Gå til innhold

Tid for julepresanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår familie er vi to barn, hvor den ene er gift og den andre singel.

I flere år nå har foreldrene våre gitt oss penger til jul. Begge får samme beløp, men den som er gift, må dele sin sum med ektefellen. Det har også vært år hvor den single har fått like mye som den med familie har fått samlet (barn/ barnebarn).

Er dette vanlig praksis, og er det egentlig greit?

Anonymkode: 80193...36e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hengt meg opp i summer på julegaver jeg får jeg. Det er da virkelig ikke det som er viktig. Syns folk skal gi som de føler for jeg.

Men når jeg gir gaver så prøver jeg å gi omtrent lik sum til søsken, men det kan jo bli litt avvik da jeg prøver å gi noe de ønsker seg. Jeg tenker det er mest rettferdig. Kommer det partner inn så blir gaven kanskje felles, men hvorfor skal de få mer? Hos oss har det også vært vanlig å gi mindre i gave til de voksne når det kommer barn, og heller gi mer til barna. Det syns jeg er helt riktig.

Anonymkode: ebb8f...0d4

• Liker 3
Skrevet

I både min og mannens familie får hver enkelt like mye, så et par får til sammen mer enn en som er enslig. Jeg ville nok stusset litt om en som er enslig fikk det samme som en hel familie, men samtidig kan det jo være grunner til det som at den enslige har behov for litt økonomisk hjelp, at man gir mindre i gave til et par med barn (det har jeg inntrykk av at er vanlig) eller at foreldrene kun gir gave til egne barn og ikke til deres partner.

• Liker 1
Skrevet

Er du den med familie?

Har du spurt foreldrene dine om dette? De har kanskje en forklaring.

Anonymkode: cc4d8...501

Skrevet

Nei, det syntes jeg blir merkelig, med mindre foreldrene har veldig stram økonomi. Her får alle i familien samme sum.  700 per hode til barn, svigerbarn og barnebarn. 

Anonymkode: bd1cf...912

• Liker 1
Skrevet

Her får vi lik sum alle sammen, med og uten partner. Aldri tenkt at det er urettferdig? Jeg deler gledelig med min partner, eller så sier han at jeg kan bruke pengene selv på frisør eller noe annet jeg trenger. Null stress. 

Anonymkode: 2a7fc...c8d

• Liker 5
Skrevet

Her får mannen det samme som han fikk da han var singel, og like mye som broren. Har aldri tenkt over at det ikke skal være rettferdig.

Anonymkode: 64c50...844

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får mannen det samme som han fikk da han var singel, og like mye som broren. Har aldri tenkt over at det ikke skal være rettferdig.

Så du får ingen julegave av dine svigerforeldre? 

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får vi lik sum alle sammen, med og uten partner. Aldri tenkt at det er urettferdig? Jeg deler gledelig med min partner, eller så sier han at jeg kan bruke pengene selv på frisør eller noe annet jeg trenger. Null stress. 

Anonymkode: 2a7fc...c8d

Så du bruker penger dere får til julepresanger, til frisør?

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som allerede nevnt: du får ingenting av dine svigerforeldre?

Ja, jeg er den med familien, og jeg begynner å kjenne på at dette ikke alltid er så greit... Vi får av og til penger fra foreldrene våre, og vi får alltid likt. Mens den single kan bruke sine penger på "piker, vin og sang", deler jeg mine med mann og barn (har som regel ALLTID brukt de på utstyr til barna).

Jeg begynner å føle på denne urettferdigheten... Jeg har barn, med alt det innebærer. Alt vi har av penger går til barna og driften av familien. Og ikke en gang julepresangen fra mine egne foreldre er til bare meg. Jeg har ingen problemer med å dele, men jeg blir skuffet over at foreldrene mine ikke ser urettferdigheten... Eller kanskje at de ikke ser meg, i det hele tatt... Jeg har bare blitt mammaen til barnebarna...

Av svigerforeldrene får alle likt, lik sum pr hode. Ikke like mye, men MYE enklere å forholde seg til :) 

TS

• Liker 2
Skrevet

De tenker kanskje at de gir likt til hver "gren" av barneflokken samlet sett? Det er ikke helt ulogisk, slik er det f.eks når arv fordeles.

I retur gir man jo også som par, jeg gir ikke dobbelt så mye til foreldrene mine fordi min mann også står på fra-lappen. 

Jeg tror mitt single søsken får minst like mye som vi andre får som par.

• Liker 4
Skrevet

Men hvor mye penger er det snakk om? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir penger både til barn og svigerbarn. Like summer. Altså f.eks 1000 kr til Ola og 1000 kr til Kari som er et par. Og 1000 kr til Per som er singel. 

Anonymkode: b18bc...382

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er den med familien, og jeg begynner å kjenne på at dette ikke alltid er så greit... Vi får av og til penger fra foreldrene våre, og vi får alltid likt. Mens den single kan bruke sine penger på "piker, vin og sang", deler jeg mine med mann og barn (har som regel ALLTID brukt de på utstyr til barna).

Jeg begynner å føle på denne urettferdigheten... Jeg har barn, med alt det innebærer. Alt vi har av penger går til barna og driften av familien. Og ikke en gang julepresangen fra mine egne foreldre er til bare meg. Jeg har ingen problemer med å dele, men jeg blir skuffet over at foreldrene mine ikke ser urettferdigheten... Eller kanskje at de ikke ser meg, i det hele tatt... Jeg har bare blitt mammaen til barnebarna...

Av svigerforeldrene får alle likt, lik sum pr hode. Ikke like mye, men MYE enklere å forholde seg til :) 

TS

Igjen lurer jeg på hvor mye penger det er snakk om, når dere av og til får en sum hver dere to.

Og til jul: skal de pengene du får dekke gaver til barna deres, eller får de egne julegaver fra foreldrene dine?

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvorfor er det urettferdig? Du har valgt familie. Den enslige er alene om alle utgifter. Dere er to. Livet kan oppleves urettferdig fra alle vinkler. Hvorfor skal den enslige få mindre bare fordi du har barn og mann? Det er jo også urettferdig å gi mer til dem som har familie. 

Du har VALGT familie akkurat som at du VELGER å bruke pengene du får på barna. 

Endret av altflyter
  • Liker 6
Skrevet

Får ikke dine barn gaver fra dine foreldre? Gir ikke bestemor gaver til barnebarn? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I vår familie er vi to barn, hvor den ene er gift og den andre singel.

I flere år nå har foreldrene våre gitt oss penger til jul. Begge får samme beløp, men den som er gift, må dele sin sum med ektefellen. Det har også vært år hvor den single har fått like mye som den med familie har fått samlet (barn/ barnebarn).

Er dette vanlig praksis, og er det egentlig greit?

Ja det er vanlig i mange familier. Min også.

Gir du dobbelt opp til de som er par, eller gjelder det bare andre veien?

Her gir jeg gave til par og single og de får stort sett lik verdi på gavene. Det samme får vi av foreldre og svigerforeldre. For meg er det mest naturlig.

Anonymkode: 86b6c...9f7

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du får ingen julegave av dine svigerforeldre? 

De deler vel da, verre er det ikke.

Anonymkode: 86b6c...9f7

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men i min familie gir vi alle gaver til hverandre, uavhengig av blodsbånd. Dvs jeg gir gave til både min søster og min svoger, og de får like mye hver som min bror som er singel. Samme andre veien, hvis jeg og mannen spleiser på noe med den single broren min, så betaler vi 2/3 og han 1/3, for vi er jo to, og vi får dobbelt så mye tilbake (til sammen) som det han får alene.

Unntaket er barn, de får også like mye hver, men de tas ikke med i regnestykket når de er med og gir, for de bidrar jo ikke med penger. Men de gir gjerne noe de har laget selv ved siden av. :)

Vi er ganske mye sammen alle sammen og har et selvstendig forhold til hverandre, så kanskje det har noe med det å gjøre. Svogeren min er ikke bare en del av søsteren min og skal ta del i hennes gave, han er "Stian" og får egen gave. Og ønsker de seg noe sammen så får de dobbelt så mye.

Anonymkode: 425c2...b38

Skrevet

Her får vi som regel vi søsken penger av foreldrene våre til jul, og ja, singel får det samme som samboer/gift får som par. Eks. singel får 1000,- og par får 1000,- sammen. Aldri reagert på det, selv om jeg aldri har vært den single!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...