Gå til innhold

Katt som tisser i sengene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny her, så bare å beklage dersom dette er et tema sim har vært tatt opp x antall ganger før.

Vi har to katter, hvorav den ene har en fryktelig uvane, som har eskalert i det siste: hun driver og tisser i sengene våre (hvis hun finner en soveromsdør som står på gløtt). I tiilegg tisser hun f.eks.på sammenlagte klær som ikke har blitt lagt på plass enda, på gulvtepper (de har vi måttet slutte med å ha!). 

Jeg er helt fortvilt over dette, og trenger virkelig gode råd og forklaringer på hva dette kan skyldes, og hva man kan gjøre med det.

Det må nevnes at vi også har hund, men katten og hunden ser ut til å ha et greit "avstandsforhold".

Anonymkode: 5fe17...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis katten og hunden egentlig ikke liker hverandre så kan det være grunnen. Katten markerer nok. Er hun kastrert? Har dere hatt en skikkelig helsesjekk hos dyrlegen? 

Anonymkode: 67c6e...be4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tissing inne er et kjent problem. Men det fins råd.

Det aller første er jo å få vite om det er en medisinsk grun for det. Vetrinærbesøk bør gjøres. Katter er utolig flinke til å gjemme smerte, så du klarer kanskje ikke se at noe er galt. Men om katten får smerte hver gang den setter seg til for å tissse i kassen, vil den assosiere smerte med kassen og slutte å bruke dem. Er et kjent problem hos de som har katter hvor klørne er fjernet (heldigsvis ulovlig i Norge), men slike katter får vont av å trø i sanden, og det er ofte problemer med at slike katter ikke bruker kassen. 

Men om katten er helt frist, da ligger problemet et annet sted:

Du sier du har to katter og en hund. Hvor mange kattedoer har du? Og hvor er de plassert?

«Regelen» er en do pr katt pluss en, altså du bør ha 3 stk. Spesielt om det er to katter som ikke går godt i lag. Da vil de ende opp med å velge hver sin kasse.

Angående plassering, katter kan ende opp med å ikke bruke kassen om de blir plaget. Altså kan hunden ha fri tilgang til å komme bort til kassen å plage katten som sitter der kan kattten da finne på å gå på do et sted den får fred.

Min anbefaling er flere doer, og gjerne med ulik sand, gjerne flere enn bare de 3 som man «trenger». Fyr til med mange, se om dette kan fikse problemet.

Den ene katten min tisset ut en dyne en gang, prøvde seg på en sakkosekk. For han var myke ting en veldig fin ting å tisse i. Pga. det og mye røyting får ikke mine katter gå inn på soverommet. Jeg anbefaler å være veldig ops på å alltid lukke dørene inn dit. Sett gjerne opp en dokasse rett utenfor soveromsdøren, for å si til katter «nei du får ikke lov å tisse der inne, men her har du lov».  Dette kan du gjøre om det er et fast sted hvor katten liker å tisse, sett en kasse der, da sier du «ja du kan få tisse her, men i kassen».

Prøv å følge med katten, ser du den setter seg ned i tissestil, ta tak i den og sett den i kassen.

Se om du kan få noen flere tips av Jaxon Galaxy sine videoer på youtube, legger bed 2 stk her:

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Skrevet

Takk til dere begge for svar - dyrlegetime skal bestilles snarest, iallfall! 

• Liker 2
Skrevet

Du sier ingenting om din katt’s alder, rase eller helse.

Jeg hadde en gang en gammel, blind og overvektig katt som tisset i sengen. Den fikk gradvis dårlig pelskvalitet, dårlig ånde og begynte å bli tynnere. Det hele startet med tissing i sengen og etterhvert når andre symptomer dukket opp så trodde jeg det kunne være tannproblemer og veterinær mente at katten manglet noe i foret som gjorde at pelsen var blitt så dårlig.

Det hele endte med avlivning på grunn av nyresvikt. Så for meg er tissing overalt en varsellampe, spesielt om katten samtidig begynner å få andre «små forandringer» som dårlig pels eller at den spiser eller drikker mer/mindre.

Er katten godt voksen/gammel kan det lønne seg med en blodprøve for å oppdage evt nyresykdom

Anonymkode: b2aa6...355

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...