Gå til innhold

Hva synes du om folk som kjøper katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange hjemløse katter i norge og hver dag blir katter lagt ut på finn.no gratis. Hvorfor velger da noen å KJØPE  katter når de kan adoptere? Ser mange selger kattunger for 10 000 + og det virker helt sykt at vi forskjellsbehandler katter basert på rase?  Livet til en maine coon katt er ikke mer verdt enn livet til en vanlig huskatt. 😢  Det er rasistisk. Synes synd på alle kattene som dør hvert år fordi ingen vil ha de men de vil heller betale flere tusen kroner på en katt med "riktig" rase.

Anonymkode: ec3d7...80d

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig så synes jeg at huskatter ikke skulle ha vært gratis.  500 kroner burde være minstepris.

Anonymkode: 9d167...e85

• Liker 25
Skrevet

Det er dumt å legge ut katter gratis på finn. De blir ofte brukt som slange mat eller andre jævlige ting. Alle burde ta penger for det. 

Helt enig, alle katter er verdt like mye. Men hadde det vært sånn at en vanlig huskatt kostet 10.000 og en Maine coon kostet 10.000 så hadde mange valgt Maine coon istedenfor... derfor hadde mange flere katter dødd om det var sånn. Så på en måte er det bra at de "flotteste" kattene koster mye, da er det større sjanse for at flere velger en katt de kan få for 500 kroner, eller gratis... 

Anonymkode: 790c4...896

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange hjemløse katter i norge og hver dag blir katter lagt ut på finn.no gratis. Hvorfor velger da noen å KJØPE  katter når de kan adoptere? Ser mange selger kattunger for 10 000 + og det virker helt sykt at vi forskjellsbehandler katter basert på rase?  Livet til en maine coon katt er ikke mer verdt enn livet til en vanlig huskatt. 😢  Det er rasistisk. Synes synd på alle kattene som dør hvert år fordi ingen vil ha de men de vil heller betale flere tusen kroner på en katt med "riktig" rase.

Man skal ikke ta til seg gratis katter, skjønner fu, for da støttwr man de som ikke steriliserer katten sin. Logisk.... 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Fuck that sa vi og tok til oss verdens beste mjau gratis. 

Anonymkode: e2c25...031

• Liker 2
Skrevet

Vi adpoterte en jentekatt, viste seg å være gutt. Da var det bare å kastrere, chippe og døpe om :P Han er 3 år nå og viste seg å bli svæææær og tung! Elsker han som ett familiemedlem, og vi baserte kjøp av hus mye på hva som kom til å bli bra for han. Ikke i byens kjerne f.eks, men litt roligere. Vi må også vurdere feriene vi tar og sørge for at vi har kattepasser som kan gi mat, vann, kos, slippe han ut om dagen og inn om natten. 

Vi fikk han gratis da han var litt over en uke gammel (ifølge veterinær), da han ble funnet i veikanten av en turgående. Ikke noe tegn til at han var forlatt der av menneske, han bare lå der alene. Er glad for at vi fikk ham fremfor å måtte betale 500 kroner, ble en temmelig stiv veterinærregning og melkeerstatning + at han måtte mates med sprøyte så jeg måtte hjem seks ganger i arbeidstiden. Har heldigvis en jobb som lar meg flexe arbeidstid :)

Så jeg tenker mest positivt om oss som adopterer en katt gratis som trenger det og elsker den. Er ikke like fan av horehullene som gir fanden i katten når den ikke lenger er liten og søt. Men som en generell regel bør man ikke skaffe seg katt om man ikke kan betale 2000 for den, inkludert sterilisering/kastrering, chipping og barne-kattemat.  Burde vært standard at den som blir første matmor/far for pus må sørge for at det blir gjort før den selges videre. 

Anonymkode: 5d1ac...d28

• Liker 7
Skrevet

Selvsagt er ikke alle katter like mye verdt? Nå jeg skal kjøpe katt kommer jeg til å ta hensyn til utseende, personlighet og gemytt, akkurat slik man gjør når man kjøper seg hund. Alle hunder er ikke like mye verdt, heller ikke alle hester eller kyr.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har kjøpt katt. Men jeg føler ikke at jeg er rasistisk fordi om. Har tidligere hatt vanlige huskatter, og har vokst opp med vanlige huskatter. Men denne gangen ønsket jeg denne rasen og hadde råd til å betale for den. 

Anonymkode: cc4f3...688

• Liker 6
Skrevet

Det med rase går ofte på at de da kjenner til sykdomshistorien til foreldrene osv i tilleg til at det for mange er en lidenskap å ha en spesiell rase, man har også en ganske god pekepinn på hvordan lynnet til katten blir ved å studere foreldre og tidligere avkom. Jeg har selv en blanding, å har ingen planer om å bruke flerfoldige tusen på en rasekatt, men jeg kan forstå hvorfor noen velger det, uten at jeg mener at de skal «halshugges» av den grunn. 

Anonymkode: c44b1...a7f

• Liker 9
Skrevet

Jeg betaler ikke for en huspus. Jeg har sett noen selger vanlig huspus fra 1000 til 2000kr til den prisen DA forventer jeg at den er kastrert og chippet ++. Men nei, de er ikke det😳

mellom 300- 500 kan jeg betale, for å dekke over fôret og ormekur de har gitt katten.

Anonymkode: 9b801...916

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
2 timer siden, funginger skrev:

Selvsagt er ikke alle katter like mye verdt? Nå jeg skal kjøpe katt kommer jeg til å ta hensyn til utseende, personlighet og gemytt, akkurat slik man gjør når man kjøper seg hund. Alle hunder er ikke like mye verdt, heller ikke alle hester eller kyr.

Selvfølgelig er de like mye verdt alle sammen

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dumt å legge ut katter gratis på finn. De blir ofte brukt som slange mat eller andre jævlige ting. Alle burde ta penger for det. 

Helt enig, alle katter er verdt like mye. Men hadde det vært sånn at en vanlig huskatt kostet 10.000 og en Maine coon kostet 10.000 så hadde mange valgt Maine coon istedenfor... derfor hadde mange flere katter dødd om det var sånn. Så på en måte er det bra at de "flotteste" kattene koster mye, da er det større sjanse for at flere velger en katt de kan få for 500 kroner, eller gratis... 

Anonymkode: 790c4...896

Slangemat?😱😱 Stakkars

Skrevet

Om den dagen kommer at en av mine katter klarer å komme seg ut og blir drektig før jeg har fått kastrert dem så kommer jeg til å ta 300 pr. Kattunge nettop fordi jeg syns det er en styggedom at katter i Norge har mindre verdi enn en plastpose på kiwi. Har ingenting med at jeg skal tjene noe som helst på de, men folk som betaler for noe tar gjerne litt bedre vare på det også. 

Anonymkode: c44b1...a7f

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, funginger skrev:

Rasist! 

• Liker 1
Skrevet

Neste gang jeg skal ha katt kjøper jeg av dyrebeskyttelsen. Det blir en stund til, har to katter nå som ser ut til å bli riktig så gamle. 11 år og fortsatt viser de kattungen i seg når jeg hiver hårstrikk og qtips på gulvet. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke ta til seg gratis katter, skjønner fu, for da støttwr man de som ikke steriliserer katten sin. Logisk.... 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Fuck that sa vi og tok til oss verdens beste mjau gratis. 

så du skal bli sur for det å ta sjansen på at kattungene ender i gata? og nei du støtter ikke det om du får en katteunge fra dem. disse folka er jo fuka i hodet fra før av, så de tenker ikke på dette uansett..

Skrevet
11 minutter siden, FrodeF skrev:

Rasist! 

hvordan er det rasistisk, det er du som er når du skriver det og fordeler det ulikt. Da vet du ikke hva rasistisk betyr ass, 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Nera skrev:

så du skal bli sur for det å ta sjansen på at kattungene ender i gata? og nei du støtter ikke det om du får en katteunge fra dem. disse folka er jo fuka i hodet fra før av, så de tenker ikke på dette uansett..

Skjønner ikke hva du mener? Katten havnet ikke på gata den havnet hos meg. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

............Ser mange selger kattunger for 10 000 + og det virker helt sykt at vi forskjellsbehandler katter basert på rase? ..............

Hvis vi skulle behandle alle likt ville alle løskattunger kostet 10 000+ også. 

Da hadde det ikke blitt solgt mange.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...