Gå til innhold

Du som er helsesekretær, helsefagarbeider, sykepleier etc. raskt spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må skrive om bruk av sprøyter på arbeidsplassen og finner lite info. Det jeg lurer på er, er dette riktig? Etter å ha satt sprøyte på en pasient.

- Sprøyten skal kastes i en gul plastikkboks. - skal IKKE legges på bordet men rett i dunken, for å forhindre smitte (riktig?).

Er det noe annet jeg må tenke på? 

Anonymkode: 7623e...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lot "alltid" ( -Og alltid hvis inne i hus, ) -Beskyttelses-hetten ligge tilgjengelig, "fiske den opp" med nåla, -så du ikke kan stikke deg, sette / dra den på, -så den sitter godt, -og i gul box. ? Hva boka din sier ..? Aner ikke...

Edit: Prehospitalt, Ofte ikke "Gul Box" Innen rekkevidde.  ( Seff. aldri kontakt m. annet ).

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må skrive om bruk av sprøyter på arbeidsplassen og finner lite info. Det jeg lurer på er, er dette riktig? Etter å ha satt sprøyte på en pasient.

- Sprøyten skal kastes i en gul plastikkboks. - skal IKKE legges på bordet men rett i dunken, for å forhindre smitte (riktig?).

Er det noe annet jeg må tenke på? 

Eh, alle arbeidsplasser som håndterer medikamenter skal ha rutiner for håndtering på plass før de settes i drift, og noen har også lokale rutiner som er tilpasset hvordan det driftes akkurat der. Da er det jo bare å henvise til disse rutinene? De pleier å ligge i en medisinperm de stedene jeg har vært.

Anonymkode: 7bec5...5ae

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det meste av " vanlige" spisser med safelock. Vipper den på plass og kaster med en gang. Alt av stikkende skjærende skal i gul boks og ikke via bord osv. Dette selv om hos oss kan det gå en kule varmt ofte. ( intensiv avdeling).

Anonymkode: a76b3...68d

Skrevet

Du skal skrive prosedyre for bruk av injeksjon? 

Det jeg lærte på sykepleierstudiet var å ikke under noen omstendighet prøve å sette på igjen hetten, selvsagt med mindre det er en sånn hette som du flipper over igjen som når man tar blodprøve. Så hives den i gul boks. Man skal ikke skrive i en prosedyre alt man ikke skal gjøre, bare skriv hva man skal gjøre. 

Anonymkode: 14404...29c

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, alle arbeidsplasser som håndterer medikamenter skal ha rutiner for håndtering på plass før de settes i drift, og noen har også lokale rutiner som er tilpasset hvordan det driftes akkurat der. Da er det jo bare å henvise til disse rutinene? De pleier å ligge i en medisinperm de stedene jeg har vært.

Anonymkode: 7bec5...5ae

Jeg har ikke vært på en arbeidsplass enda, er skoleoppgave. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal skrive prosedyre for bruk av injeksjon? 

Det jeg lærte på sykepleierstudiet var å ikke under noen omstendighet prøve å sette på igjen hetten, selvsagt med mindre det er en sånn hette som du flipper over igjen som når man tar blodprøve. Så hives den i gul boks. Man skal ikke skrive i en prosedyre alt man ikke skal gjøre, bare skriv hva man skal gjøre. 

Oppgaven handler om smitte og riktig håndtering av farlig avfall. Scenarioet jeg velger som eksempel er da vaksine hos en pasient og hvordan man håndterer sprøyten etterpå.

Har nevnt lover, regler og prosedyrer rundt merking, håndtering og krav til hvordan avfallet skal pakkes. Som gul boks/kanylboks. Det jeg tenker da å skrive er; setter vaksine hos pasient, kaster sprøyten i den gule bokse, skal ikke legges på arbeidsbenken grunnet smitte/forurensning (?). 

Bousspørsmål; har alle sprøyter en slik hette og må den settes på før den havner i dunken? Finner ikke noe om det på nett. Mener jeg leste et sted at man skal kaste sprøyten med spissen vendt ifra deg selv, usikker hvor relevant det er og finner det ikke igjen heller. 

Det jeg er usikker på er bruk av hansker. Det må jeg lese meg litt opp på. 
Har litt lyst til å skrive om å ta blodprøve.. men finner ikke nok info om hvordan det gjøres trinn for trinn. 

TS

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært på en arbeidsplass enda, er skoleoppgave. 

Oppgaven handler om smitte og riktig håndtering av farlig avfall. Scenarioet jeg velger som eksempel er da vaksine hos en pasient og hvordan man håndterer sprøyten etterpå.

Har nevnt lover, regler og prosedyrer rundt merking, håndtering og krav til hvordan avfallet skal pakkes. Som gul boks/kanylboks. Det jeg tenker da å skrive er; setter vaksine hos pasient, kaster sprøyten i den gule bokse, skal ikke legges på arbeidsbenken grunnet smitte/forurensning (?). 

Bousspørsmål; har alle sprøyter en slik hette og må den settes på før den havner i dunken? Finner ikke noe om det på nett. Mener jeg leste et sted at man skal kaste sprøyten med spissen vendt ifra deg selv, usikker hvor relevant det er og finner det ikke igjen heller. 

Det jeg er usikker på er bruk av hansker. Det må jeg lese meg litt opp på. 
Har litt lyst til å skrive om å ta blodprøve.. men finner ikke nok info om hvordan det gjøres trinn for trinn. 

TS

Alt av sprøyter bruker du fra deg og da veiver man ikke mer rundt med dem etter ferdig prosedyre. Rett oppi gul boks. Uansett om det er sprøytespisser, Swan-Ganz kanyler eller hva som helst. Inn i pasienten, ut av pasienten og inni gul boks.

Skrevet

Trodde det var påbudt med safelock nå? På "vanlige" prosedyrer.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på vaksiner:opplyser:

Anonymkode: c7e83...5c2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt av sprøyter bruker du fra deg og da veiver man ikke mer rundt med dem etter ferdig prosedyre. Rett oppi gul boks. Uansett om det er sprøytespisser, Swan-Ganz kanyler eller hva som helst. Inn i pasienten, ut av pasienten og inni gul boks.

Takk for info. Da har jeg funnet riktig info.  

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på vaksiner:opplyser:

Anonymkode: c7e83...5c2

Takk for info, kan bytte til blodprøve og da er det vell samme prosedyre? Og da er det nok en form for hette på sprøytedelen? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Der jeg jobber og alle andre steder jeg har jobbet er det kun det på blodprøvekanyle. 

Skrevet

Jobbet på vaskeri en gang og i klærne fra sykehusene fant vi en del sprøyter uten beskyttelse i lommene. Har også funnet en hel vaskemaskin full av barberblad. 

Har vært folk som har tatt ut klærne fra vaskemaskinen og stukket seg på spissen. Skummelt.

Bare noe jeg kom på når jeg leste det. Kan være greit å vite! 

Var ikke svar på spørsmålet, og er ganske åpenbart at de ikke skal legges i lommer... Så nå drar jeg. :fnise:

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Fineapple skrev:

Jobbet på vaskeri en gang og i klærne fra sykehusene fant vi en del sprøyter uten beskyttelse i lommene. Har også funnet en hel vaskemaskin full av barberblad. 

Har vært folk som har tatt ut klærne fra vaskemaskinen og stukket seg på spissen. Skummelt.

Bare noe jeg kom på når jeg leste det. Kan være greit å vite! 

Var ikke svar på spørsmålet, og er ganske åpenbart at de ikke skal legges i lommer... Så nå drar jeg. :fnise:

Oy, jeg er ikke ferdig utdannet, men jeg vet at det går imot både loven og alle prosedyrer og tiltak på arbeidsplassene. 

Skrevet

Rett i gul boks?  Så rett «som mulig» i gul boks, tenker jeg. 

Anonymkode: 46804...d55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...