Gå til innhold

Bør jeg si fra til restauranten om at jeg ble dårlig av maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg frekventerer en restaurant så ofte at de vet godt hvem jeg er. I dag spiste jeg og ei venninne middag der, og vi har begge vært enormt kvalme i kveld og hatt diaré. Er dette nok til å si fra til restauranten om? Er litt redd for at de skal tenke at jeg overdriver eller at det er teit å si fra - jeg har alltid tenkt at matforgiftning er noe enda verre. Har ikke kraftig mageknip og har ikke kastet opp, vi er bare enormt kvalme (!!) og har fått veldig løs mage. 

I tillegg var det rosenkål i middagen, kan det hende vi begge bare ble litt tjufsne i magen av det? 

Anonymkode: 71adc...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man bør si fra til restauranten om man mistenker at man har blitt dårlig av maten deres.

• Liker 6
Skrevet

Helt enig. Du bør si fra til restauranten og fortelle hva dere spiste. (Spiste dere det samme?) 
Man kan bli matforgiftet uten å kaste opp. Det kommer an på hva man er blitt forgiftet av. Ulike uhumskheter gir ulike symptomer, og noen gir vanligst diaré, mens andre gir oppkast. 

Sitat fra NHI: Kjøtt, grønnsaksretter og desserter tenderer til å gi diaré. Ris og risretter tenderer til å gi oppkast. 

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/diverse/matforgiftning/

Man kan også varsle Mattilsynet hvis man tror man er blitt matforgiftet.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ullvott skrev:

Helt enig. Du bør si fra til restauranten og fortelle hva dere spiste. (Spiste dere det samme?) 
Man kan bli matforgiftet uten å kaste opp. Det kommer an på hva man er blitt forgiftet av. Ulike uhumskheter gir ulike symptomer, og noen gir vanligst diaré, mens andre gir oppkast. 

Sitat fra NHI: Kjøtt, grønnsaksretter og desserter tenderer til å gi diaré. Ris og risretter tenderer til å gi oppkast. 

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/diverse/matforgiftning/

Man kan også varsle Mattilsynet hvis man tror man er blitt matforgiftet.  

Takk for info! :) vi spiste det samme, ja. Og det var en kjøttrett. 

🤢

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg frekventerer en restaurant så ofte at de vet godt hvem jeg er. I dag spiste jeg og ei venninne middag der, og vi har begge vært enormt kvalme i kveld og hatt diaré. Er dette nok til å si fra til restauranten om? Er litt redd for at de skal tenke at jeg overdriver eller at det er teit å si fra - jeg har alltid tenkt at matforgiftning er noe enda verre. Har ikke kraftig mageknip og har ikke kastet opp, vi er bare enormt kvalme (!!) og har fått veldig løs mage. 

I tillegg var det rosenkål i middagen, kan det hende vi begge bare ble litt tjufsne i magen av det? 

Hvordan vet du at dere ble dårlige av maten og ikke av et virus før eller etter resturantbesøket? 

Å skylde på maten er en umulighet, slik du beskriver situasjonen. Det hele vitner om uvitenhet.

Anonymkode: 1d1a2...50a

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at dere ble dårlige av maten og ikke av et virus før eller etter resturantbesøket? 

Å skylde på maten er en umulighet, slik du beskriver situasjonen. Det hele vitner om uvitenhet.

Helt sikre kan vi jo ikke være, men vi møttes på restauranten og gikk fra hverandre der og spiste det samme. Så alt tyder jo på det.

• Liker 4
Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Kanskje sende mail til mattilsynet også?

Skrevet
41 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Kanskje sende mail til mattilsynet også?

Synes du ikke det holder med å varsle kvinneguiden? Snakk om å skyte spurv med kanoner. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt sikre kan vi jo ikke være, men vi møttes på restauranten og gikk fra hverandre der og spiste det samme. Så alt tyder jo på det.

Dere kan vel så gjerne ha blitt smittet av noe annet enn maten, den ene kan også ha blitt smittet av noe før dere møttes for så å smitte hverandre. Matforgiftning opptrer ikke så beskjedent som det du beskriver. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du ikke det holder med å varsle kvinneguiden? Snakk om å skyte spurv med kanoner. 

Dere kan vel så gjerne ha blitt smittet av noe annet enn maten, den ene kan også ha blitt smittet av noe før dere møttes for så å smitte hverandre. Matforgiftning opptrer ikke så beskjedent som det du beskriver. 

Det TS beskriver er jo et klassisk forløp av matforgiftning. Det høres mye mer ut som en matforgiftning enn en omgangssyke. Når begge to i tillegg spiste det samme og ble syke samtidig peker i alle fall de fleste piler mot matforgiftning. Selvsagt KAN man ha blitt smittet av samme omgangssyke samtidig for 24 - 72 timer siden også, men man trenger ikke akkurat være rakettforsker for å se at matforgiftning er langt mer sannsynlig. 

• Liker 8
Skrevet

Send tips til mattilsynet!! 

Anonymkode: 392fc...c4d

• Liker 2
Skrevet

Har jobbet som servitør.. vi fekk tilbakemelding på matforgiftning samme dag som jeg måtte dra tidlig for å hente barn med omgangssjuke. JEg var sannsynligvis smittebærer, uten å bli sjuk selv. Rettere sagt var gjesten blitt dårlig på kvelden. 

dersom dere er matforgiftet kan det være likemye bakterier fra andre ting dere har tatt på, som at maten er problemet. 

Anonymkode: d98d3...d9d

Skrevet
On 11/24/2018 at 4:01 PM, Ullvott said:

Det TS beskriver er jo et klassisk forløp av matforgiftning. Det høres mye mer ut som en matforgiftning enn en omgangssyke. Når begge to i tillegg spiste det samme og ble syke samtidig peker i alle fall de fleste piler mot matforgiftning. Selvsagt KAN man ha blitt smittet av samme omgangssyke samtidig for 24 - 72 timer siden også, men man trenger ikke akkurat være rakettforsker for å se at matforgiftning er langt mer sannsynlig. 

Dette. Det finnes veldig mange ulike grunner til at man kan bli dårlig av mat, allergier unntatt. Mat som ikke er helt bra, av ulike årsaker, kan gi temmelig forskjellige symptomer. Vanligst er plager fra fordøyelsessystemet, men opphopning av gift i skjell kan gi snodige plager som stivhet i nakken etc.

Når to personer som har spist det samme, får nokså like symptomer/plager etter like lang tid, er det naturlig å mistenke maten.

Si fra til spisestedet. Sannsynligvis dreier det seg ikke om bevisst unnasluntring med renhold, eller slike ting. Det kan være at en leverandør av råvarer har "skylden". Så restauranten vil sannsynligvis være interessert i tilbakemelding. Personlig hadde jeg ventet med å tipse mattilsynet til jeg hadde opplevd dette flere ganger, eller hadde hørt om andre som ble dårlige etter et måltid på dette spisestedet.

Anonymkode: d5c43...be2

• Liker 4
Skrevet

Fikk svar fra restauranten om at de selv hadde spist den maten den dagen og at de ikke var blitt syke, så de trodde ikke det var maten. 

Orker ikke protestere tilbake, men vi er selvsagt uenige og skuffet over at de utelukker det blankt. 

• Liker 1
Skrevet
På 24.11.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor man skal melde inn da. Slik at restauranten får informasjon fra flere gjester om at de har blitt syke. 
Så ja, varsle. Det er informasjon de trenger for å oppdage feil med råvarer eller slurv med hygiene. Det at de nekter er en ting, men om de får flere klager så må de undersøke grunnen. Selv om at de bastant påstår at deres mat er problemfritt. 

Anonymkode: 583ce...3ad

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk svar fra restauranten om at de selv hadde spist den maten den dagen og at de ikke var blitt syke, så de trodde ikke det var maten. 

Orker ikke protestere tilbake, men vi er selvsagt uenige og skuffet over at de utelukker det blankt. 

Det kan være at de prøver å gardere seg mot søksmål. Nå er vel dette Norge og ikke USA (?), så det er ikke sikkert de trenger å være så forsiktige.

Når dere har sagt fra, har dere gjort det dere kunne i denne omgangen. Så får dere vurdere om dere vil spise på denne restauranten i fremtiden, eller ikke.

Anonymkode: d5c43...be2

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg ikke var veldig overraskende. Jeg har til og med sett en restauranteier i media mene at gjestene skulle dratt til legen og avlagt en avføringsprøve hvis de mistenkte matforgiftning og avfeide alt annet. Ganske spesielt. 

Anonymkode: 0ae2d...1a0

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut ifra hva du forteller her ville jeg ikke spist der flere ganger. En seriøs restaurant vil takke for at du sier ifra og gå igjennom rutinene sine. Jeg har selv sagt ifra og fått gode tilbakemeldinger på det. Det kan, som andre nevner, være problemer hos en leverandør. 

Anonymkode: c43a2...02e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...