AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Hei! Jeg har lenge fundert på om jeg skal legge ut dette innlegget eller ikke. Mitt inntrykk er at mange her inne kvesser klørne så snart noen sier noe litt utenfor boksen. Men- jeg lar tvilen komme forumet til gode og prøver. Vi har jantelov i dette landet, men det er visstnok lov å snakke om høyt begavede barn. Jeg var et slikt - og nå er jeg (litt mindre politisk korrekt) en høyt begavet voksen. Jeg har studert og jobbet mange år i utlandet, og tjent de pengene jeg trenger å tjene. Nå bor jeg i Norge, og har (forutenom å drive litt med investering av private midler) pensjonert meg selv i en alder av 39 år. Jeg har det egentlig veldig fint- hjemme. Resten av verden har jeg gradvis mistet interessen for. Jeg har møtt tusenvis av mennesker gjennom livet - hvorav kun en håndfull har vært interessante. Sosiale sammenkomster kjeder vettet av meg. Folk flest har lite selvinnsikt, lite perspektiv, lite orginalitet og et navlebeskuende syn på seg selv og verden. Jobbe har jeg gjort nok: jeg har utrettet det jeg ønsket, og bil heller bruken tiden på andre sysler. Reising finner jeg også kjedelig. Jeg har sett store deler av verden: etter de siste reisene mine har jeg tenkt litt sånn «been there, done that». God mat gleder meg, men det er vanskelig å finne. Hver gang jeg spiser ute, blir jeg misfornøyd for jeg kunne ha lagd retten bedre selv. Unntaket er Michelin restauranter, men de gror jo ikke på trær. Hver gang jeg bestiller en tjeneste, ergrer jeg meg over det samme. Som høyt begavet, gjør det meg trist å se hvor lite reelt talent det er der ute. Jeg har vel dermed endt opp som en klisje. Dagene tilbringer jeg hjemme eller ute i naturen. På eiendommen har vi tilrettelagt for både trening, rekreasjon og hverdagsliv- så behovet for å oppsøke mennesker er minimalt. Jeg har familie (ektemann og en datter) - så helt alene er jeg heldigvis ikke. Hva jeg vil oppnå med tråden? Egentlig ingenting. Kanskje en der ute leser dette og er i samme situasjon- kanskje vi kan oppnå kontakt? Til dere andre kan dette kanskje være en liten innsikt i utfordringene som følger med å være høyt begavet. Vi kjenner alle mange som slitet med å mestre livet fordi de ikke hadde det beste utgangspunktet - her er en historie om at se ikke er helt lett for oss på den andre enden av skalaen heller. Anonymkode: 466f2...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Godt mulig du har andre ting du sliter med også, utover å være begavet. Narsissisme, kan man jo spekulere i ut ifra innlegget ditt. Da føler man gjerne på tomhet og meningsløshet, og en distanse til andre mennesker. Anonymkode: 7cda8...964 11
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Godt mulig du har andre ting du sliter med også, utover å være begavet. Narsissisme, kan man jo spekulere i ut ifra innlegget ditt. Da føler man gjerne på tomhet og meningsløshet, og en distanse til andre mennesker. Anonymkode: 7cda8...964 Forresten, jeg glemte å skrive innlegget mitt i stor skrift som det seg hør og bør sømmer seg når man henvender seg til en begavet. Anonymkode: 7cda8...964 12
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Visste den ville komme 😂 La ut teksten med stor skrift (og noen skrivefeil- de glemte du å kommentere), for å se om de som leste kom til å henge seg opp i det. Forutanelsen viste seg selvsagt til å stemme: og bygger opp under antakelsene mine om at folk flest er rimelig forutsigbare, uoriginale og tomme... Anonymkode: 466f2...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #5 Skrevet 23. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste den ville komme 😂 La ut teksten med stor skrift (og noen skrivefeil- de glemte du å kommentere), for å se om de som leste kom til å henge seg opp i det. Forutanelsen viste seg selvsagt til å stemme: og bygger opp under antakelsene mine om at folk flest er rimelig forutsigbare, uoriginale og tomme... Anonymkode: 466f2...2f6 Visste at DEN ville komme! Med sutring over at noen gjør narr over dine o store livsproblemer. Med andre ord er du både forutsigbar og lite original selv. Og tom. Boredom sets into the boring mind. Anonymkode: 7cda8...964 12
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #6 Skrevet 23. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste den ville komme 😂 La ut teksten med stor skrift (og noen skrivefeil- de glemte du å kommentere), for å se om de som leste kom til å henge seg opp i det. Forutanelsen viste seg selvsagt til å stemme: og bygger opp under antakelsene mine om at folk flest er rimelig forutsigbare, uoriginale og tomme... Anonymkode: 466f2...2f6 Det virker som du tror du har innsett noe om at folk flest som folk flest ikke vet. Men folk flest er meget klar over at folk flest er som folk flest. Du bør ikke satse på noen karriere som psykolog, for din innsikt i menneskepsyken, enda så mye du forsøker å fremstille den som noe oppsiktsvekkende, er høyst ordinær Anonymkode: 7cda8...964 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #8 Skrevet 23. november 2018 Det er også litt rart at du reagerer på at andre reagerer på at du skriver innlegget i større skriftsstørrelse enn normalt. En reaksjon på det handler ikke om forutsigbarhet, men at det rett og slett er normal folkeskikk å legge seg på det som er gjengs form for kommunikasjon når man ønsker feedback fra andre. Å ikke klare såpass engang, indikerer narsissisme. Begavede mennesker er ikke nødvendigvis sosialt og emosjonelt innsiktsfulle. Anonymkode: 7cda8...964 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #9 Skrevet 23. november 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har møtt tusenvis av mennesker gjennom livet - hvorav kun en håndfull har vært interessante. Sosiale sammenkomster kjeder vettet av meg. Folk flest har lite selvinnsikt, lite perspektiv, lite orginalitet og et navlebeskuende syn på seg selv og verden. Anonymkode: 466f2...2f6 Dette er vel kanskje det jeg synes er aller mest paradoksalt i et såvidt langt og i aller høyeste grad navlebeskuende innlegg. TS: hvis du faktisk mener det du skriver tror jeg du bør oppsøke hjelp. Hva du lider av er ikke opp til noen på et forum å avgjøre, men du gir til kjenne en del holdninger som samlet sett tyder på en mental helse som ikke er helt i vater. Anonymkode: 45ed9...b0f 4
Lotty1978 Skrevet 23. november 2018 #10 Skrevet 23. november 2018 Har du forsøkt å søke svar i religion eller det alternative? Når livet kjennes meningsløst, kan det hjelpe noen ❤️ Så synes jeg at dere som har svart, kanskje kan gå i dere selv. Hvorfor så mye hat? Jeg leste dette som et innlegg om tristhet og håpløshet - vi sliter alle med vårt. ❤️ 2
Gjest no. 72 Skrevet 23. november 2018 #11 Skrevet 23. november 2018 (endret) Det er mange som er i din situasjon. Flere er uten noe aktiv arbeidsplass å gå gå til, og uten et nytt sted å reise til (enten pga økonomi eller fordi de ikke ønsker), og ikke alle syns det er så spennende å spise ute. Du er langt fra alene i det du beskriver. Situasjonen din er absolutt ikke unik. Det du kan gjøre er strengt talt å aktivisere deg selv gjennom en hobby. Finnes det noe i nærheten av der du bor som du kan melde med inn i av lag? Kan du delta i ulike foreninger? Få deg et sosialt nettverk der du bor som du kan møte et par ganger i uken vil nok være lurt for deg. Det som er fint med Norge er at ingen at vi som oftes behandler hverandre som likemenn, når alt kommer til alt. Du kan gjerne tro du er begavet og hevet over andre, men når alt kommer til alt er du bare en bygdetulling som de andre der du bor. Derfor er det nok lurt at du forsøker å komme i kontakt med de som bor rundt deg og skaffer deg et nettverk. Begynn med en hobby i nærmiljøet. Hvis du ikke vil treffe andre mennesker har du internett hvor du lett kan finne deg noe å drive med som kan gi deg noe. Endret 23. november 2018 av no. 72
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #12 Skrevet 23. november 2018 8 minutter siden, Lotty1978 skrev: Har du forsøkt å søke svar i religion eller det alternative? Når livet kjennes meningsløst, kan det hjelpe noen ❤️ Så synes jeg at dere som har svart, kanskje kan gå i dere selv. Hvorfor så mye hat? Jeg leste dette som et innlegg om tristhet og håpløshet - vi sliter alle med vårt. ❤️ Det er ikke hat dette handler om. TS kommer med indikasjoner om at jeg er tom fordi jeg gjør narr av at det i hovedinnlegget skrives med store bokstaver. TS tar seg selv veldig høytidelig. Hun setter merkelapper på andre og plasserer seg selv på en pidestall. Dette har ingenting med begavelse å gjøre per se, men rett og slett en kjip personlighet. Anonymkode: 7cda8...964
Lotty1978 Skrevet 23. november 2018 #13 Skrevet 23. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke hat dette handler om. TS kommer med indikasjoner om at jeg er tom fordi jeg gjør narr av at det i hovedinnlegget skrives med store bokstaver. TS tar seg selv veldig høytidelig. Hun setter merkelapper på andre og plasserer seg selv på en pidestall. Dette har ingenting med begavelse å gjøre per se, men rett og slett en kjip personlighet. Anonymkode: 7cda8...964 Det var vel strengt tatt du som begynte den krangelen ved å henge deg opp i skriftstørrelsen i utgangspunktet? Personligheten vet jeg ingenting om, men jeg tror så gjerne man kan føle en slik tomhet som vedkommende beskriver. Har lest mange biografier om såkalte vellykkede mennesker, som sliter med å føle glede over livet fordi de har oppnått alt de ønsket. Er ganske ny på forumet, men jeg prøver alltid å finne budskapet til de som skriver. Synes vi alle skal være rause nok til å ta budskapene på alvor, og holde oss for gode til å henge oss opp i uvesentlige detaljer og komme med spydigheter ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #14 Skrevet 23. november 2018 22 minutter siden, Lotty1978 skrev: Har du forsøkt å søke svar i religion eller det alternative? Når livet kjennes meningsløst, kan det hjelpe noen ❤️ Så synes jeg at dere som har svart, kanskje kan gå i dere selv. Hvorfor så mye hat? Jeg leste dette som et innlegg om tristhet og håpløshet - vi sliter alle med vårt. ❤️ Jeg er (dessverre) ikke veldig åndelig av meg. Kanskje finner jeg en trosretning en gang? Jeg lever, som jeg skriver, egentlig fint med å ha det som jeg har det. Når jeg var yngre trodde jeg imidlertid at verden og menneskene hadde mer å by på - at det bare var jeg som var på feil sted. Når den illusjonen braste, satt jeg igjen med denne tristheten jeg nå av og til føler på. Å lese svarene her inne, er forsåvidt ikke sjokkerende. Jeg hadde selvsagt ikke forventninger om at noen på KG skulle inneha det jeg savner i 999 av 1.000 mennesker. En ting jeg glemte i hovedinnlegget, er hvor mye det smerter meg å høre på ukvalifiserte mennesker som uttaler seg om emner de ikke kan noe om (selv om fenomenet er like vanlig som de andre jeg beskriver). Fikk meg en god latter av en kommentar angående psykologi- jeg fortalte jo aldri hvilke utdannelser jeg har... 🤭 Anonymkode: 466f2...2f6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #15 Skrevet 23. november 2018 13 minutter siden, Lotty1978 skrev: Det var vel strengt tatt du som begynte den krangelen ved å henge deg opp i skriftstørrelsen i utgangspunktet? Personligheten vet jeg ingenting om, men jeg tror så gjerne man kan føle en slik tomhet som vedkommende beskriver. Har lest mange biografier om såkalte vellykkede mennesker, som sliter med å føle glede over livet fordi de har oppnått alt de ønsket. Er ganske ny på forumet, men jeg prøver alltid å finne budskapet til de som skriver. Synes vi alle skal være rause nok til å ta budskapene på alvor, og holde oss for gode til å henge oss opp i uvesentlige detaljer og komme med spydigheter ❤️ Nåvel, det var vel strengt tatt TS sin selvhøytidelighet som gjorde ting problematisk for henne. Tomhet og meningsløshetsfølelse er også trekk ved narsissisme. Og TS sitt innlegg virker mer narsissistisk enn at det kommer fra en begavet person. Du må slutte å diktere hvordan andre skal respondere. Det er nemlig ikke opp til deg å avgjøre. Anonymkode: 7cda8...964 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #16 Skrevet 23. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting jeg glemte i hovedinnlegget, er hvor mye det smerter meg å høre på ukvalifiserte mennesker som uttaler seg om emner de ikke kan noe om (selv om fenomenet er like vanlig som de andre jeg beskriver). Fikk meg en god latter av en kommentar angående psykologi- jeg fortalte jo aldri hvilke utdannelser jeg har... 🤭 Anonymkode: 466f2...2f6 Jeg er psykolog, så jo, jeg kan noe om narsissisme. Anonymkode: 7cda8...964 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #17 Skrevet 23. november 2018 Jeg er mest interessert i hva dette "høyt begavet" består seg av? Anonymkode: 2371d...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #18 Skrevet 23. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er psykolog, så jo, jeg kan noe om narsissisme. Anonymkode: 7cda8...964 Isåfall illustrerer du et annet sørgmodig trekk ved samfunnet: manglende kompetanse i yrkeslivet. Dette utviklingstrekket er enda mer skremmende ... 😢 Anonymkode: 466f2...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #19 Skrevet 23. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Isåfall illustrerer du et annet sørgmodig trekk ved samfunnet: manglende kompetanse i yrkeslivet. Dette utviklingstrekket er enda mer skremmende ... 😢 Anonymkode: 466f2...2f6 Å huff og huff, en klassisk hersketeknikk vi psykologer stadig blir møtt med når vi ikke behandler folk som deg med silkehansker. Anonymkode: 7cda8...964 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #20 Skrevet 23. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mest interessert i hva dette "høyt begavet" består seg av? Anonymkode: 2371d...dd0 Man skal helst ikke snakke om slikt (jantelov), men jeg har uvanlig høy IQ og uvanlig høy empati og EQ. Jeg har 3 ulike formelle utdanninger, fotografisk hukommelse og er usedvanlig lettlært. I vårt samfunn er det tabu å fortelle om. Anonymkode: 466f2...2f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå