Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født i desember og på grunn av det så har det vært veldig lett for folk å slå sammen bursdag og julegave. Ikke det at jeg er så opptatt av gaver, det er mer prinsippet. Folk som er født andre tider på året får jo gjerne separate gaver liksom.. 

Interessert i å høre andres meninger rundt dette. 

Anonymkode: 98535...f68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synd, trist, leit. 

Ikke så mye å gjøre med det, med mindre du vil si ifra til folk om at de ikke liker praksisen. 

Anonymkode: 02903...e14

• Liker 1
Skrevet

Personlig kjøper jeg separate bursdag- og julegaver. Men er det store/dyrere ting på ønskelista sier jeg i fra at det muligens blir én gave. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født tidlig i januar, så samme gjelder meg. Får som regel separate gaver hos folk flest, men hvis jeg ønsker meg noe veldig dyrt hos mine foreldre får jeg det i jule-bursdagsgave. Synes det er greit det egentlig. Men har tenkt flere ganger at det hadde vært fint å ha bursdag en annen tid på året, da jeg kun får "vintergaver" og ser at det er ting jeg skulle ønske jeg kunne få om våren/sommeren. Men men, sånn er livet :) 

Anonymkode: 6c80f...156

• Liker 2
Skrevet

Er selv desemberbarn, men i en alder av snart 33 så spiller igrunn ikke det å få gaver noen rolle lengre. Det blir gjerne sånn at om jeg har lyst på noe så kjøper jeg det selv, men jeg liker å gi gaver til andre da 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et desemberbarn i nær familie. Hun får alltid bursdagsgaver og julegaver separat av alle. Kun om hun har ønsket seg noe veldig dyrt har det blitt slått sammen. 

Anonymkode: 82bd8...fdf

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et desemberbarn i nær familie. Hun får alltid bursdagsgaver og julegaver separat av alle. Kun om hun har ønsket seg noe veldig dyrt har det blitt slått sammen. 

Anonymkode: 82bd8...fdf

Samme her, og det med sammenslåing av veldig dyre gaver skjer med flere enn desemberbarn.

I min omgangskrets kjenner jeg ingen som ikke vet at det er kjipt å få bursdagsgaven innpakket i julepapir og trukket fra på julegavebudsjettet. Tvert imot, det er noe folk er svært bevisste på.

Anonymkode: c1d5e...e6d

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Min nevø er desember(romjul) barn, men her har foreldrene alltid skilt jul og bursdag, han får en egen bursdagsfeiring og gaver på bursdag. 

Endret av AthenaRavenLuna
la til noe
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i desember og på grunn av det så har det vært veldig lett for folk å slå sammen bursdag og julegave. Ikke det at jeg er så opptatt av gaver, det er mer prinsippet. Folk som er født andre tider på året får jo gjerne separate gaver liksom.. 

Vi får nedlegge forbud mot å føde barn i nov, des, jan og februar, når folk ikke forstår at vi som er født i vinterhalvåret skal ha en like fin fødselsgave som dem født i juli.

:opplyser:  Tankegangen til dem som slår sammen jul og fødselsdager er feil. De kan spørre om det er greit først. Og de må kunne vise seg så store at de bruker like mye penger eller gir en like fin gave på fødselsdagen enten dagen er 23.12. Eller midtsommers. 

Makan til frekkhet, har nå jeg alltid tenkt.

Anonymkode: 1e46b...448

• Liker 3
Skrevet

Søsteren min har bursdag i jula og jeg var alltid så sykt sjalu på henne da vi vokste opp fordi hun kunne ønske seg skikkelig fine store gaver siden gaver ble slått sammen. Hun fikk ting som sykkel og stereoanlegg og laptop, jeg fikk aldri sånne ting i gave med mindre jeg betalte noe av det selv, eller godtok at da fikk jeg bare én gave. 

Hardt liv 😆

Skrevet

TS her, tror dere det har noe å si når i desember man har bursdag?

Skrevet

Lille min har bursdag 19. desember. Hun får separate gaver.

Skrevet

Født i januar. Venninne i november. Jula i midten for oss begge. Hvor mange gaver trenger vi? Annerledes når man er barn. Og har bursdag 24 desember.

Anonymkode: c9b82...95c

• Liker 1
Skrevet

Også født seint i desember. Da jeg var lita var det kjipt med sammenslått gave fra slekt på julaften, og ingen på bursdagen. Nå er jeg voksen, og bryr meg ikke om gaver, men synes det er trist at bursdagen ofte blir glemt i romjulskosen til de rundt meg, så er ofte alene. Skulle ønske mamma kunne knipe igjen noen uker ekstra.

Anonymkode: 05b17...99c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan jo skjønne det hvis man er født på selve julaften, men om man har bursdag en hvilken som helst annen gang ser jeg ingen grunn til å slå sammen gaver. Jeg kjenner forøvrig flere desemberbarn og har ikke inntrykk av at det er vanlig å slå sammen gaver. Jeg har selv en gutt født 1. desember. Nå er jo det ganske langt unna jul likevel, men han har aldri fått sammenslåtte gaver.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om. De i familien som har bursdag i jula får gaver på dagen sin på lik linje med alle andre i familien. Slår ikke dette sammen.

Anonymkode: a1b85...2d3

Skrevet

Det er sykt urettferdig ass. Ikke kom her og si at barna i Afrika har det verre enn oss i Norge 

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig så bryr jeg meg fint lite om bursdagsgaver og denslags men jeg har lagt merke til at det virker som om mesteparten av slekta later som at bursdagen min ikke eksisterer fordi julen kommer rett etterpå. Syntes det er litt snodig at folk som ikke engang gidder å gratulere meg med dagen likevel gir meg julegave (nei, de har ikke slått sammen gavene).

Skrevet
På ‎24‎.‎11‎.‎2018 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Jeg har bursdag i starten av januar. Det er om mulig enda verre, når alle er blakke etter julen...

Neida, det plaget meg litt som barn, men senere i livet har jeg sett det som praktisk at folk slår sammen gavene, for da kjøper de dyrere ting og jeg fikk gjerne noe jeg virkelig trengte istedet for unyttige småting.

Anonymkode: ce177...deb

Skrevet

Som barn kan jeg skjønne at det er kjipt. Man gleder seg til bursdagen sin, men så skal praktiske voksne gi deg gavene til jul, så man får mindre oppmerksomhet. 

Som voksen så må det vel være greit. Slik jeg forstår det så får man én dyr gave i stedet for to mindre dyre gaver? Som voksen ønsker og trenger man som regel ting som er litt dyrere, og jeg har inntrykk av at folk da er mye mer interessert i å kjøpe noe man faktisk ønsker seg, i stedet for noe de bare kom på selv. 

Anonymkode: 4ed5e...76c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...