Gå til innhold

Tråden for oss som er lei av arbeidslivet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at flere burde ansettes for å dele på arbeidsbyrden. Noe av den største utfordringen ved arbeidslivet i dag slik jeg ser det er svært ujevn arbeidsinnsats, der noen bidrar veldig mye mens andre veldig lite. Men for at man skal kunne ansette flere, så må det legges til rette for det i næringslivet også. Norge er et høykostland, bla. på grunn av en stor velferdsstat, og det har sin pris for de som er i arbeid. Siden det ikke er marginer nok til å ansette flere på grunn av kostnadsnivået, må de som er igjen jobbe tilsvarende mer. Det har blitt hardere å være "middelklasse", altså blant dem som bærer velferdsstaten på sine skuldre, og for å gjøre det litt lettere for dem, så må det nok en såpass stor skatte- og avgiftslettelse til at det ikke er noen av de norske partiene av betydning som tør å ta i den debatten - selv ikke FrP. 

Anonymkode: f9b13...c65

Det er en skummel utvikling. Blir bekymret på mine barns vegne. Føler det er viktigere enn noensinne at de får god utdannelse og jobb innen en levelig sektor. I hvert fall ikke en kvinnedominert sektor hvor de må løpe rundt til de stuper!

Anonymkode: 840df...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.11.2018 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei arbeidslivet fordi jeg er lei av dårlige ledere som gjør livet surt og ikke greier å avholde personalmøte eller lage godt arbeidsmiljø. Lei av å ikke ha medbestemmelsesrett og lei av en arbeidsgiver som lover å ordne opp men som aldri holder det hen lover. Har gått ned fra 84 til 70 prosent og enda har jeg lyst å jobbe mindre. Men aller helst vil jeg si opp jobben og lete etter en jobb med mening.. om den finnes!

Anonymkode: f8fc1...0cf

Du tar opp et kjempeproblem, dårlig ledelse. Dette er utrolig vanlig! Har selv slitt med dette, sjefer som lar dårlig miljø fortsette uansett hvor mange ganger man sier ifra. Konfliktskye ledere er dessverre det verste som er.

Varsler man, så er det som regel varseleren som må bytte stilling. Arbeidslivet er utrolig skittent, like mye kameraderi som i staten. Rævsleiking, you name it. Skjønner ikke at folk orker å bruke fritiden på jobb i Norge med såkalte falske sosiale settinger som arrangeres.

Anonymkode: afc4a...ed0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2018 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei arbeidslivet pga: 

Jeg er syk både fysisk og psykisk, og ekstremt sliten. Jeg skulle ønske jeg fikk litt fri til å ta vare på meg selv, bli ordentlig frisk. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne kjørt ut av veien, uten å dø eller skade meg hardt/alvorlig, men bare for å få en liten pustepause. Jeg har ikke hatt ferie på to år og helgene går til alt annet enn å slappe av. 

Jeg blir herset med på jobb. Vi er få ansatte. Hver dag møter jeg en sur og kontrollerende sjef. I tillegg en medarbeider som slenger dritt til meg og om de andre. En som alltid skal snoke nesa si i alt og kommer med stikkere i hver setning. Jeg får aldri fred fra de, de buser inn på kontoret mitt som om det var deres. 

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Hver dag! Jeg stresser for å få alt til å gå opp. Ofte er jeg helt utslitt etter jobb og er ikke den moren jeg ønsker å være. 

Anonymkode: 13663...d37

Er det veldig ille kan du kontakte NAV mens du sier opp, da slipper du karantene på dagpenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Problemet i Norge er at alle skal jobbe 100%, og at de som jobber sliter ræven av seg. Alt skal gå kjappere, mer effektivt, og det skal spares til beinet! Det er ikke bærekraftig og det er bulls***!

Hvorfor ikke ansett flere folk til å dele på arbeidsmengden, la flere jobbe redusert, maks 3-4 dager i uken? Det vil føre til lavere lønninger ja, at folk får dårligere økonomi ja, men det vil igjen føre til mindre kjøpekraft, lavere priser osv. Mer tid til å lage ting selv, mat fra bunnen, sy klær, osv. Og det vil føre til at tingene får en større verdig. Man får mer frihet og tid til seg selv og familien! Det er beste miljøvern man kan tenke seg! Nå hiver alle seg på karusellen og ingen tenker en klar tanke lenger. Og nåde de som får til å jobbe redusert, de blir utskjelt og kritisert for å ikke bidra nok til samfunnet og legge byrden på sine kollegaer!

Veldig bra innlegg. Man fokuserer feil med at alle skal jobbe.

Vi må se på hvordan vi kan leve best mulig, å det er ikke å fly på jobb man-fre! Det er helt sikkert, etterhvert er vi nødt til å dele jobber i 2. Man jobber annenhver uke, borgerlønn som tar deg av tiden du ikke er på jobb. De fleste kan leve mye billigere enn de gjør i dag. Ingen trenger den materialismen som er i dag, se til andre land. Som ikke lever slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke jobber og dere som ønsker å slutte i arbeidslivet, hva bruker dere dagene til og hva ønsker dere å bruke dagene til om dere slutter å jobbe? Blir det ikke veldig kjedelig å gå hjemme å dalle i sin egen verden? Ikke ha noe jobb å gå til, ingen grunn til å stå opp om morgenen og ingen mestringsfølelse som en jobb ofte gir. 

Anonymkode: 47711...f57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av arbeidslivet fordi jeg har jobbet i fysisk tunge jobber i flere år nå. Man blir gjerne behandlet som dritt, i tillegg til dårlig lønn. Jeg jobbet hver eneste helg i 2 år (minus 2 helger) og traff til slutt veggen. Legen min kom på banen, det samme gjorde arbeidstilsynet. Nå skal arbeidsplassen min legges ned og jeg kan få dagpenger. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har planer om å skaffe meg jobb med det første. Jeg er sliten nå. 

Anonymkode: f7e5e...c71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke jobber og dere som ønsker å slutte i arbeidslivet, hva bruker dere dagene til og hva ønsker dere å bruke dagene til om dere slutter å jobbe? Blir det ikke veldig kjedelig å gå hjemme å dalle i sin egen verden? Ikke ha noe jobb å gå til, ingen grunn til å stå opp om morgenen og ingen mestringsfølelse som en jobb ofte gir. 

For meg personlig, så skulle jeg virkelig ikke hatt noen problemer med å fylle tiden med noe fornuftig dersom jeg ikke hadde vært i full jobb og mer til. Man kan da satser mer på egen bedrift (som jeg uansett gjør litt på si), jobbe frivillig, ta på seg tyngre verv i en eller annen organisasjon man brenner for, reise mer osv. Mulighetene er faktisk flere, og mange av oss som er vant til å ha kalenderen full ville neppe bare dallet hjemme i sin egen verden. Man kan gjøre masse selv om man ikke jobber i en vanlig jobb. Det er mulighetene man har uten ordinær jobb som frister, om man greier å ordne seg slik at en ikke lenger er avhengig av en jobb. Men klart, det krever jo litt å komme dit, i form av gode investeringer som gir avkastning, oppsparte midler eller hva man nå har gjort for å komme seg dit. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv, men jeg har en liten hobby som jeg har tjent litt penger på de gangene jeg har hatt overskudd til å drive med det. Jeg blir snart arbeidsledig og vurderer å prøve å tjene mer penger på hobbyen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en skummel utvikling. Blir bekymret på mine barns vegne. Føler det er viktigere enn noensinne at de får god utdannelse og jobb innen en levelig sektor. I hvert fall ikke en kvinnedominert sektor hvor de må løpe rundt til de stuper!

Ja, og det at mange nå opplever at de bare løper rundt er jo noe av symptomet - man har en stor velferdsstat som har betydelige kostnader, og det er noen som tar regningen. Den tar "middelklassen" ved at det er større skvis for de som er i arbeidslivet i dag enn det var for 20-30 år siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal jeg love deg ikke er tilfellet. Var jo nettopp derfor jeg hoppet av karusellen.

Her går det i:

- Sove lenge er meget behagelig

- Trening av forskjellig karakter, men blir helst treningssenter, sykling eller ski (i sesongen)

- Musikk. Mye musikk. Blir lytting og øving på instrumentet daglig. Har også et band.

- Sjakklubb. Dette er en eller to ganger i uken. Spiller også en del på nettet.

- Familie og venner tar opp en del tid.

- En ff skal også ha sitt 3 ganger i uken

- Serier og filmer er fast inventar

- Tilbudsjakt. Alle de store kjedene er her jeg bor, så det blir litt tassing i mellom de som har de beste tilbudene

- Gaming. Dette tar opp mye tid

- Ukens pubrunde med quiz, shuffleboard og biljard tar en hel kveld. ( og en del av neste dag om høyt inntak)

- Matlaging opptar meg litt. Kan fint bruke 2 timer på en god middag/kvelds.

- Husarbeid (liker ikke dette, men har det alltid strøkent da jeg har tid til det)

- Selger en del på Finn av ting jeg finner i naturen. (penger rett inn)

For å nevne noe:-)

Anonymkode: 16869...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis årsaken kun er lav motivasjon, synes jeg det er fair å jobbe mindre, men ikke at resten av oss skal være med å finansiere dagdriveriet.

Hvis årsaken er sykdom er det noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor gammel du er? Men etter mange år i arbeidslivet kan ting endre seg, man ser annerledes på livet. Man utvikler seg videre, vil gjøre andre ting enn å jage etter penger  og materialisme. Noen trenger ikke ha så mye å gjøre heller, bare være; bare leve.

Dere som ser på livet som jobb, uten den har dere ingenting. Dette er utrolig kjedelige mennesker som sjelden tenker selv. Dessverre er de fleste slik, lever bare etter strømmen og flokken rundt seg. Dum sau.

Selv elsker jeg å stå opp på en fridag å vite i dag bestemmer jeg! Kan gjøre hva jeg vil, ikke hva jobben vil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Hvorfor slite livet av seg for å betale 50% skatt til som brukes på en masse ting man er uenig i? Har i peroder jobbet til jeg har blitt utbrent og har ikke fått mye takk for innsatsen. Dårlig ledelse og tryne-faktor teller med. Om sjefen liker deg har mer å si enn hvor dyktig du er.

Anonymkode: 76808...b17

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av arbeidslivet fordi jeg har jobbet i fysisk tunge jobber i flere år nå. Man blir gjerne behandlet som dritt, i tillegg til dårlig lønn. Jeg jobbet hver eneste helg i 2 år (minus 2 helger) og traff til slutt veggen. Legen min kom på banen, det samme gjorde arbeidstilsynet. Nå skal arbeidsplassen min legges ned og jeg kan få dagpenger. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har planer om å skaffe meg jobb med det første. Jeg er sliten nå. 

Det er godt å høre, håper du får hvile så lenge som mulig. Bygge deg opp igjen, fokusere på deg selv. Eneste tipset jeg kan gi er å stå opp til samme tid hver dag, hvertfall som mål. Døgnrytmen er faktisk viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 1.14, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke tilfellet. Alle sitter ikke kollektivt hjemme og har heller aldri gjort det. Ei heller kommer det til å skje.

Så no worries🙂

Anonymkode: 16869...a6d

Dårlig holdning. Andre får ta seg av jobbingen, slik at jeg slipper..... Det er mange som jobber og sliter seg ut, men de fleste er ikke egoer. Du skal aldri si aldri, plutselig er det så mange som ikke jobber, at "godene" ved ikke å jobbe forsvinner. 

Anonymkode: 63e67...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig holdning. Andre får ta seg av jobbingen, slik at jeg slipper..... Det er mange som jobber og sliter seg ut, men de fleste er ikke egoer. Du skal aldri si aldri, plutselig er det så mange som ikke jobber, at "godene" ved ikke å jobbe forsvinner. 

Anonymkode: 63e67...1f6

Ja, og det er utfordringen - Hvis langt flere skal jobbe mindre, så må mange - egentlig alle - regne med at man må betale mer for tjenester man tar for gitt selv. For selv om man heller ikke mottar noen form for trygd eller offentlige stønader direkte, så er det masse som finansieres over skatt- og avgiftsseddelen. Alt fra utdanning, til helsehjelp, subsidierte barnehager, kun egenandel for medisiner osv. Det er ganske omfattende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper inderlig vi kan få på plass en ordning med Borgerlønn. 

Selv har jeg en jobb jeg heldigvis trives med og jobber 100% og har derfor ingen egeninteresse av Borgelønn utover tanken om at jeg virkelig har tro på at dette er en løsning for fremtiden. Spesielt med tanke på all automatiseringen av oppgaver som i dag utføres av mennesker og at vi etterhvert ikke har arbeid for alle. Disse nyvinningene som gjør at arbeid kan automatiserer bør gagne alle mennesker og ikke bare de på toppen som kan kjøpe inn 1 maskin og kaste ut 10 ansatte, bare fordi han er i posisjon til å gjøre det. Dette fordi denne maskinene verken er utviklet eller oppfunnet av han som sitter på toppen, men han får nytte og økonomisk vekst i sin bedrift som går på bekostning av andre. Det rimelige vil være at slike nyvinninger blir et gode for alle. 

http://www.borgerlonn.no/sporsmal-om-borgerlonn/

Anonymkode: 02b2b...330

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er blitt dyrere så det er enda viktigere enn før med høy lønn,100 % jobb osv. Bolig er dyrt,transport er dyrt. Med en inntekt klarer man seg såvidt med en "normal"inntekt, hvis man skal bo et ordentlig sted. Folk kunne jobbet litt mindre hvis det var normale priser på feks bolig. Man burde egentlig kunne klare seg ok på en feks 60-% stilling men slik det er idag er det nesten umulig.ikke alle kan bo i kollektiv/hybel/langt fra folk. Man må ikke bo i luksus. Men nå er det nesten luksus å bare ha et helt vanlig sted å bo..Har man råd til å jobbe mindre så kjør på :)

Anonymkode: e7c72...f6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nordmenn generelt er ganske flink til å klage på alt, meg inkludert. Om man reiser rundt i verden så skal man virkelig se folk slite med å i det hele tatt leve! Og her klager vi på at vi har arbeid å gå til og gode lønninger. P.S: Jeg klager på nett det samme som alle dere!

Anonymkode: be3cd...1a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes nordmenn generelt er ganske flink til å klage på alt, meg inkludert. Om man reiser rundt i verden så skal man virkelig se folk slite med å i det hele tatt leve! Og her klager vi på at vi har arbeid å gå til og gode lønninger. P.S: Jeg klager på nett det samme som alle dere!

Anonymkode: be3cd...1a5

Du har missforstått tråden. Det handler om måten vi lever på, er jo der feilen ligger. Du aner ikke hvor mye bedre land uten materialisme har det, gjerne litt fattige land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...