momocho Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Hei Jeg skal skrive særoppgave om en problemstilling som jeg finner i boken Jonas. Jeg klarer ikke å finne noe problemstilling i boken, derfor lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Det haster 😉
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Hvordan hadde Jonas hatt det på skolen anno 2018? Kan Jonas sees som et angrep på enhetsskolen? Hvorfor tolkes Jonas som forut sin tid og skarpt samfunnskritikk? Hvordan er kampen mot autoritene beskrevet i Jonas? Anonymkode: 44547...3cf
momocho Skrevet 23. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2018 Det er bra... Jeg hadde tenkt på en som er Hvordan kan maktmisbruk mot svakegrupper føre til? og da tekte jeg å skrive om hvordan folk i samfunnet påvirket livet til Jonas.... blir litt usikker om den er bra?
ajarRun Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 8 minutter siden, momocho skrev: Det er bra... Jeg hadde tenkt på en som er Hvordan kan maktmisbruk mot svakegrupper føre til? og da tekte jeg å skrive om hvordan folk i samfunnet påvirket livet til Jonas.... blir litt usikker om den er bra? Hvordan kan maktmisbruk mot svake grupper føre til? - Jeg forstår ordene men ikke i den rekkefølgen.
momocho Skrevet 23. november 2018 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2018 Det er derfor jeg skjønner ikke dette? Jeg vil ha en problemstiling som handler som hvordan den måten frøkkenn bø gjorde påvirket Jonas liv? det med at han ble mobbet etter det og sånn.....
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #6 Skrevet 23. november 2018 21 minutter siden, momocho said: Det er bra... Jeg hadde tenkt på en som er Hvordan kan maktmisbruk mot svakegrupper føre til? og da tekte jeg å skrive om hvordan folk i samfunnet påvirket livet til Jonas.... blir litt usikker om den er bra? Hvis du skal lage en problemstillings så må du også huske på at du skal drøfte og se saken fra flere sider. Det kan være vanskelig å drøfte "Hva maktmisbruk mot svake grupper kan føre til" (hvis det var det du mente?) Anonymkode: e36df...9a4
momocho Skrevet 23. november 2018 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal lage en problemstillings så må du også huske på at du skal drøfte og se saken fra flere sider. Det kan være vanskelig å drøfte "Hva maktmisbruk mot svake grupper kan føre til" (hvis det var det du mente?) Anonymkode: e36df...9a4 Har du noe anbefalinger til noe problemstilling som kan blir drøftet fra flere sider og?
momocho Skrevet 23. november 2018 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal lage en problemstillings så må du også huske på at du skal drøfte og se saken fra flere sider. Det kan være vanskelig å drøfte "Hva maktmisbruk mot svake grupper kan føre til" (hvis det var det du mente?) Anonymkode: e36df...9a4 Har du noe anbefalinger til noe problemstilling som kan blir drøftet fra flere sider og?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #9 Skrevet 23. november 2018 2 minutter siden, momocho said: Har du noe anbefalinger til noe problemstilling som kan blir drøftet fra flere sider og? Forslag: Er frøken Bø en salamander og hvordan påvirket det i så fall relasjonen til Jonas? Det er lenge siden jeg leste boka så jeg husker ikke så mye, men Bjørneboe brukte begrepet "salamandere" (ansatte og lærere i skolen som var mest opptatt av sin egen karriere, karakterer og effektivitet, men ikke fullt så opptatt av barns ulike behov, sårbarhet og kvaliteter). Du nevner maktmisbruk over og hva skjedde i boken når Frøken Bø fant ut at Jonas ikke kunne lese allikevel? Hva var det Jonas var mest redd for skulle skje? Han ble presset til å lese foran alle selv om han ikke kunne lese fordi Strange mente at Bø burde ta ansvar og være streng med Jonas. Han ble et mobbeoffer etter ydmykelsen og var samtidig livredd for å bli sent til "Idioten"(skolen). Hvorfor fikk Jonas det mye bedre når han kom til den andre skolen? Var det fordi det ikke var "salamandere" som jobbet som der. Var det et annet skolesystem som ser barn og møter deres behov på en annen måte? Hadde relasjonen mellom Jonas og frøken Bø vært annerledes hvis hun ikke hadde vært en salamander(i Bjørneboes øyne)? Du kan eventuelt begynne med å skrive litt om hva salamandere er i Bjørneboes øyne(hvis du finner noe om det i boka, andre bøker eller på nettet) og deretter komme inn på problemstillingen. Du kan bruke relasjonen mellom Jonas og frøken Bø som et eksempel på Bjørneboes krtikk av skolesystemet og hvordan skolesystemet eventuelt begrenser barnas frihet og muligheter. Har skrevet noen spørsmål over som kanskje kan være til hjelp, men kast dem hvis du ikke får noe ut av dem. Det viktigste er at du finner noe du synes er interesssant å skrive om. Ikke tenk for vanskelig. En problemstilling er et spørsmål som du prøver å finne svarene på i oppgaven. Det finnes som regel ikke ett svar, og jeg tror ikke læreren er ute etter det heller, men at du har prøvd å tenke litt rundt det og viser det i teksten du skriver. Anonymkode: e36df...9a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå