Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Studenten_
Skrevet

Jeg vil bli sykepleier, og nå er jeg i tvil om hvilken høyskole jeg skal velge. De aktuelle er Høgskolen i Molde og Høgskolen i Gjøvik.

Noen som har gått på noen av disse høgskolene? Positive eller negative erfaringer? Hvordan er studentmiljøet?

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke studert noen av plassene, men jeg er fra Molde. Om du vil trives der, kommer vel an på hva du liker og hvordan du er som person.

Jeg har snakket med endel folk som har studert i Molde, og de har trivdes veldig bra i studentmiljøet. Men når de tenker seg om, er det ikke moldenserne de har blitt kjent med, men andre innflyttere.

Jeg er jo fra Molde selv, men kan helt ærlig si at det er en "jappeby", hvor veldig veldig mange (i forhold til lite innbyggetall) tror de er bedre enn alle andre, altså en stor andel "klyser" og "bimboer".

Jeg må også legge til at jeg syns Molde er en nydelig by med en fantastisk beliggenhet, det er folkene jeg ikke liker... :roll:

Hilsen utflyttet moldenser som ikke skal hjem igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ville ikke valgt Molde. Som Andrine sier, moldensere er sære og vanskelig å bli kjent med.

Skolen i seg selv er bra.

Skrevet

Ville ikke valgt Gjøvik. Drittby.Men har kke hørt noe galt om skolen der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bodd i gjøvik, og synes ikke byen er så verst (kommer fra Drammen, og foretrekker Gjøvik fremfor Drammen). Har en amazing dårlig kino da, som virkelig irriterte meg siden jeg elsker å gå på kino. Virker som de har et bra studentmiljø, og ble kjent med mange personer jeg kom godt overens med :) Kjenner mange som liker seg der, og noen som ikke trives der.

Skrevet

Vet at de som har studert sykepleie i Molde generelt er veldig fornøyde. Og studentmiljøet i byen er også veldig bra.

Jeg er selv moldenser og studerte hjemme, og jeg fikk masse venner som ikke var fra Molde da jeg studerte der (studerte ikke sykepleie). En grunn til at det ikke er så lett å bli kjent med moldensere når en studerer, er at de ofte ikke blir med på alle aktivitetene som skolen har. Det er vel sånn at det er enklere å holde seg til de gamle kjente enn å bli kjent med mange nye. Noen synes at Molde er en skikkelig klyseby, mens andre ikke synes det...så det kommer vel helt an på hver enkelt person.

Skolen i Molde er helt ny, og de har fine lokaler og beliggenhet. Selv om skolen ligger på Kvam, ville jeg nok valgt å bo på studentblokka i byen (rimo) og heller tatt buss til skolen. Det er mye studentaktiviteter å velge mellom, det finner du nok mye opplysninger om på høgskolen sine sider.

Og jeg flytter gjerne hjem igjen! :-)

Lovebird

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vil bli sykepleier, og nå er jeg i tvil om hvilken høyskole jeg skal velge. De aktuelle er Høgskolen i Molde og Høgskolen i Gjøvik.

Noen som har gått på noen av disse høgskolene? Positive eller negative erfaringer? Hvordan er studentmiljøet?

Studentmiljøet er kjent over hele Norge. det er utrolig bra. Det var tv program fra molde før ul og da ble det gode studentmiljøet tatt opp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Klyseby? vorfor Molde har fått det navnet vet ikke jeg, men det temmer ikke. Kan det ha noe med personen selv å gjøre som ikke kommer derfra?

Nydelig natur, fantastiske turmuligheter. Mye som foregår på kultursiden.

I Molde vil du ikke få det kjedelig.

Hvor mange studenter er ikke blitt igjen i byen og omegn pga de har trivdes veldig godt. det er ikke få....

Skrevet

Jeg gikk i Molde, og har dårlig erfaring med sykepleieutdanningen der. Det var dårlig kommunikasjon mellom studenter og lærere....

Gjest Sneip
Skrevet

Jeg gikk i Molde, kjempebra skole, men ikke verdens beste studentmiljø, iallefall ikke på samfunnsvitenskapelig! Men kjenner flere på sykepleie som stortrives! Moldensere er litt vanskelige å komme i kontakt med ja, de fleste jeg ble kjent med var andre studenter. Men noen blir man kjent med etterhvert, og så fort du blir kjent med de "ekte" moldenserene er de kjempeålreite folk! Fant faktisk samboeren min der oppe (ekte moldenser), og kommer garantert til å flytte tilbake dit med tid og stunder!

Skrevet

Jeg kan anbefale Molde på det sterkeste ! Jeg har selv studert der i tre år (dog ikke sykepleier), men hadde tre fantastiske år der. Har ikke inntrykk at Molde er klyse eller jappeby, men så ble jeg ikke kjent med så mange fra Molde heller da. Men det er jo strengt tatt ikke nødvendig for å ha det bra som student ?

Når jeg gikk der lå ikke sykepleierskolen på samme sted som resten, så jeg tror ikke miljøet var det samme der. Men det har helt sikkert rettet seg nå som alle er samlet på samme sted.

Ellers er Molde en fin by, men flotte muligheter for friluftsliv.

Som en annen sier her, så er nok Rimo stedet å bo på. Nærheten til byen teller mer enn nærheten til skolen.

Skrevet

Molde har godt flytilbud i forhold til Gjøvik vil jeg tro.

Er nesten fra Molde og synes det er en flott by med masse liv. Jazzfestival f.eks... :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selv fra Gjøvik og syntes ikke byen er veldig bra. Kinoen som er nevnt over er kjempefin med tre kinosaler og mange nye filmer. Svømmehallen er blitt pusset opp og er blitt kjempe fint. Utelivet på Gjøvik er en tragedie. Veldig få folk ute på byen og det er de samme menneskene du møter hver gang. Gjøvikbanen som tar deg inn til Oslo er nesten altid i ustand. Høyskolen er liten og minner meg litt om en vgs. De som studerer data har det beste tilbudet på Gjøvik. Skolen kom også på sisteplass i en undersøkelse i fjor om hvordan studentene trivdes der.

Molde kjenner jeg ikke så godt til, men de jeg kjenner som har gått der skryter av supert uteliv og godt studentmiljø.

Skrevet
Klyseby? vorfor Molde har fått det navnet vet ikke jeg, men det temmer ikke. Kan det ha noe med personen selv å gjøre som ikke kommer derfra?

Nydelig natur, fantastiske turmuligheter. Mye som foregår på kultursiden.

I Molde vil du ikke få det kjedelig.

Hvor mange studenter er ikke blitt igjen i byen og omegn pga de har trivdes veldig godt. det er ikke få....

Jeg ER fra Molde- og jeg vet at veldig mange som kommer til Molde blir veldig overrasket over hvor overlegne og vanskelige moldenserne ofte er å bli kjent med. Selvfølgelig- det finnes av alle folkeslag i Molde som alle andre plasser- men med et stort antall "verdensmestere".

Men ellers syns jeg som sagt at byen er kjempekoselig, fin natur, flott beliggenhet, liten (akkurat passe for min del!) by med ganske mange muligheter. Men som sagt- jeg skal ikke flytte hjem igjen. Rett og slett på grunn av miljøet i byen... (Bare se på MFK...Stor andel klyser? Ja! Og sånn er store deler av resten av byen også- helt seriøst).

De som ikke ser at menneskene i Molde er slik, tror jeg nok er i dette miljøet selv...

Gjest Madeline
Skrevet
Ville ikke valgt Gjøvik. Drittby.Men har kke hørt noe galt om skolen der.

For noe tull. Gjøvik er en flott by med et bra studentmiljø. Vil anbefale Gjøvik på det sterkeste.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Gjøvik er en nydelig by. Det er også Molde.

Jeg har vært ofte i Molde på ferie, og synes det har vært litt vanskelig å komme i kontakt med folk. Til og med mine egne slekten synes jeg var tungt å komme i kontakt med.

Gjøvik har jeg ikke det problemet. Men kanskje det er pga at jeg er Østlending.

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjøvik er en nydelig by. Det er også Molde.  

Jeg har vært ofte i Molde på ferie, og synes det har vært litt vanskelig å komme i kontakt med folk. Til og med mine egne slekten synes jeg var tungt å komme i kontakt med.

Gjøvik har jeg ikke det problemet. Men kanskje det er pga at jeg er Østlending.

Jeg er det motsatte av deg, nemlig vestlending på østlandet og det har ikke vært noe problem å få kontakt med folk på Gjøvik. Det er lett å komme i kontakt med byens innbyggere. Byen ligger jo flott til ved Mjøsa og det er kort vei til både sommer og vinteraktiviteter. Studentlivet er også veldig bra har jeg hørt ( noen år siden jeg var student nå).

Gjest Madeline
Skrevet

Var jeg som skrev det forrige innlegget. Hadde ikke blitt logget inn. :oops:

Gjest barksnark
Skrevet
Skolen kom også på sisteplass i en undersøkelse i fjor om hvordan studentene trivdes der.

Vel, undersøkelsen hvor HiG kom på sisteplass hadde mikroskopisk lite med hvordan studentene trivdes, og var mildt sagt et makkverk av en undersøkelse. For all del, Gjøvik er nepppe norges beste høgskole uansett hvordan du snur og vender på det (og det er vel neppe høgskolen i molde heller), men glem den "undersøkelsen" du viser til.

(Er du i tvil, les her: http://www.skarsbo.com/Hoyskolerangering_e...olametoden.pdf)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bor ikke i Molde, men i utkanten.. Kan ikke si jeg har noe problemer med å komme i kontakt med de. Og var noen som nevnte noe med at det var en gjeng "verdensmestere" der.. tja, hvorfor ikke? Fint med selvtillit.. Det er jo utrolig mange "verdensmestere" i Bærum og for den del.. eller Stavanger.. eller Bergen, eller her hvor jeg bor..

Tror nok det er noe med hvilke person du er også, eller hvilke personer du har møtt, kanskje de rett og slett ikke vil snakke med akkurat DEG? Eller kanskje de synest at du er vanskelig å komme inn på, derfor gidder de ikke prøve?

Jeg har gått på videregående i Molde og samtlige i klassen min var fra Molde, og de var kjempekjekke alle sammen! Faktisk den som var ovenpå, "verdensmester" var fra en annen plass!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...