Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skjønn datter på nesten 2 uker nå. Når hun er våken så er hun aldri fornøyd 😞

Hun skriker konstant og stopper kun hvis jeg bærer henne - og jeg kan jo ikke bære henne hele tiden. Hun vil heller ikke sove andre steder enn på brystet mitt.

Når jeg gir henne pupp så blir hun så frustrert hvis hun ikke kobler seg på med en gang så hun gir opp og gråter veldig høyt.

Jeg får så vondt av henne og vet ikke hva jeg skal gjøre 😞 Er dette normalt hos små babyer? Hvis ikke, hvor er det jeg feiler?😢

Anonymkode: 992db...a75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket om det er noe fysisk galt med henne? Du kan prøve ergonomisk bæretøy (kan anbefale caboo close når hun er så lita), da kan du bære uten at armene visner, også får du gjort noe samtidig. Der kan baby sitte så lenge baby er fornøyd. Kan også sove dær. Amme til og med. 

Men ville absolutt sjekket om det er noe fysisk galt med henne. For slik skriking er ikke min erfaring

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med den lille :hjerte: Mange babyer gråter veldig mye i de første ukene etter fødsel. Det at hun ikke gråter når du bærer henne, eller har henne på brystet høres ut som et trygghetstegn. Les om det fjerde trimesteret. 

Når det er sagt så kan mye gråt også bety at det er noe som ikke er helt greit. Kolikk bruker å komme senere, men det at noen babyer stopper å gråte av å bli båret kan være tegn på refluks. 

Gråter hun i bilstol? Refluksbarn trives svært dårlig liggende da magesyra da kommer lettere opp. Guttungen vår gråt konstant forutenom da vi bar han eller lot han ligge på brystet vårt. Vi måtte sove med han på brystet vårt, eller bære han i sæle. Det var helt forferdelig. Han hadde i tillegg melkeproteinallergi, og ble ekstremt mye bedre da jeg sluttet med melk. 

Refluks kjennetegnes ofte ellers med gulp eller mye svelging. Mange bøyer nakken bakover mye. Min lå som en banan. Les litt om refluks og evt melkeproteinallergi. Ellers kan det være låsniner som kan sjekkes hos manuellterapeut eller kiropraktor. 

Men som jeg sa så kan det bare være det fjerde trimesteret. Du gjør ingenting galt :hjerte: Be om avlastning og hjelp. Det er tungt å stå i. 

Anonymkode: 9a5ee...591

• Liker 1
Skrevet

Les om «det fjerde trimesteret». Jeg syns dette høres ganske vanlig ut for en to uker gammel baby. Det kan så klart være noe annet, feks låsning (hvordan var fødselen?) eller kolikk. Hos oss ble det bedre etter 4-6 uker.

Anonymkode: c104c...da0

Skrevet

Sjekk ut Natures sway slynge. Den reddet oss

Anonymkode: 0023c...44c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les om «det fjerde trimesteret». Jeg syns dette høres ganske vanlig ut for en to uker gammel baby. Det kan så klart være noe annet, feks låsning (hvordan var fødselen?) eller kolikk. Hos oss ble det bedre etter 4-6 uker.

Anonymkode: c104c...da0

Det var en vanlig fødsel, men hun endte med å bli tatt ut med vakuum/sugekopp. Har det noe å si? :( 

ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med den lille :hjerte: Mange babyer gråter veldig mye i de første ukene etter fødsel. Det at hun ikke gråter når du bærer henne, eller har henne på brystet høres ut som et trygghetstegn. Les om det fjerde trimesteret. 

Når det er sagt så kan mye gråt også bety at det er noe som ikke er helt greit. Kolikk bruker å komme senere, men det at noen babyer stopper å gråte av å bli båret kan være tegn på refluks. 

Gråter hun i bilstol? Refluksbarn trives svært dårlig liggende da magesyra da kommer lettere opp. Guttungen vår gråt konstant forutenom da vi bar han eller lot han ligge på brystet vårt. Vi måtte sove med han på brystet vårt, eller bære han i sæle. Det var helt forferdelig. Han hadde i tillegg melkeproteinallergi, og ble ekstremt mye bedre da jeg sluttet med melk. 

Refluks kjennetegnes ofte ellers med gulp eller mye svelging. Mange bøyer nakken bakover mye. Min lå som en banan. Les litt om refluks og evt melkeproteinallergi. Ellers kan det være låsniner som kan sjekkes hos manuellterapeut eller kiropraktor. 

Men som jeg sa så kan det bare være det fjerde trimesteret. Du gjør ingenting galt :hjerte: Be om avlastning og hjelp. Det er tungt å stå i. 

Anonymkode: 9a5ee...591

Hun liker å sitte i bilstol, men jeg merker at hun beveger hodet bakover, spesielt når jeg prøver å gi henne pupp, kan det da være tegn på refluks, og hvordan finner jeg det ut?

ts

Skrevet

Føler med deg, ts. Det er "dessverre" helt vanlig at babyer gråter mye i starten. Det trenger ikke være noe galt av den grunn, men det kan også selvfølgelig være fysiske plager som gjør at hun gråter, så du kan jo høre med helsestasjonen. 

Angående at hun kobler seg fra under amming - melken kommer som oftest ikke på sekundet, og når babyen må vente på at melken kommer kan hun bli veldig frustrert og sint. Har erfart dette selv. 

Jeg LOVER deg at det blir bedre. Hun kommer ikke til å gråte for alltid. For hver uke som går blir hun større og gråten gir seg etter hvert.

Skrevet

Måtte selv alltid ha babyen i armene hele tiden. Likte ikke å bli lagt ned alene før hun var noen måneder gammel. 

Ha henne på deg hele tiden. Bæretøy er gull verdt. Snakk med babyen når hun er våken. 

Ved amming, har du prøvd å holde hodet mer på plass eller ha ammepute? 

Det går over med tiden. Før man vet ordet av det, ser man de omtrent kun om morgen og ved leggetid. 

Anonymkode: ef9a6...518

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun liker å sitte i bilstol, men jeg merker at hun beveger hodet bakover, spesielt når jeg prøver å gi henne pupp, kan det da være tegn på refluks, og hvordan finner jeg det ut?

ts

Holder du bak hodet når du legger henne til? Da kan det hende at du trigger refleksen hvor de drar hodet bakover. Hold i nakken og under hodet når du legger til :)

Det er HELT normalt at en 2 uker baby kun vil være nær dere, både våken og sovende. Hun har jo nettopp kommet ut av den varme trygge magen! Det er mye å venne seg til for henne :jepp: Mye kroppskontakt er veldig gunstig for utviklingen hennes og for utvikling av hjernen ;) Anbefaler sterkt å anskaffe bæretøy. Gjerne Close Caboo eller Tula ftg. 

Lykke til!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Beveger hun hodet bakover når du ammer så «presser» du bak på babyen slik at barnet automatisk spenner seg i en bue. La barnet komme til brystet, ikke legg det inntil på den måten du gjrø

Anonymkode: 8717a...255

Skrevet

Ikke unornskt at de gråter mye og vil ha nærhet. Signerer de andre som skriver 4. Trimester. 

Når det er sagt ville jeg i hvertfall sjekket tingene og om baby har låsninger pga tang/sugekopp.

Anonymkode: 19882...081

Skrevet

*unormalt

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beveger hun hodet bakover når du ammer så «presser» du bak på babyen slik at barnet automatisk spenner seg i en bue. La barnet komme til brystet, ikke legg det inntil på den måten du gjrø

Anonymkode: 8717a...255

Takk, det skal jeg gjøre ❤️

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke unornskt at de gråter mye og vil ha nærhet. Signerer de andre som skriver 4. Trimester. 

Når det er sagt ville jeg i hvertfall sjekket tingene og om baby har låsninger pga tang/sugekopp.

Det er veldig betryggende å høre at det kan være normalt. Er bare så tøft når det virkelig står på :(

Bør jeg ta kontakt med fastlegen først, eller kontakte en kiropraktor?

ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en skjønn datter på nesten 2 uker nå. Når hun er våken så er hun aldri fornøyd 😞

Hun skriker konstant og stopper kun hvis jeg bærer henne - og jeg kan jo ikke bære henne hele tiden. Hun vil heller ikke sove andre steder enn på brystet mitt.

Når jeg gir henne pupp så blir hun så frustrert hvis hun ikke kobler seg på med en gang så hun gir opp og gråter veldig høyt.

Jeg får så vondt av henne og vet ikke hva jeg skal gjøre 😞 Er dette normalt hos små babyer? Hvis ikke, hvor er det jeg feiler?😢

Når de gråter mer enn 3-4timer totalt i døgnet kalles det kolikk.

Sannsynligvis har babyen din veldig vondt i magen, gjerne luftsmerter.

Hos meg fikk jeg til slutt greie på årsaken og her var det melkeallergi men det kan fort være andre ting også.

Anonymkode: 5aaad...764

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er veldig betryggende å høre at det kan være normalt. Er bare så tøft når det virkelig står på :(

ts

Du bør ta en tur til kiropraktor for å utelukka at det er forårsaket av låsninger. Det gjorde vi i forkant av at vi fikk diagnose på den allergien.

Skrevet
56 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Holder du bak hodet når du legger henne til? Da kan det hende at du trigger refleksen hvor de drar hodet bakover. Hold i nakken og under hodet når du legger til :)

Det er HELT normalt at en 2 uker baby kun vil være nær dere, både våken og sovende. Hun har jo nettopp kommet ut av den varme trygge magen! Det er mye å venne seg til for henne :jepp: Mye kroppskontakt er veldig gunstig for utviklingen hennes og for utvikling av hjernen ;) Anbefaler sterkt å anskaffe bæretøy. Gjerne Close Caboo eller Tula ftg. 

Lykke til!

Jeg tror at det som har uroet meg er at det i perioder har føltes som om min baby gråter mer enn andres, og det er det som har gjort meg urolig og fått meg til å undre på om jeg gjør noe feil :(

Men godt å vite at dette er vanlig, hadde faktisk ikke hørt om fjerde trimester før nå.

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg vet hvor utmattende det kan være. Jeg ville i tillegg til kiropraktor tatt kontakt med fastlegen og hvis det er et problem som kan løses så er det mye mulig at fastlegen din kan hjelpe deg å finne en løsning. (slik som med meg, da det var melkeallergi)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det som har uroet meg er at det i perioder har føltes som om min baby gråter mer enn andres, og det er det som har gjort meg urolig og fått meg til å undre på om jeg gjør noe feil :(

Men godt å vite at dette er vanlig, hadde faktisk ikke hørt om fjerde trimester før nå.

ts

Min første baby hang på meg hele tiden osv men barnet gråt ikke. Det sutret. Barnet hadde ingen problemer utenom ønsket om nærkontakt (fjerde trimester).

Min andre baby hang på meg hele tiden og GRÅT mye. Det var ikke sutring men gråt. Barnet hadde veldig sprengt mage med luft. Det kom en HUL trommelyd når legen bare trommet forsiktig med pekefinger på magen pga luft. Det var også ikke en bløt mage som mykt fett men en hard mage sprengt med luft når jeg tok pekefinger og langefinger på hver sin side av magen og kjente. Det skal være bløtt som mykt fett uten muskler. Denne babyen hadde kolikk og den kom i dette tilfellet av melkeallergi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...