AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #1 Skrevet 24. november 2018 Jeg har en datter på 18 år som har en ekstrajobb ved en kafe. Over lengre tid har hun irritert seg over en kollega, en jente i samme alder, som visstnok ikke får ting gjort på jobb og som stadig hopper over daglige gjøremål og lar det stå ugjort til neste skiftet kommer(som har sin egen liste med gjøremål å passe) Det ble bedre en periode da en vikar for sjefen tok det opp med henne på en konstruktiv måte men nå er denne personen i permisjon og ting sklir ut igjen når hun ikke får påminnelser og min datter sier ingen andre sjefer tør å ta det opp. Min datter sa ifra før men har nå gitt opp. De siste månedene har min datter vært ansvarlig for å åpne kafeen hver lørdag og hvis denne jenta har låst og stengt dagen før ligger det som regel en lapp til min datter med en lang rekke ting som må gjøres som ikke ble gjort ila hennes skift(og som faktisk er ment å gjøres på ettermiddagen og ikke morgenen) Min datter sier ettermiddagene stort rett er roligere enn morgenen og de er dessuten flere på jobb fra klokken 12 og frem til en time før den siste skal stenge kafeen for dagen kl 19. Det fører til at min datter ender opp med å stresse unødvendig med å rekke over alt den tiden hun er alene og sjeldent rekker å spise fordi hun må utføre oppgaver fra begge skift og selvfølgelig ekspedere kunder og rydde etter dem. Det er flere som reagerer og som lar seg irritere men kanskje spesielt min datter som ofte i det siste har vært førstemann på jobb etter henne. Uansett så har hun ved en tilfeldighet fått vite at det kommer til en bli en veldig travel dag i nær fremtid, grunnet noe som skal skje like ved, samtidig som denne jenta skal åpne kafeen. Og dagen før skal min datter være sistemann som låser og går. Så denne jenta skal være den eneste på jobb i fire timer mens det pågår. Min datter sier at hun ikke skal opplyse noen om at det blir travlere og sier hun skal legge til rette for at det blir en helt gjennomsnittlig dag morgenen etter så denne jenta får en drøss å gjøre og får smake sin "egen medisin". Jeg ser jo at det ikke er særlig snilt gjort og har sagt det til min datter. Hun sier det verste som kan skje er noen sure gjester og muligens litt kjeft, men at hun selv har måttet ta imot mye klaging etter å ha kommet på jobb etter denne jenta som ikke fyller opp hvis en beholdning er helt tom fks. Er det greit gjort? Det er som sagt helt tilfeldig at min datter vet det, hun har ikke noe grunnlag for å vite det og sånn sett unnlater hun ikke å gjøre noe, for hun kunne like gjerne ikke visst om det. Tanker? Anonymkode: 0fded...263
Husholdning1 Skrevet 24. november 2018 #2 Skrevet 24. november 2018 Synes det høres helt greit ut. 32
Katten.2.0 Skrevet 24. november 2018 #3 Skrevet 24. november 2018 Hvorfor i allverden har hun så tafatte sjefer? Jeg er dog tidvis smålig av meg, og sier go for it. Uten at tror slike mennesker tar noen som helst form for lærdom av slikt. 20
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #4 Skrevet 24. november 2018 Du er for involvert i hennes liv ass... Anonymkode: d6156...2e2 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #5 Skrevet 24. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter på 18 år som har en ekstrajobb ved en kafe. Over lengre tid har hun irritert seg over en kollega, en jente i samme alder, som visstnok ikke får ting gjort på jobb og som stadig hopper over daglige gjøremål og lar det stå ugjort til neste skiftet kommer(som har sin egen liste med gjøremål å passe) Det ble bedre en periode da en vikar for sjefen tok det opp med henne på en konstruktiv måte men nå er denne personen i permisjon og ting sklir ut igjen når hun ikke får påminnelser og min datter sier ingen andre sjefer tør å ta det opp. Min datter sa ifra før men har nå gitt opp. De siste månedene har min datter vært ansvarlig for å åpne kafeen hver lørdag og hvis denne jenta har låst og stengt dagen før ligger det som regel en lapp til min datter med en lang rekke ting som må gjøres som ikke ble gjort ila hennes skift(og som faktisk er ment å gjøres på ettermiddagen og ikke morgenen) Min datter sier ettermiddagene stort rett er roligere enn morgenen og de er dessuten flere på jobb fra klokken 12 og frem til en time før den siste skal stenge kafeen for dagen kl 19. Det fører til at min datter ender opp med å stresse unødvendig med å rekke over alt den tiden hun er alene og sjeldent rekker å spise fordi hun må utføre oppgaver fra begge skift og selvfølgelig ekspedere kunder og rydde etter dem. Det er flere som reagerer og som lar seg irritere men kanskje spesielt min datter som ofte i det siste har vært førstemann på jobb etter henne. Uansett så har hun ved en tilfeldighet fått vite at det kommer til en bli en veldig travel dag i nær fremtid, grunnet noe som skal skje like ved, samtidig som denne jenta skal åpne kafeen. Og dagen før skal min datter være sistemann som låser og går. Så denne jenta skal være den eneste på jobb i fire timer mens det pågår. Min datter sier at hun ikke skal opplyse noen om at det blir travlere og sier hun skal legge til rette for at det blir en helt gjennomsnittlig dag morgenen etter så denne jenta får en drøss å gjøre og får smake sin "egen medisin". Jeg ser jo at det ikke er særlig snilt gjort og har sagt det til min datter. Hun sier det verste som kan skje er noen sure gjester og muligens litt kjeft, men at hun selv har måttet ta imot mye klaging etter å ha kommet på jobb etter denne jenta som ikke fyller opp hvis en beholdning er helt tom fks. Er det greit gjort? Det er som sagt helt tilfeldig at min datter vet det, hun har ikke noe grunnlag for å vite det og sånn sett unnlater hun ikke å gjøre noe, for hun kunne like gjerne ikke visst om det. Tanker? Anonymkode: 0fded...263 For en bagatell å skrive roman om. Jeg trodde kanskje en fyr hadde voldtatt henne og hun skulle dope ham ned og drukne ham i urinalen eller noe sånt. Anonymkode: cfd4d...413 32
Gjest theTitanic Skrevet 24. november 2018 #6 Skrevet 24. november 2018 Det kan slå tilbake på henne via klager eller andre som sier ifra. Det er typisk at en person alltid slipper unna, mens når noen tar samme stunt så blir de fersket første gangen.
Gjest theTitanic Skrevet 24. november 2018 #7 Skrevet 24. november 2018 Hun bør selvsagt ta grep å si fra om dette. Hver gang. Ta bilder av listene over ting som ikke er gjort, forklar hvor lenge det har pågått og lever disse til sjefene.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #8 Skrevet 24. november 2018 Ville tatt vare på lappene en periode for deretter å gå med de til sjefen for å klage. Hevn løser ingen problemer. Anonymkode: 1334d...401 24
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #9 Skrevet 24. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er for involvert i hennes liv ass... Anonymkode: d6156...2e2 Hun spør meg om råd. Anonymkode: 0fded...263 2
MissPierce Skrevet 24. november 2018 #10 Skrevet 24. november 2018 Synes hun skal gjøre det jeg. Så får denne jenta selv kjenne på hvordan det er. Om hun får klager, så får hun heller komme med en unnskyldning om at hun ikke var helt i form den ettermiddagen. Så hun gjorde det viktigste. Hun kan godt skrive det under listen hun legger i fra seg, så har hun allerede sikret seg fra unødige klager. 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #11 Skrevet 24. november 2018 Det finns noen som ikke forstår, før de får smakt sin egen medisin. Kjør på. Anonymkode: a2417...814 2
magikeren Skrevet 24. november 2018 #12 Skrevet 24. november 2018 (endret) Det kommer ikke til å endre noe, og datteren din lærer ingenting. Datteren din må lære å sette grenser ovenfor seg selv, om det blir for mange arbeidsoppgaver må hun prioritere og droppe de hun ikke rekker. Hun trenger ikke jobbe sjelen av seg fordi forrige skift gjorde en dårlig jobb. Om viktige oppgaver ikke blir gjort grunnet lite tid, er det et problem for sjefen, ikke henne. Hun lærer ikke dette om hun fokuserer på å ta hevn og tror at det vil endre noe, for det vil det ikke. Kolleagen vil ikke jobbe hardere, vil ikke gjøre alle arbeidsoppgave og vil fortsette slik hun pleier. Kollegaen bryr seg lite om jobben, og vil ikke bry seg om at det er mye å gjøre slik datteren din gjør. Kollegaen hennes fungerer ikke på samme måte som hun gjør.Dere tror hun får smake egen medisin, men sannsynligvis vil hun ikke bry seg eller stresse, hun gjør det hun pleier og dropper de andre arbeidsoppgavene Datteren din burde også lære seg å takle irritasjon over andre på andre måter enn å ta hevn som ikke funker uansett. I verste fall vil sjefen kalle henne inn og kjefte fordi hun ikke gjorde alt hun skulle på "sin" dag, spesielt når hun visste at dagen etterpå kom til å bli travel Endret 24. november 2018 av magikeren 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #13 Skrevet 24. november 2018 Om sjefene ikke gidder å ta ansvar, men velger å la dritten renne nedover så hadde jeg gjort det samme som din datter. Anonymkode: c5db8...2a6 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #14 Skrevet 24. november 2018 Haha slet med det samme på min forrige jobb som også var på en café. Hadde en ekstremt tafatt sjef som ikke var interessert bedriften overhodet. Kollegaen min var også lat. Jeg hadde garantert gjort det datteren din planlegger å gjøre. Anonymkode: 40b1c...59d 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #15 Skrevet 24. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter på 18 år som har en ekstrajobb ved en kafe. Over lengre tid har hun irritert seg over en kollega, en jente i samme alder, som visstnok ikke får ting gjort på jobb og som stadig hopper over daglige gjøremål og lar det stå ugjort til neste skiftet kommer(som har sin egen liste med gjøremål å passe) Det ble bedre en periode da en vikar for sjefen tok det opp med henne på en konstruktiv måte men nå er denne personen i permisjon og ting sklir ut igjen når hun ikke får påminnelser og min datter sier ingen andre sjefer tør å ta det opp. Min datter sa ifra før men har nå gitt opp. De siste månedene har min datter vært ansvarlig for å åpne kafeen hver lørdag og hvis denne jenta har låst og stengt dagen før ligger det som regel en lapp til min datter med en lang rekke ting som må gjøres som ikke ble gjort ila hennes skift(og som faktisk er ment å gjøres på ettermiddagen og ikke morgenen) Min datter sier ettermiddagene stort rett er roligere enn morgenen og de er dessuten flere på jobb fra klokken 12 og frem til en time før den siste skal stenge kafeen for dagen kl 19. Det fører til at min datter ender opp med å stresse unødvendig med å rekke over alt den tiden hun er alene og sjeldent rekker å spise fordi hun må utføre oppgaver fra begge skift og selvfølgelig ekspedere kunder og rydde etter dem. Det er flere som reagerer og som lar seg irritere men kanskje spesielt min datter som ofte i det siste har vært førstemann på jobb etter henne. Uansett så har hun ved en tilfeldighet fått vite at det kommer til en bli en veldig travel dag i nær fremtid, grunnet noe som skal skje like ved, samtidig som denne jenta skal åpne kafeen. Og dagen før skal min datter være sistemann som låser og går. Så denne jenta skal være den eneste på jobb i fire timer mens det pågår. Min datter sier at hun ikke skal opplyse noen om at det blir travlere og sier hun skal legge til rette for at det blir en helt gjennomsnittlig dag morgenen etter så denne jenta får en drøss å gjøre og får smake sin "egen medisin". Jeg ser jo at det ikke er særlig snilt gjort og har sagt det til min datter. Hun sier det verste som kan skje er noen sure gjester og muligens litt kjeft, men at hun selv har måttet ta imot mye klaging etter å ha kommet på jobb etter denne jenta som ikke fyller opp hvis en beholdning er helt tom fks. Er det greit gjort? Det er som sagt helt tilfeldig at min datter vet det, hun har ikke noe grunnlag for å vite det og sånn sett unnlater hun ikke å gjøre noe, for hun kunne like gjerne ikke visst om det. Tanker? Anonymkode: 0fded...263 Din datter må selv lære seg ulike utfordringer i arbeidslivet. Når jenta er mydig er det for sent å springe til mamma for at mamma skal ordne opp. Fagorganisering har du lært og snakket med jenta di om viktigheten av organisering? Hvis ikke så er det første bud. Er ikke jenta i stand til å ordne opp på egenhånd, med eller uten fagforening, så får hun enten bytte jobb eller akseptere forholdene en kafejobb er tross alt ikke en jobb hun skal ha resten av livet. Dernest må mamma passe sine egne saker. Anonymkode: c3c13...72f 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #16 Skrevet 24. november 2018 Siden sjefen er tafatt kommer det neppe til å skje noe med denne jenta, selv om datteren din sier noe. Hun kunne få.eks tatt med listene og spurt leder om jenta muligens trenger litt hjelp på sine vakter siden hun sjelden/ikke klarer å få unna det hun skal. I denne situasjonen tenker jeg dattera di godt kan gjøre som hun planlegger. Den informasjonen hun sitter på er det jo ingen som vet hun har (med mindre de ikke leder det her). Problemet er at jenta sannsynligvis ikke legger sjela si i å gjøre en god jobb på vakta si, uansett. Anonymkode: 7db9a...915 4
Jordbæra Skrevet 24. november 2018 #17 Skrevet 24. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er for involvert i hennes liv ass... Anonymkode: d6156...2e2 Rart at du syns det! Syns det er kjempe bra at barn spør foreldre om råd angående arbeidslivet med tanke på hvem av de som har mest erfaring. 8
Jordbæra Skrevet 24. november 2018 #18 Skrevet 24. november 2018 (endret) Ville heller tatt vare på alle lapper, ta bilder av hvordan det ser ut når din datter ankommer og jeg ville laget ei liste med datoer på hvor ofte det skjer. Hvis hun gjør samme feil tilbake så blir hun tatt for det, det kan jeg love deg. Ta igjen med jenta på en ærlig og dokumentert måte er det lureste, selv om det har tid. Endret 24. november 2018 av Jordbæra 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #19 Skrevet 24. november 2018 Jeg ville tatt hevn MEN, tenk om det faller tilbake på jenta di sin neste vakt. At hun får trippelt opp med arbeidsoppgaver liksom... Anonymkode: 86778...495
The Kitten Skrevet 24. november 2018 #20 Skrevet 24. november 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt hevn MEN, tenk om det faller tilbake på jenta di sin neste vakt. At hun får trippelt opp med arbeidsoppgaver liksom... Anonymkode: 86778...495 Det er nok sannsynligvis det som kommer til å skje. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå