Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en jobb der jeg tjener ca 420.000,-, men søker meg videre til en annen mer relevant jobb for utdannelsen min. Min venninne jobber i en bedrift jeg skal på intervju til og tjener ca 390.000,-. Hun har en høyere stilling enn meg, men tjener 30.000,- mindre. Jeg regner ikke med at jeg blir tilbudt høyere lønn enn henne (men antageligvis noe likt/lavere). Dette er drømmejobben, men jeg kan rett og slett ikke gå ned i lønn. Det går akkurat rundt med 420.000,- (aleneboer i storby). 

Er veldig usikker på hva jeg kan si når teamet blir brakt opp og ønsker virkelig jobben, men at de da må matche lønnen jeg har nå.. Hva tenker dere? Og har dere noe forslag til hva jeg kan si? Jeg synes virkelig ikke 420.000,- er en veldig bra lønn heller, og ikke for en sånn type stilling. Dette er en stilling som krever minimum økonomi bachelor eller bachelor i jus så jeg synes det er meget rart at venninnen min tjener så lite. Jeg har sett dette på kontrakten hennes så jeg vet at hun tjener 390k. 

Anonymkode: 2be02...c93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å fortelle hva lønna di er og at du ikke er villig til å gå ned i lønn.

Du sier jo selv at du ikke har mulighet til det, og da må man være kynisk.

• Liker 5
Skrevet

Det er vanlig å si hva man har som et minstekrav, og hvis de vil ha deg så vet de at de bør matche eller gå høyere. Mange legger derfor på noe når de sier hva de har fra før.

Synes også det høres litt lavt ut, så du er nok fort ikke eneste på intervju som har dette kravet. De må jo være konkurransedyktige på lønn når de ansetter, så selv om de alltid vil prøve å gå lavest mulig så ser de jo hvor den nedre grensen ligger. 

Kanskje venninna di kom inn som nyutdannet (?) og solgte seg veldig billig for å få drømmejobben, kommer man skjevt ut i startblokken kan det ta tid å jobbe seg opp til god lønn dersom hun ikke er veldig god til å forhandle og bedriften er kjip (i mangel på bedre ord i farten). Det er nok ikke alltid sånn at lønnstrinnene er jevne og faste etter stilling selv om det høres rettferdig ut, har du gode kort på hånden og bedriften virkelig vil ha deg så kan du gå forbi folk som aldri ber om noen lønnsforhøyelse, selv om de har mer ansiennitet eller en høyere stilling. Jeg har faktisk sett folk komme ut av en lønnsforhandling med høyere tittel og et abonnement på DN og vært strålende fornøyde, selv om de gikk opp 0 kroner i lønn, så av og til er forfremmelse bare "pynt".

Anonymkode: f842d...0cc

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å si hva man har som et minstekrav, og hvis de vil ha deg så vet de at de bør matche eller gå høyere. Mange legger derfor på noe når de sier hva de har fra før.

Synes også det høres litt lavt ut, så du er nok fort ikke eneste på intervju som har dette kravet. De må jo være konkurransedyktige på lønn når de ansetter, så selv om de alltid vil prøve å gå lavest mulig så ser de jo hvor den nedre grensen ligger. 

Kanskje venninna di kom inn som nyutdannet (?) og solgte seg veldig billig for å få drømmejobben, kommer man skjevt ut i startblokken kan det ta tid å jobbe seg opp til god lønn dersom hun ikke er veldig god til å forhandle og bedriften er kjip (i mangel på bedre ord i farten). Det er nok ikke alltid sånn at lønnstrinnene er jevne og faste etter stilling selv om det høres rettferdig ut, har du gode kort på hånden og bedriften virkelig vil ha deg så kan du gå forbi folk som aldri ber om noen lønnsforhøyelse, selv om de har mer ansiennitet eller en høyere stilling. Jeg har faktisk sett folk komme ut av en lønnsforhandling med høyere tittel og et abonnement på DN og vært strålende fornøyde, selv om de gikk opp 0 kroner i lønn, så av og til er forfremmelse bare "pynt".

Anonymkode: f842d...0cc

Ja, men noen ganger kan endret/bedre stillingsbeskrivelse være gull verdt for tiden fremover. Noen ganger kan man bruke det som forhandlingskort i neste forhandling, eller så kan det åpne for andre muligheter i andre bedrifter. 

Anonymkode: 779e9...01e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...