AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Noen erfaringer med tanke på arbeidshverdag, lønn, jobbmuligheter? Er det ene lurere å velge enn det andre? Har interesse for realfag. Anonymkode: aefd9...579
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Vet ikke hvor i landet du bor, men du bør være klar over at du mest sannsynlig må bo på Vestlandet/nord for å få jobb som fiskehelsebiolog. Farmasøyt er et trygt og sikkert valg og vil nærmest garantere deg jobb de fleste steder i landet. Anonymkode: 4ad7f...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke hvor i landet du bor(...) Anonymkode: 4ad7f...0ca Tipper Namsos! Anonymkode: dc429...211
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Jeg kunne godt tenkt meg å bo i nord. Farmasøyt virker faglig spennende, men har inntrykk av at det er apotek jeg vil havne i, og det virker litt ensidig kanskje? 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper Namsos! Anonymkode: dc429...211 Nope Anonymkode: aefd9...579
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #5 Skrevet 23. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvor i landet du bor, men du bør være klar over at du mest sannsynlig må bo på Vestlandet/nord for å få jobb som fiskehelsebiolog. Farmasøyt er et trygt og sikkert valg og vil nærmest garantere deg jobb de fleste steder i landet. Anonymkode: 4ad7f...0ca Dette. Nå har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om "fiskehelsebiolog" men jeg kan ikke se for meg at dette er et trygt valg. Sikkert drøssevis av kandidater til dette. Farmasøyter derimot er det mangel på, og det har det vært i flere tiår. Anonymkode: 6589d...73e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #6 Skrevet 24. november 2018 Jobbene er jo ganske ulike, lurer litt på hvorfor det står mellom akkurat de to? Du bør som andre har skrevet tenke over hvor du ønsker å bo, da mange fiskehelsebiolog-jobber vil være langs kysten på Vestlandet/Nord-Norge. Jeg er litt usikker på arbeidsmarkedet for fiskehelsebiologee, men lønna er ganske god (vil tro bedre enn farmasøyt), så tror ikke det er så verst. Men du må være forberedt på endel overtidsjobbing, reising, ugunstige arbeidstider etc. Utviklingsmulighetene vil være gode - hvis du er dyktig. Anonymkode: e6172...ff8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #7 Skrevet 24. november 2018 Jeg har en venn som er provisorfarmasøyt, hun jobber altfor mye siden hun er ansvarlig/sjef. Hun tjener ca 350 kr i timen om jeg husker riktig. Jobbmulighetene er stor. Anonymkode: 43bfa...233
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #8 Skrevet 24. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: men lønna er ganske god (vil tro bedre enn farmasøyt), så tror ikke det er så verst. Kilde på dette? Jeg ville vitterlig trodd omvendt. Farmasøyter tjener generelt godt. Ifølge utdanning.no er i alle fall lønna som provisorfarmasøyt ( 5 år) over 100K høyere i året. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/farmasoyt https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/fiskehelsebiolog Anonymkode: 6589d...73e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #9 Skrevet 24. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kilde på dette? Jeg ville vitterlig trodd omvendt. Farmasøyter tjener generelt godt. Ifølge utdanning.no er i alle fall lønna som provisorfarmasøyt ( 5 år) over 100K høyere i året. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/farmasoyt https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/fiskehelsebiolog Anonymkode: 6589d...73e Det står at det er medianlønna til «havbruksarbeider», noe som neppe inkluderer bare fiskehelsebiologer - men også grupper med ingen eller mye lavere utdanning. Jeg så en utlysning i Mattilsynet med lønn mellom 500 og 700k i året - og Mattilsynet ligger nok lavere i lønn enn det private. Anonymkode: e6172...ff8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #10 Skrevet 24. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kilde på dette? Jeg ville vitterlig trodd omvendt. Farmasøyter tjener generelt godt. Ifølge utdanning.no er i alle fall lønna som provisorfarmasøyt ( 5 år) over 100K høyere i året. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/farmasoyt https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/fiskehelsebiolog Anonymkode: 6589d...73e De private bedriftene har ikke lønnsspenn i annonsene sine, så slike kilder har jeg ikke. Men jeg har sett lønnsstatistikken til ulike grupper veterinærer, og der ligger veterinærer i oppdrettsnæringen veldig høyt - betydelig høyere enn farmasøytene i linken over. Jeg vil tro fiskehelsebiologer har det samme eller muligens marginalt labere(?) enn veterinærer i samme bransje. I og med at det gjerne er snakk om akkurat de samme stillingene. Anonymkode: e6172...ff8
Gjest Fjeud Skrevet 24. november 2018 #11 Skrevet 24. november 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: De private bedriftene har ikke lønnsspenn i annonsene sine, så slike kilder har jeg ikke. Men jeg har sett lønnsstatistikken til ulike grupper veterinærer, og der ligger veterinærer i oppdrettsnæringen veldig høyt - betydelig høyere enn farmasøytene i linken over. Jeg vil tro fiskehelsebiologer har det samme eller muligens marginalt labere(?) enn veterinærer i samme bransje. I og med at det gjerne er snakk om akkurat de samme stillingene. Anonymkode: e6172...ff8 Slik jeg har skjønt det kan vetrinærer gi reseptpliktige legemidler til fiskene men det kan ikke fiskehelsebiologene, så kan tenkes vetrinærene har høyere lønn fordi de må ha de.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #12 Skrevet 24. november 2018 43 minutter siden, Fjeud skrev: Slik jeg har skjønt det kan vetrinærer gi reseptpliktige legemidler til fiskene men det kan ikke fiskehelsebiologene, så kan tenkes vetrinærene har høyere lønn fordi de må ha de. Fiskehelsebiologer har vel rett til å skrive ut resepter til akvatiske dyr, på lik linje med veterinærer. Anonymkode: aefd9...579 1
Fiskegrateng Skrevet 24. november 2018 #13 Skrevet 24. november 2018 Fiskehelsebiolog?Høres ut som en ganske meningsløs jobb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #14 Skrevet 24. november 2018 3 timer siden, Fiskegrateng skrev: Fiskehelsebiolog?Høres ut som en ganske meningsløs jobb Det er det absolutt ikke. De fungerer som dyrleger for fisk (oppdrettsnæringen), akkurat som dyrleger som er spesialister på fisk. De kan også skrive ut medisiner. Det er mye penger i oppdrettsnæringen, for å si det forsiktig. Store helseutfordringer har de også. Anonymkode: e6172...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #15 Skrevet 24. november 2018 Det er fiskeoppdrett fra Stavanger til langt opp på Finnmark, så jobb er der. Litt upraktisk arbeidstider innen bransjen men det spørst litt hvilken type stiling du har. Anonymkode: 74be5...62b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #16 Skrevet 24. november 2018 3 timer siden, Fiskegrateng skrev: Fiskehelsebiolog?Høres ut som en ganske meningsløs jobb Du har følgt med i tiden seg jeg 😂 Anonymkode: 74be5...62b 6
Fiskegrateng Skrevet 25. november 2018 #17 Skrevet 25. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Du har følgt med i tiden seg jeg 😂 Anonymkode: 74be5...62b Kan nok si det ja
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #18 Skrevet 25. november 2018 På 23.11.2018 den 18.59, AnonymBruker skrev: Jeg kunne godt tenkt meg å bo i nord. Farmasøyt virker faglig spennende, men har inntrykk av at det er apotek jeg vil havne i, og det virker litt ensidig kanskje? Anonymkode: aefd9...579 Men som farmasøyt kan du kanskje senere få deg jobb som legemiddelkonsulent eller noe. Noe som i min verden virker litt mer givende enn å gå og "surre" på et apotek. De tjener veldig godt noen av dem. Men det betinger jo at du er typen til det, utadvendt, jobbe mer under stress, budsjettkrav osv. Anonymkode: a19a9...a45
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #19 Skrevet 25. november 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men som farmasøyt kan du kanskje senere få deg jobb som legemiddelkonsulent eller noe. Noe som i min verden virker litt mer givende enn å gå og "surre" på et apotek. De tjener veldig godt noen av dem. Men det betinger jo at du er typen til det, utadvendt, jobbe mer under stress, budsjettkrav osv. Anonymkode: a19a9...a45 Alt med måte selvfølgelig, men stress kan være litt artig. Liker at det skjer ting osv. Det som er viktig for meg er å velge en utdannelse som gir muligheter. Anonymkode: aefd9...579
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #20 Skrevet 25. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det absolutt ikke. De fungerer som dyrleger for fisk (oppdrettsnæringen), akkurat som dyrleger som er spesialister på fisk. De kan også skrive ut medisiner. Det er mye penger i oppdrettsnæringen, for å si det forsiktig. Store helseutfordringer har de også. Anonymkode: e6172...ff8 En fiskehelsebiolog kan IKKE skrive ut medisiner, det er det kun en veterinær som kan. Er nok derfor vi tjener mer enn fiskehelsebiologer. Hilsen veterinær som jobber i fiskeoppdrett:) Anonymkode: 4ad7f...0ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå