AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #1 Skrevet 22. november 2018 Har hørt at lavt stoffskifte kan være noe av grunnen til overvekt. Men hvorfor er det slik? Får man økt appetitt, senker det forbrenningen eller blir man mindre aktiv? Eller noe helt annet? Anonymkode: 92d2d...411
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #2 Skrevet 22. november 2018 Haha..nei. Eller det vil si: stoffskiftet stimuleres av aktivitet og skrur seg naturlig ned når man er mye i ro. Men det er likevel BS å skylde overvekt på lavt stoffskifte. Det sier vel mer at det er sammenheng mellom latskap, inaktivtet og overvekt. Noe man vet fra før.. Anonymkode: 7c724...064 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #3 Skrevet 22. november 2018 Lavt stoffskiftet fører til lavere forbrenning. Alt i kroppen går saktere. Man sliter ofte også med lite energi, forstoppelse (siden tarmen jobber tregt), tørr hud, muskel og leddsmerter. Om man ikke får behandling så dør man, en sakte og plagsom død. En sak som er oppe nå er en som fikk psykose og drepte en dame, på en svært brutal måte, pga ekstremt lavt stoffskifte. Før man forsto hva lavt stoffskifte var og startet medisinering. Så var psykiske lidelser, bla psykose og død resultatet av det stadig lavere stoffskifte. Lavt stoffskifte er en autoimmun sykdom. Men så veldig mange kilo, kan man ikke skylde på stoffskifte på. Anonymkode: 11693...5c6 12
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #4 Skrevet 22. november 2018 Nei altså, jeg er undervektig. Og skal begynne på levaxin nå grunnet lavt stoffskifte. Så bare lurte litt på hvordan dette med vekt og stoffskifte henger sammen. ts Anonymkode: 92d2d...411
Tran09 Skrevet 22. november 2018 #5 Skrevet 22. november 2018 Ved lavt stoffskifte produserer kroppen antistoffer, derfor får man levaxin som skal kompansere for antistoffene. Kommer ann på hvor lavt stoffskifte er, men er nok som #3 sier går alt i kroppen tregere. Alt føles som ett tiltak, og for min del måtte jeg bruke en hel dag på å motivere meg til å trene eller gjøre dagligdagse ting som å handle eller rydde. Ca 5 måneder etter jeg begynte på levaxin hadde kroppen "kompansert" for ett liv med lavt stoffskifte, og jeg følte "uendelig" med energi og kan nesten ikke tro at det er slik "vanlige" mennesker føler seg i hverdagen Livskvaliteten er mye bedre, og selv om jeg ikke har gått ned noe mer enn ett par-tre kilo, viser en body scan at jeg har gått ned 5.9 kilo fett, og opp 3.4 kilo muskler. Samme treningsplan som før. Så er nok sant at man kan ha flere kilo fett for mye på grunn av stoffskifte, smatidig som man er flere kilo muskler for lite. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #6 Skrevet 22. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha..nei. Eller det vil si: stoffskiftet stimuleres av aktivitet og skrur seg naturlig ned når man er mye i ro. Men det er likevel BS å skylde overvekt på lavt stoffskifte. Det sier vel mer at det er sammenheng mellom latskap, inaktivtet og overvekt. Noe man vet fra før.. Anonymkode: 7c724...064 Tja. Et av symptomene på lavt stoffskifte er jo økt vekt. Vanligvis ikke veldig mye. Men én lege forklarte meg at hun hadde sett eksempler på 7-8 kilos vektøkning på en måned. Ofte får også de med lavt stoffskifte lavere apetitt. Og lavere energinivå som følge av lavt stoffskifte er ikke latskap. Anonymkode: 588ad...ebd 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #7 Skrevet 22. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei altså, jeg er undervektig. Og skal begynne på levaxin nå grunnet lavt stoffskifte. Så bare lurte litt på hvordan dette med vekt og stoffskifte henger sammen. ts Anonymkode: 92d2d...411 Lavt stoffskifte kan føre til økt vekt, og høyt stoffskifte kan føre til vektnedgang. Men alle får ikke samme symptomer. Kjenner en som for mange år siden fikk lavt stoffskifte. Hun følte seg syk, men legene trodde først ikke det kunne være lavt stoffskifte fordi hun var så tynn... Anonymkode: 588ad...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #8 Skrevet 22. november 2018 Jeg skjønner heller ikke akkurat det med vekt og lavt stoffskifte, før jeg fikk diagnosen så følte jeg meg så syk og dårlig at mat var det siste jeg hadde lyst på. Hadde lavt stoffskifte og var undervektig. Har lagt på meg 8 kg etter medisinering 🙂 Anonymkode: dd5c0...30d 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #9 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner heller ikke akkurat det med vekt og lavt stoffskifte, før jeg fikk diagnosen så følte jeg meg så syk og dårlig at mat var det siste jeg hadde lyst på. Hadde lavt stoffskifte og var undervektig. Har lagt på meg 8 kg etter medisinering 🙂 Anonymkode: dd5c0...30d Men vi er jo forskjellige i utgangspunktet. Så selv om ikke alle legger på seg, så gjør mange det. Jeg fikk aldri forstoppelse, jeg hadde diaré og vanlig konsistens om hverandre. Men forstoppelse er vanlig. Sånn er det, ikke alle får alle symptomene. Anonymkode: 11693...5c6 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #10 Skrevet 22. november 2018 Veldig enkelt forklart: Ved lavt stoffskifte blir forbrenningen noe lavere, og kroppen går generelt saktere. I tillegg, mangel på t3 øker nødvendigvis ikke appetitten, men hunger etter usunn mat er sterkere. Mangel på t3 påvirker også andre hormoner i kroppen samt psyken. I tillegg blir man mindre aktiv og orker lite. Du kan tenke på at det er en slags bryter i kroppen som skrur hele kroppen ned på minimalt. Når jeg var på det verste var jeg sengeliggende og sov 18 timer i døgnet. Kroppen og psyken fungerte ikke.Jeg spiste lite, men gikk fortsatt ikke ned i vekt. Kunne plutselig gråte av ingenting, mistet hår, hoven i kroppen og ansiktet, masse kviser, falt ut av samtaler etter få minutter, husket veldig lite, pluss masse andre symptomer. En zombie. Da hadde jeg hatt lavt stoffskifte i ca 8 år uten behandling. Ved å spise det samme, samtidig som man tar t3, øker forbrenningen, uavhengige om man har lavt eller normalt stoffskifte, stoffskifte hormonet t3 har mye å si. Alt handler om hormoner, så det er et veldig kompleks tema der desverre få leger har særlig kunnskap og det er mye å forske på igjen. Men med riktig behandling og kosthold kan man leve helt fint med lavt stoffskifte. Anonymkode: 65d15...654 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #11 Skrevet 22. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi er jo forskjellige i utgangspunktet. Så selv om ikke alle legger på seg, så gjør mange det. Jeg fikk aldri forstoppelse, jeg hadde diaré og vanlig konsistens om hverandre. Men forstoppelse er vanlig. Sånn er det, ikke alle får alle symptomene. Anonymkode: 11693...5c6 Jeg er klar over det du sier, men mine egne erfaringer er alt jeg har, og sånn var det for meg. Jeg ser at overvekt og hypo ofte sidestilles, og det er viktig å få fram at det ikke har en sammenheng for alle. Anonymkode: dd5c0...30d 2
Wilmus Skrevet 22. november 2018 #12 Skrevet 22. november 2018 Jeg har medfødt lavt stoffskifte jeg, heldiggrisen😬 Det positive med det er vel det at jeg ikke vet hva det vil si å ha en kropp som fungerer optimalt😂 Jeg har slitt mye oppigjennom med konsentrasjonsvansker, trøtthet, tørr hud, forstoppelse, og en kropp som helst vil være litt overvektig. Jeg har vært langt nede i perioder, der det eneste jeg ville var å sove. Har brukt medisin hele livet. Man legger nok lettere på seg med lavt stoffskifte og det er derfor desto viktigere å være nøye med kosthold og trening. Jeg har aldri latt meg bli veldig overvektig, men var litt i overkant lubben for noen år siden. Nå er jeg normalvektig, men det må jeg jo da altså jobbe ganske målrettet for. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #13 Skrevet 22. november 2018 Vekt: Anoreksi Fedme Manglende evne til å gå ned i vekt Magesmerter (abdominal væskeopphopning) Metabolsk syndrom Redusert appetitt Vekttap Vektøkning Økt appetitt http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/hypotyreose/symptomer/ Anonymkode: 3929a...92e 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #14 Skrevet 22. november 2018 4 minutter siden, Wilmus skrev: Jeg har medfødt lavt stoffskifte jeg, heldiggrisen😬 Det positive med det er vel det at jeg ikke vet hva det vil si å ha en kropp som fungerer optimalt😂 Jeg har slitt mye oppigjennom med konsentrasjonsvansker, trøtthet, tørr hud, forstoppelse, og en kropp som helst vil være litt overvektig. Jeg har vært langt nede i perioder, der det eneste jeg ville var å sove. Har brukt medisin hele livet. Man legger nok lettere på seg med lavt stoffskifte og det er derfor desto viktigere å være nøye med kosthold og trening. Jeg har aldri latt meg bli veldig overvektig, men var litt i overkant lubben for noen år siden. Nå er jeg normalvektig, men det må jeg jo da altså jobbe ganske målrettet for. Men gjør ikke medisinene slik at stoffskiftet blir normalt? Anonymkode: 92d2d...411
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #15 Skrevet 22. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei altså, jeg er undervektig. Og skal begynne på levaxin nå grunnet lavt stoffskifte. Så bare lurte litt på hvordan dette med vekt og stoffskifte henger sammen. ts Anonymkode: 92d2d...411 Jeg hadde for høyt stoffskifte og vekten endret seg ikke. Fjernet skjoldbruskkjertelen. Da har man ingen egenproduksjon. Gikk opp 10 kg på 2 mnd. Gikk de gradvis ned etter som stoffskifte ble regulert og stabilt. Startet som undervektig og endte som undervektig. De 10 kg som jeg gikk opp tålte jeg for da ble jeg normalvektig. Anonymkode: b4430...40b 1
Wilmus Skrevet 22. november 2018 #16 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men gjør ikke medisinene slik at stoffskiftet blir normalt? Anonymkode: 92d2d...411 ikke alltid. Jeg hadde mange plager som barn, selv om jeg har fått medisin siden jeg var 10 dager gammel. Stoffskiftet mitt har svinget en del, og da må medisinen doseres deretter, men har nok ikke blitt sjekket ofte nok, ihvertfall ikke i voksen alder. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #17 Skrevet 22. november 2018 Selv hadde jeg ffor høyt stoffskifte og raste ned i vekt av den grunn. Anonymkode: 45330...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #18 Skrevet 22. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over det du sier, men mine egne erfaringer er alt jeg har, og sånn var det for meg. Jeg ser at overvekt og hypo ofte sidestilles, og det er viktig å få fram at det ikke har en sammenheng for alle. Anonymkode: dd5c0...30d Ingen har vel påstått at det har en sammenheng for alle. Anonymkode: 588ad...ebd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #19 Skrevet 22. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men gjør ikke medisinene slik at stoffskiftet blir normalt? Anonymkode: 92d2d...411 Det er jo målet. Men det er ikke alltid det fungerer optimalt. Anonymkode: 588ad...ebd 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #20 Skrevet 22. november 2018 Kan jeg forvente å gå ned i vekt når jeg begynner på levaxin? Stoffskiftet var bare litt lavt. Anonymkode: 92d2d...411
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå