføres til kaffen vi drikker. Det varierer veldig med hvordan kaffen lages. Filterkaffe regnes som sunnere siden fettet for det meste ligger igjen i filteret. 

Men samtidig er det mye god smak nettopp i fettet. Jeg foretrekker å drikke god kaffe, men heller drikke mindre. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke at det er null kalorier i kaffe. 

Hva kommer smaken av? Det er enten fett, karbohydrater eller proteiner, eller kombinasjon av disse. Alle disse inneholder energi. 

Tallet 30 gram fett pr 100 gram vare er for grønne bønner. Har foreløpig ikke funnet tall for brune bønner. 

I Norge er det ikke påkrevd at næringsinnhold står på kaffen. At det ikke står betyr ikke at det er null. 

Det flyter jo med fett på kokekaffe. Mindre med filter kaffe. 

Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Hva kommer smaken av? Det er enten fett, karbohydrater eller proteiner, eller kombinasjon av disse. Alle disse inneholder energi. 

Tallet 30 gram fett pr 100 gram vare er for grønne bønner. Har foreløpig ikke funnet tall for brune bønner. 

I Norge er det ikke påkrevd at næringsinnhold står på kaffen. At det ikke står betyr ikke at det er null. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-inneholder-kaffen/1379786.html (fra 2007 vel og merke, men gjelder vel enda)

"Kaffe inneholder antioksidanter, men velg filtermalt og ikke kokmalt, så slipper du det usunne fettet fra kaffebønnene. Og kalorimessig er det bare å «kjøre på»"

Anonymkode: ddd00...1f2

Skrevet
33 minutter siden, stan skrev:

Jeg regner slik:

Kaffebønner inneholder 30 gram fett pr 100 gram. Det er 30%. Vanlig fett innhold i frø. 

Vanlig å bruke 60 gram kaffe til 1 liter vann. Det blir ca 20 gram fett pr liter. En stor kopp er 250 ml, altså 5 gram fett. 

Dette er innholdet om alt som er i kaffebønnene overføres til kaffen vi drikker. Det varierer veldig med hvordan kaffen lages. Filterkaffe regnes som sunnere siden fettet for det meste ligger igjen i filteret. 

Men samtidig er det mye god smak nettopp i fettet. Jeg foretrekker å drikke god kaffe, men heller drikke mindre. 

Dette er et veldig stort hvis. Det er helt minimale mengder av fettet i kaffebønnene som trekkes ut i kaffen. Selv ved koke- eller presskannekaffe. 

Skrevet
38 minutter siden, stan skrev:

Jeg regner slik:

Takk for svar - det høres jo fornuftig ut. Men det er vel sikkert et slingringsmonn her. Merkelig at de ikke må skrive næringsinnhold på kaffen, når det helt klart inneholder både fett, karbohydrater og proteiner. Jeg ser for så vidt at man kan kjøpe filter til presskanne, så kanskje jeg skal prøve det. Men da forsvinner kanskje smaken, og da kan jeg like gjerne drikke traktekaffe

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-inneholder-kaffen/1379786.html (fra 2007 vel og merke, men gjelder vel enda)

"Kaffe inneholder antioksidanter, men velg filtermalt og ikke kokmalt, så slipper du det usunne fettet fra kaffebønnene. Og kalorimessig er det bare å «kjøre på»"

Ja, det er vi helt enige om, helt siden HI. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et veldig stort hvis. Det er helt minimale mengder av fettet i kaffebønnene som trekkes ut i kaffen. Selv ved koke- eller presskannekaffe. 

Helt klart, det er maksimal tall i utregningen min. Det trodde jeg var unødvendig å påpeke. 

Kjenner du til omtrentlig hvor mye som trekkes ut? 

3 minutter siden, jurid skrev:

Takk for svar - det høres jo fornuftig ut. Men det er vel sikkert et slingringsmonn her. Merkelig at de ikke må skrive næringsinnhold på kaffen, når det helt klart inneholder både fett, karbohydrater og proteiner. Jeg ser for så vidt at man kan kjøpe filter til presskanne, så kanskje jeg skal prøve det. Men da forsvinner kanskje smaken, og da kan jeg like gjerne drikke traktekaffe

Som sagt 20 gram pr liter er maksimalt. Om alt fettet fra bønnene overføres. 

Hva det reelle tallet er vet jeg ikke. Ifølge matvaretabellen er det 0 kJ i tilberedt kaffe. Men det er ikke rett. Det ligger å flyter fett i koppen min nå, så det er ihvertfall mer enn null. 

Uansett så får jeg mer fett fra melken, osten og smøret jeg har til frokost. Og nyter kaffen med god samvittighet. 

Skrevet
53 minutter siden, stan skrev:

Ja, det er vi helt enige om, helt siden HI. 

Helt klart, det er maksimal tall i utregningen min. Det trodde jeg var unødvendig å påpeke. 

Kjenner du til omtrentlig hvor mye som trekkes ut? 

Som sagt 20 gram pr liter er maksimalt. Om alt fettet fra bønnene overføres. 

Hva det reelle tallet er vet jeg ikke. Ifølge matvaretabellen er det 0 kJ i tilberedt kaffe. Men det er ikke rett. Det ligger å flyter fett i koppen min nå, så det er ihvertfall mer enn null. 

Uansett så får jeg mer fett fra melken, osten og smøret jeg har til frokost. Og nyter kaffen med god samvittighet. 

Men hva med f.eks kaffemaskiner på bensinstasjoner da? Er det filtermalt? 

Skrevet
7 timer siden, stan skrev:

Tror nok har missforstått noe her? Om det hadde vært rundt 5 g fett i en kopp kaffe, ville den inneholdt rundt 45 kalorier...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok har missforstått noe her? Om det hadde vært rundt 5 g fett i en kopp kaffe, ville den inneholdt rundt 45 kalorier...

Håper det. Tallet er basert på grønne kaffe bønner. Det jeg ikke vet er hva som skjer når kaffen brennes. Noen som vet? 

Flere kilder anslår at det er 2-5 kcal i en kopp kaffe. Altså bare 10% av min første utregning. 

Det er jo kjempe bra. Da kan vi jo drikke mye mer kaffe med god samvittighet. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...