AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #21 Skrevet 23. november 2018 Har både rasekatt og huskatt. Betalt for begge. 9000 for rasekatten og 800 for huskatten. Synes det er flott at huskatter ikke bare gis bort. Å skaffe katt, uansett rase, binder deg for opp til 20 år, og har du ikke råd til å betale 500-1500 for en huskatt, har du nok heller ikke råd til å kastrere, chippe, vaksinere årlig, forsikring etc. Men jeg ser hvorfor rasekatten koster mer. Det er gjerne mange år med jobb for å få de beste linjene, du kjenner til sykdomshistorikk, gemytt og mer hos både far og mor, og oppdretter er der gjennom kattens levetid for råd osv. Samt noen er som nevnt spesielt interesserte. Anonymkode: 00b0d...57a 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #22 Skrevet 23. november 2018 Har allergivennlig rasekatt. Betalte for den med glede. Anonymkode: 714b3...a19 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #23 Skrevet 23. november 2018 Jeg lurer på hvorfor det er fy-fy å kjøpe en katt, men å betale titusener for en blandingsvalp er visstnok helt stuerent... Er dere klar over hvor mange som avler gatemix på bikkjene sine for å tjene penger? De som "avler" huskatter gjør det i hvertfall av ren idiot, ikke for å tjene titusener svart så de har råd til enda en ferie og luxusvarer....... Anonymkode: d1235...5a7 10
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #24 Skrevet 23. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Om den dagen kommer at en av mine katter klarer å komme seg ut og blir drektig før jeg har fått kastrert dem så kommer jeg til å ta 300 pr. Kattunge nettop fordi jeg syns det er en styggedom at katter i Norge har mindre verdi enn en plastpose på kiwi. Har ingenting med at jeg skal tjene noe som helst på de, men folk som betaler for noe tar gjerne litt bedre vare på det også. Anonymkode: c44b1...a7f Kastrer/steriliser gjerne kattungene før du selger dem. Da kan du øke prisen også. Tar du 300 for en kattunge som verken har fått vaksine, id-merking, kastrering eller noe annet virker det bare som du er ute etter å tjene penger på katten. Jeg ville ikke kjøpt den. Anonymkode: ada25...c55 2
Cyndaquil Skrevet 23. november 2018 #25 Skrevet 23. november 2018 Det er ikke rasekatter sin skyld at altfor mange ikke steriliserer huskatten sin og ikke tar penger for kattungene. Dette er et samfunsproblem. Ingen rynker på nesen når noen tar 6000 kr for en blandingsvalp, men mange synes det et uhørt når når noen tar 500kr for en huskattunge. Jeg har sett mange annonser på huskattunger «gis bort! Kom og hent! Førstemann. Kjempesøte». De setter ingen krav eller forventinger til nye eiere, bare de blir kvitt dem. Da er det masse avskum som kommer å henter, eller noen spontane som synes pusungen var sååå søt. Men ikke fult så søt når neste sommerferie kommer. Da kastes den på dør mens de er på feire. problemet er: - kattungene er gratis. Lett og skaffe, lett og dumpe/glemme - folk gidder ikke bruke 1000kr på å sterilisere katten sin. - folk setter ingen krav så lenge de blir kvitt kattungene - det fødes alt for mange huskattunger. En som har huskattunger kan være hvem som helst. Det kan være noen som har hatt kattungene og mor innestengt på et rom fordi kattungene klorer på sofaen. Kattungene blir da skye og sære. Sosialisering er viktig! en katteoppdretter kan katt! Kullene er planlagt. Jeg var opdpretter før. Jeg startet å håndtere kattungene fra de var nyfødt. Kjørte tur med dem fra 4 uker slik at de ikke skulle bli redd bilkjøring. Gjorde dem renslige, tilbragte masse tid med dem så de ble trygge og sosiale katter. De fikk vaksiner og ormekur, helseattest og NRR stamtavle. Jeg drev med mini intervju av potensielle kjøpere «hva gjør du med pus når du skal på ferie? Hva gjør at du vil ha katt nå? En katt kan bli veldig gammel så dette bør ikke gjøres spontant. Hvordan er trafikken der du bor? Er du villig å sterilisere katten når den er gammel nok» svarte de typ: at de lemmet katten alene i 2 uker mens de dro på ferie. Eller at de bestemte seg for 2 uker siden at de ville ha katt, eller var 19 år og leide leilighet, eller bodde rett ved en 60 sone. Ja da fikk de ikke kjøpe katt av meg. En oppdretter stiller krav for å best mulig sørge for at kattubgebe får det bra. De som kjøper katt av en seriøs oppdretter vet hva de får. Såklart gjør reserch. Dra på besøk. Er det en oppdretter som har 3-4 kull samtidig er det trolig ei som vil tjene penger. Har du 20 kattunger samtidig klarer du ikke å sosisere alle, styr unna slike oppdrettere 9
Hadley Skrevet 23. november 2018 #26 Skrevet 23. november 2018 Helt greit å betale for katterunger. Det viser at man vil ha katten som et nytt familiemedlem. Man betaler ikke tusenvis av kroner for en katt man ikke gidder bry seg om. Gratis katter er grunnen til at så mange driter i dem. Det er så lett å få seg en ny. Og siden de driter i å kastrere/sterilisere dem, blir det bare nye gratis kattunger til folk som ikke burde ha katt. Rasekattunger er dessuten registrerte med stamtavle, og har vært hos dyrlege for helsesjekk, vaksineringer, ormekur og ID chip. Dyrlege er ikke gratis. 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #27 Skrevet 23. november 2018 14 minutter siden, Hadley skrev: Helt greit å betale for katterunger. Det viser at man vil ha katten som et nytt familiemedlem. Man betaler ikke tusenvis av kroner for en katt man ikke gidder bry seg om. Gratis katter er grunnen til at så mange driter i dem. Det er så lett å få seg en ny. Og siden de driter i å kastrere/sterilisere dem, blir det bare nye gratis kattunger til folk som ikke burde ha katt. Rasekattunger er dessuten registrerte med stamtavle, og har vært hos dyrlege for helsesjekk, vaksineringer, ormekur og ID chip. Dyrlege er ikke gratis. Vil det si at jeg som fikk min gratis bryr meg mindre om katten min enn noen som har betalt 10000 for sin? Anonymkode: e2c25...031
Ariana807 Skrevet 23. november 2018 #28 Skrevet 23. november 2018 (endret) Men alle katter, rasekatter og huskatter trenger jo et hjem. Om alle velger huskatter, hva skjer da med rasekattungene? Da havner de på gata isteden kanskje. Det som er bra med rasekatter er at de aller fleste tar ikke å impulskjøper noe som koster 10 000kr. Kjøpet er godt gjennomtenkt til forskjell på mange som kjøper katt, sommerferien kommer og katten blir sluppet ut på gata og får aldri komme inn igjen Endret 23. november 2018 av Ariana807 3
Tvist Skrevet 23. november 2018 #29 Skrevet 23. november 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil det si at jeg som fikk min gratis bryr meg mindre om katten min enn noen som har betalt 10000 for sin? Anonymkode: e2c25...031 Det betyr det selvsagt ikke, det er mange flotte katteeiere som har fått en gratis katt. Men de som ikke tar vare på katten, er stort sett ikke interessert i å betale noe for den. Derfor bør alle betale for katter, for å luke ut noen av de useriøse. Hørte om en rusmisbruker som tok imot en drektig katt der eier hevdet de hadde fått mye penger for tidligere kull. Rusmisbrukeren tok imot katten gratis, i håp om å tjene penger. Men katten måtte bo på gata. Ble heldigvis hanket inn av en organisasjon før ungene ble født. 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #30 Skrevet 23. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kastrer/steriliser gjerne kattungene før du selger dem. Da kan du øke prisen også. Tar du 300 for en kattunge som verken har fått vaksine, id-merking, kastrering eller noe annet virker det bare som du er ute etter å tjene penger på katten. Jeg ville ikke kjøpt den. Anonymkode: ada25...c55 Da må eg også ta mer for dem. Om de skal kastreres før jeg hadde solgt dem måtte jeg hatt dem hos meg mye lenger, de fleste vil ikke ha 6 mnd gamle katter, de vil ha kattunger. Om du ikke ville betalt 300 så er du heller ikke en jeg hadde ønsket å selge til. 300 er en symbolsk sum for å luke ut useriøse kjøpere. Den ville fått ormekur og kanskje grunnvaksinen. Resten er opp til den som skal ha katten. Anonymkode: c44b1...a7f 3
funginger Skrevet 23. november 2018 #31 Skrevet 23. november 2018 10 timer siden, FrodeF skrev: Rasist! Ikkesant 🙄
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #32 Skrevet 23. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig så synes jeg at huskatter ikke skulle ha vært gratis. 500 kroner burde være minstepris. Anonymkode: 9d167...e85 Så enig. Anonymkode: 57e78...d66 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #33 Skrevet 23. november 2018 Jeg kjøpe en perser med «handikap» for 4000kr fordi som min første egne katt ville jeg vite at jeg fikk en katt som passet livsstilen min. (En rolig innekatt til liten leilighet jeg kunne skjemme bort). Kjøpte senere en gårdskattunge til 300kr fordi jeg ikke ville ta en gratis og syntes det var bra tidligere eier satte en verdi på henne. Valgte kattunge da gamlepus gikk bedre overends med kattungene i nabolaget. Er selvfølgelig veldig glad i begge kattene, og begge er forsikret, kastrerte/steriliserte, vaksinerte og chippet. Synes det er verre med de som tar inn gratis. Neste gang blir det en eldre katt fra dyrebeskyttelsen. Både jeg og samboer føler oss klare for å kunne ta imot en katt med en potensiell "bagasje". Anonymkode: c7bfa...d86 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #34 Skrevet 23. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke ville betalt 300 så er du heller ikke en jeg hadde ønsket å selge til. 300 er en symbolsk sum for å luke ut useriøse kjøpere. Den ville fått ormekur og kanskje grunnvaksinen. Resten er opp til den som skal ha katten. Anonymkode: c44b1...a7f Da er vi nok langt på vei enige. Jeg siterer hva jeg skrev i innlegget mitt: Sitat Tar du 300 for en kattunge som verken har fått vaksine, id-merking, kastrering eller noe annet Gir du katten vaksine, ormekur eller noe annet i den gata kan det selvsagt gjenspeiles i prisen. Anonymkode: ada25...c55
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #35 Skrevet 23. november 2018 Hmm så jeg kan la være å sterilisere katten min, deretter ta 300 kr pr kattunge! Dette er god business. Anonymkode: e2c25...031
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 23. november 2018 #36 Skrevet 23. november 2018 Veldig mange har kattunger de må gi vekk, dermed gir de de gratis fordi de er vanskelige å gi vekk. Har aldri fått lov til å ha katt selv, men har veldig lyst på en. Hadde aldri vært stygg med den
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #37 Skrevet 23. november 2018 Katten min har jeg kjøpt gjennom Dyrebeskyttelsen. Hun var ferdig sterilisert og chippet, så jeg betalte gladelig 1000 kr for henne. Hun er en nervøs katt som trenger å være alene-katt og mye omsorg, og jeg er veldig glad for at jeg har henne. Kunne aldri betalt for en rasekatt, når det er så mange katter hos Dyrebeskyttelsen som allerede trenger et hjem. Jeg forstår heller ikke de som ikke steriliserer/kastrerer kattene sine. Anonymkode: 9d6f0...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #38 Skrevet 23. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er vi nok langt på vei enige. Jeg siterer hva jeg skrev i innlegget mitt: Gir du katten vaksine, ormekur eller noe annet i den gata kan det selvsagt gjenspeiles i prisen. Anonymkode: ada25...c55 Virket bare som at du mente at for den prisen skulle katten ha fått både vaksiner, ormekur, helsesjekk og kastrering. Noe som sier seg selv at er uaktuelt Anonymkode: c44b1...a7f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #39 Skrevet 23. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm så jeg kan la være å sterilisere katten min, deretter ta 300 kr pr kattunge! Dette er god business. Anonymkode: e2c25...031 Ja skikkelig fornuftig du. Ikke skaff deg dyr er du snill Anonymkode: c44b1...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #40 Skrevet 23. november 2018 Hadde mye heller gitt 10 000 for en huskatt enn en rasekatt. Betalte 2000 for huskatten min for 2 år siden. Anonymkode: 7592f...7f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå