Gå til innhold

Vi har alle vårt livssyn, så hvorfor tror så mange at de er smarte fordi de ikke følger noen offentlig religion?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Religion kommer også i mange grader. Noen land har tettere religiøse miljø enn andre, mens i land som f.eks Norge så er det de færreste som tror på Gud. Men jeg lurer på, er DITT livssyn så mye bedre enn alle andres?
Jeg blir ikke kvitt mitt livssyn samme hvor mye andre prøver å prakke på meg at "nei, det er slik". 
Noen tror at en Gud har forutbestemt skjebnen våres og derfor er det ingen vits å gjøre noe med det. 
Noen tror at livet ikke har en eneste mening, for meg høres dette helt fjernt ut, selv om disse ser seg selv som veldig moderne..
Jeg tror ikke på Gud i bibelen, men jeg tror de som får visse roller i livet våres er der for en grunn ja. 

Anonymkode: 0ef36...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje

Anonymkode: e6369...861

Skrevet

Du sier jo selv at det er tilfeldigheter som bestemmer hva du ender opp med å tro på. Det er ingen gal eller rett gud, bare en haug av guder å velge mellom. Du har valgt en, eller noe, akkurat som mange andre. Jeg har kikket på alternativene, og ikke funnet noen jeg mener er sannsynlig, og har dermed forkastet alle. 

Det betyr ikke at jeg ikke tror at livet har mening. Jeg tror bare ikke det har noen mening i forhold til hva som skjer når livet er over. Mitt liv har masse mening, kjærlighet, familie, tillit, vitenskap og vennskap er noe av det jeg bryr meg om hver dag. Uten at jeg tror på en gud. 

• Liker 1
Skrevet

For meg handler intellekt mye om å kunne tenke selvstendig og kritisk. Religion er for meg det stikk motsatte, nemlig tankekonroll. De store monoteistiske religionene spredde seg med bakgrunn i at man ønsket å kontrollere mennesker. Der vi i dag har kontrolleres mye av penger, var det værre før. Større avstander og dårligere levekår, gjorde religion perfekt til dette. I dag er det nærmest absurd at disse henger igjen.

Det er en grunn til at kristne og muslimer i stor grad ønsker å forme barn, fordi de religiøse lederne vet at dette er metoden for å skape tro gjennom livet. Det er heller få som finner religion senere i livet, dersom de ikke er oppdratt religiøst. Derfor er det viktig å doktrinere barn fra lav alder av, slik at de har en barnetro. Uten dette ville religion dødd ut av seg selv.

Det finnes mange smarte mennesker som er religiøse, men at de er farget av religion trekker selvsagt ned. De mangler en evne til selvrefleksjon, og se at den eneste grunnen til deres religion er at de er vokst opp med det, og blitt systematisk påvirket fra de er små barn.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Example skrev:

For meg handler intellekt mye om å kunne tenke selvstendig og kritisk. Religion er for meg det stikk motsatte, nemlig tankekonroll. De store monoteistiske religionene spredde seg med bakgrunn i at man ønsket å kontrollere mennesker. Der vi i dag har kontrolleres mye av penger, var det værre før. Større avstander og dårligere levekår, gjorde religion perfekt til dette. I dag er det nærmest absurd at disse henger igjen.

Det er en grunn til at kristne og muslimer i stor grad ønsker å forme barn, fordi de religiøse lederne vet at dette er metoden for å skape tro gjennom livet. Det er heller få som finner religion senere i livet, dersom de ikke er oppdratt religiøst. Derfor er det viktig å doktrinere barn fra lav alder av, slik at de har en barnetro. Uten dette ville religion dødd ut av seg selv.

Det finnes mange smarte mennesker som er religiøse, men at de er farget av religion trekker selvsagt ned. De mangler en evne til selvrefleksjon, og se at den eneste grunnen til deres religion er at de er vokst opp med det, og blitt systematisk påvirket fra de er små barn.

dette.. Jeg kjenner omtrent ingen som ikke vokste opp med sterkt religiøse foreldre som ikke har samme religion i voksen alder. En kristen venninne hadde en superkristen far. Han skulle alltid messe for oss unger om vi var på besøk. Jeg tenkte fra ung alder at folk som trodde på bibelen måtte være lite intelligente. Denne kristne venninnen er med i samme menighet i dag. Samme med de muslimske jeg vokste opp med. Hadde en kjæreste som var med i jehovas vitner, og gjett hva- foreldrene var det også (sjokk!). Og sånn går troen fra generasjon til generasjon. Får jeg barn selv skal de lære å tenke selvstendig. 

Anonymkode: faffb...462

Skrevet
5 timer siden, Example skrev:

tull, mange velger helt andre religioner enn de er vokst opp med. eller vokser ikke opp med noen og blir religiøse senere.

Anonymkode: c2d55...2f0

Skrevet

Det er selvfølgelig latskap å tro at man er intelligent bare fordi man ikke er religiøs, spesielt når man har vokst opp i et sekulært land som vårt. Her får man ateismen gratis akkurat som mennesker som vokser opp med religion får dette gratis. Illusjoner kommer vi alltid til å ha uansett ettersom vi er dyr med evne til symbolskaping. Men å påpeke at religion er irrasjonelt og ulogisk er liksom det enkleste som finnes, og mange føler seg smarte av det. Sånn kommer det til å fortsette å være. Folk er folk.

Anonymkode: 2024b...6eb

Skrevet
5 timer siden, Example skrev:

Selvfølgelig påvirkes barn av det foreldrene tror på, men å påstå at det er en agenda fra religiøse ledere er en smule konspiratorisk. Foreldre velger det livssynet de mener selv er best og vil følgelig at barna skal følge samme vei. Det bør heller ikke overraske at det gjelder begge veier. Jeg har selv erfaringer med venner som har vokst opp i svært ateistiske hjem. De kunne som stadig vekk "forkynne" at en tilværelse uten Gud var det rette. Det samme fenomenet (om man kan kalle det det) gjelder også politisk syn, sport, interesser, etc. Barn tar etter foreldrene.

Anonymkode: f01d4...17e

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig påvirkes barn av det foreldrene tror på, men å påstå at det er en agenda fra religiøse ledere er en smule konspiratorisk. Foreldre velger det livssynet de mener selv er best og vil følgelig at barna skal følge samme vei. Det bør heller ikke overraske at det gjelder begge veier. Jeg har selv erfaringer med venner som har vokst opp i svært ateistiske hjem. De kunne som stadig vekk "forkynne" at en tilværelse uten Gud var det rette. Det samme fenomenet (om man kan kalle det det) gjelder også politisk syn, sport, interesser, etc. Barn tar etter foreldrene.

Mennesker flest er i stor grad konforme, ateister også.

Skrevet

Synes du at du er smartere enn noen som tror på julenissen? Av samme grunn synes de som klarer å gjennomskue litt mer omfattende overtro at de er smartere enn de som ikke klarer det.

Anonymkode: 2bb8b...d43

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

tull, mange velger helt andre religioner enn de er vokst opp med. eller vokser ikke opp med noen og blir religiøse senere.

Anonymkode: c2d55...2f0

Nei, svært få bytter religion, ut ifra hvor mange som faktisk vokser opp med det. At mange dropper religionen de har vokst opp med er noe annet. Det er jo et godt tegn på intellekt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Historisk sett er religion et verktøy for kontroll over mennesker. Nå er det i vestlige land blitt mer tradisjon. 

Skrevet
37 minutter siden, Example skrev:

Historisk sett er religion et verktøy for kontroll over mennesker. Nå er det i vestlige land blitt mer tradisjon. 

Nja. Jeg er usikker på om det tidligere har vært en bevisst tanke om å bruke religion for å kontrollere. Det har nok vel så mye vært en overbevisning som har vært mer eller mindre tvunget på folket. Det gjelder for øvrig ikke bare religiøse styrer. Kommunismen i Sovjetunionen og i Kina var i sin tid definitivt forkjempere for ateismen og i Myanmar (som da het Burma) massakrerte Røde Khmer titusenvis av religiøse.

Når det gjelder religiøs "arv" innad i familien (som er det vi egentlig diskuterer) så kan jeg neppe tenke meg at det har vært gjort for at det skal bli lettere å kontrollere familiemedlemmene. Hei dreier det seg nok først og fremst om tradisjon, forventning og personlig overbevisning.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Jeg er usikker på om det tidligere har vært en bevisst tanke om å bruke religion for å kontrollere. Det har nok vel så mye vært en overbevisning som har vært mer eller mindre tvunget på folket. Det gjelder for øvrig ikke bare religiøse styrer. Kommunismen i Sovjetunionen og i Kina var i sin tid definitivt forkjempere for ateismen og i Myanmar (som da het Burma) massakrerte Røde Khmer titusenvis av religiøse.

Når det gjelder religiøs "arv" innad i familien (som er det vi egentlig diskuterer) så kan jeg neppe tenke meg at det har vært gjort for at det skal bli lettere å kontrollere familiemedlemmene. Hei dreier det seg nok først og fremst om tradisjon, forventning og personlig overbevisning.

De fleste mindre klaner (de få som eksisterer igjen) er også religiøse, ofte animistiske. De lever i naturen og omgås dyr så det er ikke så rart. Religion har vel alltid i utgangspunktet vært et verktøy for mennesker til å forstå verden. Statsreligion har handlet mer om kontroll. Skal man snakke om å kontrollere en befolkning, så kan man i det hele tatt utvide dette til å si at samfunn også handler om kontroll. Ingen ytre og indre kontroll, intet samfunn.

Skrevet
1 time siden, Example skrev:

Nei, svært få bytter religion, ut ifra hvor mange som faktisk vokser opp med det. At mange dropper religionen de har vokst opp med er noe annet. Det er jo et godt tegn på intellekt. 

Personlig tro har ikke nødvendigvis med intellekt å gjøre. Å tro er nettopp tro. De tror. Og det kan like lite bevises at Gud ikke eksisterer som omvendt. (Jeg er ateist. Jeg tror ikke, men det hadde ikke gjort meg noe å tro - Jeg hadde ikke kjøpt doktriner likevel). Og tro gir håp til mennesker, altså kan tro også bli sett på som funksjonelt. Tro kan hjelpe på både humør, styrke og selvdisiplin. Det trenger ikke sånn sett gå utover fornuften. Det er jo ufornuftig å si at Gud ikke eksisteres, all den tid trosbegrepet nettopp faller utenfor det vitenskapelige. Man kan ikke bevise at Gud ikke eksisterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...