Gå til innhold

Å selge ting man selv har fått

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste månedene har jeg gitt bort mye via Finn, eller lignende sider.

Det har vært alt fra klær, til møbler, og elektronikk.  Årsaken til at jeg har gitt det bort har vært at til tross for at tingene fremdeles har en god bruksverdi, har de vært så gamle at de ikke lenger har en økonomisk verdi.

Et eksempel er en 20 år gammel bil-DVD-spiller.  Den virker, men jeg visste ikke hvor lenge den kom til å fungere på grunn av alder,for på grunn av en skade på dekselet.  Den ga jeg bort, og fant den til salgs dagen etter til 300 kr.

Et annet eksempel er en 15 år gammel spisestue som måtte pusses opp fra bunn. Den ble lagt ut dagen etter til 700 kr.

Jeg kan gi en håndfull andre eksempler på det samme.

Jeg vet ikke om de fikk solgt tingene, eller hvor mye de fikk for dem, men dette forundret meg stort.

Det irriterer meg ikke, men jeg blir litt overrasket over at noen prøver å tjene penger på å videreselge gratis ting, det gir meg en bismak i munnen.  Det hadde føltes litt bedre om det jeg ga bort gikk til noen som ville ha tingene, i stedet for å tjene på dem.

Hva synes dere?

Anonymkode: 9663d...327

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spekulanter, veldig mange gjør dette. Har selv sett folk selge videre ting jeg har solgt rimelig, noen ganger har de ikke en gang giddet å ta nye bilder, bare brukt mine. 

Anonymkode: 2c231...85a

Skrevet

Jeg sjekker med vilje aldri om noen selger videre det jeg har gitt vekk, nettopp fordi jeg ville irritert meg grønn over det 🙈 

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spekulanter, veldig mange gjør dette. Har selv sett folk selge videre ting jeg har solgt rimelig, noen ganger har de ikke en gang giddet å ta nye bilder, bare brukt mine. 

Anonymkode: 2c231...85a

Snakk om å ha frekkhetens nådegave :dany:

52 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Jeg sjekker med vilje aldri om noen selger videre det jeg har gitt vekk, nettopp fordi jeg ville irritert meg grønn over det 🙈 

Jeg irriterer meg ikke, men det overrasker meg hvor langt enkelte er villige til å gå for å tjene noen kroner.

Hadde de reparert og/eller pusset opp tingen før de solgte den ville jeg ikke reagert i det hele tatt, men de gjør ikke det engang. De henter den, og legger den til salgs.

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke mulig å skrive en vurdering av de du har solgt noe til? Isåfall hadde jeg i ren irritasjon gitt én av ti stjerner og skrevet at vedkommende selger ting han/hun har fått eller kjøpt til en billig penge og nå selger dyrere.

Anonymkode: 51524...e0d

Skrevet

Hadde en stefar som kjøpte og kjøpte hele tiden. Sykelig materiealistisk. Fikk en iphone 4s til jul selv om jeg hadde en iphone 4. Solgte 4s'n så klart. 

Anonymkode: 0ef0d...999

Skrevet

Når du har gitt en ting til noen er det deres eiendom og de kan følgelig gjøre hva de vil med den. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er feil med dette? Folk som er smarte dette da, om de har forretningshode. De er opptatt av å tjene penger og ser potensiale i ting. Det er jo ikke sånn at de lurer noen heller! Så, hva er feil her? 

Anonymkode: 61eef...db1

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva som er feil med dette? Folk som er smarte dette da, om de har forretningshode. De er opptatt av å tjene penger og ser potensiale i ting. Det er jo ikke sånn at de lurer noen heller! Så, hva er feil her? 

Problemet er jo ikke at man blir lurt eller at det egentlig er feil, og det er vel heller ikke et problem. Bare kjedelig fordi man gjerne velger «gis bort» heller enn å legge ut for salg fordi man tenker at tingene kan komme godt med til en familie som kanskje ikke ellers ville hatt råd, ikke for at noen andre skal selge dem videre fordi de har forretningssans. Hadde ikke hatt noe i mot det om de brukte dem en sesong og så solgte videre. Også enig i det som er sagt at om noen selger noe etter å ha pusset opp gjenstanden, så er det noe helt annet. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at de lurer meg, men de lurer jo den de selger til.
De vet jo ikke hva de selger, spesielt ikke når det kommer til elektroniske tingene jeg har gitt bort.

Jeg, som tidligere eier, kan fortelle at tredemøllen jeg ga bort var minst 8 år gammel, og kunne vare i alt fra en dag til 6 mnd.
Jeg kan fortelle at den passer best til rolige gåturer, men at den ikke egner seg til løpeturer.  At den er hauggammel, og aldri har blitt smurt eller vedlikeholdt på noen måte, at den rykker og har ustabil fart når den kommer over 8 km/t, og at incline mister høyde gjennom en løpetur.

Det sto opplyst i annonsen min, men sto ikke opplyst i annonsen der den sto til salgs for 1500 kr.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, isbjørnungen skrev:

Problemet er jo ikke at man blir lurt eller at det egentlig er feil, og det er vel heller ikke et problem. Bare kjedelig fordi man gjerne velger «gis bort» heller enn å legge ut for salg fordi man tenker at tingene kan komme godt med til en familie som kanskje ikke ellers ville hatt råd, ikke for at noen andre skal selge dem videre fordi de har forretningssans. Hadde ikke hatt noe i mot det om de brukte dem en sesong og så solgte videre. Også enig i det som er sagt at om noen selger noe etter å ha pusset opp gjenstanden, så er det noe helt annet. 

Nettopp!

Jeg tenker spesielt på dette når det kommer til ting som passer barn.  (eks bil-dvd-en, en mobiltelefon, noen MP3-spillere, klær osv)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at de lurer meg, men de lurer jo den de selger til.
De vet jo ikke hva de selger, spesielt ikke når det kommer til elektroniske tingene jeg har gitt bort.

Jeg, som tidligere eier, kan fortelle at tredemøllen jeg ga bort var minst 8 år gammel, og kunne vare i alt fra en dag til 6 mnd.
Jeg kan fortelle at den passer best til rolige gåturer, men at den ikke egner seg til løpeturer.  At den er hauggammel, og aldri har blitt smurt eller vedlikeholdt på noen måte, at den rykker og har ustabil fart når den kommer over 8 km/t, og at incline mister høyde gjennom en løpetur.

Det sto opplyst i annonsen min, men sto ikke opplyst i annonsen der den sto til salgs for 1500 kr.

Først, mye av det jeg skriver her er forutsatt at den som selger videre også er en privatperson, og ikke har sin egen bedrift som lever av salg (da blir situasjonen en annen, for da trer forbrukekjøpsloven inn, der kjøper har flere rettigheter og i juridisk praksis bedre rettsvern)

Det kan bli ansett som uetisk og i noen tilfeller ulovlig å selge ting som "ikke virker" eller som er i vesentlig dårligere stand enn det man kan forvente. Men det er mellom selger (altså den du har overdratt tingene til) og den som kjøper det videre. Det er kjøpsloven som regulerer kjøp mellom privatpersoner, og det er ikke gitt at selger nødvendigvis har brutt loven selv om man ikke eksplisitt angir mangler ved varen/tjenesten. I noen tilfeller kan det være det, men om det f. eks. er åpenbart at en elektronisk dings er veldig gammel. så vil en rettslig vurdering kunne komme frem til at kjøper burde ha forstått begrensningene selv, dette er slikt som må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Og i alle tilfeller er det kjøper som i så fall må reise reklamasjon innenfor de bestemmelser som er satt i kjøpsloven, du er ingen part i dette når du har gitt det bort. 

Selv om jeg kan forstå at det kan føles litt kjipt at folk selger ting de har fått fra deg videre, så ser jeg egentlig ikke det store problemet, med mindre man snakker om ting av stor affeksjonsverdi innad i familien, viktig arvegods som man vil beholde innad i familien eller lignende. Når man gir noe bort, så er det jo som regel fordi man ikke gidder å styre med å selge det selv (det er jo litt bryderi å følge opp kjøpere - mange useriøse kjøpere på Finn skal jeg love deg) og alternativet hadde vært å kaste det. At noen kan tjene litt på det som tross alt var så lite viktig for meg at jeg ga det bort, ser jeg ikke på som et stort problem. Jeg kan være helt enig i at mye av de som selges videre ikke er verdt det ny eier ønsker for det, men det er jo igjen ikke min sak. Selv om jeg aldri ville ha kjøpt det til den prisen, så finnes det jo ofte noen som vil det. Kjøp og salg er helt frivillig, og det er frivillig å tilby selger det de ønsker for produktet eller å la være. Og det er faktisk helt fint at samfunnet fungerer sånn, hvis ikke hadde det ikke vært mye handel i menneskets historie. Det er faktisk mange som ikke tjener så veldig bra i sin "vanlige" jobb eller som kanskje ikke har jobb i det hele tatt, og jeg syntes nå personlig det er mye bedre at de kan tjene litt ved å få eller kjøpe ting andre vil kvitte seg med, for så å selge det med fortjeneste, heller enn å bli helt avhengig av offentlige ytelser. 

Anonymkode: eec86...ca4

Gjest theTitanic
Skrevet

Det er ikke lett å selge gamle ting på finn. Jeg har gitt bort ting som sikkert kunne blitt solgt med en bra annonse og bilder. Men jeg gidder ikke. Det er skikkelig pes å forholde seg til kundegruppen for gamle ting i lav prisklasse. Det spørres og graves, beskjeder frem og tilbake, pluss at kunden godt vet tingens tilstand men likevel klager og pruter når de først kommer.  Altså, man får ikke perfekte nye artikler til 50 kr, men likevel dukker det opp de utroligste argumenter. Sånt tull gidder jeg bare ikke. Så om jeg gir bort noe og noen vil legge mye energi i å få en bitteliten slant for dette så værsågod. Jeg regner med de blir sittende med mye de ikke får solgt. Selv om du har sett ny annonse for dine ting så betyr ikke det at vedkommende fikk prisantydning elker ble kvitt tingene. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mange som ikke tjener så veldig bra i sin "vanlige" jobb eller som kanskje ikke har jobb i det hele tatt, og jeg syntes nå personlig det er mye bedre at de kan tjene litt ved å få eller kjøpe ting andre vil kvitte seg med, for så å selge det med fortjeneste, heller enn å bli helt avhengig av offentlige ytelser. 

Anonymkode: eec86...ca4

Det er sant, men samtidig er det mange som har veldig lite  kanskje ikke en jobb engang, som hadde hatt glede av å få tingene gratis, i stedet for å måtte betale en (symbolsk) liten sum for det.

Sånn sett føler jeg at de som selger gratisting videre beriker seg på bekostning av de som har enda mindre.

6 timer siden, theTitanic skrev:

Selv om du har sett ny annonse for dine ting så betyr ikke det at vedkommende fikk prisantydning elker ble kvitt tingene. 

Og det skrev jeg også i startinnlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...