Gå til innhold

Stoffskifte og vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner 2 med påvist lavt stoffskifte, der medisinene ikke hjelper alt for mye. De er sylflider. 

Anonymkode: 0c4c6...23b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men gjør ikke medisinene slik at stoffskiftet blir normalt?

Anonymkode: 92d2d...411

Ikke alltid..... Jeg er en av de som det er vanskelig å regulere på medisin. Har hatt hypotherose i over 20 år. 

Er du usikker på stoffskifte så er det en enkel blodprøve å ta. 

Anonymkode: d79f4...8b8

• Liker 1
Skrevet

Men dere som begynte på medisiner mot lavt stoffskifte, gikk dere ned i vekt?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som begynte på medisiner mot lavt stoffskifte, gikk dere ned i vekt?

Jeg gikk ned i vekt med kombinasjons behandling, altså 3t og litt t4. 

Anonymkode: 65d15...654

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg forvente å gå ned i vekt når jeg begynner på levaxin? Stoffskiftet var bare litt lavt.

Vis du føler deg bedre vil du lettere gå ned i vekt, men mange har ikke god nok effekt å kun gå på levaxin når det kommer til symptomer. 

Har du ikke nok t3 eller t3 ikke konverterer riktig, vil man ikke gå ned i vekt med kun t4. 

Jod er også viktig å få testet. Har man jod mangel og ikke får opp jodnivået i kroppen vil ikke stoffskifte fungerer optimalt. Har man jod mangel må man i tillegg ta selen. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha..nei. Eller det vil si: stoffskiftet stimuleres av aktivitet og skrur seg naturlig ned når man er mye i ro. Men det er likevel BS å skylde overvekt på lavt stoffskifte. Det sier vel mer at det er sammenheng mellom latskap, inaktivtet og overvekt. Noe man vet fra før..

Anonymkode: 7c724...064

Jeg har hatt en aktiv og fysisk jobb i 10 år. Jeg har, til tross for dette, vært overvektig hele mitt voksne liv. Tidvis har jeg også forsøkt å trene og også å endre kosten, uten særlig resultat. Etter at jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte og begynte med Levaxin, gikk jeg ned 13 kg på en drøy måned uten å endre hverken kosthold, aktivitetsnivå eller arbeidsmengde. Etter å ha trent og spist sunt (og gått på Levaxin) i nesten to år, har jeg gått ned nesten 70 kg. I perioder der jeg har trengt en doseøkning, har vekten konsekvent nådd et platå i en periode først. 

Alle er forskjellige, men leger og spesialister jeg har vært hos har alle vært enige om at lavt stoffskifte i hvert fall har noe skyld i min høye vekt. 

Anonymkode: 698b5...6e9

• Liker 4
Skrevet

Ja det er vel ingen tvil om at stoffskifte påvirker vekten! Men er det noen som er normalvektige som har erfart å gå ned i vekt når de begynner på levaxin pga lavt stoffskifte?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enkelt forklart: Ved lavt stoffskifte blir forbrenningen noe lavere, og kroppen går generelt saktere. I tillegg, mangel på t3 øker nødvendigvis ikke appetitten, men hunger etter usunn mat er sterkere. Mangel på t3 påvirker også andre hormoner i kroppen samt psyken. I tillegg blir man mindre aktiv og orker lite. Du kan tenke på at det er en slags bryter i kroppen som skrur hele kroppen ned på minimalt. 

Når jeg var på det verste var jeg sengeliggende og sov 18 timer i døgnet. Kroppen og psyken fungerte ikke.Jeg spiste lite, men gikk fortsatt ikke ned i vekt. Kunne plutselig gråte av ingenting, mistet hår, hoven i kroppen og ansiktet, masse kviser, falt ut av samtaler etter få minutter, husket veldig lite, pluss masse andre symptomer. En zombie. Da hadde jeg hatt lavt stoffskifte i ca 8 år uten behandling. 

Ved å spise det samme, samtidig som man tar t3, øker forbrenningen, uavhengige om man har lavt eller normalt stoffskifte, stoffskifte hormonet t3 har mye å si. 

Alt handler om hormoner, så det er et veldig kompleks tema der desverre få leger har særlig kunnskap og det er mye å forske på igjen. 

Men med riktig behandling og kosthold kan man leve helt fint med lavt stoffskifte. 

Når du skriver «ta t3», mener du da levaxin?

Skrevet

Siden jeg ha hørt at leger ikke er flinke til å diagnosere lavt stoffskifte, hvilke blodprøver bør man spørre etter utenom de normale som taes?

Anonymkode: 16c84...e55

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver «ta t3», mener du da levaxin?

Nei, levaxin inneholder T4. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, levaxin inneholder T4. 

Men dannes ikke t3 fra t4 da?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dannes ikke t3 fra t4 da?

Helt riktig, men hos en med lavt stoffskifte går som regel ikke denne konverteringen som normalt, derfor har ikke alle effekt av levaxin, effekten avtar/ holder seg ikke stabil. 

Så levaxin inneholder ikke T3, men t4. Det finnes fler medisiner som inneholder t3 som man kan ta vis ikke levaxin hjelper. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor lang tid før jeg kan merke effekt?

Skrevet

Jeg gikk opp ca 15kg (!) på ett år, uten å skjønne hvorfor. Hadde samme jobb, aktivitet, og kosthold. Det viste seg at stoffskiftet var utrolig lavt, og gikk ned alt etter å ha funnet riktig dose stoffskiftemedisin. 

Anonymkode: 9a587...cd6

• Liker 2
Skrevet
På 22.11.2018 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Haha..nei. Eller det vil si: stoffskiftet stimuleres av aktivitet og skrur seg naturlig ned når man er mye i ro. Men det er likevel BS å skylde overvekt på lavt stoffskifte. Det sier vel mer at det er sammenheng mellom latskap, inaktivtet og overvekt. Noe man vet fra før..

Anonymkode: 7c724...064

Dette er helt feil. Utenom de som ikke har fått påvist lavt stoffskifte av blodprøver, og «tror» de har lavt stoffskifte. 

Men det er vel ikke det som diskuteres her?

Anonymkode: 9a587...cd6

• Liker 4
Skrevet

For min del gikk jeg ned masse(!) ved hypotyreose. Umulig å regulere det, men har nå endelig kommet opp i normalvekt igjen. Du går ikke ned i vekt med levaxin, men du blir frisk(friskere) og forbrenningen går tilbake til normal. For min del har jeg hatt en verden av forsjellige sympt. Både mistanke om me, ol. Og vekt er det siste jeg har bekymret meg over. Det er rett og slett en lumsk sykdom, som svinger enormt. 

Anonymkode: 07837...11d

Skrevet
På 22.11.2018 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Har hørt at lavt stoffskifte kan være noe av grunnen til overvekt. Men hvorfor er det slik? Får man økt appetitt, senker det forbrenningen eller blir man mindre aktiv? Eller noe helt annet?

Stoffskiftet er regulatoren eller om du vil termostaten for all aktivitet i kroppen. 

Er termostaten eller regulatoren feilinnstilt så går enten prosessene i kroppen raskere eller langsommere enn i en frisk kropp. Det gjelder både tarmfunksjon og ellers alr annet i en kropp.

Anonymkode: 03e3a...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...