Gå til innhold

Snart på tide at leger kaller en spade for en spade og advarer mot overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er stor grunn til bekymring for folkehelsa i dag. Vi blir tykkere og tykkere, og dette fører til mye alvorlig hjertesykdom. Samtidig er det populært å si at man skal være "fornøyd og stolt over den kroppen man har". Nei, man skal faktisk ikke være fornøyd med en kropp som har en BMI langt, langt over det som er anbefalt. Jeg snakker ikke om de som ligger 3-4 kg over en BMI på 25, men de som har passert 30 og 40. Det er faktisk IKKE noe å være stolt over. Vi ser det også her på KG. Man poster bildet av en kropp som er sykelig overvektig, og får masse koselig tilbakemeldinger om at du er *så fiiin!* *kjempeflott med former!* *Sexy!* *Nydelig!*. Hva faen?

Jeg mener det er på høy tid at leger bør si sannheten; nemlig at pasienter som kommer inn med en slik overvekt faktisk får beskjed om at dette er farlig, og med stor sannsynlighet vil føre til helseplager og til og med mye tidligere død enn nødvendig. Det er ingen som reagerer på at en lege forteller en røykende person at han/hun mest sannsynlig vil røyke på seg lungekreft og dø av det. Folk forventer vel egentlig at en lege skal opplyse om dette. Det er etter mitt skjønn like naturlig at en lege også opplyser om risikoen ved kraftig overvekt.

Jeg er drittlei denne feigheten og politiske korrektheten, nå må man begynne å ta grep i samfunnet.
https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273

Heldigvis er det noen leger som tør å si fra, men det er ikke nok at noen få gjør det.
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/02/05/195197963/fastlege-slar-alarm-feige-leger-dreper-pasienter

Anonymkode: 3f614...cf2

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får beskjed. Bare på en diplomatisk måte. Sier man ting altfor tydelig så går folk å skriker fatshamimg i aviser å personen mister karrieren sin.

Anonymkode: c1f49...fa2

• Liker 9
Skrevet

Som om folk med overvekt unngår å høre om alle sykdommene de kan få og hvor tidlig de kan dø.  Er du døv eller blind eller noe?  Det er jo ikke annet enn opplysninger om dette hvor man enn snur og vender seg.  Så nå får du jaggu gi deg! 

Anonymkode: 70741...ed1

• Liker 19
Gjest Solstråletårer
Skrevet (endret)

De blir da snakket til. Bare litt pent pakket inn. Legen sier ikke rett ut du er feit slank deg. Takk og lov for det. Men tror du ikke de som er overvektig ikke vet dette. ? Som røykere  ikke vet dette er usunt og rusmisbruker ikke vet de ødelegger seg selv. ? De trenger ikke en lege for å bli fortalt det. De hører det sikkert fra " venner" som mener godt.  Og Samfundet ellers.

Endret av Solstråletårer
Skrevet

Den som er uten synd får kaste den første steinen.

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Noen har og hadde et behov for å fortelle meg at jeg er tynn. Det vet jeg godt selv. På samme måte som de overvektige vet godt at de er det, de trenger ikke at folk påpeker det.

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

De får beskjed, men på en fin måte.  Det er av etiske grunner ikke greit å vise dem folk som dør av kombinasjonen pickwick syndrom, diabetes og lungebetennelse. Eller hvirdan en person med multiple slag og infarkter ser ut.

Litt synd egentlig siden røykere ser ut til å ha hatt veldig godt av å få demonstrert hvordan kolsere, kreftfylte lunger og strupekreftopererte faktisk ser ut.

Håper sukkeravgiften blir høyere enn skatt på tobakksvarer. Det er sannsynligvis den eneste løsningen på problemet. Folk spiser seg i hjel så lenge de har råd til det.

Anonymkode: fb78a...741

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig får overvektige beskjed om det når de er hos legen. Men legen sier det jo på en pen måte. Fatshaming er ikke veien å gå. 

Anonymkode: 128ed...b10

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De får beskjed, men på en fin måte.  Det er av etiske grunner ikke greit å vise dem folk som dør av kombinasjonen pickwick syndrom, diabetes og lungebetennelse. Eller hvirdan en person med multiple slag og infarkter ser ut.

Litt synd egentlig siden røykere ser ut til å ha hatt veldig godt av å få demonstrert hvordan kolsere, kreftfylte lunger og strupekreftopererte faktisk ser ut.

Håper sukkeravgiften blir høyere enn skatt på tobakksvarer. Det er sannsynligvis den eneste løsningen på problemet. Folk spiser seg i hjel så lenge de har råd til det.

Røykere vet at utmerket hvordan lungene ser ut. Har du noen gang vært på lungeavd på sykehus. De skal ut å røyke til tross for at lungene nesten ikke funker. 

Sukker er ikke det som får de ekstreme overvekt tilfellene. Det er overspising av vanlig mat.  Sukker  skatt på skjokolade hjelper ikke der. Dessuten en Harry tur fikser det.  Vil du har sukkerskatt på sukker fri brus og saft som det er nå.  Det vil ikke hjelp . Folk spiser uansett.  De tar seg råd til det. Heller dump  prisen på sund mat. 

Anonymkode: 08e63...dbf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er feighet og politisk korrekthet, jeg tror problemet er mer komplekst enn at folk bare spiser for mye.

I tillegg lurer jeg på om det som er aller farligst for for eksempel hjertet er at vi sitter så mye i ro. Vi sitter på jobb, skole og hjemme, og om vi skal gjøre noe med det må vi jo omorganisere hele samfunnet..

Anonymkode: 52318...a8a

Skrevet

Dette må være et av de dummeste innlegg jeg har sett på lenge. Leger har jo i mange tiår advart overvektige. Hvorfor tror du at det ikke er slik?

Anonymkode: e8fbc...653

• Liker 13
Skrevet

Er du overvektig her i landet, så kan jeg love deg at du får høre det. Det er ikke en ting som kan ikke kan skyldes overvekt skal man tro legene. Enten det er hodepine, stive muskler eller forstoppelse, så er det fordi du er overvektig. Du blir uglesett om du kjøper potetgull til helga. Og det er ikke sjeldent man hører velmenende råd om slankeoperasjoner. Og er det ikke bedre å være fornøyd selv om man er stor, enn å få psykiske problemer på toppen av de fysiske? Sånn når alt kommer til alt? Forresten så er ikke overvekt alt heller. 

Anonymkode: cf1b0...825

• Liker 9
Skrevet

Det blir tatt opp ved legebesøk når det er relevant. Et enkeltbesøk hos fastlegen pga betente mandler er trolig ikke en sammenheng legen tar dette opp med sin pasient.

Anonymkode: 95d11...f42

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røykere vet at utmerket hvordan lungene ser ut. Har du noen gang vært på lungeavd på sykehus. De skal ut å røyke til tross for at lungene nesten ikke funker. 

Sukker er ikke det som får de ekstreme overvekt tilfellene. Det er overspising av vanlig mat.  Sukker  skatt på skjokolade hjelper ikke der. Dessuten en Harry tur fikser det.  Vil du har sukkerskatt på sukker fri brus og saft som det er nå.  Det vil ikke hjelp . Folk spiser uansett.  De tar seg råd til det. Heller dump  prisen på sund mat. 

Anonymkode: 08e63...dbf

Folk har sluttet å røyke i rekordfart. At enkelte folk som alt har en fot i grava har gitt opp nå man bare akseptere.

Jo! Sukker, fastfood, drikking av kalorier og usaklig mye saus har mye av skylden her (i tillegg til mangel på mosjon). Det er en grunn til at det er mange morbid overvektige her i landet nå mens man nesten ikke hadde noen på 60-70-tallet.

Min mor ble ansett som tjukk da hun vokste opp, men blirdet ansett som ganske slank i dag. Dette til tross for at hun har samme kroppsbygning.

• Liker 1
Skrevet

Legen min er heldigvis like tjukk som jeg er. :fnise:

Anonymkode: d710b...f17

• Liker 6
Skrevet

Jeg har også troa på at det er veldig usunt å bry seg for mye om hva andre gjør, slik som du gjør TS.

Anonymkode: 38946...937

• Liker 11
Skrevet

Legen min hadde garantert bedt meg passe vekta om jeg la på meg så mye at jeg var i faresonen for å bli overvektig. Han har sagt i fra når han har synes jeg har vært for tynn. Vekt og ernæring er jo en kjempeviktig del av helsen, og jeg er glad for å ha en lege som ser helheten. 

Anonymkode: bf89e...4dc

Skrevet

Overvektige vet at det er usunt å være overvektig over lengre tid. Det er å lese "overalt". Det vil i de fleste tilfeller ikke gjøre en skit forskjell om en lege sier dette i klare ordlag, da problemet ofte er mer sammensatt enn at folk bare er litt late og er helt uvitende om at overvekt er usunt. Å få lov til å like og akseptere seg selv som man er, tjukk eller tynn, er garantert mer konstruktivt. Selvhat/dårlig selvbilde ligger ofte til grunn for at folk legger på seg. Det blir ingen varig endring hvis man ikke tar tak i de underliggende årsakene først. Tykke mennesker har ofte vært gjennom utallig slankekurer, men legger på seg igjen. Jeg tror det er nettopp fordi de underliggende årsakene ikke har blitt jobbet med. Folk må få lov til å like seg selv slik de er og vi mennesker burde være flinkere til å se forbi det ytre. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du overvektig her i landet, så kan jeg love deg at du får høre det. Det er ikke en ting som kan ikke kan skyldes overvekt skal man tro legene. Enten det er hodepine, stive muskler eller forstoppelse, så er det fordi du er overvektig. Du blir uglesett om du kjøper potetgull til helga. Og det er ikke sjeldent man hører velmenende råd om slankeoperasjoner. Og er det ikke bedre å være fornøyd selv om man er stor, enn å få psykiske problemer på toppen av de fysiske? Sånn når alt kommer til alt? Forresten så er ikke overvekt alt heller. 

Anonymkode: cf1b0...825

Nemlig. Det er nesten ikke vits i å dra til legen, for det aller meste blir avfeid med at det er overvekten som er skylden. Hadde man kommet inn med samme symptomer som normalvektig, så hadde man blitt tatt på alvor og fått en utredning. Det er sånn det er å være overvektig for veldig mange. 

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Det er nesten ikke vits i å dra til legen, for det aller meste blir avfeid med at det er overvekten som er skylden. Hadde man kommet inn med samme symptomer som normalvektig, så hadde man blitt tatt på alvor og fått en utredning. Det er sånn det er å være overvektig for veldig mange. 

Her tar du feil. Du skriver som om helsevesenet fatshamer deg når de mest sannsynlig opptrer med klinisk distanse og informasjon basert på fakta.

Legen min var den eneste som kommenterte overvekten min, og selv om det føltes fryktelig ubehagelig, så er jeg glad for at hun gjorde det. For selvfølgelig så påvirket det at jeg var tjukk de symptomene jeg hadde. Og overvekt spiller negativt inn når det gjelder de fleste sykdommer. 

Man tas på alvor uansett, legen dømmer deg ikke, men vekten er faktisk noe du kan gjøre noe selv, og nedgang kan bidra til at du slipper livslang medisinering mot sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk, ledd- og belastningsplager, gallestein, søvnapne mm.

Anonymkode: 034b4...d0c

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...