Gå til innhold

Potetmos og kålrabistappe osv (hvordan få fin konsistens)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg foretrekker hjemmelaget potetmos og kålrotstappe og jeg har egentlig ikke noe imot litt biter i den ferdige mosen. Jeg synes spesielt det er vanskelig å få til helt jevn kålrotstappe.

Men, dersom det er et selskap så hadde det kanskje vært fint med nettopp jevn kålrotstappe. Er det noen gode råd for dette? Til nå har jeg brukt håndkraft og mosejern for å mose de kokte bitene.

Kålrotbitene inneholder mer vann enn potetbitene når jeg moser dem. Har jeg da kokt kålroten for lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk stavmikser - garantert fint resultat og purékonsistens.

Skrevet

Damp GODT av både poteter og kålrot for å fjerne mest mulig av kokevannet før du moser.

Til Kålrot er det fint å bruke stavmiker. Du kan også med fordel blande litt potet og gulrot i mosen. Gulrot gir fin farge og smak, og potetene gjør at du lettere får en litt fastere konsistens.

Til poteter vil jeg ikke anbefale stavmiker. Mosen blir veldig lett seig i konsistensen. Bruk heller en mosejern eller håndmikser (funker veldig bra og gir luftig mos).

Husk også på at du ikke skal salte kokevannet til potetene når du skal lage mos. Det kan også gjøre mosen seig.

Skrevet
Til poteter vil jeg ikke anbefale stavmiker. Mosen blir veldig lett seig i konsistensen. Bruk heller en mosejern eller håndmikser (funker veldig bra og gir luftig mos).

Jeg vil bare skrive under på dette. Gjorde den tabben å lage potetmos med stavmikser en gang - det ble som tapetlim :o .

Til kålrabistappe synes jeg imidlertid stavmikseren er uunnværlig. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok, da skal jeg passe på å la bitene ligge lengre og dampe av seg neste gang. Og så skal jeg få kjøpt en stavmikser. Har aldri følt behov for en slik før.

Gulrøtter må det så klart være i kålrotstappen. Det samme gjelder for sellerirot i potetmosen. Nam!

Skrevet

Ikke bruk kjøkkenmaskin eller stapper og glem stavmikseren, best resultat synes jeg man får når man bruker en slik moser som ser ut som en forvokst hvitløkspresse. Litt smør og nok væske og mosen blir perfekt.

Gjest Anonymous
Skrevet
best resultat synes jeg man får når man bruker en slik moser som ser ut som en forvokst hvitløkspresse.

En slikt innretning heter Potato Ricer og er genial til potetmos.

Her er et bilde: Potato Ricer

Og en litt annen modell: Potato Ricer

Skrevet

En slikt innretning heter Potato Ricer og er genial til potetmos.

Her er et bilde: Potato Ricer

Og en litt annen modell: Potato Ricer

Ja, jeg vet navnet på engelsk, men savner et norsk ord egentlig. Hadde spurt etter "potato ricer" i ikke mindre enn fire butikker og ingen ante hva jeg snakket om (annet enn når jeg forklarte det på den måten jeg gjorde i innlegget mitt).

Gjest Anonymous
Skrevet

Til hovedinnlegger:

En ricer kan kjøpes over nett også, bla. via The Cooking Shop i England www.thecookingshop.com men endel finere utstyrsforr. i Oslo har også ricere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Javel. Da får jeg sette enda en dings på listen. Det ser ut som om Traktøren har noe som ligner:

http://www.traktøren.no/06_1.htm (purépresser)

(mye morsomt man kan kjøpe der gitt)

Tenker jeg kjøper en stavmikser også jeg. Har planlagt det en stund allerede så da kan jeg jo teste og sammenligne litt.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Slike purépresser finnes også med utskiftbare hullplater, slik at du kan variere mellom helt fin mos eller litt grovere. Har en venn som har en slik, men aner dessverre ikke hvor han har kjøpt den.

Gjest gjest1
Skrevet

En slik potato ricer/purépresser/(potetpresser?) - er det plass til én potet i slengen da? Jeg skjønner ikke helt hvordan denne brukes. For hvis den er som en stor hvitløkspresse så blir det kanskje litt mye klin? Eller?

Men hvis en slik er praktisk så skal jeg garantert skaffe meg en. :Nikke: Hjemmelaget potetmos er jo bare nydelig.

Skrevet
En slik potato ricer/purépresser/(potetpresser?) - er det plass til én potet i slengen da? Jeg skjønner ikke helt hvordan denne brukes. For hvis den er som en stor hvitløkspresse så blir det kanskje litt mye klin? Eller?

Men hvis en slik er praktisk så skal jeg garantert skaffe meg en. :Nikke: Hjemmelaget potetmos er jo bare nydelig.

Det kommer litt an på størrelsen på presseren. I min går det vel minst 2 poteter, men det er ikke så lurt å stappe den helt full heller, da er den hardere å presse sammen og det tyter gjerne litt ut. Det blir ikke noe klin med den, eneste er at du bør skylle dem rett etter at den er brukt, for stivnet potet er vanskelig å få ut av alle de små hullene og krikene og krokene. Men den er veldig bra og potetmosen blir perfekt. De har slike flere steder, fra Jernia til Clas Ohlson.

Gjest gjest1
Skrevet

Ser du har fått fine tips, men potetmos er best når det ikke er helt glatt! Slik potetpresse er genial.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk Arkana. Den virker jo smart. Skal se om ikke jeg kan skaffe meg en slik.

Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

Misty(mod)

• 1 måned senere...
Gjest Trådstarteren
Skrevet

Kjøpte en stavmikser for noe uker siden og idag ble den for første gang brukt til å lage kålrabistappe.

Konklusjon:

1) Så fort det gikk!

2) Så fin konsistens det ble!

3) Fargen ble bedre fordi gulrøttene ble mer moset.

4) Stappen smakte bedre også synes jeg. Kanskje fordi bitene ble bedre moset slik at smaken ble "frigjort" bedre.

Stavmikser er tingen :-)

Gjest piaf
Skrevet

Hjertens enig: Stavmikser + kålrabistappe = sant. :ler:

"Kålrabistappefrekvensen" har definitivt vært på oppadgående hos oss etter at vi begynte å lage den med stavmikser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...