Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 når det står at jeg skal sjekke feks § 5 nr 2 hva betyr det? altså hva betyr nr 2??? trodde en paragrf var dlt i ledd og setninger, ikke nr?! hjelp!
Gjest TomKrus Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Har du slått opp i paragraf 5 og sett etter nummer?
Gjest Melk Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Gjør som Tom sier, slå opp, så vil du se at det er nummerert.
miracle Skrevet 29. mars 2005 #5 Skrevet 29. mars 2005 aha... skjønte det ikke for det jeg.. her er et eks: § 6 så står det et lite 1 tall oppe i høyre hjørnet for 6 tallet...... så kommer overksiften på § .......................... under står det: følgende dokumenter (så et lite 2 tall opep i høyre hjørnet igjen) kan unndras (så et lite 3 tall oppe i hjørnet)..... er det dette 2 tallet da? men da er det jo umulig å svare på et spm når § 6 nr 2 kun er to ord....??!!
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #6 Skrevet 29. mars 2005 jeg skjønte det;) takk..herregud såå blond jeg var..
Gjest Melk Skrevet 29. mars 2005 #7 Skrevet 29. mars 2005 aha... skjønte det ikke for det jeg.. her er et eks: § 6 så står det et lite 1 tall oppe i høyre hjørnet for 6 tallet...... så kommer overksiften på § .......................... under står det: følgende dokumenter (så et lite 2 tall opep i høyre hjørnet igjen) kan unndras (så et lite 3 tall oppe i hjørnet)..... er det dette 2 tallet da? men da er det jo umulig å svare på et spm når § 6 nr 2 kun er to ord....??!! Dette er fotnoter, og er ingen offisiell del av regelen. Er ikke det samme som § 6 nr 2. Lettere om dere legger inn link til lovdata...
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #8 Skrevet 29. mars 2005 lovdata hadde ikke disse små tallene..
Gjest Melk Skrevet 29. mars 2005 #9 Skrevet 29. mars 2005 lovdata hadde ikke disse små tallene.. Det burde kanskje si noe om at de ikke er en del av lovteksten..?
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #10 Skrevet 29. mars 2005 Avklaring: En paragraf kan deles opp på mange måter, og derav blir henvisningsteknikken ikke helt konsekvent. I "gamle dager" var det ikke vanlig å nummerere leddene, derav henviste man til § 6 1.ledd, 2.ledd osv. Da måtte man TELLE for å finne riktig ledd. I lange paragrafer kunne dette avogtil lede til forvirring, da det ikke alltid er så lett å finne 9.ledd i en tettskrevet paragraf. Derfor begynte noen lovskrivere med å nummerere paragrafene. Dermed kan det godt hende § 6 nr.2 er det samme som § 6 2.ledd. MEN, paragrafer er også ofte delt opp i mer enn bare ledd. En lang henvisning kan f.ex se slik ut: § 6, 2.ledd bokstav a, nr 3. Et ledd kan ofte være delt opp i flere underpunkter, og da brukes ofte bokstaver ogeller nummer. Med andre ord, man kan dele opp en paragraf på de fleste måter, men henvisningene er ofte enkle å forstå, bare en slå opp i paragrafen. § 6 nr.2 vil være det samme som § 6 2.ledd
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #11 Skrevet 29. mars 2005 Videre avklaring om "små tall". Fotnoter finnes oftes bare i den trykte utgaven av lovsamlingen. Grunnen til dette er at disse notene er skrevet og lagt til av redaktøren i lovsamlingen, og ikke av stortinget(lovgiver) Fotnotene er det kun av "opplysningsverdi". De vil gjerne henvise til andre lignende eller relevante bestemmelser, men har ingen rettslig betydning. dersom henvisningen § 5 nr.2 er riktig, så vil det være nummererte ledd i den aktuelle paragrafen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå