Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er helt sært. Det finnes absolutt ingen motsetning mellom å la barna tro på nissen, og tradisjonen med at man gir julegaver til dem man er glad i. Venter disse foreldrene virkelig at andre skal sponse julaften uten at barna engang vet hvem gavene kommer fra? 

Anonymkode: 28fee...391

• Liker 1
Skrevet

Skal vel bare pågå så lenge han tror på nissen,men må kanskje nevne at han har begynt på skolen. Mener å huske fra jeg var liten at vi snakket om hva vi fikk til jul, men er det kanskje bare hva og ikke fra hvem? Synes det er litt sårt at ikke besteforeldre skal få vise at de har tenkt på og setter pris på barnebarnet sitt. Julegavene mister jo litt sin betydning her. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå skal ikke jeg være egoistisk og la dette gå utover ungen er jo ikke han som har bestemt dette, men det frister jo å gi noe ræl. Gaven er jo ikke fra meg. Må også presisere at de ikke har dårlig økonomi, dette er tradisjon. 

Endret av Babushka
Gjest duftlyset
Skrevet (endret)
5 timer siden, Babushka skrev:

Nå skal ikke jeg være egoistisk og la dette gå utover ungen er jo ikke han som har bestemt dette, men det frister jo å gi noe ræl. Gaven er jo ikke fra meg. Må også presisere at de ikke har dårlig økonomi, dette er tradisjon. 

Folk har jo ulike tradisjoner, uten at det er noe galt i det! MEN, jeg synes det er dumt at andre skal ta ansvar for deres tradisjoner. Jeg har aldri vært borti lignende.

I likhet med det @Eske sa; vi er også alltid veldig nøye på at alle får med seg hva ting er i fra. Vi pakker alltid opp en og en julegave, selv om vi bruker å være mange voksne og flere barn. Hos oss er det litt av sjarmen med juleaften. Spesielt gøy er det for barna å vise fram hva de får hos andre. 

Endret av duftlyset
Skrevet

Snakker barna om hvem de har fått gaven fra også eller bare hva? Blir jo rart ovenfor andre barn når han har fått masse fra nissen mens de kanskje bare har fått en liten ting. Og sårt for han når andre har fått gaver fra familie og venner mens det ikke er noen som har tenkt på han bortsett fra nissen da. 

Skrevet

Datteren min er og har alltid vært opptatt av hvem hun får gavene fra,hun liker å vite at feks.akkurat disse sokkene har oldemor strikket til meg❤ så synes det er en merkelig forespørsel ... helt bak mål...

Anonymkode: 2447f...2ef

Gjest duftlyset
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Babushka skrev:

Snakker barna om hvem de har fått gaven fra også eller bare hva? Blir jo rart ovenfor andre barn når han har fått masse fra nissen mens de kanskje bare har fått en liten ting. Og sårt for han når andre har fått gaver fra familie og venner mens det ikke er noen som har tenkt på han bortsett fra nissen da. 

Usikker, da det ikke er snakk om mine barn, men det virker slik ja. Husker i fjor da ene gutten snakket med kompisen sin om hva de hadde fått at foreldrene. 

Og ja, jeg er helt enig med deg. Tror jeg ville tatt det opp med vedkommende.

Endret av duftlyset
Skrevet

Uff ja, men hva skal man gjøre da, jeg synes dette er vanskelig. Er ihvertfall fint å høre at barn generelt bryr seg om hvem som gir dem gavene. 

Skrevet (endret)
23 minutter siden, duftlyset skrev:

Usikker, da det ikke er snakk om mine barn, men det virker slik ja. Husker i fjor da ene gutten snakket med kompisen sin om hva de hadde fått at foreldrene. 

Og ja, jeg er helt enig med deg. Tror jeg ville tatt det opp med vedkommende.

Ja, jeg er nok litt konfliktsky. Hele den ene siden av denne familien har dette som tradisjon. Og ungen er jo vant med denne haugen av gaver fra nissen så jeg kan jo ikke komme nå å blande meg og bryte tradisjoner. Har heller ikke tenkt så mye over det når ungen var mindre har som sagt skrevet på gaven da at var fra oss, men han har ikke blitt fortalt det. Og de skjønner kanskje ikke så mye av rammen rundt når de er små heller. De feirer alltid jul med den siden av familien som har denne tradisjonen. 

Endret av Babushka
Skrevet
20 timer siden, Babushka skrev:

Ja er enig i det, men når mottaker har bedt oss om å ta bort navnet vårt fra gaven. Hadde dere andre gjort det da? Hvordan forsvarer man det når de allerede har bestemt dette.

Nei det hadde jeg ikke!

Derimot sagt at det er lurt at de ordner noen smågaver selv fra nissen, som nissen kan gi. Så kan resten av gavene ligge klare under treet. 

Sånn har vi gjort det i slekten i alle år. Selv om ikke barnet nødvendigvis registrerer avsenderen, er det hyggelig for foreldrene å se hva som gis av hvem. Og ikke minst takke for tingene! 😊

Står de på sitt med å ta vekk navnet, har dere en gullende mulighet til å spare endel penger i år!😄Kjøp for eksempel en sjokoladenisse😃

Anonymkode: d0377...fb4

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hadde jeg ikke!

Derimot sagt at det er lurt at de ordner noen smågaver selv fra nissen, som nissen kan gi. Så kan resten av gavene ligge klare under treet. 

Sånn har vi gjort det i slekten i alle år. Selv om ikke barnet nødvendigvis registrerer avsenderen, er det hyggelig for foreldrene å se hva som gis av hvem. Og ikke minst takke for tingene! 😊

Står de på sitt med å ta vekk navnet, har dere en gullende mulighet til å spare endel penger i år!😄Kjøp for eksempel en sjokoladenisse😃

Anonymkode: d0377...fb4

Forventer heller ikke at ungen skal registrere at vi er avsender av akkurat den gaven, er bare at han skal vite at vi har tenkt på han og kjøpt en julegave til han. Er det ikke det som er meningen med julegavene?

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Babushka skrev:

Forventer heller ikke at ungen skal registrere at vi er avsender av akkurat den gaven, er bare at han skal vite at vi har tenkt på han og kjøpt en julegave til han. Er det ikke det som er meningen med julegavene?

Jo, det synes jeg. 

Du har vår fulle støtte i å fylle ut den fra-lappen altså. 

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, Eske skrev:

Jo, det synes jeg. 

Du har vår fulle støtte i å fylle ut den fra-lappen altså. 

Takk for støtten! vet om ett par andre som gir gaver til han som bare rister på hodet sier de er snodige som gjør dette, men at det blir nok tidsnok slutt på det når ikke tror på nissen lenger. Jeg husker ikke hvor lenge jeg trodde på nissen, kanskje dere som har barn kan svare meg på det? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette høres jo bare tåpelig ut. Hva gjør de den dagen ungen finner ut, at de har løyet om nissen :klo:

Skrevet
17 timer siden, Babushka skrev:

Helt enig med deg - jeg ville skrevet hvem gaven er fra. Nissegaver får foreldre selv stå for, synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Så det foreldrene egentlig sier er: «Dere kommer ikke til å få noen takk for gaven i år» ? For dersom mottaker ikke vet hvem gaven er fra så kan han jo heller ikke takke. 

Her tror jeg faktisk jeg hadde satt på navnet mitt på lappen på trass, og ved spørsmål fra mor hadde jeg forklart hvorfor jeg hadde valgt å gjøre det slik. 

Anonymkode: bd660...5c5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Foreldrene har tidligere takket på vegne av ungen. Regner jo med at de setter pris på at vi gir han gaver. Problemet er jo at de har gjort det på denne måten alltid, og ungen tror fremdeles på nissen. Og når andre som også gir han gaver bare rister litt på hodet av at de ber oss om dette så begynner jeg jo å lure på om jeg overreagerer på at vi ikke kan skrive fra oss på gavelappen. Synd på ungen også synes jo jeg selv om han enda ikke vet om noe annet. Edit: skjønner jo utfra svar her at andre også reagerer heldigvis. 

Endret av Babushka
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg faktisk jeg hadde satt på navnet mitt på lappen på trass, og ved spørsmål fra mor hadde jeg forklart hvorfor jeg hadde valgt å gjøre det slik. 

Anonymkode: bd660...5c5

Ja, jeg har jo gode grunner, men samtidig sier jeg jo også da at jeg ikke bryr meg om deres tradisjon for det er viktigst at vi får stå på gavelappen.

Vet jo at dette ikke er vanlig, men er det ingen som vet om noen andre som bare skriver til på gavelappen og sier de er fra nissen??

Skrevet

Gaven fra nissen skal jo være en liten symbolsk ting. Sokker, votter, sjokolade, en liten bamse, osv. Normalt at denne blir kjøpt utenom av foreldrene mens resten av gavene har navnet fra mottaker

Anonymkode: f1a4b...6d8

Skrevet

Skjønner at dette er en veldig viktig sak for deg siden du må skrive akkurat det samme på flere forum. 

Anonymkode: 1d5b4...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...