AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Jeg har ticks og av den «verste sorten». Jeg sier og noen ganger forferdelige ting og roper upassende skjellsord til folk. Livet mitt har mildt sagt vært veldig tøft på grunn av dette. Se for deg at noen hele tiden spør deg « hva er det værste og mest upassende du kan si i denne situasjonen»? Og så sier du da den første tanken som faller deg inn høyt. Se for deg de sosiale konsekvensene dette har for mitt liv. Jeg nekter jeg faktisk å be om unnskyldning for dette i tillegg. Dette er IKKE noe jeg gjør med vilje og ikke noe jeg ønsker å gjøre. Min mor mener jeg bør be alle som en som blir utsatt for meg om unnskyldning og forklare situasjonen. Jeg er ikke enig. Dette er uforskyldt, jeg mener ikke at jeg skal unnskylde meg, for dette er faktisk ikke min skyld. Jeg ber gjerne om unnskyldning når jeg gjør dumme ting med viten og vilje, men dette er en «sykdom» jeg har, og jeg nekter å be om unnskyldning for noe jeg ikke kan kontrollere. Jeg kan innimellom komme med en kommentar om at jeg har tics, men jeg nekter å be fremmede mennesker om unnskyldning for min sykdom. Livet mitt er jævelig nok som det er, om jeg ikke skal be alt og alle om å unnskylde meg for min sykdom i tillegg. Folk som omgår i det daglige har jeg selvsagt tatt en prat med slik at de vet hva som skjer, og folk aksepterer det mer og mindre, men fremmede orker jeg stort sett ikke ha den samtalen med. Hva mener dere? Anonymkode: 4be86...fde 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Jeg ville nok ha merket sykdommen din, og synes ikke du behøver å si unnskyld hele tiden. Kan bli til et «tick» det også til slutt... Anonymkode: f9a2e...d62 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 Kanskje ikke en unskylding men mulig en forklaring hvorfor du plutselig kallet en type en drttsekk( eller hva nå ticet ditt er) er jo ikke gøy å bli kjeftet på . men viss de vet det og vet du ikke mener det. Hadde jeg ikke krevd unskylding eller forklaring. Anonymkode: 45a7a...849 24
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Enig med mora di. Anonymkode: 8c3ba...c90 15
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #5 Skrevet 23. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke en unskylding men mulig en forklaring hvorfor du plutselig kallet en type en drttsekk( eller hva nå ticet ditt er) er jo ikke gøy å bli kjeftet på . men viss de vet det og vet du ikke mener det. Hadde jeg ikke krevd unskylding eller forklaring. Anonymkode: 45a7a...849 Men du krever jo nettopp en forklaring, når du sier jeg bør forklare hvorfor. Skylder jeg enhver fremmed en forklaring på min sykdom? Det er jeg ikke enig i. Ts Anonymkode: 4be86...fde 5
Absol Skrevet 23. november 2018 #6 Skrevet 23. november 2018 Hvis jeg dunker borti noen når jeg går langs gata så sier jeg alltid "unnskyld" selv om jeg ikke gjorde det med viten og vilje. Du vet at det er Tourettes som snakker men de fremmede som er mottakere av det som blir sagt vet det ikke... med mindre du forteller dem det. 47
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #7 Skrevet 23. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du krever jo nettopp en forklaring, når du sier jeg bør forklare hvorfor. Skylder jeg enhver fremmed en forklaring på min sykdom? Det er jeg ikke enig i. Ts Anonymkode: 4be86...fde Ja viss de ikke vet at du har tics så må du nok forklare. Som jeg må be om unskylding for at jeg ikke hører pågrund av dårlig hørsel . Det er høflighet. Anonymkode: 45a7a...849 26
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #8 Skrevet 23. november 2018 1 minutt siden, Skjotta skrev: Hvis jeg dunker borti noen når jeg går langs gata så sier jeg alltid "unnskyld" selv om jeg ikke gjorde det med viten og vilje. Du vet at det er Tourettes som snakker men de fremmede som er mottakere av det som blir sagt vet det ikke... med mindre du forteller dem det. Nei, kanskje ikke med viten og vilje, men du kunne ha unngått det. Du kunne vært mer oppmerksom, mer hensynsfull, ventet litt til det ikke var så mye folk. Det er INGENTING jeg kan gjøre for å unngå dette, det er som å si til en med kreft at de burde prøve å ikke ha SÅ mye kreft rundt andre mennesker, for det er så slitsomt for dem. Jeg vet at de ikke vet det, men jeg skylder dem heller ikke en forklaring på min helsetilstand. Så får de hate meg da, velkommen i klubben liksom, jeg orker ikke bruke energi på ag fremmede mennesker ikke skal bli støtt av min sykdom, da vil jeg heller bruke energien min på mine venner og familie som dette også går hardt ut over. Men moren min er enig med deg da, hun har bedt om unnskyldning for meg hele mitt liv. Ts Anonymkode: 4be86...fde
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #9 Skrevet 23. november 2018 Dersom de vet at du har tourettes; nei, da synes jeg ikke du behøver å unnskylde. Dersom det er til fremmede eller andre som ikke vet, så jo. Da synes jeg en forklaring og/eller unnskyldning er minimumskrav av høflighet. Jeg forstår at det er dritkjipt, selv er jeg fullstendig døv og vet hvordan det føles å ikke være «normal» og ha samme godene som andre, men det er nå bare slik det er og vi må takle det. Vi fremstår som forbanna uhøflige og slemme dersom folk ikke vet om våre handicap. Anonymkode: c8016...733 33
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #10 Skrevet 23. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom de vet at du har tourettes; nei, da synes jeg ikke du behøver å unnskylde. Dersom det er til fremmede eller andre som ikke vet, så jo. Da synes jeg en forklaring og/eller unnskyldning er minimumskrav av høflighet. Jeg forstår at det er dritkjipt, selv er jeg fullstendig døv og vet hvordan det føles å ikke være «normal» og ha samme godene som andre, men det er nå bare slik det er og vi må takle det. Vi fremstår som forbanna uhøflige og slemme dersom folk ikke vet om våre handicap. Anonymkode: c8016...733 Jeg syntes egentlig det er greit at folk syntes heg er forbanna uhøflig og slem, jeg er vandt til det. Jeg tror nok de syntes jeg er mer uhøflig og slem enn deg, så kanskje derfor jeg blir litt care. Jeg blir litt gal på en dobbeltmoralen min mor har oppdratt meg med. «Dette er ikke din feil, du kan ingenting for at du er som du er, du er god nok som du er», samtidig som hun febrilsk unskylder meg til alt og alle. Gud forby at noen skulle bli støtt av grusomme meg. Ts Anonymkode: 4be86...fde
Absol Skrevet 23. november 2018 #11 Skrevet 23. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kanskje ikke med viten og vilje, men du kunne ha unngått det. Du kunne vært mer oppmerksom, mer hensynsfull, ventet litt til det ikke var så mye folk. Det er INGENTING jeg kan gjøre for å unngå dette, det er som å si til en med kreft at de burde prøve å ikke ha SÅ mye kreft rundt andre mennesker, for det er så slitsomt for dem. Jeg vet at de ikke vet det, men jeg skylder dem heller ikke en forklaring på min helsetilstand. Så får de hate meg da, velkommen i klubben liksom, jeg orker ikke bruke energi på ag fremmede mennesker ikke skal bli støtt av min sykdom, da vil jeg heller bruke energien min på mine venner og familie som dette også går hardt ut over. Men moren min er enig med deg da, hun har bedt om unnskyldning for meg hele mitt liv. Ts Anonymkode: 4be86...fde Om de ikke vet om din sykdom, så er det ikke den de blir støtt av, det er ordene du sier som støter dem. Du trenger ikke si mere enn "beklager, jeg har Tourettes " Akkurat som at svakhørte sier "beklager, jeg hører dårlig, kan du gjenta" 34
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #12 Skrevet 23. november 2018 Heller en liten forklaring på at du har ticks og da kommer de nok, i alle fall de fleste, til å forstå hvorfor og situasjonen. At de da kanskje ikke vil ta det personlig. Anonymkode: 77af9...06c 7
Absol Skrevet 23. november 2018 #13 Skrevet 23. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes egentlig det er greit at folk syntes heg er forbanna uhøflig og slem, jeg er vandt til det. Jeg tror nok de syntes jeg er mer uhøflig og slem enn deg, så kanskje derfor jeg blir litt care. Jeg blir litt gal på en dobbeltmoralen min mor har oppdratt meg med. «Dette er ikke din feil, du kan ingenting for at du er som du er, du er god nok som du er», samtidig som hun febrilsk unskylder meg til alt og alle. Gud forby at noen skulle bli støtt av grusomme meg. Ts Anonymkode: 4be86...fde Og de blir ikke "støtt av grusomme deg" de blir såret, usikre og forvirret. 26
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #14 Skrevet 23. november 2018 Du bør be om unnskyldning. Folkene du kaller for stygge ting kan ha ting de sliter med fra før, da bør du gi dem en forklaring så du ikke risikerer å gjøre livet deres enda kjipere enn det allerede er. Anonymkode: d3d60...5ea 24
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #15 Skrevet 23. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du krever jo nettopp en forklaring, når du sier jeg bør forklare hvorfor. Skylder jeg enhver fremmed en forklaring på min sykdom? Det er jeg ikke enig i. Ts Anonymkode: 4be86...fde Når sykdommen din går ut over dem, ja da bør du som et voksent anstendig menneske forklare deg. Du velger jo selv å bli oppfattet av de eundt deg som den største drittsekken. Det er et valg du tar, i tillegg til at du gjør dagen til folk litt jævligere pga sykdommen din, uforskyldt eller ikke. Anonymkode: bb3dd...d60 23
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #16 Skrevet 23. november 2018 5 minutter siden, Skjotta skrev: Om de ikke vet om din sykdom, så er det ikke den de blir støtt av, det er ordene du sier som støter dem. Du trenger ikke si mere enn "beklager, jeg har Tourettes " Akkurat som at svakhørte sier "beklager, jeg hører dårlig, kan du gjenta" Tenker litt at det er akkurat det jeg ikke orker. PS. Folk nøyer seg som regel ikke med det. Enten vet de ikke hva touret er, eller så blir de støtt uansett. Dette er fremmede mennesker jeg ikke ønsker å ha kontakt med i det hele tatt. En person som hører dårlig og ber folk gjenta ønsker en kommunikasjon og en kontakt. Jeg jobber veldig masse med de sosiale relasjonene i livet mitt og bruker masse energi på de jeg kjenner og de jeg ønsker eller har behov for kontakt med, heg ønsker å legge fokuset mitt der. Ts Anonymkode: 4be86...fde 2
Kvartz Skrevet 23. november 2018 #17 Skrevet 23. november 2018 Uansett hvilken sykdom man har og gjør noe som går utover andre så bør man si unnskyld på en eller annen måte. 10
cattleya Skrevet 23. november 2018 #18 Skrevet 23. november 2018 Hadde tenkt til å si at «jeg skjønner deg godt», men det er det vel ærlig talt ingen av oss som gjør med mindre mn har vært i dine sko. Jeg kan nesten ikke tenke meg en verre sykdom enn å si masse sosialt uakseptabelt og støtende ting i sosiale sammenkomster. Det må være forferdelig ødeleggende og frustrerende. Dette er ikke din feil og du skylder ingen noen ting. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Du virker ganske ung når du snakker om moren din, men litt eldre når jeg ser på språket ditt. Hvis du føler at dette fungerer for deg nå, og at det å ikke kommentere det er det beste så gjør det. Det er jo heller ingenting i veien for å prøve noe og så endre taktikk om det ikke fungerer. Uansett stor klem til deg 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #19 Skrevet 23. november 2018 Så egoistisk du er. Ja, du bør be om unnskyldning når du ikke følger vanlig høflighet, selv om det skyldes sykdom. Anonymkode: 8a75b...dba 8
Absol Skrevet 23. november 2018 #20 Skrevet 23. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker litt at det er akkurat det jeg ikke orker. PS. Folk nøyer seg som regel ikke med det. Enten vet de ikke hva touret er, eller så blir de støtt uansett. Dette er fremmede mennesker jeg ikke ønsker å ha kontakt med i det hele tatt. En person som hører dårlig og ber folk gjenta ønsker en kommunikasjon og en kontakt. Jeg jobber veldig masse med de sosiale relasjonene i livet mitt og bruker masse energi på de jeg kjenner og de jeg ønsker eller har behov for kontakt med, heg ønsker å legge fokuset mitt der. Ts Anonymkode: 4be86...fde Du høres skikkelig berettiget og furten ut. Det krever ikke noe å si unnskyld for så å gå videre. "Jeg ønsker, jeg vil, jeg, jeg jeg..." For å si det sånn: jeg ønsker ikke at vilt fremmede skal sende skjellsord etter meg uten så mye som et unnskyld når jeg ikke har gjort noenting for å fortjene det. 25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå