Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg røyker ikke lenger, drikker ikke lenger, snuser ikke lenger - men nå har jeg opplevd noe rystende og har veldig behov for å ta en nikotintyggis jeg har liggende. Hvor lenge må jeg vente med å amme hvis jeg gjør det? Babyen er 5 måneder. 

Anonymkode: 3f0cf...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta heller å puss tennene, da får du en ren følelse og lysten på å putte noe inn minker. 

Nikotin-craving varer også bare i 3 minutter før den minker igjen så innen du leser dette innlegget burde du allerde være bedre. 

Dersom du MÅ ta en liten tyggis så kan jeg ikke tenke meg at den i seg selv gjør noen skade. 

Anonymkode: 51bc6...cca

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg røyker ikke lenger, drikker ikke lenger, snuser ikke lenger - men nå har jeg opplevd noe rystende og har veldig behov for å ta en nikotintyggis jeg har liggende. Hvor lenge må jeg vente med å amme hvis jeg gjør det? Babyen er 5 måneder. 

Tygg en tyggis eller to du. Det går fint. Ta en rett etter amming. 

Skrevet

Amme først, nikotin rett etterpå. Man kan amme selv om man røyker/snuser/inntar nikotin, men det er selvsagt enda sunnere for babyen å la være. Men ammehjelpen råder altså til å amme først, slik at det går lengst mulig tid før man må amme igjen etter nikotininntak. 

Skrevet

Nikotin går over i melken og den oppkonsentreres og blir faktisk høyere enn i morens blod.

Nikotininnholdet i melken har en halveringstid på 90 minutter. Halveringstiden skal ganges med 5 for å finne ut når et stoff er brutt ned. Det betyr at det er 450 minutter (7,5 time) før all nikotin er ute av melken. Kilde: Thomas Hale: Medication and Mother's Milk 2014

Nikotintyggegummi anbefales generelt ikke til ammende, men dersom du ikke greier å slutte å røyke uten tyggegummien, kan det være et alternativ. Barnet får samme mengde nikotin i seg, men slipper i hvert fall alle de andre skadelige stoffene. Snakk med legen din om dette.

https://ammehjelpen.no/artikkel/33/Royking-og-snus

Jeg ville prøvd å gjøre noe annet for å roe meg - tygg vanlig tyggis, drikk en kopp te, sutt på en slikkepinne? 

Men må du ha nikotin vent så lenge du klarer med å amme så baby får i seg minst mulig nikotin .

Anonymkode: 76f4d...d11

• Liker 3
Skrevet

Uff, jeg hadde virkelig lyst til å kunne gjøre dette én gang i et nødstilfelle uten å ha så fryktelig dårlig samvittighet. Hvis man gjør det bare én gang, og ammer etter for eksempel 4 timer, så kan det vel neppe gjøre særlig skade? 

Ts 

Skrevet

Tok en halv! 

Ts 

Skrevet

Det gjør ingen skade med så lite. Morsmelkens positive egenskaper veier uansett opp for nikotinens negative. 

Skrevet

Nikotin og koffein har i utallige studier blitt påvist å være teratogener. Ergo vil de kunne føre til utviklingsforstyrrelser hos barnet. Om du er villig til å ta risikoen må du vurdere selv.

Skrevet

Kjøp onico som du kan ha liggende, det er nikotinfri snus og hjelper veldig når suget kommer, eller når den dårlige uvanen til å ha noe under leppa kommer. 

Skrevet

Ble situasjonen bedre da du tok nikotintyggisen?

Anonymkode: 26ab5...828

Skrevet

Så merkelig det er med dere som er såpass avhengig av nikotin at du MÅ bare ha det i nødsituasjoner!  Ærlig talt. 

Anonymkode: 00876...a75

Skrevet
19 timer siden, Fjeud skrev:

Nikotin og koffein har i utallige studier blitt påvist å være teratogener. Ergo vil de kunne føre til utviklingsforstyrrelser hos barnet. Om du er villig til å ta risikoen må du vurdere selv.

Feil.

Teratogener brukes som et begrep i svangerskapet. Et stoff som er teratogener betyr det at det er fosterskadelig. Nikotin er terratogent, koffein kan være det men det er dose-respons avhengig. Det er helt trygt med mengder på inntil 200 mg koffein i svngerskapet i følge helsenorge. Og 300 mg i følge uptodate. 

Fir å svare deg om nikotin og amming så bør du unngå det hvis du kan. Hvis valget er å innta nikotin og amme eller slutte å amme så anbefales amming med nikotininntak fordi det er mange positive stoffer i morsmelk. Men det øker risikoen for dårlig vektoppgang, overstimulert nervesystem hos barnet og diverse andre tilstander. Men selvfølgelig så er det bedre å ikke innta nikotin og amme.

Anonymkode: 6875e...bd8

Skrevet

Vet selvfølgelig hva begrepet betyr, men fikk ikke med meg det var snakk om amming selv om det står det i trådtittelen.

forøvrig har det blitt påvist at koffein, også tilsvarende 200mg kan føre til utviklingsavvik hos rotter og aper. (Altså under svangerskapet) Det er ikke blitt konkludert med noe hos mennesker. Blant annet fordi det krever enormt store populasjoner for at en skal kunne oppdage effekt siden en må ha et korrelasjonelt design og det er nok svært vanskelig å finne noen som ikke har inntatt koffein.

forøvrig burde en åpenbart ikke innta noen av disse stoffene når en ammer heller, om en først skal få et barn burde en også være voksen nok til å gjøre det beste for barnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...