AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #61 Del Skrevet 29. november 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men utfordringen vil jo være at et borgerlønnssystem også må ha solid finansiering bak seg, hvis det skal bli noe ut av det utover at alle får en mer eller mindre symbolsk sum (men som man ikke kan leve av i praksis). Hvis man oppnår tilnærmet det samme som de som jobber som kun borgerlønnsmottaker vil mye av initiativet til at folk jobber forsvinne, og noen må jo tjene pengene for å finansiere borgerlønnsordningen. Anonymkode: f9b13...c65 Tja, en start vil være å dele jobber i 2. Man jobber 50%, annenhver uke. Så får man type 9000kr i borgerlønn for friuken. Jobben vil nok gi deg ca 13-15000kr utbetalt. Så summen av dette er nok for et menneske å leve. Det som ønsker å tjene mer, skal selvsagt få lov å jobbe 100% eller mer om de vil det. Men dette skal være frivillig, du kan ikke tivnge folk til å jobbe 100%. Anonymkode: afc4a...ed0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #62 Del Skrevet 29. november 2018 19 minutter siden, clyde skrev: Det har du helt rett i, og jeg er selvsagt medlem i en fagforening. Dessverre så er det slik at det er enkelte ting selv en fagforening ikke får til å fikse. Klart det, det blir nok aldri perfekt. Men det er vanvittig mye bedre å jobbe i et land der man har relativt sterke fagforeninger enn et uten. Det kan selvfølgelig bli bedre, men det kan også bli betydelig verre enn det er nå. Så at nok folk deltar i fagforeninger er ganske viktig. Anonymkode: f9b13...c65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #63 Del Skrevet 29. november 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lei arbeidslivet fordi jeg aldri får sjansen til å vise hva jeg kan! Jeg er over 30 år, har høy utdanning, A på masteroppgaven, opptatt av å holde meg oppdatert på fagfelt samt kursing på jobb (en administrativ jobb som ikke er relevant for utdanningen min), jeg stiller alltid opp, er sosial på arbeidsplassen og har alltid strålende referanser og tilbakemeldinger. Jobbet halve livet allerede, har en god CV og får alltid høre hvor glad *sett inn alle arbeidsplasser jeg noen gang har hatt her* er for å ha meg. Likevel har nyutdannede 23-åringer høyere startlønn enn meg, det å forhandle lønn i min administrative stilling har vist seg håpløst i alle år, nytilsatte får bedre lønn og mer interessante arbeidsoppgaver, de blir bumpet opp i stilling mens jeg har samme tittelen som da jeg startet (har prøvd å forhandle dette også, men uten hell). Det er så trist, for jeg ELSKER å jobbe, men jeg føler meg ikke verdsatt på arbeidsplassen, kanskje jeg rett og slett er for snill? Jeg har bestemt meg for å søke andre jobber og ha spissere albuer, men det er et tøft marked der ute. Føler ikke hverdagene har en mening - jeg drar på jobb, gjør det jeg skal, dra hjem, repeat. Jeg har heldigvis en givende hobby, fantastisk mann og en liten sønn som gir mening til tilværelsen, men jeg blir så bitter av å bli forbigått på lønn og utfordringer. Ei ufaglært venninne som jobber i matbutikk har bedre timelønn enn meg (dog mer ugunstige arbeidstider). Skal aldri jobbe i offentlig sektor igjen. Anonymkode: dcd12...0c5 Du prøver kanskje for mye, gir for mye av deg selv. Ønsker å bli sett. Jeg vil foreslå at du fokuserer på å gjøre jobben din, så ut døren. Da slår du av jobben mentalt om du klarer. I arbeidslivet er det dessverre ikke de som er flinke som blir verdsatt, det er de som er best på å rævsleike, spille på lag med sjefen, spille sååå hyggelig! Sorry, det er så skittent generelt. Jeg ser så mange med høye utdanninger som hater arbeidslivet sitt, men alikevel fortsetter de. Men samtidig møter man mange som har hatt "enkle" jobber som vi ser ned på men et kjempebra miljø. Det møter man ekte mennesker, som har beina på jorda. Ikke maktsyke idioter som er bare ute etter å fronte seg selv å presse andre ned i kne. Kun lever for pengene. Anonymkode: afc4a...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #64 Del Skrevet 29. november 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Teorien er jo at man kan kvitte seg med en del velferdsordninger vi har fordi dette grunnbeløpet kan dekke ganske mye. I stedet for å måtte bruke masse tid og ressurser på å kjempe seg gjennom et tungrodd byråkrati for å få hjelp så har man allerede en sum på plass som gjør at man kanskje ikke trenger å få eksempelvis halv uføretrygd om man bare makter å jobbe 50%. Potensielt sett vil man kunne få flere trygdede med restkapasitet i arbeid med lavere stillingsprosent. Anonymkode: 02b2b...330 Spørsmålet blir om det vil erstatte tjenester som for mange er implisitte. Om man skal bake alt av velferdstjenester inn i borgerlønn i stedet, så vil den måtte være relativt høy for å kunne håndtere utgiftene. Se bare for deg f. eks. behov for legehjelp. Da må man har dyre forsikringer som dekker alt fra småskader til sykehusinnleggelse for alvorlige sykdommer istedet. Så skal man spare til barnas utdannelse, som man da vil måtte betale skolepenger for. Det koster ca 80-100.000,- for en student i året....Dette er bare noen eksempler. Tvilsomt om det er bærekraftig. Anonymkode: f9b13...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #65 Del Skrevet 29. november 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk må gjerne jobbe redusert, men jeg vil ikke slite liv og helsa av meg for at andre skal gå hjemme å nyte livet så kostnaden får de ta selv. Anonymkode: 623d1...db9 Du har ikke forstått det. Anonymkode: afc4a...ed0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #66 Del Skrevet 29. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, en start vil være å dele jobber i 2. Man jobber 50%, annenhver uke. Så får man type 9000kr i borgerlønn for friuken. Jobben vil nok gi deg ca 13-15000kr utbetalt. Så summen av dette er nok for et menneske å leve. Det som ønsker å tjene mer, skal selvsagt få lov å jobbe 100% eller mer om de vil det. Men dette skal være frivillig, du kan ikke tivnge folk til å jobbe 100%. Anonymkode: afc4a...ed0 Så da snakker vi ca 9000+13-15K = 22-24K utbetalt i måneden. Det er greit slik det er i dag, men du må huske at tanken med borgerlønn er at det erstatter alle tjenester. Man må ha helseforsikring, man må betale skolepenger for seg og/eller barn, man må betale full barnehagepris (ikke subsidiert som i dag), man har ingen barnetrygd osv. Jeg tror ikke en slik modell er realistisk. Anonymkode: f9b13...c65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #67 Del Skrevet 29. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet blir om det vil erstatte tjenester som for mange er implisitte. Om man skal bake alt av velferdstjenester inn i borgerlønn i stedet, så vil den måtte være relativt høy for å kunne håndtere utgiftene. Se bare for deg f. eks. behov for legehjelp. Da må man har dyre forsikringer som dekker alt fra småskader til sykehusinnleggelse for alvorlige sykdommer istedet. Så skal man spare til barnas utdannelse, som man da vil måtte betale skolepenger for. Det koster ca 80-100.000,- for en student i året....Dette er bare noen eksempler. Tvilsomt om det er bærekraftig. Anonymkode: f9b13...c65 Norge har jo god økonomi. Du må heller se hva pengene brukes til, da tenker jeg det finnes gode grunner til å klare en Borgerlønn for de som ønsker den, utover den lønnen må man jo jobbe om man vil øke levesettet sitt. Vi kan kutte all støtte til andre land, ut av eøs, stoppe all innvandring, sende alle ikke-norske som går på en støtte ut av landet, fjerne dagens NAV-system. Vi har gass/oljeinntekter. Man må rett og slett rydde opp i sløseriet. Anonymkode: afc4a...ed0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #68 Del Skrevet 29. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så da snakker vi ca 9000+13-15K = 22-24K utbetalt i måneden. Det er greit slik det er i dag, men du må huske at tanken med borgerlønn er at det erstatter alle tjenester. Man må ha helseforsikring, man må betale skolepenger for seg og/eller barn, man må betale full barnehagepris (ikke subsidiert som i dag), man har ingen barnetrygd osv. Jeg tror ikke en slik modell er realistisk. Anonymkode: f9b13...c65 Nei, det trenger ikke finansiere slik du skriver. Norge klarer fint dette uten problemer. Det vil ikke være slik at alle går på det heller, mange vil nok foretrekke å jobbe 100% for det. Husk, det vil alltid være noen som ikke jobber. Slik som det er i dag. Anonymkode: afc4a...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #69 Del Skrevet 29. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norge har jo god økonomi. Du må heller se hva pengene brukes til, da tenker jeg det finnes gode grunner til å klare en Borgerlønn for de som ønsker den, utover den lønnen må man jo jobbe om man vil øke levesettet sitt. Vi kan kutte all støtte til andre land, ut av eøs, stoppe all innvandring, sende alle ikke-norske som går på en støtte ut av landet, fjerne dagens NAV-system. Vi har gass/oljeinntekter. Man må rett og slett rydde opp i sløseriet. Anonymkode: afc4a...ed0 Joda, jeg ser den. Men da må man jo gjøre borgerlønnen så høy at det vil kompensere for bortfall av det som i dag er implisitte tjenester som helse, skole/utdanning, barnetrygd osv. Man snakker da fort om at man vil trenge en del mer enn 22-24K utbetalt. Isolert sett kan jo det fungere, men man får jo da problemet at borgerlønnen er så høy at det vil være lite attraktivt å jobbe. Anonymkode: f9b13...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #70 Del Skrevet 29. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det trenger ikke finansiere slik du skriver. Norge klarer fint dette uten problemer. Det vil ikke være slik at alle går på det heller, mange vil nok foretrekke å jobbe 100% for det. Husk, det vil alltid være noen som ikke jobber. Slik som det er i dag. Anonymkode: afc4a...ed0 Nei, det finnes flere modeller av borgerlønn, og jeg tok utgangspunkt i den "enkleste", altså der borgerlønn erstatter alle tjenster uten unntak. Men det har jo blitt forsket på hybridmodeller også, der noen tjenester bakes inn i borgerlønnen mens andre ikke. Men utfordringen med de, er jo at man nødvendigvis må beholde mye av byråkratiet for behovsprøvning, noe som borgerlønn egentlig skal løse. Ergo er man nesten like langt som i dag. Så nei, det er ikke noe svart/hvitt svar på dette. Anonymkode: f9b13...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #71 Del Skrevet 29. november 2018 Tja, dette kunne man nok gjort ganske enkelt. Poenget er å ha en sats å støtte seg på som base. Jeg vet dette hadde gått fint, innvandringen alene koster jo nok til å finansiere store deler av dette. Anonymkode: afc4a...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #72 Del Skrevet 29. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, dette kunne man nok gjort ganske enkelt. Poenget er å ha en sats å støtte seg på som base. Jeg vet dette hadde gått fint, innvandringen alene koster jo nok til å finansiere store deler av dette. Anonymkode: afc4a...ed0 En base å støtte seg på holder ikke hvis det f. eks. implementeres en modell der de fleste eller alle tjenestene er bakt inn. Vet du hva f. eks. helseforsikring for deg og evt. familie koster i året? Altså en som dekker alt fra legebesøk til sykehusinnleggelse? (stikkord: Det er langt dyrere enn behandlings/helseforsikring som forsikringsselskapet ditt kanskje har forsøkt å selge deg. Grunnen til det er at de fleste private forsikringer i dag tar en lang rekke forbehold over ting som ikke behandles, og lener seg dessuten på fastlegeordningen som første behandlingsinstans uansett. En helt fri forsikring som dekker alt vil være vesentlig dyrere) Anonymkode: f9b13...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #73 Del Skrevet 29. november 2018 På 28.11.2018 den 12.16, AnonymBruker skrev: Du og nok et kroneksempel! Det holder lenge med måtehold, lage ting fra bunnen, bo billigere, osv, for å klare å leve på 50%. Men der er klart, vil du bo i hus til 4-5 millioner i bystrøk, ha to biler, kjøpe alt nytt, pusse opp badet, dra på ferier året rundt, ja da blir det vanskelig. Men dette MÅ man ikke gjøre, dette velger du selv! Anonymkode: 840df...ee0 «Hus til 4-5 millioner i bystrøk» ? 😂 Vi har flyttet ut sv byen for å ha råd til å bo og selv her, på «feil» side av området, koster et bittelite rekkehus med 2 soverom 4,5 mill. Eneboliger koster vel minimum 8,5 mill. Så hvor får man egentlig «hus til 4-5 millioner i bystrøk»? 🤔 Men for å svare på trådens tema så hater jeg å jobbe pga. elendig sjef og tøft jobbmarked slik at det ikke er bare-bare å bytte jobb. Jeg har vært hjemme 2 av de siste 3 årene og trives mye bedre med det. Det er nok å henge fingrene i og jeg har så godt som aldri tid til å se på TV eller lignende. Jeg tror noe av hovedproblemet (bortsett fra min personlige situasjon med elendig sjef) er at det rett og slett ikke blir nok tid i hverdagen med 8 timer på jobb samt reisevei til og fra jobb. Barna bør jo ikke være mer enn 8 timer i barnehagen eller på skole/AKS/SFO, så løsningen blir da at foreldrene gjerne bytter på å reise grytidlig på jobb for å rekke å hente, mens den andre kommer senere hjem for å rekke å levere. Etter man kommer hjem er det middagslaging/spising, så rydding av kjøkken og lekser før det er natta. Etter å kanskje ha brukt en halv evighet på å overbevise de søte små om at det nå er natta må man gjøre litt husarbeid før man slokner i senga. Også er det på’an igjen med samme greia hele uka. Løsningen burde vært 6 timers arbeidsdag, og jobb til flere. Da kunne man kanskje rukket over alt og samtidig klare å få litt kvalitetstid med familien på kveldstid. Sykefraværet ville kanskje også gått ned? Og kanskje mange av oss hadde klart å være mer effektive den tiden vi faktisk er på jobb? Anonymkode: b9dcb...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #74 Del Skrevet 29. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk må gjerne jobbe redusert, men jeg vil ikke slite liv og helsa av meg for at andre skal gå hjemme å nyte livet så kostnaden får de ta selv. Anonymkode: 623d1...db9 Uansett er det ingenting du kan gjøre med dette. Du må gjerne også forklare hvorfor du "må slite liv og helsa av deg for at andre skal gå hjemme å nye livet"? Hvem har beordret deg til dette? Anonymkode: 16869...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #75 Del Skrevet 29. november 2018 Det er ikke det at folk ikke nødvendigvis vil arbeide. Det er det at i Norge har alle fått en greie med at man skal ha STATUS. Noen VIL kanskje ta en utdannelse eller en linje på vgs, men så kommer enten en forelder eller de er omringet av folk sier "nei, ikke ta det, det er lavstatus " "nei, det er dårlig betalt, er bare 600.000 i startlønn" FOLK altså! Dermed blir det til at for mange vil det samme. Jeg er kjempe takknemmelig for at noen fremdeles vil bli sykepleiere, omsorgsarbeidere. Selv hadde jeg blitt en risiko i et slik yrke, og hadde alle vært som meg så hadde det ikke vært sykepleiere i Norge. Anonymkode: b8c6a...068 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokuyo Skrevet 29. november 2018 #76 Del Skrevet 29. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Først må en forklare hvorfor en skal gi tilbake noe til samfunnet. Anonymkode: 16869...a6d Jeg regner med man bruker tjenestene samfunnet tilbyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #77 Del Skrevet 29. november 2018 Akkurat nå, Kokuyo skrev: Jeg regner med man bruker tjenestene samfunnet tilbyr. Jada. Det er derimot ingen automatikk i at en skal betale tilbake noe av dette. Anonymkode: 16869...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokuyo Skrevet 29. november 2018 #78 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jada. Det er derimot ingen automatikk i at en skal betale tilbake noe av dette. Anonymkode: 16869...a6d Så målet i livet er å slutte å jobbe, samt å ikke bidra til felleskapet? Skjønner. Noen er jo mer grålete enn andre. Endret 29. november 2018 av Kokuyo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #79 Del Skrevet 29. november 2018 Akkurat nå, Kokuyo skrev: Så målet i livet er å slutte å jobbe, samt å ikke bidra til felleskapet? Skjønner. Noen er jo mer grålete enn andre. Jeg vet ikke om dette er målet i livet til noen, men det er vel mulig. Anonymkode: 16869...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #80 Del Skrevet 29. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet blir om det vil erstatte tjenester som for mange er implisitte. Om man skal bake alt av velferdstjenester inn i borgerlønn i stedet, så vil den måtte være relativt høy for å kunne håndtere utgiftene. Se bare for deg f. eks. behov for legehjelp. Da må man har dyre forsikringer som dekker alt fra småskader til sykehusinnleggelse for alvorlige sykdommer istedet. Så skal man spare til barnas utdannelse, som man da vil måtte betale skolepenger for. Det koster ca 80-100.000,- for en student i året....Dette er bare noen eksempler. Tvilsomt om det er bærekraftig. Anonymkode: f9b13...c65 Man kan ikke bake inn alle velferdsordninger, men en god del. Man må finne en fordelingsnøkkel som rimeligvis er bærekraftig. Og du ser ut til å glemme at vi vil få økende automatisering av arbeid, så hva skal vi gjøre med alle som etterhvert ikke har arbeid? Vi har allerede en overflod av oppkonstruerte tullejobber. Tenk deg 50 år tilbake i tid da det i hovedsak var menn som hadde en betalt jobb. Økonomien gikk rundt da også. Idag jobber de fleste kvinner også, m.a.o er mengden lønnet arbeid som utføres mye større en før til tross for automatisering. Det er noen som går av med gevinsten her, og det er i større og større grad de som sitter på toppen. Det er masse ressurser som sluses ut av vårt system via skatteunndragelse og velferdsprofitører som ikke tjener folket. Godene vi som menneskehet har ervervet oss med å automatisering og nyvinninger som gjør livet enklere for oss burde gi oss mere fritid og velferd. I stedet jobber vi mer og mer og noen på toppen får skumme fløten. Anonymkode: 02b2b...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå