Gå til innhold

Tråden for oss som er lei av arbeidslivet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.11.2018 den 16.15):

Tja, en start vil være å dele jobber i 2. Man jobber 50%, annenhver uke. Så får man type 9000kr i borgerlønn for friuken. Jobben vil nok gi deg ca 13-15000kr utbetalt. Så summen av dette er nok for et menneske å leve.

Det som ønsker å tjene mer, skal selvsagt få lov å jobbe 100% eller mer om de vil det. Men dette skal være frivillig, du kan ikke tivnge folk til å jobbe 100%.

Anonymkode: afc4a...ed0

Ekspander  

Hvordan skal landets 340000 uføre klare seg på 9000 i mnd?

Anonymkode: 16869...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.11.2018 den 16.33):

Norge har jo god økonomi. Du må heller se hva pengene brukes til, da tenker jeg det finnes gode grunner til å klare en Borgerlønn for de som ønsker den, utover den lønnen må man jo jobbe om man vil øke levesettet sitt.

Vi kan kutte all støtte til andre land, ut av eøs, stoppe all innvandring, sende alle ikke-norske som går på en støtte ut av landet, fjerne dagens NAV-system. Vi har gass/oljeinntekter.

Man må rett og slett rydde opp i sløseriet.

Ekspander  

Du ville sendt Norge rett i grøfta. 

Anonymkode: e54b9...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2018 den 22.07):

Man kan ikke bake inn alle velferdsordninger, men en god del. Man må finne en fordelingsnøkkel som rimeligvis er bærekraftig. Og du ser ut til å glemme at vi vil få økende automatisering av arbeid, så hva skal vi gjøre med alle som etterhvert ikke har arbeid? Vi har allerede en overflod av oppkonstruerte tullejobber. Tenk deg 50 år tilbake i tid da det i hovedsak var menn som hadde en betalt jobb. Økonomien gikk rundt da også. Idag jobber de fleste kvinner også, m.a.o er mengden lønnet arbeid som utføres  mye større en før til tross for automatisering. Det er noen som går av med gevinsten her, og det er i større og større grad de som sitter på toppen. Det er masse ressurser som sluses ut av vårt system via skatteunndragelse og velferdsprofitører som ikke tjener folket. Godene vi som menneskehet har ervervet oss med å automatisering og nyvinninger som gjør livet enklere for oss burde gi oss mere fritid og velferd. I stedet jobber vi mer og mer og noen på toppen får skumme fløten.

Anonymkode: 02b2b...330

Ekspander  

Ja, men hva er nå en "god del"? Om man bare baker en del av velferdstjenester inn i borgerlønnen, så er man jo nesten like langt som nå. For det første kan man da ikke kun klare seg av borgerlønnen alene og for det andre så vil man heller ikke kunne kvitte seg med det behovsprøvende byråkratiet. 

Jada, jeg er helt enig i at man må finne en løsning på de mange som etterhvert ikke vil ha jobb på grunn av automatisering, men jeg er heller ikke overbevist om at du kommer med særlige realistiske forslag med tanke på borgerlønn. 

Anonymkode: f9b13...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her har null forståelse for hvor avhengig de er av andres arbeid.

Ta en titt rundt i boligen din, hvor mange av tingene rundt deg har du laget selv. Ta en titt på boligen din, har du bygget den selv? Ta en titt på maten du spiser, hvor mye av den har du dyrket? Ta en titt ut av vinduet, hvor mange av de tingene har du laget. Er det du som har laget parken som du sender barna dine til? Er det du som gir dine barn en utdannelse? Og hvem er det som tar vare på deg når du blir syk?

Vi er alle avhengig av at folk jobber. Jeg forstår at ikke alle kan jobbe og jeg har ingen problemer med folk som lever alternativt. Men jeg har null respekt for de som kan jobbe, men velger istedenfor å leve på velferd fordi de føler at arbeid er for slitsomt eller unødvendig.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (På 30.11.2018 den 14.45):

Ta en titt rundt i boligen din, hvor mange av tingene rundt deg har du laget selv. Ta en titt på boligen din, har du bygget den selv? Ta en titt på maten du spiser, hvor mye av den har du dyrket? Ta en titt ut av vinduet, hvor mange av de tingene har du laget. Er det du som har laget parken som du sender barna dine til? Er det du som gir dine barn en utdannelse? Og hvem er det som tar vare på deg når du blir syk?

Vi er alle avhengig av at folk jobber. Jeg forstår at ikke alle kan jobbe og jeg har ingen problemer med folk som lever alternativt. Men jeg har null respekt for de som kan jobbe, men velger istedenfor å leve på velferd fordi de føler at arbeid er for slitsomt eller unødvendig.

Ekspander  

Det blir akkurat det samme som den her inne som ikke ville bruke skattepengene sine på slike. Både du og den kan fint lite gjøre, og jeg tror ikke de bryr seg så mye om de har din respekt eller ikke, heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2018 den 15.21):

Det blir akkurat det samme som den her inne som ikke ville bruke skattepengene sine på slike. Både du og den kan fint lite gjøre, og jeg tror ikke de bryr seg så mye om de har din respekt eller ikke, heller.

Ekspander  

Jeg bor ikke i Norge, og her må slike mennesker jobbe om de ikke vil bo med foreldrene sine hele livet.

Men fint forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (På 30.11.2018 den 15.35):

Jeg bor ikke i Norge, og her må slike mennesker jobbe om de ikke vil bo med foreldrene sine hele livet.

Men fint forsøk.

Ekspander  

Det var ikke noe forsøk, bare ren fakta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2018 den 15.21):

Ekspander  

Jeg vil nå ikke si at det ikke er noen som ikke kan gjøre noe med situasjonen. Vi ser det tydelig i det politiske bildet, med en borgerlig regjering som har blitt gjenvalgt, og som nå har sittet lengst som borgerlig regjering i nyere tid. Jada, det er fortsatt mange velferdstjenester, men de borgerlige har begynt å barbere den noe. Og blir de gjenvalgt neste gang også, så er en annen kurs staket ut også i Norge, der man ikke lenger kan regne med at det offentlige stiller opp i samme grad. 

Jeg syntes det på mange måter er en trist utvikling, som vil gå utover de som reelt er syke, eldre og de som ikke har det så bra, på grunn av at en del som bare ikke gidder har misbrukt systemet. Så valgene de som rett og slett ikke gidder tar, vil på sikt gå utover svarkerestilte grupper. Jeg håper de tenker litt på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2018 den 15.46):

Meningen er at alle får dette grunnbeløpet. Det kommer neppe til å være en sum man kan leve godt av, og derfor vil sannsynligvis veldig mange velge å jobbe i tillegg. Jeg ser for meg at mange flere da også er villige til å ta flere såkalte "drittjobber" så lenge man har litt ekstra fritid å realisere seg på andre måter enn gjennom jobben. 

Anonymkode: 02b2b...330

Ekspander  

Tror de liksom at det skal bli lite syting fra de som bare får grunnbeløpet? Jeg synes jeg hører dem allerede: det er URETTFERDIG at de flittige har mer for vi er like mye verdt selv om vi ikke gidder å gjøre et pøkk, buhu!

Anonymkode: a5f3c...dcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2018 den 16.00):

Jeg vil nå ikke si at det ikke er noen som ikke kan gjøre noe med situasjonen. Vi ser det tydelig i det politiske bildet, med en borgerlig regjering som har blitt gjenvalgt, og som nå har sittet lengst som borgerlig regjering i nyere tid. Jada, det er fortsatt mange velferdstjenester, men de borgerlige har begynt å barbere den noe. Og blir de gjenvalgt neste gang også, så er en annen kurs staket ut også i Norge, der man ikke lenger kan regne med at det offentlige stiller opp i samme grad. 

Jeg syntes det på mange måter er en trist utvikling, som vil gå utover de som reelt er syke, eldre og de som ikke har det så bra, på grunn av at en del som bare ikke gidder har misbrukt systemet. Så valgene de som rett og slett ikke gidder tar, vil på sikt gå utover svarkerestilte grupper. Jeg håper de tenker litt på det. 

Ekspander  

De borgerlige vil vel spare i eldreomsorg uavhengig av kostnadene i nav?

Anonymkode: b370f...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2018 den 17.26):

De borgerlige vil vel spare i eldreomsorg uavhengig av kostnadene i nav?

Anonymkode: b370f...248

Ekspander  

Det kommer nok til å bli både besparelser innen eldreomsorg og i NAV, det ene utelukker ikke det andre. Det har jo blitt kuttet i NAV allerede, gjennom f. eks. 12 ukers karantenetid hvis man sier opp jobben (før var det 8 uker), utvidet plikt til å delta i jobbsøking/aktivitet osv. Dette kan virke som små kutt isolert sett, men som sammen tydelig indikerer retningen som er valgt. Gi det en ti års tid til, så vil det mest sannsynlig ha blitt svært mye vanskeligere å være en av de som har sluntra unna, det er bare trist at det samtidig vil gå utover de som faktisk trenger hjelpen og som har reelt behov for det. Men poenget var altså at noe gjøres av den borgerlige regjeringen, stikk i strid med den som påstod at folk "ikke kan gjøre noe med situasjonen". Men det kan de, de har stemt på de borgerlige to ganger nå, en trend Norge nå for øvrig deler med store deler av Europa. Og vær ikke i tvil om det, de borgerlige gjør noe med velferdsordningene. Drypp etter drypp, bekk etter bekk, til vannet ikke er så synlig i velferdselva lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (På 30.11.2018 den 14.45):

Ekspander  

Men problemet er at i mange sektorer, som helsesektoren, så blir folk syke av å jobbe 100%! Det går bare ikke i lengden i visse yrker, selv om man opprinnelig kunne det. Synes du det er rett at vi skal slite ut folk, i stedet for at de heller kan få jobbe redusert? Hvorfor kan ikke det være flere på jobb f eks, så ikke arbeidsmengden blir ulevelig? Og vi som jobber, men jobber redusert, for å forebygge/holde helsen i sjakk, vi blir hetset for at vi ikke bidrar nok! 

Det som skjer er at folk jobber 100%, så møter de veggen og blir sykmeldt i laang tid. I stedet for at de heller kunne jobbet mindre, eller det var flere på jobb. Det er jo dette som kjører økonomien i Norge i grus, at folk blir langvarig sykemeldte og får FULL utbetaling!

Anonymkode: 840df...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2018 den 23.15):

Men problemet er at i mange sektorer, som helsesektoren, så blir folk syke av å jobbe 100%! Det går bare ikke i lengden i visse yrker, selv om man opprinnelig kunne det. Synes du det er rett at vi skal slite ut folk, i stedet for at de heller kan få jobbe redusert? Hvorfor kan ikke det være flere på jobb f eks, så ikke arbeidsmengden blir ulevelig? Og vi som jobber, men jobber redusert, for å forebygge/holde helsen i sjakk, vi blir hetset for at vi ikke bidrar nok! 

Det som skjer er at folk jobber 100%, så møter de veggen og blir sykmeldt i laang tid. I stedet for at de heller kunne jobbet mindre, eller det var flere på jobb. Det er jo dette som kjører økonomien i Norge i grus, at folk blir langvarig sykemeldte og får FULL utbetaling!

Ekspander  

Jeg tviler på at det er de som jobber redusert den du siterte, men de som ikke jobber i det hele tatt og forventer at det offentlige skal stille opp med stønader og tjenester. Evt. de som jobbe redusert, men forventer at det offentlige skal kompensere slik at de likevel "tjener" en lønn tilsvarende 100% jobb. 

Personlig syntes jeg overhodet ikke det er noe galt i å jobbe redusert, så lenge man godtar at man da tjener mindre enn man ville gjort i 100% i samme yrke og at det ikke er det offentlige som skal kompensere for det. Jeg kommer jo trolig til å jobbe redusert selv etter hvert, men jeg kommer på ingen måte til å forvente at noen andre skal ta kostnaden for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2018 den 23.15):

Ekspander  

Jeg er enig at noen yrker er for slitsomt, og vi har et overdrevet effektivitetsfokus i Norge. Jeg har ingen problemer med folk som jobber deltid, spesielt om man passer på barn.

Men det er ikke slike folk jeg sikter til. Jeg snakker om folk som mener at arbeid burde være frivilig og staten bør sponse de som ikke jobber. De vil naturligvis ikke jobbe om de ikke får drømmejobben.

De mangler en forståelse for hvor mye arbeid har blitt gjort for å gi dem et komfortabelt liv. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (På 1.12.2018 den 4.25):

Jeg er enig at noen yrker er for slitsomt, og vi har et overdrevet effektivitetsfokus i Norge. Jeg har ingen problemer med folk som jobber deltid, spesielt om man passer på barn.

Men det er ikke slike folk jeg sikter til. Jeg snakker om folk som mener at arbeid burde være frivilig og staten bør sponse de som ikke jobber. De vil naturligvis ikke jobbe om de ikke får drømmejobben.

De mangler en forståelse for hvor mye arbeid har blitt gjort for å gi dem et komfortabelt liv. 

Ekspander  

Det var bra, da er vi egentlig enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Camlon skrev (På 1.12.2018 den 4.25):

Ekspander  

På samme måte som de som er overbetalte mangler en forståelse for hvor bort i natta lønningene deres er. Ingen i landet trenger mer enn 500000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt helt på spisse: et menneske blir til, 2 foreldre valgte å få barn pga de ønsket det. Barnet som kom til verden hadde jo ikke noe valg, det var foreldrene som tok valget. Barnet må vokse opp etter kravene, så ut i jobb. Da blir det jo ikke riktig at man skal tvinge noen til å jobbe. 

Hvem skal så betale for dette menneske som ble til? Foreldrene eller staten? Ikke skyld på barnet som ble til hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2018 den 15.22):

Satt helt på spisse: et menneske blir til, 2 foreldre valgte å få barn pga de ønsket det. Barnet som kom til verden hadde jo ikke noe valg, det var foreldrene som tok valget. Barnet må vokse opp etter kravene, så ut i jobb. Da blir det jo ikke riktig at man skal tvinge noen til å jobbe. 

Ekspander  

La oss ta et nytt eksempel.

"Satt helt på spissen: et menneske blir til, 2 foreldre valgte å få barn pga de ønsket det. Barnet som kom til verden hadde jo ikke noe valg, det var foreldrene som tok valget. Barnet må vokse opp etter kravene, så gjør husarbeid. Da blir det jo ikke riktig at man skal tvinge noen til å gjøre husarbeid."

Lar du barna dine bruke denne unnskyldningen for å ikke bidra noe som helst hjemme? Selvfølgelig ikke. Samfunnet fungerer på samme måte, det er forventet at folk som har mulighet, bidrar til samfunnet om de skal ta nytte av andres arbeid.

Om de ikke liker det så kan de flytte inn i skogen, og prøve å overleve på egenhånd. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (På 1.12.2018 den 15.33):

La oss ta et nytt eksempel.

"Satt helt på spissen: et menneske blir til, 2 foreldre valgte å få barn pga de ønsket det. Barnet som kom til verden hadde jo ikke noe valg, det var foreldrene som tok valget. Barnet må vokse opp etter kravene, så gjør husarbeid. Da blir det jo ikke riktig at man skal tvinge noen til å gjøre husarbeid."

Lar du barna dine bruke denne unnskyldningen for å ikke bidra noe som helst hjemme? Selvfølgelig ikke. Samfunnet fungerer på samme måte, det er forventet at folk som har mulighet, bidrar til samfunnet om de skal ta nytte av andres arbeid.

Om de ikke liker det så kan de flytte inn i skogen, og prøve å overleve på egenhånd. 

Ekspander  

Det er sikkert forventet, men ikke et absolutt krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...