Sussudio Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Jeg har tenkt på å skaffe meg hund de siste årene. Siden jeg ikke har hatt hund før, er det stadig problemstillinger som dukker opp som gjør at jeg blir usikker på hvordan tilværelsen med valp blir. Jeg er hjemme på dagtid, og har to tenåringer boende hjemme. Vi bor i leilighet i by, men har flotte turområder rett i nærheten som jeg allerede benytter meg av daglig. Akkurat nå er det puddel eller tibetansk terrier som står høyest på ønskelista. Akkurat nå er det å få valpen husren som opptar meg:-). Har skjønt at mye er gjort ved å ta ut valpen hver gang den har spist, sovet og lekt. Høres overkommelig ut om dagen, men finnes det løsninger for å slippe å gå ut om natten? Vi bor i tredje etasje, og jeg må innrømme at det frister lite å løpe opp og ned der på nattestid. Kan man ha tissekasse til hund (har googlet og sett ulike løsninger) uten at det ødelegger treningen til husren? Ev andre triks? Skjønner at jeg må opp om natten, men hadde vært deilig å slippe trappa!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Jeg bodde knotete til, og hadde en stille valp, så på natta gikk han på do på matta si som vi hadde i stua. Det var samme type matte som han hadde hjemmefra og vi hadde den lett synlig for han gikk kun på do på den så tuslet han bort på den tok vi han med ut. Så på natta tisset han på denne uten at han sa ifra. Jeg brukte litt lengre tid på å få han husrein enn første hunden, men det var overkommelig. Om du blir vekt, ville jeg gått ut. Anonymkode: 7b5d6...83b
Tabris Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 Så lenge du tar valpen ut flere ganger om dagen så blir den som regel stueren av seg selv når den er fysisk og mental moden for det. Hvis du ikke ønsker å gå ut om natta så kan du ha tissematter inne, f.eks i dusjen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Når vi hadde valp så sov hun gjennom hele natten. Laget en rutine på at siste måltid var kanskje klokken 7, gikk tur 3-4 timer senere å passet på at hun fikk gjøre skikkelig fra seg før leggetid. Aldri stått opp om natten eller hatt uhell. Men, når vi sto opp så var valpen 1 prio, pusse tenner/ta på klær gjorde vi etterpå. Hvis du har en tissematte/kasse for sikkerhetsskyld den første tiden så er det bra. Men jeg hadde kontrollert inntak av mat/vann om kvelden, og evt bare hatt en badekåpe/t skjorte og nattasbukse å hive på meg for å få valpen fortest mulig ut når den våknet. Uansett, vær forberedt på at valpen vil ha uhell i begynnelsen. Vi hadde mer problemer med tissing type midt på dagen/kvelden hvis vi var uoppmerksomme eller glemte å ta henne ut etter hun hadde lekt en stund. En voksen/unghund er ikke et alternativ for dere? Anonymkode: 2c918...50b 1
Sussudio Skrevet 24. november 2018 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2018 Takk for gode svar! Da høres det ut som prosjekt husren blir gjennomførbart:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå