AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Kjøpte brystpumpe i dag for å få bukt med en brystbetennelse. Ser nå at alle delene må steriliseres etter hvert eneste bruk. Er det virkelig nødvendig, når man må pumpe annenhver time?? Anonymkode: 93944...d08
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Trenger kun å koke en gang i døgnet. Men skyll godt etter hver bruk. Anonymkode: 5e108...524 3
solmåneogstjerner Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 Er det så kort tid imellom kan du la være å sterilisere hver gang. Ta det en gang om dagen heller. Men da bør du oppbevare den i kjøleskapet mellom pumpingene. Ellers vil du få bakterievekst. Skyll ned kaldt vann, så i kjøleskapet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Takk for raske svar! 😁 Anonymkode: 93944...d08 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #5 Skrevet 23. november 2018 Har du brystbetennelse, så bør du vel sterilisere den så ofte som du bare orker. Ellers vil du jo smitte deg selv igjen, hver gang du bruker pumpa? Jeg ville sørge for å i minste fall sterilisere de delene som er i direkte kontakt med brystet. Anonymkode: f1cb6...70f 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #6 Skrevet 23. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte brystpumpe i dag for å få bukt med en brystbetennelse. Ser nå at alle delene må steriliseres etter hvert eneste bruk. Er det virkelig nødvendig, når man må pumpe annenhver time?? Anonymkode: 93944...d08 Å seterilisere en brystpumpe er uhyre viktig. Ingenting mugner eller blir fullt med bakterier raskere enn rester av melk i både brystpumper og tåteflasker. Babyer kan dø om de får i seg forurensede produkter, og du kan få alvorlige infeksjoner når brystpumpen brukes uten å være sterilisert. Så umaken ved å sterilisere må du bare ta. Anonymkode: bb8e4...57a 7
Minlillelykke Skrevet 23. november 2018 #7 Skrevet 23. november 2018 Hadde ikke latt være å sterilisere.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #8 Skrevet 23. november 2018 Ser på ammehjelpen.no nå, der står det at det skal steriliseres en gang i døgnet, derimot vaskes etter hvert bruk. Da prøver jeg det først i allefall 🙂 Anonymkode: 93944...d08 2
solmåneogstjerner Skrevet 23. november 2018 #9 Skrevet 23. november 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser på ammehjelpen.no nå, der står det at det skal steriliseres en gang i døgnet, derimot vaskes etter hvert bruk. Da prøver jeg det først i allefall 🙂 Anonymkode: 93944...d08 Sett den i kjøleskapet i tillegg! 😘
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #10 Skrevet 23. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser på ammehjelpen.no nå, der står det at det skal steriliseres en gang i døgnet, derimot vaskes etter hvert bruk. Da prøver jeg det først i allefall 🙂 Anonymkode: 93944...d08 Men det gjelder vel ved generelt bruk? Har du brystbetennelse bør du være temmelig påpasselig. Hvis du bare har tenkt å tømme melken (ville ikke spart på den, antar du går på antibiotika?) så holder det å koke den tuten du legger til brystet hver gang, og så koker du det andre en gang i døgnet. ville ikke satt det i kjøleskapet som andre sier. Da harskner fettet. Anonymkode: 8eb56...6b9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #11 Skrevet 23. november 2018 Brukte pumpe i begynnelsen da baby lå på intensiven, fikk beskjed om å skylle i kaldt vann etter hver bruk, viktig å ikke bruke varmt! Og maks 24 timer mellom hver sterilisering. Fikk tøybleier til å pakke inn i mellom bruk, skulle lufttørke, fikk aldri beskjed om kjøleskap. Anonymkode: a43c2...49f 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #12 Skrevet 23. november 2018 1 hour ago, solmåneogstjerner said: Sett den i kjøleskapet i tillegg! 😘 Hele pumpa i kjøleskapet!? Why? 😂 Anonymkode: d4204...d35
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #13 Skrevet 23. november 2018 Skyll først med lunkent vann for å ta bort protein under 38 grader, så vann over 60 grader, helst rundt 5 minutter. Proteiner svir deg fast om du tar for varmt vann først, bruker du bare kaldt vann setter fettet belegg. Derfor varmt vann sist. Anonymkode: 59b24...769
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #14 Skrevet 23. november 2018 Jeg ville sterilisert hver gang jeg da... blir mye bakterier, og særlig om du har brystbetennelse😳 Jeg pumpet i nesten ett år, steriliserte hver enste gang, dvs. 7-8 ggr i døgnet. Anonymkode: cb3ce...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #15 Skrevet 23. november 2018 Brystbetennelse kommer ikke ut gjennom melk altså, så det er ingen grunn til å sterilisere mer pga det. Skal du ta vare på melka bør du være nøye. Men selv på nyfødt intensiv sier de at koking en gang i døgnet holder. Anonymkode: 1c6e2...dd4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #16 Skrevet 24. november 2018 Melka som pumpes tømmes ut, baby klarer seg fint med rest-puppen 😄 Fra det ene til det andre: det kommer lite melk ut når jeg pumper, bare ca 20 ml på 10 minutter. Får til å handmelle ut mer, så det virker som det bare vil komme skikkelig med melk under utdrivningen... Er dette normalt i starten? Anonymkode: 93944...d08
Gjest Albbas Skrevet 24. november 2018 #17 Skrevet 24. november 2018 (endret) Det er trygt å bruke melka man pumper ut ved brystbetennelse, den er ikke usunn på noen måte. Å sette pumpa i kjøleskapet er for å slippe å sterilisere hver gang, på samme måte som mm holder seg i kjøleskapet. Hvis man vasker delene godt etter bruk er det ikke nødvendig med kjøleskap. Det holder å sterilisere en gang i døgnet, hvis du ikke har infiserte sår på brystet. Brystbetennelse er ikke smittsomt slik noen her antyder. Endret 24. november 2018 av Albbas
solmåneogstjerner Skrevet 24. november 2018 #18 Skrevet 24. november 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hele pumpa i kjøleskapet!? Why? 😂 Anonymkode: d4204...d35 Delene som kommer i kontakt med bryst eller melk ihvertfall. Jeg hadde en liten pumpe og da satte jeg hele inn ja.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #19 Skrevet 24. november 2018 4 timer siden, Albbas skrev: Det er trygt å bruke melka man pumper ut ved brystbetennelse, den er ikke usunn på noen måte. Å sette pumpa i kjøleskapet er for å slippe å sterilisere hver gang, på samme måte som mm holder seg i kjøleskapet. Hvis man vasker delene godt etter bruk er det ikke nødvendig med kjøleskap. Det holder å sterilisere en gang i døgnet, hvis du ikke har infiserte sår på brystet. Brystbetennelse er ikke smittsomt slik noen her antyder. Om du går på antibiotika skal man ikke spare den og gi barnet. Anonymkode: 8eb56...6b9
Mnjah Skrevet 24. november 2018 #20 Skrevet 24. november 2018 3 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Delene som kommer i kontakt med bryst eller melk ihvertfall. Jeg hadde en liten pumpe og da satte jeg hele inn ja. Det er jo helt sinnsyke mengder bakterier i kjøleskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå