Angelica Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 Vi har fått en skjønn kattefrøken på ca. 11 uker, og skal få en til om ca. 2 uker. (gutt) Ville at hun skulle få selskap når vi ikke er hjemme på dagtid. Lurer på om det er noe spesielt vi bør tenke på når det gjelder "nykommeren"? Pleier det å ta lang tid før de blir venner, og kan det skje at de ikke tåler synet av hverandre? Vi fikk tak i en til så fort som mulig, har hørt at det er lettest når de er små. Må nevne at begge er vanlig norsk huskatt.
Cherie Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 kan ikke komme på noe jeg som ikke er katteperson, men tenkte straks på at dere må passe på når de blir kjønnsmodne....sterilisere en av dem eller.no .......
Angelica Skrevet 29. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2005 Ja, det har vi tenkt på. Skal ihvertfall kastrere hannkatten når han blir gammel nok!
Gjest Madeline Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Du kan være uheldig å få to katter som ikke tåler synet på hverandre. Det fikk vi og det var slitsomt. Nå får dere to katter som er kattunger så det går kanskje greiere da. Pass på å kastrere hannkatten før han blir kjønnsmoden.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #5 Skrevet 31. mars 2005 Steriliser gjerne hunnkatten før denne blir kjønnsmoden, dette kan gjerne gjøres allerede ved 5-6 mnd alder. Dette kommer litt an på dyrlegen....... Men den dyrlegen jeg bruker anbefaler å sterilisere hunnkatten før den blir kjønnsmoden, fordi dette minsker risikoen for jurkreft noe som er veldig utbredt blant katter og ihvertfall katter som går på p-piller. Les litt om dette på kattesider på nettet, flere leger hevder også at dess yngre katten er når den steriliseres dess hurtigere kommer den seg etter inngrepet. Dessuten er det en myte at hvis pusejenta ikke får et kull før hun sterilieres så kan hun bli tullete. Forskning viser at hunnkatter som steriliseres tidlig ikke endrer personlighet, tvert om, de beholder sin barnlige glede og energi. (de beste musejegerne;-) hvis dere går for å bare kastrere hannkatten, så husk at dyrlegene anbefaler deg å ikke kastrere før de er minst 8 mnd, aller helst nærmere året, og hvis du skal vente på det, så vil hunnkatten din ha vært kjønnsmoden i flere måneder før. gi henne ihvertfall annen prevansjon i mellomtiden. Det er bare så altfor mange katter i verden, det er derfor så mange har det vondt....... -zadine
Gjest Madeline Skrevet 31. mars 2005 #6 Skrevet 31. mars 2005 hvis dere går for å bare kastrere hannkatten, så husk at dyrlegene anbefaler deg å ikke kastrere før de er minst 8 mnd, aller helst nærmere året, -zadine Her strides nok de lærde. De dyrlegene jeg har snakket med har sagt at hannkattene bør kastreres så tidlig som mulig. De kommer seg fortere, de unngår å få uvaner som kan bli vanskelig å plukke av de senere og de vil ikke savne noe de ikke har opplevd. Vi kastrerte begge hannkattene våre da de var 5 mnd gamle. Ble anbefalt å vente til de var 2 kg pga. narkosen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. mars 2005 #7 Skrevet 31. mars 2005 Uansett bør dere kastrere/sterilisere begge to, så slipper dere uønskede kattunger og en hannkatt som flyr gatelangs etter kjetter, havner i slåsskamp og pisser på husveggen til naboen. P-piller er IKKE en god løsning på kattungeproblemet, nettopp på grunn av kreftrisikoen som en annen bruker allerede har nevnt. Dessuten må du huske å putte i katta den pilla også.
Gjest Miau, ikke innlogget Skrevet 31. mars 2005 #8 Skrevet 31. mars 2005 Jeg fikk først en hannkatt på 12uker som jeg hadde i 1uke før jeg fikk en hunnkattunge på 8uker. Ved 1.øyekast ble hannkatten "forelseket" i den lille. Den myste med øynene og begynte å stryke på pusejenta med èn gang. De lå alltid og holdt rundt hverandre når de var mindre. De er forsatt bestiser og henger sammen ute Det ideelle er å ha en av hvert kjønn og som kattunger etter hva jeg har hørt og erfart. Da hunnkatten ble 7månder fikk hun løpetid, og vi hadde to slitsomme døgn (det var helg og ikke så lett å skaffe p-piller). Jeg ga henne p-piller til hun var litt over året. Hannkatten kastrerte vi da han var ca9 månder, og begynte å prøve å ta over nabolaget.. Å sterilisere en hunnkatt er et mye mer alvorlig inngrep enn å kastrere en hannkatt. Kan være greit å la henn få ppiller noen mnder først..
Angelica Skrevet 2. april 2005 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2005 I første omgang skal vi kastrere hannkatten og gi hunnkatten p-pille. Trodde hannkatten måtte være eldre enn 5 mnd. som jeg så noen hadde skrevet over? Men dyrleger sier kanskje forskjellige ting.
Ciara Skrevet 2. april 2005 #10 Skrevet 2. april 2005 Ville bare si gratulerer! Dere får garantert mange morsomme øyeblikk framover
tingeling Skrevet 6. april 2005 #11 Skrevet 6. april 2005 Hei Vi har en voksen pusefrøken og fikk for noen uker siden en nydelig liten gutt til å holde henne selskap. Det vi leste på forhånd var at man måtte passe på å gi begge to masse kjærlighet og oppmerksomhet, og kanskje til og med gi den første katten litt ekstra, slik at hun ikke ble sjalu. Dessuten sørget vi for å avtale angrefrist med oppdretteren ift den nye kattungen. At vi forelsket oss i ham ville ikke nødvendigvis innebære at storepus gjorde det. Vi avtalte å ha ham en uke i første omgang, og før den tid var de blitt gode venner. Katter har forskjellige personligheter de også (skal love våre har det ) og det er nok ikke gøy å ha to fiender på fire ben i hus. Selvsagt slåss de innimellom, dvs når minsten blir for ivrig, nærgående og jakter på halen til store pus så får ham seg en smekk, men det er mest for syns skyld. Han maler igjen neste sekund og siden så bruker de evigheter på å vaske hverandre Lykke til Dere får helt sikkert nok å henge fingrene i - jeg trodde ikke det var mulig å ha så mye energi Tingeling
Gjest skindeep Skrevet 6. april 2005 #12 Skrevet 6. april 2005 Du må ihvertfall ikke tvinge dem sammen, de må få bruke den tiden de selv vil. Da jeg fikk meg en ny katt , gikk den ikke overens med den andre jeg hadde. Et tips jeg fikk, var å ha dem innpå et rom ilag, med hvert sitt matfat. så fikk de være i fred der og bruke den tiden de ville på å ligge å stirre på hverandre.
Mrs. K Skrevet 7. april 2005 #13 Skrevet 7. april 2005 Du får 2 kattebabyer i huset (regner med at de har samme alder). Det eneste de gjør er å leke, sove, spise, leke, leke, leke, kose, sove o.s.v. De er så unge at de adopterer hverandre som søsken fra første øyeblikk. Det kommer til å gå kjempebra! Intet er så skjønt som flere kattunger sammen. Hilsen Trille
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå