AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Hun er så dårlig på å ivareta sin egen hygiene. Hun blir sendt i dusjen annenhver dag. Men, hun har et inkontinesproblem, som gjør at hun tisser litt på seg til tider. Jeg har kjøpt inn tynne bind fra Tena for at hun skal unngå lukt. Disse bindene har jeg oppdaget at hun ikke har brukt, og klærne lukter tiss. I tillegg "glemmer" hun alltid å ta på deodorant, og hun lukter veldig svette. Hun sier hun ikke kjenner lukta selv, men det gjør jeg og alle andre! Jeg blir så lei og frustrert. Hva kan jeg gjøre med dette? Hun er ellers en smart og oppegående jente, så jeg skjønner ikke hvorfor hun er slik med sin egen hygiene. Anonymkode: a0a19...619
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Lag ett baderomsskjema hvor hun må krysse av hver dag også er det en belønning i enden av uka. Akkurat som det blir gjort med små barn. Også hadde jeg hatt ett lite foredrag med bakterier. Ikke glem ekle bilder. Anonymkode: e2932...14d 10
Rotemor Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 Du må rett og slett følge henne på badet og vise henne. Det må du gjøre til rutinen er etablert. Hun må vaske seg under armene og nedentil hver morgen og kveld. Kjøp nok kluter. Å vaske seg annenhver dag er for lite. Det gjelder å snakke om slikt uten å snakke det ihjel eller skape konflikt, avstand, frykt eller annet. 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Er usikker på om det hjelper å lage avkrysningsskjema da hun bevisst lot være å bruke disse bindene. Jeg minnet henne på det hver dag og hun sa hun hadde tatt det på. Løy altså. Hun vet hvordan man vasker seg og den dagen hun ikke dusjer vet hun at hun skal vaske seg, men gjør det altså ikke. Hun lurer seg unna rett og slett. Har sagt at om jeg ikke kan stole på henne så får jeg bli med på badet å se på at hun vasker seg, tar på bind og deodorant. Da fløy hun i fistel, for det kom hun IKKE til å akseptere. Er også vanskelig å få fulgt det opp mtp at jeg ofte drar på jobb før hun står opp og jobber på kveldstid. Tar gjerne i mot flere råd. Anonymkode: a0a19...619
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #5 Skrevet 23. november 2018 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er ellers en smart og oppegående jente, så jeg skjønner ikke hvorfor hun er slik med sin egen hygiene. Anonymkode: a0a19...619 Hvordan fungerer hun sosialt når hun ikke bryr seg om hygiene? Anonymkode: b1078...336 12
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #6 Skrevet 23. november 2018 Kan det ligge noe mer bak dette?Litt søkt kanskje,men kan hun ha blitt utsatt for noe overgrep? Har hun alltid vært sånn at hun ikke liker å bade/dusje,eller er det et problem som er oppstått nå? Hun synes nok det er ydmykende og flaut å bli gjort oppmerksom på dette med dusjing og bruk av Tena. Hadde det vært lurt å gå til en lege? Anonymkode: 593ba...7ef 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #7 Skrevet 23. november 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer hun sosialt når hun ikke bryr seg om hygiene? Anonymkode: b1078...336 Veldig bra. Men, jeg er og har vært veldig klar på at andre kan kjenne lukta å trekke seg unna henne. TS Anonymkode: a0a19...619
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #8 Skrevet 23. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det ligge noe mer bak dette?Litt søkt kanskje,men kan hun ha blitt utsatt for noe overgrep? Har hun alltid vært sånn at hun ikke liker å bade/dusje,eller er det et problem som er oppstått nå? Hun synes nok det er ydmykende og flaut å bli gjort oppmerksom på dette med dusjing og bruk av Tena. Hadde det vært lurt å gå til en lege? Anonymkode: 593ba...7ef Nei, jeg tror ikke overgrep er årsaken. Hun har alltid vært slik at dusjing ikke er favorittaktiviteten. Må ofte mases i dusjen. Ja, hun syns det er flaut når jeg gjør henne oppmerksom på lukta. Men, jeg forstår ikke hvorfor hun da ikke gjør en innsats for å gjøre noe med det? Har vært hos lege, men det er lenge siden nå. Da var vel egentlig konklusjonen at "systemet" (blære osv) var umodent. Broren var også sånn, men han ble kvitt problemet da han var 10 år. TS Anonymkode: a0a19...619 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #9 Skrevet 23. november 2018 Gjør det til vane å dusje hver dag og sette opp skjema (et sted det er lett tilgjengelig for datteren din men der andre ikke ser det) for deodorant og innlegg? Tisse laken har dere sikkert og sjekke sengetøyet hver morgen om det bør skiftes? Anonymkode: a15d5...c63 2
forkjølajente Skrevet 23. november 2018 #10 Skrevet 23. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er usikker på om det hjelper å lage avkrysningsskjema da hun bevisst lot være å bruke disse bindene. Jeg minnet henne på det hver dag og hun sa hun hadde tatt det på. Løy altså. Hun vet hvordan man vasker seg og den dagen hun ikke dusjer vet hun at hun skal vaske seg, men gjør det altså ikke. Hun lurer seg unna rett og slett. Har sagt at om jeg ikke kan stole på henne så får jeg bli med på badet å se på at hun vasker seg, tar på bind og deodorant. Da fløy hun i fistel, for det kom hun IKKE til å akseptere. Er også vanskelig å få fulgt det opp mtp at jeg ofte drar på jobb før hun står opp og jobber på kveldstid. Tar gjerne i mot flere råd. Anonymkode: a0a19...619 Hun er bare 12 år så at hun sier at hun ikke kommer til å akseptere det er jo bare å se bort ifra. Det er jo tross alt du som er den vokse. Følg henne på badet uannsett hva hun synes om det. 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #11 Skrevet 23. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er så dårlig på å ivareta sin egen hygiene. Hun blir sendt i dusjen annenhver dag. Men, hun har et inkontinesproblem, som gjør at hun tisser litt på seg til tider. Jeg har kjøpt inn tynne bind fra Tena for at hun skal unngå lukt. Disse bindene har jeg oppdaget at hun ikke har brukt, og klærne lukter tiss. I tillegg "glemmer" hun alltid å ta på deodorant, og hun lukter veldig svette. Hun sier hun ikke kjenner lukta selv, men det gjør jeg og alle andre! Jeg blir så lei og frustrert. Hva kan jeg gjøre med dette? Hun er ellers en smart og oppegående jente, så jeg skjønner ikke hvorfor hun er slik med sin egen hygiene. Anonymkode: a0a19...619 Et barn med inkontimensproblemer tar man med til lege og får hjelp med. Her ivaretar du verken barnet eller din omsorg for barnet ved å ikke hjelpe henne med å få hjelp. Anonymkode: 4ea17...d82 19
Kvartz Skrevet 23. november 2018 #12 Skrevet 23. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er så dårlig på å ivareta sin egen hygiene. Hun blir sendt i dusjen annenhver dag. Men, hun har et inkontinesproblem, som gjør at hun tisser litt på seg til tider. Jeg har kjøpt inn tynne bind fra Tena for at hun skal unngå lukt. Disse bindene har jeg oppdaget at hun ikke har brukt, og klærne lukter tiss. I tillegg "glemmer" hun alltid å ta på deodorant, og hun lukter veldig svette. Hun sier hun ikke kjenner lukta selv, men det gjør jeg og alle andre! Jeg blir så lei og frustrert. Hva kan jeg gjøre med dette? Hun er ellers en smart og oppegående jente, så jeg skjønner ikke hvorfor hun er slik med sin egen hygiene. Anonymkode: a0a19...619 Har dere vært hos legen å sjekket opp problemet med inkontinens? Her må du som forelder ta i et tak og følge med og følge opp det rundt hygiene. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #13 Skrevet 23. november 2018 Her må hun dusje hvær dag. Og bruk nesa di. Lukt på henne. Stå klar med deo og krev og se hun bruker det. Ta en tur til legen dette krever mulig litt mere hjelp en bare tid. Når musklene ikke fungerer sånn ved 12 års alder. Må de trenes opp. Hva skjer når hun får mensen da må hun bruke bind. Vær grusom og sta mor. Stå på ditt. Men ikke kjeft . Mas ja. Du må lære hun opp til dette blir en vane . Og du må skryte og si positive tilbakemeldinger når hun gjør det. Hun kommer til å bli sur . Men du må stå på ditt. . PS veldig normalt at tenåringer stinker . Hormoner. Men unger flest elsker å dusje så man legger ikke så mye merke til det. Anonymkode: f0a8d...b09 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #14 Skrevet 23. november 2018 49 minutter siden, forkjølajente skrev: Hun er bare 12 år så at hun sier at hun ikke kommer til å akseptere det er jo bare å se bort ifra. Det er jo tross alt du som er den vokse. Følg henne på badet uannsett hva hun synes om det. Det ville jeg vært svært forsiktig med å gjøre. Husker jeg skulle dusje da jeg var på besøk hos en slektning en gang, og hun kom plutselig inn på badet og skulle hjelpe meg. Det var forferdelig ydmykende. Jeg var 11 år og hadde kommet i puberteten så langt at det var godt synlig. En skikkelig ekkel opplevelse. Anonymkode: 593ba...7ef 13
Spøkelse Skrevet 23. november 2018 #15 Skrevet 23. november 2018 Helsesøster på skolen eller andre som kan hjelpe? Tenker at det VIL ødelegge for henne sosialt, på kort tid! Har noen elever i gymmen som lukter ganske sterkt og jeg er veldig glad for deres egen del at de skifter/dusjer og ikke lukter sånn resten av dagen. Barn og ungdommer kan være fæle med hverandre og lukt er en enkel ting å ta noen på. Typisk alder for å bytte vennegjeng også.. 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #16 Skrevet 23. november 2018 Jeg har en på 12 år. Jeg tvinger meg ikke inn på badet til min 12 åring. Som er kommet i puberteten med alle de forandringer på kroppen det medfører. Hun er faktisk 12 år. Men jeg står klar hver morgen for å spørre om vasking og bruk av deodorant er brukt. Jeg har den fordelen at jeg er hjemme til 12 åringen går. Anonymkode: 3d25d...f99 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #17 Skrevet 23. november 2018 Litt på siden, men det hadde vel ikke vært mulig å få kjøpt inn noe dusjsåpe eller skrubb som lukter godt fra Lush eller TheBodyShop til jul eller utenom? Mulig at det gjør dusjing mer interessant og "avhengighetsskapende". Anonymkode: d0d74...d78 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #18 Skrevet 23. november 2018 Ta kontakt med helsesøster på skolen! Hun kan ta en prat med henne. Kanskje det synker inn når en annen voksen sier det. Hun snakker også om det sosiale, og vet litt hva som rører seg på trinnet. Du kan også nevne det for kontaktlærer, så hun ikke går og kvier seg for å ta kontakt med deg ang opplæring av hygiene, men heller bli en samarbeidspartner hva gjelder påminnelser og notering av evt mønster osv. Hilsen lærer Anonymkode: 770bc...a72 14
KatyP Skrevet 23. november 2018 #19 Skrevet 23. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt på siden, men det hadde vel ikke vært mulig å få kjøpt inn noe dusjsåpe eller skrubb som lukter godt fra Lush eller TheBodyShop til jul eller utenom? Mulig at det gjør dusjing mer interessant og "avhengighetsskapende". Anonymkode: d0d74...d78 Jeg støtter faktisk denne. Kjøp dusjsåpesett med såpe, ansiktsvask, bodylotion osv til henne. Og en god fuktighetskrem. (selvfølgelig tilpasset barn). Ta gjerne med feks en leppepomade med litt farge i, en ny børste osv. Gjør dusjing til en god ting, men la henne finne det ut selv (med litt hjelp av gode lukter osv). Lag en egen hylle til henne på badet med deo, bodymist, bomullspads osv. Sånn ordentlig jentete. Jeg vet det er overflatisk og stereotypisk, men heller det enn et barn som til slutt står igjen uten venner pga hygiene. 14
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #20 Skrevet 23. november 2018 1 time siden, forkjølajente skrev: Hun er bare 12 år så at hun sier at hun ikke kommer til å akseptere det er jo bare å se bort ifra. Det er jo tross alt du som er den vokse. Følg henne på badet uannsett hva hun synes om det. Hva faen??? Dette gjør man bare ikke. Å tvinge en tolvåring til å kle av seg og vaske seg nedentil foran en voksen er overgrep. Samma fader hva grunnen er. TS: Spør helsesøster om råd. Hun kan snakke med jenta, eller gi deg tips. Anonymkode: 0a425...1e3 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå