AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #1 Skrevet 24. november 2018 Skal jobbe sammen med en jente i et prosjekt på studiet. Og da har det blitt naturlig at vi henger litt sammen og spiser lunsj sammen ect. Hun er faglig dyktig, men vanskelig å snakke med syns jeg. Hun kommer sjelden med respons på ting jeg sier med mindre det er et spørsmål. Vi kjenner ikke hverandre så godt at vi prater om veldig personlige ting, men er vant med verbal og nonverbal respons på ting som blir sagt, feks et nikk, latter, smil, "mm", eller en kommentar tilbake. Feks, vi begynner å bli sultne og jeg sier at jeg har lyst på varmmat i dag sånn jeg slipper å lage middag. Hun sier ingenting begynner bare å nynne. Så fem minutter senere sier hun at hun har lyst på salat. Eller jeg forteller om stedet hvor jeg vokste opp. Ingen respons, ingen videreføring av samtalen med å fortelle hvor hun kommer fra. Vi kan gjerne ha en samtale gående, men så plutselig velger hun å avslutte temaet. Ikke la det skli naturlig ut som er vanlig, men plutselig snakke om noe helt annet/ringe noen andre/pinlig stillhet/begynne å synge osv. Noen andre som har vært borti lignende personer og har noen gode tips? Vi skal jobbe sammen noen måneder til nå. Anonymkode: 2124a...381
solmåneogstjerner Skrevet 24. november 2018 #2 Skrevet 24. november 2018 Hun sliter nok med dette selv. Er nok klar over det og sikkert litt fortvilet over at hun bare ikke fungerer helt optimalt sosialt sett. Noen er sånn. Ofte tenker man at de er frekke eller ikke liker deg. Men ofte er det ikke tilfelle. Det er fint at du har lagt merke til det, og ikke lagt ut et innlegg her med 'hun et så jævla frekk og jeg hater å være sammen med henne'. Slik du forklarer det så høres det ut som hun absolutt ikke mener det slik. Tips til deg er å enten bare la det gå, eller stille henne helt konkrete spørsmål. 'Skal vi spise kjøttkaker?' Får du ikke svar så gjentar du. Får du fortsatt ikke svar så dropp det. Eller spør henne hva hun vil ha, og responder tydelig på svaret. F eks kan du spørre henne om hvor hun vokste opp, og svar tydelig på en måte som viser at du har hørt. Så sier du noe om deg selv, inkluder konkrete spørsmål tilbake til henne. 4
Gjest duftlyset Skrevet 24. november 2018 #3 Skrevet 24. november 2018 Det er jo slik at mange som er ekstremt faglig dyktig, også sliter litt sosialt sett. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men mange har nok ofret en del av det sosiale i barne- og ungdomsårene for å satse på skole og utdanning. Siterer solmåleogstjerner over. Vedkommende er nok klar over dette selv og tror det er viktig for henne at du snakker om ting som omhandler henne, gjerne spør henne hva hun har lyst på, etc. Kanskje hun bare trenger litt tid på å bli komfortabel? Flott at du har det synspunktet du har!
MammaMums Skrevet 24. november 2018 #4 Skrevet 24. november 2018 Kanskje hun bare har Asberger syndrom? Da er «de» ofte ikke så snakkesalige 😊 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #5 Skrevet 24. november 2018 Kan jo hende at jenta er veldig sjenert og trenger litt tid på å bli "husvarm". Man trenger ikke å ha en diagnose av den grunn. Selv vr jeg svært sjenert i skoletiden og turde så vidt å snakke med de som begynte å snakke med meg. Anonymkode: f81d7...b62 1
MammaMums Skrevet 24. november 2018 #6 Skrevet 24. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jo hende at jenta er veldig sjenert og trenger litt tid på å bli "husvarm". Man trenger ikke å ha en diagnose av den grunn. Selv vr jeg svært sjenert i skoletiden og turde så vidt å snakke med de som begynte å snakke med meg. Anonymkode: f81d7...b62 Ja- det kan jo være det også, så klart. Jeg synes det er litt underlig at Ts ikke far respons på tema hun forsøker å prate om, så skjønner jo at Ts spør litt om råd😊 Men, hvem vet? Er jo ikke så lett å komme med råd eller tips heller. Kanskje det løser det med tiden- dersom hun er veldig sjenert og introvert på andre temaer enn fag.. Jeg bare tenkte Asperger. Basert på min erfaring😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå