AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #21 Skrevet 22. november 2018 15 minutter siden, Elektra skrev: Våre konfirmanter valgte også meny selv, i den grad at de valgte mye av det de ville ha på koldtbordet. Den ene hadde thai-tema mens den andre hadde mexikansk-tema. Så da hadde vi klassisk koldtbord med både klassiske retter og valgte retter som feks vårruller og div krydret kylling på thai - koldtbordet, og Taco-salat og enchilladas på det andre. På den måten kombinerte vi ungdommens ønske med det faktum at det er et fint selskap som skal passe de aller fleste og ha en viss standard. Å servere pizza i konfirmasjon eller dåp hadde overhodet ikke vært aktuelt, ungdommer som ikke skjønner dette må læres opp i kunsten å være vert og kunsten å tenke på andre enn seg selv, pluss minnes på at en konfirmasjon er mer høytidelig enn feks en bursdag. Du kan kombinere dette, ved å feks ha noen varianter av italiensk pizza på koldtbordet. Men å forvente at hele familien skal sitte stivpyntet å spise pizza, mens tusenlapper gis bort i gave synes jeg er drøyt. Må man være stivpyntet og gi bort tusenlapper? Anonymkode: 534fb...6fe
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #22 Skrevet 22. november 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts igjen. Jeg er en av de som blir invitert. Av de ca 25 som kommer er det kanskje to som kommer til å rynke på nesen. De kommentarene jeg snakker om er fra venner av foreldrene og noen til besteforeldrene. Anonymkode: 8a264...d29 Venner av foreldre og besteforeldre kritiserer? Kan ikke bry seg med sånne folk som liker å kommentere og sladre og snakke ned folk. Anonymkode: 534fb...6fe
Millimani Skrevet 22. november 2018 #23 Skrevet 22. november 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Stor oppstandelse i familien, årets konfirmant har bestemt seg for pizza. Helt greit synes jeg..... Må det være tapas på alle konf bord? Anonymkode: 8a264...d29 Koldtbord er best Pizza virker litt merkelig, men det er fullt mulig. Bare ikke forvent at alle vil spise det. Pizza blir fort kald, og det er tullete å gå ut på kjøkkenet og varme den opp igjen. Dessuten vil vel de fleste sitte og riste på hodet over at det er det som blir servert, spesielt hvis ikke det serveres noe annet. Foreldrene bør jo komme med bedre innspill her. Skal konfirmanten fortelle sine venner og andre rundt at hen skal/har hatt pizza i sin konfirmasjon, mens det blant alle de andre dreier seg om for eksempel koldtbord, trøndersodd, reinsdyrstek, skinkestek...? Det finnes folk som er allergiske og som ikke kan spise pizza fordi de ikke tåler for eksempel gluten, melk, gjær og egg. Finnes det pizzabunner uten gjær? Koldtbord er mye mer allergivennlig 3 hours ago, AnonymBruker said: "Årets konfirmant har bestemt seg for pizza". Jaja. Kanskje det er på tide å forklare denne "årets konfirmant" ett og annet om selskapslivet og skikk og bruk.For eksempel: Ja, denne dagen er du hedersgjest, men det er mor og far som er vertskap og holder selskapet for deg. Det er vi som bestemmer menyen. Det er flott om du vil delta i planleggingen, men det er altså vi som er vertskapet. Et selskap er for å feire noe eller noen, i dette tilfellet en konfirmasjon, men en god vert har selvsagt gjestene i tankene når man inviterer og planlegger. Det er høytidsdag, folk har pyntet seg, de har med gaver, og da forventes det servering på et visst nivå. Da serverer vi ikke hverdagsmat/barnemat. (Kan være en fin anledning til å lære seg at ikke alt her i livet handler om meg og mine ønsker). Anonymkode: 5d8b3...48e Mor og far er vertskapet og holder selskapet. Konfirmanten har lov å komme med innspill ettersom konfirmanten er heders-personen, men pizza på menyen? Alltids mulig, men veldig merkelig. Her har konfirmanten mye å lære ja, det er jo helt tydelig. 1 hour ago, AnonymBruker said: Ts her. Nå er ikke jeg mor til konfirmanten. Hører bare masse ulike meninger. Og ja, blir sikker noen gode salater ved siden av. Dette med at ikke konfirmanten skal ha noe å si? Er ikke selskapet for konfirmanten? Synes mange de siste årene har gjort barnedåp og konfirmasjon til foreldrene sine venner fest.... Kan virkelig ikke personen festen er for få bestemme? Denne konfirmanten har også sagt at det ikke skal serveres alkohol. Noe jeg synes er bra. Andre reagere negativt.... Anonymkode: 8a264...d29 Konfirmanten har selvsagt sitt å si og må få lov til det, men her må da foreldrene sette foten ned og forklare at pizza er hverdagsmat som man kan spise når som helst ellers. Konfirmasjon er høytidelig, og ja...du kan til og med sette julemiddag på bordet om du vil. 16 minutter siden, AnonymBruker said: Må man være stivpyntet og gi bort tusenlapper? Anonymkode: 534fb...6fe Kleskoden er jo bunad eller dress for de som har det. Har man ikke det så velger man en annen fin kjoleIkke møt opp i dongeribukse og fin topp. Nei, man må ikke gi bort tusenlapper. Man kan gi hva man vil. Noen mener det er helt greit å gi noe så hverdagslig som en mascara, noe jeg synes er uhørt til en konfirmant. Det skal være et minne for livet, også selv om det er et smykke som kanskje bare blir stuet ned i et skrin. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #24 Skrevet 22. november 2018 7 minutter siden, Millimani skrev: Koldtbord er best Pizza virker litt merkelig, men det er fullt mulig. Bare ikke forvent at alle vil spise det. Pizza blir fort kald, og det er tullete å gå ut på kjøkkenet og varme den opp igjen. Dessuten vil vel de fleste sitte og riste på hodet over at det er det som blir servert, spesielt hvis ikke det serveres noe annet. Foreldrene bør jo komme med bedre innspill her. Skal konfirmanten fortelle sine venner og andre rundt at hen skal/har hatt pizza i sin konfirmasjon, mens det blant alle de andre dreier seg om for eksempel koldtbord, trøndersodd, reinsdyrstek, skinkestek...? Det finnes folk som er allergiske og som ikke kan spise pizza fordi de ikke tåler for eksempel gluten, melk, gjær og egg. Finnes det pizzabunner uten gjær? Koldtbord er mye mer allergivennlig Mor og far er vertskapet og holder selskapet. Konfirmanten har lov å komme med innspill ettersom konfirmanten er heders-personen, men pizza på menyen? Alltids mulig, men veldig merkelig. Her har konfirmanten mye å lære ja, det er jo helt tydelig. Konfirmanten har selvsagt sitt å si og må få lov til det, men her må da foreldrene sette foten ned og forklare at pizza er hverdagsmat som man kan spise når som helst ellers. Konfirmasjon er høytidelig, og ja...du kan til og med sette julemiddag på bordet om du vil. Kleskoden er jo bunad eller dress for de som har det. Har man ikke det så velger man en annen fin kjoleIkke møt opp i dongeribukse og fin topp. Nei, man må ikke gi bort tusenlapper. Man kan gi hva man vil. Noen mener det er helt greit å gi noe så hverdagslig som en mascara, noe jeg synes er uhørt til en konfirmant. Det skal være et minne for livet, også selv om det er et smykke som kanskje bare blir stuet ned i et skrin. Å ikke gi bort tusenlapper er ikke det samme som å gå for en mascara. Begynner å få avsmak for hele konfirmasjonsopplegget: Det er så mye som SKAL være... Anonymkode: 534fb...6fe 4
Daria Skrevet 22. november 2018 #25 Skrevet 22. november 2018 Konfirmasjon er en festdag. Pizza er ikke festmat. Hva man serverer er med på å definere anledningen og er en del av de sosiale kodene som skal læres, man kan ikke forvente at en 15-åring på egen hånd skjønner hva det innebærer. Å la en konfirmant bestemme at det skal serveres pizza er å signalisere - ikke minst ovenfor gjestene - at dette er en uviktig og uhøytidelig anledning, og det er faktisk ganske slemt gjort mot konfirmanten. Hadde jeg kommet i en konfirmasjonsfeiring, i festkjole og medbringende dyr gave, og det ble satt pizza på bordet ville jeg antatt at det hadde oppstått en eller annen siste-liten-krise med den egentlige maten. 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #26 Skrevet 22. november 2018 Så myesnobbete folk , glad jeg ikke er i familie med noen av dere! jeg hadde ikke brydd meg om det ble servert pizza, er ikke der for maten sin skyld uanset Anonymkode: 5d25d...3d5 4
Millimani Skrevet 22. november 2018 #27 Skrevet 22. november 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Å ikke gi bort tusenlapper er ikke det samme som å gå for en mascara. Anonymkode: 534fb...6fe Det har jeg da ikke sagt heller. Det er vel så vanlig å gi bort mindre enn 1000 kroner, det kommer jo an på relasjonen til konfirmanten
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #28 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så myesnobbete folk , glad jeg ikke er i familie med noen av dere! jeg hadde ikke brydd meg om det ble servert pizza, er ikke der for maten sin skyld uanset Anonymkode: 5d25d...3d5 Er det virkelig snobbete å gjøre litt forskjell på hverdag og fest? Det er tvertimot vanlig i alle samfunnslag. I alle samfunn er det dessuten sosiale koder, og det er visse forventninger knyttet til ulike høytider. Det er faktisk det som heter KULTUR. Er alt greit bare fordi en 15-åring vil det? Joggebukse og Grandiosa? Jeans og fiskepinner? Eller hva med å ikke servere noe i det hele tatt? Konfirmanten har nemlig ikke lyst på mat..Nei, jeg sier heller stakkars ungdom som ikke får oppleve gleden ved å stelle istand til en høytidelig fest, der han/hun er midtpunktet ja, men der gjestene opplever at noen har anstrengt seg for dem på og de føler seg velkommen. Anonymkode: 5d8b3...48e 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #29 Skrevet 22. november 2018 Så slitsomme dere er. jesus Ts, jeg hadde stusset om det bare hadde vært puzza og blitt skuffet og tenkt at du var gjerrig, MEn hvis det er som Elektra sier hadde det vært okay, og at det ikke er alkohol i dåp og kon hadde jeg heller ikke reagert på , hadde heller ikke reagert om det var det heller. Anonymkode: e922e...51f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #30 Skrevet 22. november 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig snobbete å gjøre litt forskjell på hverdag og fest? Det er tvertimot vanlig i alle samfunnslag. I alle samfunn er det dessuten sosiale koder, og det er visse forventninger knyttet til ulike høytider. Det er faktisk det som heter KULTUR. Er alt greit bare fordi en 15-åring vil det? Joggebukse og Grandiosa? Jeans og fiskepinner? Eller hva med å ikke servere noe i det hele tatt? Konfirmanten har nemlig ikke lyst på mat..Nei, jeg sier heller stakkars ungdom som ikke får oppleve gleden ved å stelle istand til en høytidelig fest, der han/hun er midtpunktet ja, men der gjestene opplever at noen har anstrengt seg for dem på og de føler seg velkommen. Anonymkode: 5d8b3...48e Vant med fine selskaper og har mange å invitere? Anonymkode: 534fb...6fe
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #31 Skrevet 22. november 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vant med fine selskaper og har mange å invitere? Anonymkode: 534fb...6fe Hva har det med saken å gjøre? Nei, jeg har en liten familie og er sjelden i selskap. Har arrangert tre konfirmasjoner hjemme med max 20 gjester. Laget mat selv med god hjelp av ungdommen. Det er masse læring i å planlegg og gjennomføre en konfirmasjon, diskutere valg av mat, drikke og og pynt. Det kostet ikke mye, men var fantastisk moro. En flott anledning for de unge til å lære litt om skikk og bruk. Det er klart man kan ha en personlig vri på ting, og våre konfirmasjoner var overhodet ikke stive. Men å slenge en pizza på bordet som om det var en vanlig overtidskveld, det ville været respektløst overfor gjestene som har satt av en hel dag for å ære konfirmanten. Anonymkode: 5d8b3...48e 7
Chablis Skrevet 22. november 2018 #32 Skrevet 22. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Må man være stivpyntet og gi bort tusenlapper? Anonymkode: 534fb...6fe Dersom man følger tradisjon så er dette en høytidelig anledning. Man markerer overgangen til voksenlivet og samles for å feire dette. Det skjer EN gang i livet til ungdommen og jeg vet at i hvert fall mine ungdommer ville blitt veldig lei seg dersom det ble degradert til pizzafest og joggebukse. For meg er det et vitne på latskap rett og slett. 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #33 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, Elektra skrev: Dersom man følger tradisjon så er dette en høytidelig anledning. Man markerer overgangen til voksenlivet og samles for å feire dette. Det skjer EN gang i livet til ungdommen og jeg vet at i hvert fall mine ungdommer ville blitt veldig lei seg dersom det ble degradert til pizzafest og joggebukse. For meg er det et vitne på latskap rett og slett. Så hvis det er pizza i konfen så betyr det at man går i joggebukse? Jesus som dere går fra den ene yterligheten til den andre. Anonymkode: e922e...51f 3
Mystic woman Skrevet 22. november 2018 #34 Skrevet 22. november 2018 4 timer siden, Nerine_ skrev: Jeg ville valgt pizza og noe annet. Jeg skjønner ikke hvorfor ting alltid må være så høytidelig og ordentlig. Det gjelder forsåvidt alle slike selskaper som dåp, konfirmasjon og bryllup. Jeg tenker at det er helt innafor å legge opp dette etter den/de selskapet er for å feire. Med andre ord når man feirer barnedåp, kan gjestene få hver sin tåteflaske. 6
Lou Salome Skrevet 22. november 2018 #35 Skrevet 22. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis det er pizza i konfen så betyr det at man går i joggebukse? Jesus som dere går fra den ene yterligheten til den andre. Anonymkode: e922e...51f Pizza som hovedrett i en konfirmasjonsmiddag er en ytterlighet. 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #36 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, Lou Salome skrev: Pizza som hovedrett i en konfirmasjonsmiddag er en ytterlighet. Ikke nødvendgvis , ta å google litt så ser du bilder fra brylluper og reklame for å ha pizza buffe i bryllup- Det behøver ikke å være grandiosa, eller en kjedelig pizza fra peppes. Anonymkode: e922e...51f
Chablis Skrevet 22. november 2018 #37 Skrevet 22. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ikke gi bort tusenlapper er ikke det samme som å gå for en mascara. Begynner å få avsmak for hele konfirmasjonsopplegget: Det er så mye som SKAL være... Anonymkode: 534fb...6fe Det er snakk om å følge tradisjon. Har du juletre på julaften? Ekstra god mat på julaften? Kanskje pakker også? Det er også fordi vi har tradisjon for dette. Her er det i tillegg snakk om noe som skjer en gang i ungdommens liv og ungdommen er kanskje ikke klar over det der og da men mest sannsynlig en dag som vil bety mye. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vant med fine selskaper og har mange å invitere? Anonymkode: 534fb...6fe Slike høytidelige selskaper har man ved dåp, konfirmasjon, bryllup hovedsakelig. Noen har det også på store fødselsdager eller bryllupsdager. Man trenger ikke være vant med slikt for å skjønne hva det går i og skjønne at det er en høytidelig anledning. Har man ikke penger nok kan man til og med få støtte fra nav, fordi dette er en høytidelig og spesiell anledning og dette anerkjennes i det norske samfunnet. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis det er pizza i konfen så betyr det at man går i joggebukse? Jesus som dere går fra den ene yterligheten til den andre. Anonymkode: e922e...51f Jeg forbinder pizza med joggebukse fordi jeg som oftest har dette på når jeg spiser pizza, det var også et svar til kommentaren som kom om "alt måtte være stivpyntet". 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #38 Skrevet 22. november 2018 https://www.google.no/search?q=wedding+pizza&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiv5_-ViOjeAhUIFCwKHQxmBK4QsAR6BAgAEAE&biw=1200&bih=635 Anonymkode: e922e...51f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #40 Skrevet 22. november 2018 Jeg ville valgt koldtbord også hadde pizza til en av rettene. Anonymkode: d87ce...811 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå