AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #1 Skrevet 24. november 2018 Hei alle Jeg har lavt stoffskifte og har i en stund gått med lave TSH verdier. Nå går jeg på 100mcg og TSH er nå på 3,4, så det begynner å komme seg nå. Skal ta nye blodprøver om 2 uker igjen. Kanskje jeg skal øke en gang til, men er ikke sikkert for verdiene mine har stabilisert seg veldig raskt og bra. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen har noen erfaringer med og kan hjelpe. Jeg er heldigvis henvist til endokrinolog fordi jeg syns absolutt ikke fastlegen er god nok på dette.. - Var det noe problem for deg å bli gravid? - Problemer under eller etter endt svangerskap? - Føler du at du fikk god nok oppfølging? - Jeg har bedt legen om et slags «klarsignal» når jeg kan bli gravid, for jeg vil ikke bli gravid hvis alt ikke er som det skal. Kan jeg begynne å prøve med en gang verdiene er optimale eller er det best å kanskje være stabil på de verdiene en liten stund før man prøver? Har kjøpt nycomed gravid kapsler som jeg skal begynne med nå snart. Håper det ikke ble for langt innlegg og at noen kan hjelpe meg. Er så bekymra og tankene gnager, er så redd jeg skal gjøre noe feil med tanke på stoffskiftet.. Takk på forhånd ❤️🌸 Anonymkode: 1ba3b...a91
Edinbruh Skrevet 24. november 2018 #2 Skrevet 24. november 2018 Er ikke alt jeg kan svare deg på, men la gå. Ble du henvist til offentlig endokrinolog? Jeg hadde ganske dårlig erfaring med det. Da jeg kom inn var det første jeg fikk høre at "her er det flest som kommer med høyt stoffskifte".. ok? Hun gjorde noen sjekker for å se om det kunne være noe annet enn stoffskiftet og la etter det ansvaret tilbake på fastlegen. Kan hende du får en flink endokrinolog, men dette var et stort sykehus og jeg føler endokrinologen ikke tok meg særlig på alvor. Fikk bedre hjelp av å bli henvist privat senere bare så det er sagt. Er for ung til at jeg har prøvd å bli gravid selv, men har lest om mange som lett ble gravide likevel. Så ville ikke stresset for mye. Så lenge verdiene er innenfor referanse og stabil ville jeg kjørt på. Du må jo uansett oftere til legen og ta prøver for å følges opp tett sånn at det går fint. Best at du ikke tenker for mye over det så du eventuelt blir stresset.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3 Skrevet 24. november 2018 Jeg hadde veldig problemer med å bli gravid. Tok åtte år før det endelig gikk. Har blitt fulgt opp annen hver uke i svangerskapet for å passe på at stoffskiftet er stabilt. Anbefaler å dra til Balder klinikken for utredning der, det er få fastleger som er oppdatert på stoffskiftetproblematikk. Anonymkode: 44f30...7e2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #4 Skrevet 24. november 2018 Du bør absolutt ikke bli gravid nå når du akkurat er begynt på medisiner for stoffskifte. Barnet ditt kan bli skadet om stoffskiftet ikke er godt nok regulert. Anonymkode: d3d28...fc9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #5 Skrevet 24. november 2018 Du må vente med prøving til verdiene har begynt å stabilisere seg mer. TSH skal ligge rundt 1, og det krever «bare» at du justerer dosen stadig og sakte til verdiene er OK. Jeg ble gravid etter 9 pp med førstemann, og andreforsøk fungerer foreløpig ikke pga nyoppdaget endometriose. Sålenge du har regelmessig EL og er greit regulert skal ikke stoffskiftet være til hinder normalt sett. Det er ikke noe annet å planlegge enn å følge opp prøvene tett, og oppjustere sakte. Du bør ha ligget på greie verdier i noen måneder før du prøver tenker jeg. Anonymkode: 9c450...1f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå