Gå til innhold

Konfirmasjon og mat....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stor oppstandelse i familien, årets konfirmant har bestemt seg for pizza. Helt greit synes jeg.....

Må det være tapas på alle konf bord?

Anonymkode: 8a264...d29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må og må, men jeg ville nok hatt litt annet også ved siden av😉

Anonymkode: a7219...881

• Liker 4
Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre, kan dere ikke ha forskjellig mat?

Favorittmaten til vår eldste er pizza, så da hun konfirmerte seg så hadde vi koldtbord og bestilte pizza. Vinn vinn og alle ble fornøyde, både oldeforeldrene som aldri hadde skjønt seg på pizza og ungdommene som ikke er så glad i koldtbord. 

• Liker 7
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Årets konfirmant har bestemt seg for pizza". Jaja. Kanskje det er på tide å forklare denne "årets konfirmant" ett og annet om selskapslivet og skikk og bruk.For eksempel:

Ja, denne dagen er du hedersgjest, men det er mor og far som er vertskap og holder selskapet for deg. Det er vi som bestemmer menyen. Det er flott om du vil delta i planleggingen, men det er altså vi som er vertskapet.

Et selskap er for å feire noe eller noen, i dette tilfellet en konfirmasjon, men en god vert har selvsagt gjestene i tankene når man inviterer og planlegger.

Det er høytidsdag, folk har pyntet seg, de har med gaver, og da forventes det servering på et visst nivå. Da serverer vi ikke hverdagsmat/barnemat. 

(Kan være en fin anledning til å lære seg at ikke alt her i livet handler om meg og mine ønsker).

Anonymkode: 5d8b3...48e

Dette!

• Liker 6
Skrevet

Det som er oppsiktsvekkende er «helt greit syns jeg» og «årets konfirmant har bestemt seg for». Det er vel årets konfirmant som arrangerer, skaffer pizza, inviterer, organiserer og betaler hele selskapet da går jeg ut fra? Og det kan jo skape litt oppstandelse. 

Anonymkode: 67d30...dce

• Liker 8
Skrevet

Ser ikke problemet , det er konfirmantens dag så da får de velge meny også 

Anonymkode: 5d25d...3d5

• Liker 13
Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt hvordan det har blitt sånn at konfirmantene er sjefen over selskapet og alt som er. Den gangen jeg stod til konfirmasjonen var det uhørt å skulle servere taco eller pizza i selskapet. Det var ordentlig selskapsmat som koldtbord, skinkestek eller lignende. Nå høres jeg urgammel ut, men jeg er ikke mer enn 40 altså. Det har liksom gått fra at de skal få si sin mening til at de skal bestemme alt. Vet ikke helt hvor fornuftig det er i lengden. De har godt av å lære hva som er egnet selskapsmat og ikke. Men som nevnt over her, hva med å lage koldtbord, og ha pizza som en del av det?

Anonymkode: 6da22...b73

• Liker 13
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri helt skjønt hvordan det har blitt sånn at konfirmantene er sjefen over selskapet og alt som er. Den gangen jeg stod til konfirmasjonen var det uhørt å skulle servere taco eller pizza i selskapet. Det var ordentlig selskapsmat som koldtbord, skinkestek eller lignende. Nå høres jeg urgammel ut, men jeg er ikke mer enn 40 altså. Det har liksom gått fra at de skal få si sin mening til at de skal bestemme alt. Vet ikke helt hvor fornuftig det er i lengden. De har godt av å lære hva som er egnet selskapsmat og ikke. Men som nevnt over her, hva med å lage koldtbord, og ha pizza som en del av det?

Anonymkode: 6da22...b73

Jeg er litt yngre enn deg og jrg fikk bestemme meny selv.

Anonymkode: 5d25d...3d5

Skrevet

Jeg synes det høres flott ut, la konfirmanten bestemme. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville valgt pizza og noe annet. Jeg skjønner ikke hvorfor ting alltid må være så høytidelig og ordentlig. Det gjelder forsåvidt alle slike selskaper som dåp, konfirmasjon og bryllup. Jeg tenker at det er helt innafor å legge opp dette etter den/de selskapet er for å feire. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Årets konfirmant har bestemt seg for pizza". Jaja. Kanskje det er på tide å forklare denne "årets konfirmant" ett og annet om selskapslivet og skikk og bruk.For eksempel:

Ja, denne dagen er du hedersgjest, men det er mor og far som er vertskap og holder selskapet for deg. Det er vi som bestemmer menyen. Det er flott om du vil delta i planleggingen, men det er altså vi som er vertskapet.

Et selskap er for å feire noe eller noen, i dette tilfellet en konfirmasjon, men en god vert har selvsagt gjestene i tankene når man inviterer og planlegger.

Det er høytidsdag, folk har pyntet seg, de har med gaver, og da forventes det servering på et visst nivå. Da serverer vi ikke hverdagsmat/barnemat. 

(Kan være en fin anledning til å lære seg at ikke alt her i livet handler om meg og mine ønsker).

Anonymkode: 5d8b3...48e

Eller mor kan ta pinnen ut av stumpen sin. Hvis man lager ulike italienske varianter med god salat til så ser det smashing ut. Konfirmanten bestemmer. Er han gammel nok til å bestemme om han skal konfirmeres eller ikke, så er han gammel nok til å bestemme menyen.

Anonymkode: 7c188...679

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stor oppstandelse i familien, årets konfirmant har bestemt seg for pizza. Helt greit synes jeg.....

Ts her. Nå er ikke jeg mor til konfirmanten. Hører bare masse ulike meninger. Og ja, blir sikker noen gode salater ved siden av. 

Dette med at ikke konfirmanten skal ha noe å si? Er ikke selskapet for konfirmanten? Synes mange de siste årene har gjort barnedåp og konfirmasjon til foreldrene sine venner fest....

Kan virkelig ikke personen festen er for få bestemme? Denne konfirmanten har også sagt at det ikke skal serveres alkohol. Noe jeg synes er bra. Andre reagere negativt....

• Liker 1
Skrevet

Søstra mi hadde  thai buffét i sin konfirmasjon 😛 elsker at folk gjør noe nytt. 

Anonymkode: 94dbd...bb2

Skrevet

Med mindre dere bare skal invitere tenåringer i konfirmasjonen - er det vel respektløst å bare servere pizza? Kanskje ungen trenger å lære at man tar hensyn til andre og ikke bare seg selv?

Folk kommer med gaver - og da forventer man å ankomme en skikkelig feiring, ikke en barnebursdag...

Anonymkode: 282bf...e25

• Liker 13
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre dere bare skal invitere tenåringer i konfirmasjonen - er det vel respektløst å bare servere pizza? Kanskje ungen trenger å lære at man tar hensyn til andre og ikke bare seg selv?

Folk kommer med gaver - og da forventer man å ankomme en skikkelig feiring, ikke en barnebursdag...

Anonymkode: 282bf...e25

Ts igjen. Jeg er en av de som blir invitert. Av de ca 25 som kommer er det kanskje to som kommer til å rynke på nesen. De kommentarene jeg snakker om er fra venner av foreldrene og noen til besteforeldrene. 

Skrevet

Våre konfirmanter valgte også meny selv, i den grad at de valgte mye av det de ville ha på koldtbordet. Den ene hadde thai-tema mens den andre hadde mexikansk-tema. Så da hadde vi klassisk koldtbord med både klassiske retter og valgte retter som feks vårruller og div krydret kylling på thai - koldtbordet, og Taco-salat og enchilladas på det andre. På den måten kombinerte vi ungdommens ønske med det faktum at det er et fint selskap som skal passe de aller fleste og ha en viss standard. 

Å servere pizza i konfirmasjon eller dåp hadde overhodet ikke vært aktuelt, ungdommer som ikke skjønner dette må læres opp i kunsten å være vert og kunsten å tenke på andre enn seg selv, pluss minnes på at en konfirmasjon er mer høytidelig enn feks en bursdag.

Du kan kombinere dette, ved å feks ha noen varianter av italiensk pizza på koldtbordet. 

Men å forvente at hele familien skal sitte stivpyntet å spise pizza, mens tusenlapper gis bort i gave synes jeg er drøyt. 

• Liker 16
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg også er helt greit! 👍

Anonymkode: 534fb...6fe

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Jeg ville valgt pizza og noe annet. Jeg skjønner ikke hvorfor ting alltid må være så høytidelig og ordentlig. Det gjelder forsåvidt alle slike selskaper som dåp, konfirmasjon og bryllup. Jeg tenker at det er helt innafor å legge opp dette etter den/de selskapet er for å feire. 

Hva er høytidelig og ordentlig for deg da? Hvis det ikke er julaften, ikke er en bryllupsmiddag, ikke er dåp eller konfirmasjon, hva er da høytid? Er ingen ting høytidelige? Alt bare fredagspizza?

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, Lou Salome skrev:

Hva er høytidelig og ordentlig for deg da? Hvis det ikke er julaften, ikke er en bryllupsmiddag, ikke er dåp eller konfirmasjon, hva er da høytid? Er ingen ting høytidelige? Alt bare fredagspizza?

Jeg mente at selvom det i utgangspunktet er en høytidelig anledning, bør det være rom for å gjøre dagen slik man selv vil med mat osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...