Gå til innhold

By på nybygg med fastpris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å kjøpe et hus som ikke er bygget enda. Prisen utbygger har satt er 6.850.000, som er noe over vårt budsjett. Har dere erfaringer med å by på nybygg som i utgangspunktet har fastpris? Hva anser dere som et greit bud uten at det er skambud? 

Kan legge til at huset ligger på et nyetablert boligfelt hvor det står flere nye hus og leiligheter som ikke blir solgt. 

Anonymkode: ddc97...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor byr dere ikke på noe av det som allerede er ferdig bygget og som ikke er solgt? Der kan dere ha sjanse til å få kjøpt til under prisantydning. På bygg som ikke engang er igangsatt er det lite å hente på pruting. Husk at utbygger også er lånefinansiert. Utbygger er avhengig av å ha solgt en viss andel av boligene til den prisen de forlanger for å få lån til å  igangsette byggingen. Hvis de ikke får sterk nok økonomisk garanti kan de ikke bygge.

Det at flere nye hus og leiligheter i området ennå ikke er solgt KAN tyde på at det er en viss risiko for at det prosjektet dere ser på ikke blir realisert. Kanskje er markedet allerede mettet. Kanskje er området for uattraktivt. Kanskje er prisene satt for høyt i forhold til markedets betalingsvillighet. Kanskje er det en kombinasjon av disse. 

Anonymkode: 0ff73...11b

• Liker 5
Skrevet

Det er mange grunner til at det er akkurat dette huset som er aktuelt for oss, men det er hovedsaklig det at det er utleieleilighet i kjeller, som gjør at vi har mulighet til å låne så mye vi trenger. Det finnes ikke andre hus med utleie innenfor vårt budsjett der hvor vi ønsker å bo. 

Det er kun to eneboliger som skal bygges. Utbygger har sagt at de uten kjøper vil bygge et av husene, og avvente med det andre. Jeg tenker at dersom vi kjøper nå så vil utbygger kunne bygge begge husene samtidig, noe som må spare utbygger for flere hundre tusen fremfor å bygge ett og ett. 

Men jeg forstår det slik at du tenker at det ikke nytter å prute, og jeg takker for svaret. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg heller vil prøvd å forhandle på f eks tilvalg, inkluderte endringer osv. Ofte er slike ting overpriset, og utbygger har en del å gå på. F eks kan det være at dere ønsker å få endret på en vegg, eller at dere ønsker slagdører omgjort til skyvedører. Kan dere få noen tilvalg på kjøkken inkludert ? Når dere legger inn kjøpstilbudet på fastpris, sett opp en liste over hva dere ønsker inkludert, og at kjøpstilbudet er gitt på disse forutsetningene. Så ser dere hva som skjer. 

Husk på at fastprisen kun er en del av summen. Dere må også ta høyde for hva dere ønsker å få gjort utover standardløsninger. 

Skrevet

Noen venner av oss har forhandlet seg til rimeligere nybygg.

Anonymkode: b2f57...04b

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at det er verdt å forsøke. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker å kjøpe et hus som ikke er bygget enda. Prisen utbygger har satt er 6.850.000, som er noe over vårt budsjett. Har dere erfaringer med å by på nybygg som i utgangspunktet har fastpris? Hva anser dere som et greit bud uten at det er skambud? 

Kan legge til at huset ligger på et nyetablert boligfelt hvor det står flere nye hus og leiligheter som ikke blir solgt. 

Du kan ikke by på nybygg med fast pris. Er huset over ditt budsjett, så må du finne deg noe annet.

Det blir som å prute på en vaskemaskin på tilbud. Detmpleier heller ikke å gå. 

Anonymkode: e92b9...4be

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke by på nybygg med fast pris. Er huset over ditt budsjett, så må du finne deg noe annet.

En vaskemaskin på tilbud er allerede nedsatt i pris.

Et nybygg som ikke er solgt med fastpris kan man foreslå en noe bedre pris på. For å si det slik: her jeg bor er det en viss fastpris på garasjeplasser. Jeg vet likevel at flere av dem er solgt til en annen pris enn fastprisen. Og grunnen til det er at de slet med å få solgt de siste.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

En vaskemaskin på tilbud er allerede nedsatt i pris.

Et nybygg som ikke er solgt med fastpris kan man foreslå en noe bedre pris på. For å si det slik: her jeg bor er det en viss fastpris på garasjeplasser. Jeg vet likevel at flere av dem er solgt til en annen pris enn fastprisen. Og grunnen til det er at de slet med å få solgt de siste.

:jolie:

Garasjeplasser og sammenligningene dine forøvrig er bak mål. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Du kan by akkurat hva du vil. Hva selger takker ja til er derimot noe helt annet. Her selgeren desperat så kan kan det gå bra. Vi har selv spart mange mange tusen på dette selv.

Anonymkode: 881cb...1f1

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:jolie:

Garasjeplasser og sammenligningene dine forøvrig er bak mål. 

Hvorfor?

Og hva skader det å forsøke for TS? Det verste som kan skje er et avslag - muligens akkompagnert av en snøftende rå latter - men hun blir jo ikke hengt.

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Til info hvis noen skulle finne denne tråden og lurer på hvordan det endte... Vi endte med å få huset til under "fastpris" :)

Ts

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til info hvis noen skulle finne denne tråden og lurer på hvordan det endte... Vi endte med å få huset til under "fastpris" :)

Ts

Av nysgjerrighet: hva måtte dere gi? Og måtte dere da «gi fra dere» ett eller annet som ellers ville vært inkludert, eller på annen måte få prisavslag pga en eller annen ulempe? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det har jeg ingen tro på. Hvilken utbygger gjelder dette? Nyttig å vite hvem som går helt utenfor alle regler. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk et "avslag" på ca 200.000 og tilvalg til en verdi av ca 200.000 i tillegg. Ingen ulempe eller noe vi måtte gi avkall på. Vi bydde på huset før det ble lagt ut for salg i håp om at utbygger var veldig interessert i å få solgt kjapt, noe de var.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ingen tro på. Hvilken utbygger gjelder dette? Nyttig å vite hvem som går helt utenfor alle regler. 

Ok, det må du gjerne tro. Hvilke regler er det som tilsier at en utbygger ikke kan takke ja til et bud som er under den "fastprisen" de i utgangspunktet ønsket?

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Gratulerer! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk :nordvesta:

Ts

AnonymBruker
Skrevet
På 25.11.2018 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Feil. Du kan by akkurat hva du vil. Hva selger takker ja til er derimot noe helt annet. Her selgeren desperat så kan kan det gå bra. Vi har selv spart mange mange tusen på dette selv.

Anonymkode: 881cb...1f1

Dette!

Anonymkode: 413be...e35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv kjøpt nybygg og selv om man setter en fast pris er det flere ting som er viktige å tenke på

1. indekxregulerte byggvarepriser. Det vil si at byggevarene kan gjøre at prisene stiger noe i byggeperioden
2. Endringer ut fra standard de selger for
a) Er utearealene opparbeidet?
b) Har dere nok elektriske punkter i bygget?
c) Ønsker dere vanlig stikk eller forfinede smale stick
d) Ønsker dere spotter? (tar 3 elektriske punkter eller noe slik pr spott)

Det er mange ting som vil kunne fordyre kjøpet. Samtidig er det lurt å gjøre disse tingene nå, da det er vesentlig billigere å gjøre det ved bygging enn senere.

Anonymkode: 6f357...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...