Gå til innhold

Tråden for oss som er lei av arbeidslivet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er på tide med en tråd for de som ikke ser meningen i arbeidslivet lenger. Selv har jeg jobbet i 21år, siste årene har jeg spesielt sett på det som lite motiverende. Kunne tenkt meg å vært helt fri som menneske. Jobb handler jo kun om penger, å skifte jobber hjelper heller ikke. Alt skal være billig, gå fort, være effektivt etc. I tillegg så møter du så mange mennesker i jobb du aldri ville hatt noe med å gjøre ellers, samtidig skal jobben kreve at du deltar på ting utenom arbeidstiden. Man er totalt fanget stort heletiden. Nå har jeg heldigvis gått ned til 80%, neste mål er 50%. Helst å jobbe annenhver uke.

Hva er grunnen til at du er lei av arbeidslivet? Dere som er for arbeidslivet trenger ikke svare.

Anonymkode: afc4a...ed0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vil du finansiere å gå ned til 50%, eller slutte i arbeidslivet for den saks skyld? :)

Anonymkode: bead8...4fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan vil du finansiere å gå ned til 50%, eller slutte i arbeidslivet for den saks skyld? :)

Går fint å leve på mindre. Kommer selvsagt litt an på lønnen, men man kan leve på veldig lite om man bor billig. Kommer an på hvor høye krav man har til tilværelsen. I teorien kan man leie en liten hybel som koster 4000 og leve på en 10-15 000 i mnd. 

Om man sparer i fond eller lærer seg opp på aksjer og lykkes der, så kan man få inn en del penger. 

Anonymkode: 91006...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lei etter 2 år i full jobb. Studerte IT og fikk lederstilling. Det var faktisk bedre å jobbe som ufaglært på sykehjem 2-3 ganger i uken under studiene. Hadde arbeidsglede da, litt fordi jeg visste at dette aldri kom til å bli min karriere. 

Siden jeg har jobbet i så få år så tenker jeg at retningen jeg har valgt er feil, så jeg skal studere igjen. Om jeg ikke trives i jobb etter det igjen så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre 😕

Anonymkode: a6e35...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var jo ikke det tråden handlet om, men jeg ville overlevd økonomisk på 50% stilling. Uten noen form for støtte, har nedbetalt bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lei etter 2 år i full jobb. Studerte IT og fikk lederstilling. Det var faktisk bedre å jobbe som ufaglært på sykehjem 2-3 ganger i uken under studiene. Hadde arbeidsglede da, litt fordi jeg visste at dette aldri kom til å bli min karriere. 

Siden jeg har jobbet i så få år så tenker jeg at retningen jeg har valgt er feil, så jeg skal studere igjen. Om jeg ikke trives i jobb etter det igjen så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre 😕

Anonymkode: a6e35...364

Jobber du 3 kvelder i uken på sykehjem så vil du faktisk tjene nok til å leve, med kveldstillegget. Det blir en 60% stilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer denne. Er enormt glad jeg kom meg av denne karusellen før det tok helt av.

Anonymkode: 16869...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei arbeidslivet pga rigide regler og kolleger jeg sliter å forholde meg til. Jeg liker utfordringer og de blir det færre og færre av, hverdagene blir forferdelig like og lite inspirerende. Drømmer om et friere liv preget av kreativitet og hvor jeg er min egen sjef. Jeg er veldig glad i å prestere, stå på og se resultater, men arbeidslysten drepes sånn jeg har det nå. Jeg har hoppet av karusellen for å ta mer utdanning som passer mitt ønske om livsstil bedre. 

Anonymkode: 97d52...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei arbeidslivet fordi jeg er lei av dårlige ledere som gjør livet surt og ikke greier å avholde personalmøte eller lage godt arbeidsmiljø. Lei av å ikke ha medbestemmelsesrett og lei av en arbeidsgiver som lover å ordne opp men som aldri holder det hen lover. Har gått ned fra 84 til 70 prosent og enda har jeg lyst å jobbe mindre. Men aller helst vil jeg si opp jobben og lete etter en jobb med mening.. om den finnes!

Anonymkode: f8fc1...0cf

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg er nektet jobb pga depresjon så savner jeg det å ha en jobb å gå til. Ingenting er mer utmattende enn å gå hjemme og tenke. Jeg skal ut igjen, jeg ser ikke på meg selv som en svak person som skal gå hjemme. Skjønner du er sliten, det ble jeg også. Fulgte dette teite rådet her om å tenke at depresjon bare sitter i hodet og at alle liv er like meningsløse.

Ja, jeg er enig i at i en jobb skal du gi veldig mye men du får ingenting tilbake. Jævla unødvendig høffelighet og engasjement vi skal vise i folkene, når de knapt bryr seg. Og ja, man er litt fanget. Man er sliten etter jobb, så skal man lade opp til neste dag. pokkers kropp vi har, som trenger så mye tid på å slappe av. 

Anonymkode: b8c6a...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som jeg er nektet jobb pga depresjon så savner jeg det å ha en jobb å gå til. Ingenting er mer utmattende enn å gå hjemme og tenke.

Anonymkode: b8c6a...068

Men det er da ingen som med hjemmel i loven kan nekte deg å arbeide? Du må jo jobbe hvis du synes det er mer utmattende å gå hjemme. 

Anonymkode: 653a0...bc5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei arbeidslivet pga: 

Jeg er syk både fysisk og psykisk, og ekstremt sliten. Jeg skulle ønske jeg fikk litt fri til å ta vare på meg selv, bli ordentlig frisk. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne kjørt ut av veien, uten å dø eller skade meg hardt/alvorlig, men bare for å få en liten pustepause. Jeg har ikke hatt ferie på to år og helgene går til alt annet enn å slappe av. 

Jeg blir herset med på jobb. Vi er få ansatte. Hver dag møter jeg en sur og kontrollerende sjef. I tillegg en medarbeider som slenger dritt til meg og om de andre. En som alltid skal snoke nesa si i alt og kommer med stikkere i hver setning. Jeg får aldri fred fra de, de buser inn på kontoret mitt som om det var deres. 

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Hver dag! Jeg stresser for å få alt til å gå opp. Ofte er jeg helt utslitt etter jobb og er ikke den moren jeg ønsker å være. 

Anonymkode: 13663...d37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2018 at 3:09 PM, AnonymBruker said:

Signerer denne. Er enormt glad jeg kom meg av denne karusellen før det tok helt av.

Tror du samfunnet hadde gått rundt om alle skulle sittet hjemme og dasse hele dagen eller? Hvor skulle du fått tak i mat, klær eller legehjelp om ingen gadd å jobbe?

Anonymkode: c1031...565

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du samfunnet hadde gått rundt om alle skulle sittet hjemme og dasse hele dagen eller? Hvor skulle du fått tak i mat, klær eller legehjelp om ingen gadd å jobbe?

Men det er ikke tilfellet. Alle sitter ikke kollektivt hjemme og har heller aldri gjort det. Ei heller kommer det til å skje.

Så no worries🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Norge er at alle skal jobbe 100%, og at de som jobber sliter ræven av seg. Alt skal gå kjappere, mer effektivt, og det skal spares til beinet! Det er ikke bærekraftig og det er bulls***!

Hvorfor ikke ansett flere folk til å dele på arbeidsmengden, la flere jobbe redusert, maks 3-4 dager i uken? Det vil føre til lavere lønninger ja, at folk får dårligere økonomi ja, men det vil igjen føre til mindre kjøpekraft, lavere priser osv. Mer tid til å lage ting selv, mat fra bunnen, sy klær, osv. Og det vil føre til at tingene får en større verdig. Man får mer frihet og tid til seg selv og familien! Det er beste miljøvern man kan tenke seg! Nå hiver alle seg på karusellen og ingen tenker en klar tanke lenger. Og nåde de som får til å jobbe redusert, de blir utskjelt og kritisert for å ikke bidra nok til samfunnet og legge byrden på sine kollegaer!

Anonymkode: 840df...ee0

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er et kroneksempel på bitre folk som hiver seg inn i hamsterhjulet og kritiserer folk som jobber redusert! Det finnes mange måter å ordne et samfunn på, måtehold er en av delene!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 22.11.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Du og nok et kroneksempel! Det holder lenge med måtehold, lage ting fra bunnen, bo billigere, osv, for å klare å leve på 50%. Men der er klart, vil du bo i hus til 4-5 millioner i bystrøk, ha to biler, kjøpe alt nytt, pusse opp badet, dra på ferier året rundt, ja da blir det vanskelig. Men dette MÅ man ikke gjøre, dette velger du selv!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er noen bortskjemte latmakker. De vil bare ha og ha, men bidra vil de ikke....

Anonymkode: a5f3c...dcf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er noen bortskjemte latmakker. De vil bare ha og ha, men bidra vil de ikke....

Anonymkode: a5f3c...dcf

Kommer an på hva en skal bidra til. Mye i landet ønsker jeg å bidra 110% til, andre ting ønsker jeg 110% mindre av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet i Norge er at alle skal jobbe 100%, og at de som jobber sliter ræven av seg. Alt skal gå kjappere, mer effektivt, og det skal spares til beinet! Det er ikke bærekraftig og det er bulls***!

Hvorfor ikke ansett flere folk til å dele på arbeidsmengden, la flere jobbe redusert, maks 3-4 dager i uken? Det vil føre til lavere lønninger ja, at folk får dårligere økonomi ja, men det vil igjen føre til mindre kjøpekraft, lavere priser osv. Mer tid til å lage ting selv, mat fra bunnen, sy klær, osv. Og det vil føre til at tingene får en større verdig. Man får mer frihet og tid til seg selv og familien! Det er beste miljøvern man kan tenke seg! Nå hiver alle seg på karusellen og ingen tenker en klar tanke lenger. Og nåde de som får til å jobbe redusert, de blir utskjelt og kritisert for å ikke bidra nok til samfunnet og legge byrden på sine kollegaer!

Jeg er helt enig i at flere burde ansettes for å dele på arbeidsbyrden. Noe av den største utfordringen ved arbeidslivet i dag slik jeg ser det er svært ujevn arbeidsinnsats, der noen bidrar veldig mye mens andre veldig lite. Men for at man skal kunne ansette flere, så må det legges til rette for det i næringslivet også. Norge er et høykostland, bla. på grunn av en stor velferdsstat, og det har sin pris for de som er i arbeid. Siden det ikke er marginer nok til å ansette flere på grunn av kostnadsnivået, må de som er igjen jobbe tilsvarende mer. Det har blitt hardere å være "middelklasse", altså blant dem som bærer velferdsstaten på sine skuldre, og for å gjøre det litt lettere for dem, så må det nok en såpass stor skatte- og avgiftslettelse til at det ikke er noen av de norske partiene av betydning som tør å ta i den debatten - selv ikke FrP. 

Anonymkode: f9b13...c65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...